Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen stänger av sig vid omstart, snälla hjälp!


jackeboy

Rekommendera Poster

Jag har byggt ihop datorn nu och nästan allt funkar prima. Problemet är att skärmen tappar kontakt med datorn ibland helt plötsligt. I början hände det väldigt ofta, men jag tror att efter jag installerat alla drivrutiner så blev det bättre. Nu stänger den bara av sig när jag ska starta om datorn. Så jag är tvungen att dra ut strömmen elller hålla in powerknappen ett tag. Sedan när jag startar den igen tappar den kontakten med skärmen igen. Men när man stänger av och sätter på datorn en gång till då går den igång. När jag säger tappar kontakten menar jag att det står en snabbis på datorn "no signal" och sedan stängs den av som om datorn är avslagen men det är den inte.

 

Hoppas jag kan få lite hjälp. Om inte någon kan, så kanske ni vet om det rör sig om moderkort, minne you name it.

 

MVH Jackeboy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bra att installera de senaste drivrutinerna från tillverkarens/tillverkarnas webbplats/er. Drivrutiner som innehåller felaktigheter kan ge upphov till konstiga problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa känns som det borde vara något med drivrutiner. För precis efter jag installerat vista stängde den av sig titt som tätt. Efter jag installerat dom drivrutiner jag fick med stänger den bara av sig vid omstart. Men ska installera detta när nya datorn uppdaterats färdigt. Tar en helvetes tid:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå det ska den allt kunna. Har 500w nätaggregat så ska inte vara några problem. Men kan jag kolla det på något sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får läsa på etiketten på nätaggregatet vad det klarar att leverera. Är det ett välkänt märke eller billighetsmärke?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar på strömförsörjaren? Ska göra det när jag kommer hem hinner inte nu. Men nu har jag ett annat problem, datorn hade stängt av sig under natten och när jag skulle starta den första gången gick det inte. Så jag bytte till ett annat eluttag och då gick den igång bara en liten stund. Fläktarna går precis igång å sedan stänger den va sig igen. Det låter mer och mer som the power supply inte klarar leverera ström.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara detta du menar:L

 

"Dc output +3.3v +5v +12v1 +12v2 +12v3 -12v +vsb"

 

Det står på nätagget.

 

Men jag märkte en mycket intressant sak nu när jag gjorde uteslutningsmetoden. Jag ryckte ut en av de två sladdarna som går från nätagget till moderkortet när jag skulle ta bort ljudkortet. Sedan glömde jag sätta tillbaka den sladden till moderkortet och startade datorn, då gick den igång. Men så såg jag att skärmen inte funka och då kolla jag igen och märkte att jag glömt sätta dit sladden till moderkortet. När jag gör det blir det samma sak. Den startar upp en snabbis och sedan stängs den av. Ingången från moderkortet som jag drog ut sladden från heter "ATX_12v". Mycket märkligt. Och om det inte framgår i tråden sedan innan så har den ju funkat föut bara skärmen som krånglat och tepraturerna har haft en rimlig nivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara detta du menar:L

 

"Dc output +3.3v +5v +12v1 +12v2 +12v3 -12v +vsb"

 

Det står på nätagget.

Det står kanske något under eller bredvid spänningarna som du räknar upp där det framgår hur mycket ström (A) som kan levereras på varje spänning (V).

 

Ingången från moderkortet som jag drog ut sladden från heter "ATX_12v".
Om datorn startar bättre när moderkortet inte kan använda sig av den extra 12V-strömmen så tolkar jag det som att det är problem med 12V från nätaggregatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som står på är detta

 

Dc output +3.3v +5v +12v1 +12v2 +12v3 -12v +vsb

Max current 24A 24A 18A 18A 18A 0.8A 3A

Max combined wattage 140w 480w 9.6w 15w

520w

 

Observera hur dom står under varandra. Detta är det enda som står på nätagget som är intressant, annars kan jag inte hitta något.

 

 

Jo det måste ju vara problem med 12V från nätaggregatet. ;em det funkade ju först. Men vad föreslår du att jag gör?

 

Edit: Nu när jag posta kom inte siffrorna riktigt under varandra som det står på. Hoppas du ser ändå.

[inlägget ändrat 2008-02-22 07:27:46 av Jackeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det så står det 18A under +12V1, +12V2 och +12V3, samt 480W för de tre tillsammans.

 

Kolla upp vad du får för resultat med en Power Supply Calculator:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

 

Hur används dessa 12V-anslutningar?

Grafikkortet behöver ström från två stycken anslutningar från nätaggregatet och det är bäst om dessa inte används till något annat. Inte så lätt att förklara i text hur det ska vara. Men jämför ditt bygge med anvisningarna du har fått med en gång till just för när det gäller anslutningar från nätaggregatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får 528w i testet. Men jag gjorde det snabbt och oseriöst. Men det är 8 w mer en vad min klarar. Ska testa kolla igenom manualerna och koppla en gång till. Men jag hr ångerrätt kvar tycker du jag ska byta upp mig till 600w från corsair?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag har testat kopplat allt en gång till. Men funka inte. Men det du skrev att grafikkortet behöver två anslutningar från nätagregatat undrar jag över. EN del ström får den ju från moderkortet den sitter i men sen så kopplar jag ju en sladd från nätagget också. Men två sladdar vet jag inget om? I manualen står det bara om en sladd från nätagget man ska koppla. Men som sagt funka inte nu när jag koppla om allt. Ska jag byta mitt mot ett som klarar mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog byta nätaggregatet eftersom du tycks hamna väldigt nära vad det klarar av. Nätaggregat blir också sämre med tiden så även om du tycker nu att du kan leva med problemet så blir det troligen värre med tiden. Kontrollera bara att det starkare nätaggregatet kan leverera minst 480 W sammanlagt på 12V.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men då gör jag så att jag returanmäler den och köper en annan som klarar mer. Hoppas att det kan vara problemet. Tack:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla poäng! :) :)

 

Jag hoppas att det löser sig för dig med ett nytt nätaggregat!

Återkom gärna med hur det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara en grej till jag tänkte på. Jag testade ju starte datorn utan grafikkort men med samma resultat. Borde det inte gå att starta den utan grafikkort eftersom den borde dra mindre ström. Det var det enda jag tänkte på som talar imot att det är nätagget. Fast iofs så funka den ju när man drog ut 12v sladden till moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade ju starte datorn utan grafikkort men med samma resultat.
Plockade du ur grafikkortet ur datorn och använde ett som är inbyggt på moderkortet?

Då borde det ju gå bra om problemet skulle bero på för lite ström på 12V med grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp plocka ur det. Men tror inte det finns något inbyggt? Ville bara se om den starta då. Men det blev samma resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...