Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka drivrutiner?


linalus

Rekommendera Poster

Mitt ljud funkar inte på min dator och jag måste ladda hem nya drivrutiner. Men hur vet ja vilka jag ska ha? Har öppnat datorn och försökt kolla efter ett namn elle rnummer på ljudkortet men jag har inte hittat nått (är inte säker att det är ljudkortet jag tittar på)

Hur gör jag för att hitta vilka jag ska ha?

 

Lina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en märkesdator (HP, Dell, Fujitsu-Siemens etc) ska du hämta drivrutiner på tillverkarens sida. Modell eller serienummer behövs.

 

Om ljudet är integrerat på moderkortet (uttagen sitter ihop med USB, nätverksuttag mm överst i bak) ska drivrutiner hämtas på moderkortstillverkarens sida.

 

Om ljudet sitter på ett separat kort (nertill i bak på en smal plåt) ska drivrutin hämtas på korttillverkarens sida.

 

För att ta reda på vilket moderkort eller ljudkort du har, hämta gratisprogrammet Everest:

 

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i enhetshanteraren och klicka på plustecknet för ljud m.m så ska det stå vad ditt ljudkort heter, sedan kan du gå till tillverkaren och leta upp dom senaste drivrutinerna.

 

Alternativt om du har skivan för ditt ljudkort, så kan du testa att ominstallera dessa också.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står ljud-CODEC

Heter ljudkortet det då?

Moderkortet har jag i alla fall fått fram att det heter ASUS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på asus sida o försökt hitta drivrutiner för ljukort men ajg kan inte hitta nått. Vad heter ljudkort på engelska?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkort = sound card

ASUS är tillverkaren av ditt moderkort. Själva moderkortet kan t ex heta AN8-E. Om ljudkortet inte är integrerat är det inte moderkortstillverkarens hemsida du ska gå in på för att ladda ner drivrutinerna till ljudkortet utan moderkortets chipsettillverkares hemsida. AN8-E använder nVidia nForce 4 chipsetet så har du det hittar du drivrutiner på nVidias hemsida.

 

Hursomhelst så hittar du Moderkortets chipset i Everest så gör som Flora skrev: Ladda ner Everest! På den sidan ska du gå till Free Downloads From och klicka på ett av alternativen med amerikansk flagga till vänster om sig:

MajorGeeks TX - |USA|

MajorGeeks TX - |USA|

MajorGeeks FL - |USA|

MajorGeeks FL - |USA|

Internode - |Australia|

Har du ett svenskt Windows bör du få Everest Home Edition på svenska. Det fick jag i alla fall.

 

[inlägget ändrat 2008-02-12 23:40:16 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du Everest på svenska så det ser ut ungefär som på bifogad bild?

 

I menyn till vänster klickar du i så fall på 1) plustecknet bredvid Moderkort. Då kommer bl a Moderkort och Chipset fram. Klicka på Moderkort och skriv upp namnet som då visas! Gör likadant för Chipset. Skrollar du ner i det som står för North Bridge respektive South Bridge hittar du chipsettillverkare.

 

2) Klicka också på plustecknet vid Multimedia och sen på en av högtalarikonerna som kommer fram. Där ska det stå Enhetsbeskrivning och under det namnet på ditt ljudkort (sound card). Berätta vad det heter för oss!

 

Svaret på din andra fråga är förstås "ja".

 

[bild bifogad 2008-02-13 14:17:00 av mbgtmari]

1030053_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är vad jag fått fram (hoppas att det är rätt)

Moderkortets namn: Asus P4s8x-x

Chipstillverkare:Silicon Integrated Systems Corporation

 

När jag tryckte på högtalarna under Multimedia stod det olika under båda detta stod under ena: sis 7012 Audio Device

 

och under andra:

Sound MAX Wavetable Synth

Microsoft GS Wavetable SW synth

SoundMAX digital Audio

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på

 

Den här datorn > Hantera > Enhetshanteraren > Ljud- video- och spelenheter

 

Högerklicka på din SoundMax > Uppdatera drivrutin...

 

- Inte den här gången, Nästa

- Installera...angiven plats, Nästa

- Sök efter bästa, Bläddra

- Peka ut mappen W2K_XP som ligger i paketet du laddat hem, OK

- Välj INF-filen, Nästa

- Slutför

 

Sista stegen är jag lite osäker på eftersom jag inte vill sabba min drivrutin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där första förstod jag men sen det där inte den här gången, nästa vart gör jag det nån stans?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stod det att drivrutinen uppdaterades?

 

Har du kollat att inte volymen är nerdragen, eller avstängd?

 

Klicka på högtalarsymbolen i systemfältet nere till höger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blev det alltså ingen uppdatering. Vi får hoppas att drivrutinen är OK.

 

Provade du hörlurar i bak?

 

Sitter uttagen på en smal plåt nertill i bak, dvs har du separat ljudkort? Om du har det, är det integrerade ljudet bortkopplat! Då måste du hitta en drivrutin till det separata ljudkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...