Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

öppna port i utorrent..


targas

Rekommendera Poster

Har inte haft några problem med att öppna portar i mitt modem innan. Har funkat klockrent.

 

Men häromdan sa jag JA till Glocalnet att vara kund 1år till (blev 100kr lägre / mån) =)

fick uppgifter att fylla i modemets inställningar, vilket jag har gjort.. ip, nätmask, default gateway, dns, osv osv

 

Gjorde sen enligt guiden på portforward.com men porten öppnas inte.. provade att välja en annan port, men det hjälpte inte heller. Har startat om modem + dator efter varje inställning, men icke, blir fortfarande inte kontaktbar.

 

Har Vista, modem Speedtouch 510 v6.

 

Även inne på modemets "sida" när jag väl har lagt till porten så ska jag

"Assign a game or application to a local network device", har där 3st att välja på, väljer jag "user defined" ska jag lägga till ett ip nr oxå, vilket jag antar är "utåt ip" dom efter frågar?

 

jaja, hoppas nån förstår mitt jobbiga inlägg och kan hjälpa!?

 

puss

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej targas

 

Vill bara kolla, guiden på Portforward sa att dator måste ha fast (static) ip-nummer för att det ska fungera med SpeedTouch 510. Har du ställt om din dator och router i modemet för det? Normalt brukar router dela ut ip-nummer via DHCP till de datorer som är anslutna och nätverksanslutningen i datorn har detta som standardinställning.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hmm.. nu är jag inte så överdrivet haj på detta här med routrar o närtverk.. förmodligen därför som jag inte blir kontaktbar :D

Men som jag förstår det så har jag ett fast ip och det är installerat i modemet. Men sen det här med DHCP oxå.. det är "på" och delas ut, vilket då kanske innebär att jag inte har fast ipnummer?

Som sagt, är inte så haj på det här! =)

 

//Terese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Terese

 

När man har en router mellan modemet och datorn (eller som i ditt fall en kombination) så skapar du ett eget nätverk där routern fungerar som en sorts dörrvakt (som på bio och endast släpper in de som har biljetter till rätt film och ser till att de går till rätt sittplats).

 

Att du har ett fast ip-nummer från din ISP (Glocalnet) är inte det samma som att din dator har det då, då routern är den som får det ip-nr ut mot internet. Normalläget är sedan att routern i ditt eget nätverk har ett fast ip-nr men att de dator som ansluts får ett ledigt ip-nr tilldelat av routern.

Detta att dela ut ip-nr, kallast DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol).

 

Tänk dig att nr på sittplatserna inte vore fasta i bion utan att de flyttade runt i bion, det gör det svårt att peka ut vart du sitter någonstans, vilket kan vara problemet i ditt fall.

 

 

Starta din dator.

På startmenyn välj Kör...

Skriv in CMD och tryck på OK.

Vid dosprompten skriv: ipcfg /all

 

Där borde du kunna se:

 

DHCP: aktiv

Nätverksmask :255.255.255.0

IPnr 192.168.1.zzz

Gateway 192.168.1.254

[zzz ska vara mellan 1-20]

IP för DNS-server (varierar med ISP)

 

 

OM DHCP är aktiv så har du inte fast ip-nr i ditt eget nätverk.

 

Du kan kolla flora50 nätverksguide på följande webbadress:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Gå ner till Router så ser du hur du ordnar fast ip på din dator.

Som flora50 säger så i normalfallet behöver du inte ändra nåt i routern,

ev behöver du gå in via webb-interfacet och ta bort det fasta nr som du ger till din dator från de nummer som routern delar ut, om du inte väljer ett som ligger utanför det området tex 192.168.1.101.

 

Du ska inte använda samma nr som routern dvs 192.168.1.254.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen!

tack så jättemycket för all hjälp!

I cmd så är DHCP aktiverat, vilket då betyder att jag inte har ett fast ip.nr.

 

Jag vet inte hur mycket den här infon hjälper dig men det hela började för typ 5 dagar sen.

Jag har förlängt mitt abonnemang hos glocalnet med 1år, innebar att det blev 100kr billigare / månad =)

 

Jag fick då nya uppgifter skickade till mig, så som ip adress, nätmask, standardgateway, dns osv osv,

detta fyllde jag i som konfiguation på routerns sida.

Och det är enda stället jag har fyllt i det på .

Så nätverket på datorn har ju inställt det som det var innan.. hmm..

 

När jag la in uppgifterna i mitt nätverk på datorn och startade om datorn + modemet, så hittar inte nätverket någon anslutning till internet utan enbart lokalt?

 

tack för hjälpen hittills men får inte igång det.. =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara kolla...

Du har inga problem med komma ut på nätet efter att du fyllde i de nya uppgifterna via webbinterfacet i routern dvs surfa hämta mejl mm?

Det är bara det här med uTorrent som är problemet?

Har du kört uTorrent förut med de gamla uppgifterna?

 

 

När jag la in uppgifterna i mitt nätverk på datorn och startade om datorn + modemet, så hittar inte nätverket någon anslutning till internet utan enbart lokalt?

 

Är det de ändringar som jag föreslog till fast ip-adress på din dator du menar. Om du har följt flora50 instruktioner, tänk på att när du anger gateway och DNS-server i din dators nätverksinställning, ska det vara 192.168.1.254 dvs din routers ipnummer som ska stå där och 192.168.1.101 som ip-adress.

 

Ev. kan problemet vara det att du måste ange de DNS-servrar som Glocalnet använder istället för routerns ip-nummer. Dvs de som du angav i routern när du ändrade din internetanslutning. Du kan ha anslutning ut men datorn hittar inte till webbsidorna då den inte når "adressboken".

 

Gör ändringarna igen, starta om och kolla att du kan logga in på routern,

Välj Broadband Connection i routerns meny till vänster och kolla att du är uppkopplad mot nätet. Därefter kolla om du kommer ut på nätet exv www.google.com.

 

Om nåt eller inget ovan, inte funkar:

 

Kör en ipconfig i dosprompten igen med de nya inställningarna och skriv in resultatet här i tråden.

 

På startmenyn välj Kör...

Skriv in CMD och tryck på OK.

Vid dosprompten skriv: ipconfig /all

 

Ge inte upp än, det här ska vi nog lösa, var noga och tänk på att vara detaljerad när du beskriver vad du har gjort så slipper du så många följdfrågor av mej :)

 

/Magnus

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-30 15:52:14 av Sockna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp.. det är de anslutnings uppgifterna jag fick från Glocalnet som jag la in i routern. Så långt fungerar internet och allt som det ska, men när jag sedan lägger in dom i nätverket på datorn och startar om allting så säger datorn "oidentifierat nätverk" och den får kontakt med routern, men inte med internet.

 

Det är det som är det lustiga, att uppgifterna från Glocalnet funkar på routern, men inte i nätverket på datorn? där det heter IPv4 anslutning.

 

Jag tar egenskaper på den anslutningen och fyller i exakt samma uppgifter där som i routern, men icke.. det vill sig inte.

 

råkar du ha msn så adda mig gärna! =)

 

domkallarmigtess@hotmail.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte lägga in IP-adress och Gateway från Glocalnet i datorn, varje enhet (router och datorer) ska ha sin egen IP-adress och Gateway ska peka på enheten som är ett steg närmare internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hmm..som det är nu är det inget i datorns nätverk.. men jag fattar inte vad jag ska lägga in där heller ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Terese

 

Har du en sådandära anslutningsikon (se din manual) som är särskild för Speedtouchen (Internet Gateway) under din Kontrollpanel --> Nätverksanslutningar och det är där som du har ändrat dina uppgifter för internet till Glocalnets uppgifter?

 

Eller har du som Cecilia säger skrivit in dina internetanslutningsuppgifter i Nätverksanslutningsikonen?

 

Om dina ändringar för internetanslutningen fungerar så är ju din internetuppkoppling ok, då behöver vi inte bry oss om den. Du ska inte fylla i dem någon annanstans än antingen via ikonen Internet Gateway i Nätverksanslutningar eller direkt i routern genom att surfa in på adressen 192.168.1.254 via webbläsaren och ändra dem under rubriken Speedtouch --> Connection --> Connection Wizard.

 

Använd den av ovanstånde som får internetanslutninga att fungera och rör sedan ingen av dem när du vl kommer ut på nätet.

 

Jag förstår inte vad det är för ip-nummer som du pratar om angående Glocalnets uppgifter? Vanligtvis är det fäljande uppgifter som du får från din ISP och som ska fyllas i för att anslutningen till internet ska fungera:

 

Användarnamn + lösenord, ev. ip-nummer till DNS-servrar och default gateway på internet. Har du bytt anslutningstyp från adsl till fast ip ?

 

 

Du ska inte använda dig av glocalnets uppgifter (förutom DNS-servrar i nödfall) i ikon Lokal Anslutning till Nätverk (eller vad den nu heter, nätverksanslutningen i vilket fall).

 

Som jag förklarat är det routern som normalt ger datorn de uppgifter som som står där via DHCP.

 

Hur du får fast ip-nummer på din dator.

 

Om du markerar nätverksanslutningsikonen , högerklickar och väljer egenskaper, markerar Internet Protocol (TCP/IP) i rutan, klicka på knappen Egenskaper under rutan, så får du upp ett nytt fönster med tre + två fält.

 

Är de tre övre är utgråade så är den övre radioknappen till vänster för

Erhåll IP-adress markerad och även de två nedre för DNS-servern är utgråade.

Då är din dator inställd för att använda DHCP-servern i routern som då ger din dator ett ip-nummer när du startar den och routern är påslagen.

 

För att du ska få ett fast IP-nummer måste du klicka i den undre radioknappen Använd följande IP-adress. Då kan du fylla i följande:

IP-adress: 192.168.1.101

Nätverksmask: 255.255.255.0

Standard-gateway: 192.168.1.254

 

Önskad DNS-server: 192.168.1.254

Alternativ DNS-server : (lämnas blank)

 

Alternativt, om du inte kommer ut på nätet efter att startat om datorn och routern, ändra DNS-servrarna till de som Glocalnet anger i de inloggningsuppgifter du fick, borde vara 195.67.199.xxx nånting.

 

Kom på ett det finns ett snabbare sätt att kolla vad du har för nätverksinställningar på din dator. Om du har en ikon vid klockan för nätverksanslutningen (två datorer staplade på varandra som blinkar ibland), bara dubbelklicka på den och välj status-fliken. Då står ditt ip-nummer + nätverksmask + gateway i rutan. Klicka på knappen Status så ser du även vilka DNS-servrar du använder.

 

/Magnus

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-31 09:05:24 av Sockna]

[inlägget ändrat 2007-07-31 09:44:19 av Sockna]

[inlägget ändrat 2007-07-31 10:19:20 av Sockna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen på er!

Funkar inte så bra det här.. det vill sig bara inte!! Blir hysterisk snart.

 

Datorn är inställd på att använda DHCP servern i routern, så långt har jag kommit.

 

Men det går inte att göra så att jag får statiskt Ip. Har provat och provat och provat och sen startat om datorn + modemet men då får jag ingen anslutningen varken till routern eller vidare till nätet.

 

Vet inte vad jag ska göra.

 

Provade med de ip ställningarna magnus skrev, men icke.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag insåg att jag inte var riktigt exakt i min beskrivning av hur man fyller i uppgifterna för att få fast ip-adress. (sorry)

 

Man måste klicka på Avancerat på den sida där man fyller i den fasta ip-adressen och manuellt lägga till routern som gateway i rutan standard-gateway i under fliken IP-inställningar (192.168.1.254) annars lär du nog inte nå varken routern eller nätet även om Nätverksanslutningen visar att du är ansluten till det lokala nätverket.

 

Ledsen att det tog tid innan jag svarade, har varit hos en granne och om installerat deras nätverk då åska tog både modem och router härom dan.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sådär.. nu har jag lyckats få fast ip på datorn..

 

men problemet kvar står.. att öppna port i u.torrent.. det vill sig bara inte.

 

Väl inne på routerns "sida" när jag har lagt till nytt program, och porten så ska jag sen välja IP nummer till datorn där programet skall öppnas ( konstig förklaring.. men hoppas du förstår )

 

jag har där 4st alternativ

1.speedtouch (routerns ipnr?)

2. mitt namn

3. nåånting blablabla....849303id

4. User defined.

 

Enligt portforwards guide ska man välja user defined.. men då måste man oxå ange ett ip nummer.. vad är det för ip nummer jag ska välja där?

 

/tess

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det ip-nummer som du gav din dator nu när du ställde om till fast ip (192.168.1.101) dvs den dator som ska ha det som kommer in på denna port. Är du inne på sidan "Game & Application Sharing --> New game or Application" ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I uTorrent, Menyn, Inställningar -->Inställningar måste du kolla inställningarna under Anslutning till vänster i menyn.

Till höger visas då en ruta med den port som du vill använda för att komunicera med, välj eller slumpa fram en med 5 siffror i numret (själv har jag 33369 som exempel). Se till att "Slumpa port varje gång uTorrent startas" inte är ibockad (annars ändras porten varje gång du startar pogrammet), ej heller "Aktivera UPnP portmapping". Lämna siste ibockad om du använder Windows XPs brandvägg annars kan du ignorera den.

 

Det port nummer som du fick av uTorrent ska ju fyllas i på lämplig plats i din router. Dessutom måste du tala om om det gäller TCP, UDP eller båda protokollen och vilken rikting - in, ut eller bägge riktningarna. Slutligen ska du ange vilken dator det ska till dvs Namn eller ip-nummer (det är lite olika från olika routrar).

 

/Magnus

 

Vill förtydliga en sak - Är du inne på sidan "Toolbox -->Game & Application Sharing --> New Game or Application" ?

 

Välj då att kopiera Bittorrent som redan är klar, så modifierar vi det istället. Döp kopian till uTorrent lämpligen.

 

[inlägget ändrat 2007-08-03 20:30:30 av Sockna]

[inlägget ändrat 2007-08-03 20:33:03 av Sockna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ej heller "Aktivera UPnP portmapping". Lämna siste ibockad om du använder Windows XPs brandvägg annars kan du ignorera den.

Nja - UPnP öppnar även vägen ut genom NAT ex.v. Har man ett modem (med NAT) eller en router som stödjer UPnP så sköter detta automatiskt öppnandet av portar, annars om stödet inte finns borde det inte störa.

Har man router eller modem med NAT som ej stöder UPnP får man troligen se till att manuellt öppna vägen ut men det borde inte behövas kan man tycka.

 

Ville bara klargöra det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

--> T

Visst, såg det bara från min horisont, då jag har fimpat UPnP. Tänkte inte på det. Jag anser UPnP vara en säkerhetsrisk, får man in en trojan som kan utnyttja UPnP så får den fritt fram. Kalla mig paranoid men jag klarar mig utan det :)

 

--> Terese

Låt UPnP stå kvar markerad då du troligtvis har det aktiverat som default i din dator. det underlättar en del faktiskt.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj oj.. hej hej igen! =)

 

japp, har använt "Toolbox -->Game & Application Sharing --> New Game or Application, det är där jag har lagt till utorrent.

Bittorrent är även aktiverat och har nu lagt till ip.numret som jag gav datorn vid statiskt ip, men ändå vill dig sig inte.

 

Jag har kollat i utorrent så det är rätt port som programmet använder och det är det? :S har ingen annan brandvägg eller liknande som kan stoppa.. konstigt värre! =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, såg det bara från min horisont, då jag har fimpat UPnP. Tänkte inte på det. Jag anser UPnP vara en säkerhetsrisk, får man in en trojan som kan utnyttja UPnP så får den fritt fram. Kalla mig paranoid men jag klarar mig utan det

Trojaner bör din brandvägg stoppa. Eventuellt NAT klarar snarare att skydda (en bieffekt av NAT) mot intrång. Ut kommer alltid trojanen, UPnP eller ej, exempelvis genom port 80 som alltid är öppen.

 

men visst, alla extra funktioner kan innehålla säkerhetshåll. Fasiken - internet är ett enda stort säkerhetshål ;)

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Om du i routern tittar under Home Network --> Devices --> Device Settings (klicka på din dator som ska synas där). Först visas rubrikerna Information, Adressing och den sida som du ska gå vidare till - Configuration.

 

Där på Configuration Page under rubriken Connection Sharing ska du kunna se vilka program som under Game & Application Sharing är knutna till din dator. Syns bittorrent och uTorrent där? Gå vidare till sidan Configure genom att klicka då någon av tjänsterna och kontrollera att din dator är tillåten att använda de villkor som vi satte upp under Game & Application Sharing genom att klicka på den blå texten som eventuellt heter Unassign och välja din dator.

 

/Magnus

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 09:37:35 av Sockna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, gudars, vilken vetenskap.

 

Ja, det stämmer att jag kan se vilka program som är knutna til min dator och där ligger u.torrent och bittorrent, så långt är det rätt.

 

Det som jag funderar lite på är att bit.torrent har följande protokoll

 

Protocol Port range Translate to

TCP 6881-6889 6881-6889

 

Är det givna som alla bittorrent klienter använder eller liksom vad är det?

 

Enligt mig så borde det fungera nu, men icke .. vill sig bara inte.

 

Och när jag genom u.torrent programmet väljer "kolla så att porten vidarebefodras rätt" så visar den ju ERROR och att porten inte verkar vara öppen, men så får man lite info oxå, vilket jag inte riktigt förstår..

 

det står följande:

 

Please make absolutely sure that PeerGuardian2 or Protowall is allowing utorrent.com (72.20.34.145) in either of those programs. Those of you using ipfilter.dat should make sure the list does not include the website's IP. After making sure of this, re-run this test by refreshing the page (F5).

 

 

tack så supermycket för all hjälp du ger mig!!!

Really need you!

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Protocol Port range Translate to

TCP 6881-6889 6881-6889

 

Är det givna som alla bittorrent klienter använder eller liksom vad är det?

 

Finns ingen anledning att bry sig om det.

 

Sätt den port du vill använda i din torrentklient, vidarbefordra den porten, mer än så behövs inte. Mer än en port öppen för inkommande förbindelser är helt onödigt (om man inte har nån gammal klient som inte klarar av annat). Torrentklienten kommer att tala om för trackern vilken port man har öppen för inkommande uppkopplingar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Terese

 

Ja det kan vara väldans omständligt innan man får sånt här att fungera ibland. Som lizardKng säger så behöver du inte bit.torrent aktiverat för din dator då du skapat en specifik för uTorrent. I denna är det dock viktigt att porten som anges där är den samma som den som du skrev in i programmet uTorrent. I routern under Game & Application Sharing ska du fylla i den regeln du skapade för uTorrent som guiden på portforward.com ange:

 

Protocol: Any

Port Range: din_valda_port to din_valda_port

Translate To: din_valda_port

Trigger Portocol: Any

Trigger Port: (tom)

 

Annars lär det inte funka. I.o.m. att du använder UPnP så ska routern öppna de portar som sedan behövs automatisk (förhoppningsvis ska jag tillägga).

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är precis så som du beskrev sist som jag har gjort, men porten öppnas inte ändå?? :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...