Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

öppna port i utorrent..


targas

Rekommendera Poster

Då tar vi och provar att ta bort bocken för UPnP under Inställningar --> Anslutning i uTorrent för att se om det gör någon skillnad. Enligt Portforward så skulle den inte vara ibockad!? Kolla så att portnumret i uTorrent fortfarande är samma som i routern för säkerhets skull. :)

 

B.T.W...Surfar du via routern nu mera ?

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då är bocken "bort-tagen" , har för mig att jag har provat detta innan.. men nu har man grejat så mkt med allt möjligt så man snart inte vet vad man har vart på och pillat och inte ;)

 

i vilket fall så hjälpte det inte..

 

hmm.. surfar via routern? *ser förvånad ut*

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-07 14:37:28 av targas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var väl lite trött i mössan, tänkte inte på att du har en kombi, normalt brukar router och modem vara två delar :). Jag ska läsa igen allt vi skrivit här, så återkommer jag. Återställ bocken i utorrent sål änge och dubbelkolla under Game & Applications Sharing att UPnP är aktiverat för modemet.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Terese

 

Det är lustigt att du inte kan få uTorrents testsida att nå in till uTorrent. Vad du gör är att anropa utorrents sajt på den port du angivit och sedan skickar sajten ett svar tillbaka via samma port. Då svarar programmet igen på samma port. Resultatet visas sedan på webbsidan.

 

Efter att kollat och sparat ev. ändringar enligt nedan instruktion, starta uTorrent och kolla om porten vidarebefodras korrekt via programmets nätverkstest.

 

Om det blir error, logga in på routern igen, Välj SpeedTouch --> Eventlog och kolla om uTorrent satt något avtryck i loggen genom att spana efter det portnr eller det regelnamn som du givit uTorrent. Hittar du inget så är det din dator som stoppar uTorrent, inte routern. Finns detnågon notering, så skriv vad det står på de raderna, här i tråden.

 

 

Nu kommer jag låta lite tjatig och övertydlig men bara för att säkerställa att allt är rätt så dubbelkollar vi inställningarna för ditt modem/router.

 

[log]I routern under Game & Application Sharing kontrollera följande:

 

* Att UPnP är i bockad

* Att Use Extended Security inte är i bockad.

* Att den regel för uTorrent som du lade in syns i listan nedanför.

* Att datorn i raden (för regeln för uTorrent) är din (ip-nummer eller datornamn).

 

Datornamnet kan vara det samma som syns på sidan Home Network i router. Där ska du kunna se den/de datorer som är anslutna till den.

 

Om du ändrar nåt kom ihåg att klicka på Apply.

 

 

Klicka på Edit för regeln för uTorrent. Kontrollera att följande är aktuellt för uTorrent. Kom ihåg att spara ev ändringar.

 

Protocol: Any

Port Range: din_valda_port to din_valda_port

Translate To: din_valda_port

Trigger Portocol: Any

Trigger Port: din_valda_port

 

Du kan prova följande portuppsättning också för skojs skull men webbsidetesten borde fungera med det första.

 

Protocol: Any

Port Range: 1023 to 65000

Translate To: din_valda_port

Trigger Portocol: Any

Trigger Port: din_valda_port[/log]

/Magnus

 

[inlägget ändrat 2007-08-08 19:03:01 av Sockna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det första.. man kan aldrig vara övertydlig.. inte när det gäller mig iaf..

 

nu ska vi se om jag får ihop det rätt här

 

Till att börja med så är jag inte kontaktbar.. *GRR*

 

har gjort det du sa..

 

1. står inget i loggen som säger att nånting är fel

 

2.UPnP är ibockad

Use extended security är INTE ibockad

regeln syns nedanför mitt datornamn

regeln är mitt datornamn

 

3. Protocol = Any

Port range = valda porten -> valda porten

Translate to = valda porten

Trigger protocol = Any

Trigger port = valda porten.

 

 

Detta innebär alltså då att det är datorn som stoppar u.torrent om jag förstår dig rätt?

Virusprogram jag använder är genom Glocalnet .. heter F-secure.

 

Där ligger U.torrent som godkänt program.. har även lagt det som godkänt i windows

brandväggen, även fast den nu inte är igång.

 

Vet inte vad det kan vara som stoppar annars?

Kan det vara Vista? Men varför skulle det vara det? Har flera kompisar som kör med vista

och u.torrent och det fungerar klockrent.

 

Jag testade även att prova följande:

 

Protocol: Any

Port range: 1023 -> 50.000 (65.000 var för högt för port range)

Translate to: valda porten

Trigger Protocol: Any

Trigger port: valda porten..

 

Svaret blev: ja, inte så oväntat.. inte kontaktbar..

 

så.. vad gör man nu? slänger man skiten eller? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HA!!

Jag har kollat i utorrent så det är rätt port som programmet använder och det är det? :S har ingen annan brandvägg eller liknande som kan stoppa.. konstigt värre! =/

Virusprogram jag använder är genom Glocalnet .. heter F-secure.

AJA BAJA! ;)

 

Jag var faktiskt på väg att ställa frågan om du verkligen inte har en brandvägg installerad. Där ser man :). Jag borde ställt frågan tidigare. :thumbsdown:

 

Det säkerhetspaket från Glocalnet som du har innehåller både anti-virus & brandvägg, och det är där vi har felet. F-Secure fungerar så att det räcker inte med att bara tillåta programmet att få ansluta till nätet om den använder udda portar, man måste som vid bittorrent skapa en tjänst + regler som knyts till programmet.

 

Här kommer en ny roman ;)

 

[log] Gör så här:

Beroende på version av programmet så kan det skilja lite men i stort ska det stämma. Jag antar att du har ett blått F (eller ett gult G?) nere vid klockan, högerklicka på det och välj About/Om längst ner på menyn.

 

Vad står det på första raden i det scrollbara fönstret (hos mig: F-Secure Anti-Virus Client Security 6.03 build 12411). Klicka på OK för att stänga.

 

Högerklicka på F:et igen, välj öppna F-Secure bla bla högst upp, då får du upp statussidan (fliken Hem). Vad har du läge på internet-skölden?(Kontor, Hem, mfl)

 

Välj fliken Internet-sköld ute till vänster. På Internet-sköldsidan, klicka på Konfigurera, för Brandvägg. Då ska du få upp ett helt nytt fönster.

Kontrollera att du står under Internet -> Brandvägg i menyn till vänster i det nya fönstret.

 

Högst upp, mitt i fönstret ska du ha en kryssruta, Aktivera brandvägg, som ska vara aktiverad. Under den har du minst tre flikar, Regler, Tjänster, Inställningar.

 

Välj fliken Tjänster.

Eftersom Bittorrent inte är en standardtjänst så måste du själv skapa den. (Två gånger tom) Klicka på Lägg till... knappen. Då frågar F-S efter vad Tjänsten ska heta, döp den till BitTorrent TCP. In rutan Protokoll välj TCP. Klicka på Redigera för Initieringsportar resp Svarsportar, skriv in din_valda_port från uTorrent.

Klicka på OK.

 

Klicka på Lägg till... knappen igen. Då frågar F-S efter vad nästa Tjänst ska heta, döp den till BitTorrent UDP. I rutan Protokoll välj UDP, Initieringsportar resp Svarsportar, skriv in din_valda_port från uTorrent.

Klicka på OK.

 

Välj fliken Regler.

Nu måste du skapa en regel för tjänsterna Bittorent TCP och Bittorrent UDP och koppla i hop den med Tjänsterna. Klicka på Lägg till... knappen. Då frågar F-S efter vad regeln ska heta, döp den till BitTorrent och markera Tillåt. Gå vidare (Nästa).

 

Nu frågar den vilka internetadresser som ska vara tillåtna, markera Alla IP-adresser och gå vidare (Nästa).

 

Leta upp och bocka för de tjänster vi har skapat (BitTorrent TCP/UDP) i listan i fönstret, klicka på frågetecknet mellan datorn och jordgloben tills det visas en dubbelriktad pil. Gå vidare (Nästa).

 

Välj Ingen varning under loggning. Gå vidare till sista rutan(Nästa).

 

Under Sammanfattning kolla att allt stämmer, Klicka på Slutför.

Nu är programmet tillåtet att köra på sina egna portar genom brandväggen på din PC.

 

Testa nu om det fungerar, du ha ju lagt till det under Windows brandväggen men den borde ju vara avaktiverad eftersom du har F-Secure. [/log]

 

Gå in via Kontrollpanelen->Säkerhetscenter och kolla hur det ser ut. "Lampan" för PÅ ska lysa grön och om du klickar på namnet Brandvägg så ska du kunna se vilken som du använder. Detsamma gäller anti-virusprogrammet.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha.. oops.. trodde jag redan hade sagt det.. haha.. det var roligt! :P

 

 

Vid högerklick på G-ikonen --> tar om = F-secure Anti-Virus 7.30 build 13161

 

Inne i programmet under Internet sköld är statusen "Normal"

 

Har gjort precis som du skrev i din lilla "berättelse", datorn är omstartad, även speedtouch, avmarkerade även UpNp i u.torrent och i Speedtouch och resultatet blev EJ kontaktbar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var då själva...

Då fimpar vi F-secures brandvägg tillfälligt.

 

På högerklicks menyn för det blå F:et så finns det en rad som heter Internetsköld, välj Tillåt all nätverkstrafik och testa igen (du behöver inte starta om nåt).

 

Återställ brandväggen efter testen genom att gå in på sama val igen och avmarkera det.

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mitt senaste svar hamnade högre upp (vet ej varför) kolla datum och tid. :)

 

Kolla loggen i routern igen även om det fungerar.

 

/Magnus

 

[inlägget ändrat 2007-08-09 17:35:19 av Sockna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nehepp.. det hjälpte inte att tillåta all nätverkstrafik heller!

 

*börjar bli grinig* :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en enkel test. Nu vet jag inte vilken version av uTorrent du kör men jag har 1.6 själv (som jag sällan använder). Jag har prov kört det idag och jag kan inte heller få testen att fungera hos mig.

 

Kolla längst ner på statusraden (tryck ev på F6 för att visa den) i uTorrent, när du startar det. Där står DHT-noder:xx, N: xx kb/s, U xx kb/s.

Räknas noderna upp och det visas (Loggar in) resp (Uppdaterar) efter antalet noder och du kan registrera trafik vid N: och U: ? Ja då funkar uTorrent så långt oavsett vad deras hemsida säger. Prova då att ladda ner en torrent och håll koll på ikonen i statusraden mellan DHT och N: xx kb/s. Den ska gå från Gul till Grön. Om det funkar, så är allt OK.

 

 

Annars måste vi försöka hitta var det går fel någonstans. Blev det nåt avtryck i loggen på routern? (Leta efter regelnamnet.) Läs igenom allt här innan du gör nåt mera.

 

[log]

Du har ett loggfönster (flik) i nedre delen av fönstret på uTorrent, gör om testen med brandväggen påslagen, om du får nåt annat än meddelande än "Unable to map UPnP Port" så är det problem. Återge eventuella felmeddelande här.

 

Att jag vill att du ska ha brandväggen påslagen är att du även ska ska kolla loggen i den. Kom bara ihåg vilket klockslag datorn visar vid testen så går det enklare att hitta ev. meddelanden. Vi ska också ändra Varningar under Regler för att kolla om uTorrent triggar brandväggen.

 

Öppna upp fönstret för F-Secure, gör ändringarna och låt det sedan vara uppe medan du testar med uTorrent så sparar du tid och får lättare att snabbt hitta de rader vi är intresserade av.

 

 

Gör så här:

Högerklicka på ikonen för F-Secure nere vid klockan, välj öppna F-Secure bla bla högst upp, då får du upp statussidan igen.

 

Välj fliken Internet-sköld ute till vänster. På Internet-sköldsidan, klicka på Konfigurera, för Brandvägg. Då ska du få upp ett helt nytt fönster.

 

Välj fliken Regler.

Markera regeln Bittorrent och välj Information (Ändra, Editera).

Klicka på Nästa... knappen tills du kommer till fönstret för varningslogg. Markera det alternativ som säger Popup. Gå vidare (Nästa/Slutför) till rutan stängs.

 

Nu ska du att få en popupruta om uTorrent försöker använda porten.

Du kan ta portvarningen när väl allt fungerar, annars blir den rätt irriterande. :-)

 

Klicka på OK så du stänger fönstret för brandväggen och bara har ett fönster öppet (Statussidan) för F-secure.

 

Starta uTorrent och gör ett anslutningstest via menyn, notera klockan.

 

Gå tillbaks till F-secure.

Välj fliken Internet-sköld ute till vänster. På Internet-sköldsidan, klicka på Konfigurera, för Brandvägg. Då ska du få upp ett helt nytt fönster.

 

Klicka nu på Loggning under Internet-sköld i menyn till vänster.

 

Längst ner i fönstret borde du ha en knapp som heter nåt i stil med Visa Åtgärdslogg. Klicka på den så ska Anteckningar starta och en textfil full med rader liknande den nedan ska visas. Senaste noteringen står längst ner så dra regeln till höger i botten, så går vi baklänges tills vi hittar rätt rad raden.

Annars kan du använda sök (utorrent.exe) men se till att hitta den senaste som stämmer med klockslaget.

 

Den raden vi ska leta efter bör se ut så här, dock är datum/tid, sökvägen till ditt program och portnumret (33369) annorlunda.

2007-08-09T22:45:43+01:00,info,appl control,C:\Program\P2P\TORREN~2\utorrent.exe,allow,receive,17,121.6.16.104,33369
2007-08-09T22:45:43+01:00,info,appl control,C:\Program\P2P\TORREN~2\utorrent.exe,allow,send,17,121.6.16.104,23801

 

Hittar du inga sådana rader så funkar inte uTorrent, prova att avinstallera/installera programmet.[/log]

 

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en enkel test. Nu vet jag inte vilken version av uTorrent du kör men jag har 1.6 själv (som jag sällan använder). Jag har prov kört det idag och jag kan inte heller få testen att fungera hos mig.

 

Jag tror nog knappast att det löser problemet men man vet ju inte. Version 1.6 är rätt gammal, många trackers har spärrat den p g a buggar. 1.7.2 är senaste versionen och den fungerar smärtfritt på alla trackers jag använder.

 

DHT är också något som ogillas av många trackers. Personligen har jag DHT permanent avstängt.

 

Men som sagt, jag tror inte det spelar nån egentlig roll i det här sammanhanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla längst ner på statusraden (tryck ev på F6 för att visa den) i uTorrent, när du startar det. Där står DHT-noder:xx, N: xx kb/s, U xx kb/s.

Räknas noderna upp och det visas (Loggar in) resp (Uppdaterar) efter antalet noder och du kan registrera trafik vid N: och U: ? Ja då funkar uTorrent så långt oavsett vad deras hemsida säger. Prova då att ladda ner en torrent och håll koll på ikonen i statusraden mellan DHT och N: xx kb/s. Den ska gå från Gul till Grön. Om det funkar, så är allt OK.

 

Har inte DHT igång.

 

***

 

Har gjort det du skrev och loggningen ser ut så här:

 

2007-08-10T12:51:27+01:00,info,appl control,C:\Program Files\uTorrent\uTorrent.exe,allow,connect out,6,85.227.186.108,11642

 

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så dom sista 5 siffrorna ska väl vara min port som jag valt eller? i så fall kan jag ju säga att det är det INTE av någon konstig anledning.

 

Kikade under Egenskaper för tjänster och där ligger den port som jag har valt.

Där fanns även något som hette "tillåt broadcast" och "tillåt multicast"

dessa två var EJ ibockade, ska dom vara det?

 

//Terese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Terese

 

Det borde finnas åtminstånde en rad i brandväggsloggen som innehåller din_valda_port, men det är glädjande att brandväggen i alla fall tillåter uTorrent att passera (allow). Det ska inte behövas broadcast/multicast. Jag har i varje fall inte använt det och här funkar nerladdningar av torrents.

 

Jag är fortfarande nyfiken på loggen i router (Speedtouch --> Event Logs). Kolla under alla kategorier i dropdrownrutan, speciellt under LAN, WAN, Warnings eller Info du ska hitta din dators ipnummer, portnummer, allowed eller blocked, mm. Du kan även kolla loggen medan du endast har har uTorrent igång (förutom webbläsaren ansluten till routern, så klart). Hittar du nåt som verkar stämma mot uTorrent så skriv in det här så jag kan analysera det.

 

Fick du någon varning i utorrents logg om Portmapping UPnP? Eventuellt måste du skapa en ytterligare regel (UPnP) i brandväggen och sedan knyta den redan färdiga tjänsten UPnP i listan, till regeln och välja tillåt. Enda skillnaden mot förut är att du anger endast din routers ipnummer som tillåten adress. Då ska en UPnP-förfrågan från uTorrent och eventuellt andra program nå router.

 

Enligt vad jag förstår så ingår det ett spywareprogram i den version av F-secure du har, kolla om uTorrent blockas eller om du kan skapa ett undantag för uTorrent för säkerhets skull. Prova att inaktivera spywareskyddet tillfälligt.

 

/Magnus

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-10 18:59:18 av Sockna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2007-08-10T13:57:36+01:00,info,dynamic rule,added,0.0.0.0,255.255.255.255,0,65535,14670,14670,allow

2007-08-10T13:57:36+01:00,info,dynamic rule,added,0.0.0.0,255.255.255.255,0,65535,14670,14670,allow

 

Det här var vad jag hittade i brandväggs loggen efter att jag sökte =)

 

loggen i speedtouch säger följande under kategorin "all":

[log]

9:08:49 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 10): Protocol: TCP Src ip: 83.227.140.42 Src port: 60566 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 61080

 

 

Error 09:06:57 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 11): Protocol: TCP Src ip: 213.185.5.177 Src port: 5190 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59031

 

 

Error 09:06:39 (since last boot) FIREWALL replay check (1 of 4): Protocol: TCP Src ip: 85.225.248.176 Src port: 30990 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 60400

 

 

Error 09:05:38 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 8): Protocol: TCP Src ip: 207.68.178.45 Src port: 80 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59601

 

 

Error 09:05:26 (since last boot) FIREWALL replay check (1 of 3): Protocol: TCP Src ip: 85.225.248.176 Src port: 30990 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 60139

 

 

Error 09:03:59 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 6): Protocol: TCP Src ip: 213.114.225.113 Src port: 63573 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59996

 

 

Error 09:02:58 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 9): Protocol: TCP Src ip: 80.213.240.234 Src port: 39911 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59695

 

 

Error 09:01:56 (since last boot) FIREWALL replay check (1 of 6): Protocol: TCP Src ip: 90.227.9.36 Src port: 14268 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59720

 

 

Error 09:01:53 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 4): Protocol: TCP Src ip: 83.248.234.151 Src port: 62814 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59694

 

 

Error 09:00:44 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 6): Protocol: TCP Src ip: 82.182.92.233 Src port: 4278 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 14670

 

 

Error 08:59:42 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 5): Protocol: TCP Src ip: 213.64.254.60 Src port: 7777 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 56809

 

 

Error 08:58:32 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 9): Protocol: TCP Src ip: 82.182.92.233 Src port: 4096 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 14670

 

 

Error 08:58:31 (since last boot) FIREWALL replay check (1 of 1): Protocol: TCP Src ip: 80.89.62.218 Src port: 49200 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59172

 

 

Error 08:57:19 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 8): Protocol: TCP Src ip: 82.182.92.233 Src port: 4042 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 14670

 

 

Error 08:57:11 (since last boot) FIREWALL replay check (1 of 5): Protocol: TCP Src ip: 85.230.73.147 Src port: 47788 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 59043

 

 

Error 08:56:41 (since last boot) FIREWALL icmp check (1 of 1): Protocol: ICMP Src ip: 83.250.225.26 Dst ip: 91.95.192.118 Type: Destination Unreachable Code: Host Unreacheable

 

 

Error 08:56:15 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 4): Protocol: TCP Src ip: 81.234.44.153 Src port: 17865 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 58684

 

 

Error 08:55:49 (since last boot) FIREWALL replay check (1 of 4): Protocol: TCP Src ip: 80.89.62.218 Src port: 49200 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 58930

 

 

Error 08:54:29 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 4): Protocol: TCP Src ip: 81.231.243.243 Src port: 60594 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 58809

 

 

Error 08:54:07 (since last boot) FIREWALL replay check (1 of 2): Protocol: TCP Src ip: 80.89.62.218 Src port: 49200 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 58789

 

 

Error 08:53:15 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 2): Protocol: TCP Src ip: 81.231.243.243 Src port: 60447 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 58706

 

 

Error 08:51:36 (since last boot) FIREWALL exact tcp state check (1 of 4): Protocol: TCP Src ip: 194.237.157.107 Src port: 62757 Dst ip: 91.95.192.118 Dst port: 58285

 

[/log]

 

Har inte fått någon varning i Utorrents log ang Portmappning UPnP.

Det ingår ett spyware program i min F-secure version, men enbart att den kontrollerar ingående och utgående mail, inget annat.

 

Du bor inte i närheten av jönköping? ;) haha.

 

/Tess

 

LOG-taggar inlagt av moderator

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-11 07:15:11 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha följt den här tråden ett tag börjar jag verkligen undra vad vitsen är med alla dessa säkerhetsprogram?

 

Om det nu är så komplicerat att göra en så enkel sak som att köra en torrentklient, kan man inte säga att det är ett rätt allvarligt fel med säkerhetsprogrammen?

 

Kanske man till slut efter all frustration helt enkelt fimpar dem helt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha följt den här tråden ett tag börjar jag verkligen undra vad vitsen är med alla dessa säkerhetsprogram?
Måste instämma. Själv beslutade jag mig för ett tag sen för att testa att köra utan brandvägg (utöver den rudimentära Windowsbrandväggen) på en XP SP2 maskin och bara förlita mig på routerns inbyggda "säkerhet" och - inte att förglömma - mitt goda omdömme ;-) Peppar, peppar så har det gått finfint hittills.:thumbsup:

Förutom att datorn pinnar på bra så är det sällan/aldrig problem att få igång (nätverks) program eller spel.

 

Har även valt samma väg på maskinen som är min primära dator med Vista, som ju skall vara begåvad med bättre brandvägg än XP. Fast där fegade jag lite och kör med Avast antivirus.

 

Å andra sidan så finns det ju än fler trådar med folk som har allvarliga problem pga otrevligheter i sina datorer....

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv beslutade jag mig för ett tag sen för att testa att köra utan brandvägg (utöver den rudimentära Windowsbrandväggen) på en XP SP2 maskin och bara förlita mig på routerns inbyggda "säkerhet" och - inte att förglömma - mitt goda omdömme

Routerns och XPs brandväggar skyddar alldeles utmärkt från intrång utifrån. Däremot så får man i de brandväggarna inget larm om man får in ett spionprogram som börjar skicka lösenord och annat till en dator på internet, inte ens säkert att Windows-brandväggen larmar om det är en trojan som börjar hämta hem fler program.

 

Har även valt samma väg på maskinen som är min primära dator med Vista, som ju skall vara begåvad med bättre brandvägg än XP.

Bara om man slår på det utgående skyddet som inte är på från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är sant, det enda som skyddar mot spionprogram idagsläget är som sat mitt goda omdöme :)

Som sagt det hela var egentligen mer tänkt som ett test men har funkat så bra hittills att det fått fortsätta att vara så. Men mitt inlägg är mer en reflektion än en rekommendation.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Terese

 

Nej jag har inte gett upp riktigt än (men snart :-) men det blir svårare att klura ut vad det kan vara för fel. Det som retar mig är att det verkar som att trafiken från uTorrent bara verkar försvinna någonstans mellan brandväggen i datorn och routern. Helhemligt!?

 

Tyvärr har jag inte haft tid & ork att sitta vid dator och den tid jag har haft har gått åt till annat än eforum men jag har ändå lyckats snoka reda på nåt som kanske kan vara en felkälla.

 

De noteringar som gjorts i loggen på routern var ju inte till någon större glädje de verkar inte att ha med utorrent att göra.

 

Innan vi går vidare så vill jag bara vara bombsäker på att den regel som du/vi satte i routern är ok enligt alla regler dvs att ip-numret och port-nummer stämmer så vi inte faller oå nåt sådant strul.

 

Du har Vista som OS om jag inte missminner mig, då skulle jag vilja testa ett par saker som är specifikt för Vista för att se om det kan hjälpa.

 

Du kan även läsa här om olika nätverksproblem i Vista (och även annat).

 

http://www.alltomxp.se/index.php?option=com_content&task=view&id=479&Itemid=131

 

[log]Gå till följande webbadresser och läs :

 

http://www.microsoft.com/windows/using/tools/igd/default.mspx

http://www.microsoft.com/windows/using/tools/igd/moreinfo.mspx

 

Godkänn avtalet.

Ladda ner/installera den ActiveX-komponent som behövs för testen.

 

Kör Standardtest, "Network Address Translator Type"-test och "TCP High Performance Test". Skulle den sistnämnda säga Unsupported så gå vidare med nästa stycke. Skriv resultatet från alla tre även här så jag får feedback.

 

Problem med Vista och vissa hemmaroutrar

 

Det finns en finess i Vista som kan ställa till det för annan internettrafik än http via en bredbandsrouter. Det kallas för Automatic Window Scaling och vissa hemmaroutrar stödjer inte det. Gå till följande webbadress och läs:

 

http://support.microsoft.com/kb/934430

 

Öppna ett kommandofönster (DOS-fönster) och skriv in raden nedan, tryck enter.

 

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

 

Starta om datorn efteråt för säkerhets skull så att ändringen verkligen tar.

Prova sedan uTorrent igen. Blir det ingen påverkan, så återställ ändringen med följande kommando i ett DOS-fönster.

 

netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

 

Tala om vad resultatet blev :-)

[/log]

 

MVH

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag börjar oxå ge upp snart kan jag säga dig, riktigt irriterad på det här nu!! Grr.. men men.

 

I följande blev resultatet:

 

Standardtestet, "Network Adress translator type" = unsupported

TCP high performance test= supported

 

Allt var supported förutom "Network adress translator type

 

Fick även det här! ;)

 

Congratulations! You have basic Internet connectivity and browsing,

and your Internet router should work just as well with Windows Vista as with your current/previous operating system.

However, some of the new Windows Vista features are not currently supported by your router.

Skrev i kommando-fönstret och startade om datorn + modem

Provade sedan att starta u.torrent igen .. resultatet blev oförändrat =(

 

så jag ändrade tillbaka till kommandoraden du skrev!

 

Fortfarande kvar på ruta1.

Jädra skit oxå!

 

**

 

18/7

 

Nu var det minsann nåt skumt som hände.

Jag tänkte att jag provar att byta port.. bara för att kolla.

Byter port i u.torrent, lägger till den porten i speedtouch och även i F-secures brandvägg. Startar om datorn + modemet.

 

När jag sedan startar u.torrent igen så är jag vips kontaktbar, både i u.torrent och på 3sidor, men sen går det ca 30sec och så var jag inte kontaktbar igen?

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-18 12:54:00 av targas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...