Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När ska man sluta...


RN

Rekommendera Poster

Hoppas på en lyckad uppgradering.

Tackar för det men uppgraderingskostnaderna kommer tyvärr inte understiga 6-7000kr. :-(( Men bilen har inte ens gått 12000 mil ännu så jag kan ju inte bara skrota den heller (bilar som rullar här uppe var vägarna inte saltas rostar inte heller)...

 

Och nu kan Stalker åka in i datorn, för patch 1.0004 jag talade om tidigare är ute nu:

Aha, kanske börjar bli tillfälle att kika på det där snart igen! :) Var försiktig bara och tänk på faran med strålningen. Man vill ju inte att du ska börja skriva här med gröna och alldeles genomskinliga bokstäver. ;-)

 

Har iaf stött på nästa bossar i Anniversary och kommer därför gråta mig till sömns inatt. Jag är helt säker på att det krävs sadistiska anlag för att bli spelutvecklare. ;-) Tittade lite på Shivering Isles också igen, men det var så många månader sen jag pausade ifrån det att jag inte minns vad man höll på med där...

 

Hoppas iaf att Bioshock ramlar ner i brevlådan imorgon! Vissa ställen verkar posta spelet releasedagen medan andra postar så att det faktiskt kommer levererat samma dag som det släpps. Såg du att GameSpot gav 9.0 och dessutom Editor's Choice? :-))

http://www.gamespot.com/pc/action/bioshock/review.html?tag=tabs;reviews

[inlägget ändrat 2007-08-23 23:48:02 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar
Såg du att GameSpot gav 9.0 och dessutom Editor's Choice? :-))

Jupp! Kommer nog att skaffa det ganska snart också. :-) Tittade på några jämförande bilder mellan dx 9 och 10 ur demon och det var ingen skillnad alls i just de bilderna. Läste sedan vad skillnaden var, och det skulle tydligen vara att objekt som hamnar i vattnet kan skapa yteffekter som blandas med de andra yteffekterna, t ex när man rör sig i vattnet, eller skjuter i det. Och för t ex eld kommer det att vara så att den inte kommer att klippas vid kontakt med hårda ytor (såg ett exempel på motsvarande effekt i en teknologidemo för GRAW 2, men då var det rök som drev mot och runt några boxar, och den smet mycket mer naturligt runt ytorna så än på det äldre sättet). Det tredje var att skuggor bättre kommer att matcha objekten som kastar dem.

 

Skillnader som sagt, men inte så stora att jag känner att det är värt att vänta bara för det... :-) Och jag kör med allt på max i 1152x864 i demon utan problem, det funkar för mig (kanske även kan öka upplösningen ett snäpp till). Förmodligen beror det på att pixelshadereffekter används mer i den här typen av spel, just som vatteneffekter o dyl, och Ati valde ju att ha förhållandet 36 pixel shader/12 ROP/8 vertex shader eftersom de förutpådde att det skulle bli så. Texturerna är inte heller, även i det högsta läget, alltid så detaljerade som man kanske hade förväntat sig, vilket såklart är snällare det med. Och hotfixen fick bort de små hacken i början när nytt material just laddats in. På det hela taget problemfritt.

 

Det finns fö en diskussion kring AA i Bioshock, som tydligen är lite förvirrad:

http://forums.tweakguides.com/showthread.php?p=71963#post71963

Det är alltså inte bara vi som river våra huvuden över hur det fungerar med AA i olika spel, vad drivrutinerna gör etc. :-) Men tipset som sades funka för X1000- och HD-serien under dx 9, att döpa om exe-filen till Oblivion.exe och på vanligt sätt använda drivrutinerna, inspirerade mig att försöka samma sak för Splinter Cell: CT, dvs för Unreal Engine 2. Funkade tyvärr inte som jag kunde se. :-( Men det var värt ett försök iaf! Jag har dock inte hunnit testa det i Bioshockdemon än - fast jag känner inte riktigt, riktigt att det behövs, spelet ser bra ut ändå i den upplösning jag kör, men ska undersökas, såklart! :-)

 

Tittade lite på Shivering Isles också igen, men det var så många månader sen jag pausade ifrån det att jag inte minns vad man höll på med där...

Det där känns igen! :-) Jag spelade iaf klart "grundspelet", och undvek att gå för långt i Knights of the Nine i våras, så den tänkte jag ta snart med. Och väntar på att SI ska prissänkas när samlingsboxen kommer. Men ett annat spel som jag också har installerat och tänkte köra klart är Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Kom du igenom det?

 

Aha, kanske börjar bli tillfälle att kika på det där snart igen! :)

Stoppade även in den nyaste Floats32 Shader Mod till Stalker sedan jag också läst på Tweakguides att det hade förväntats att den skulle utgöra en del av den nya patchen, men så skedde inte, däremot kanske en del av optimeringarna infördes i spelmotorn. Jag har inte hunnit spela så mycket än och jämföra, men jag upplever grafiken som mer definierad och renare med modden.

 

Var försiktig bara och tänk på faran med strålningen.

Nämen, titta vad praktiskt, jag kan ju läsa en bok i det här mysiga gröna ljuset från fingrarna - utan att behöva tända lampan!

 

/m

[inlägget ändrat 2007-08-24 09:16:48 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade på några jämförande bilder mellan dx 9 och 10 ur demon och det var ingen skillnad alls i just de bilderna. Läste sedan vad skillnaden var, och det skulle tydligen vara att objekt som hamnar i vattnet kan skapa yteffekter som blandas med de andra yteffekterna...

Brevbäraren har varit snäll idag och släppt ner BioShock i brevlådan! :-)) Har testat det lite smått och sögs fast direkt, så det verkar alltså vara ett av tyvärr alldeles för få spel som har denna effekt. :-) DX 10-valet i det benämns "DirectX 10 Detail Surfaces" och var redan på Yes i min dator. Var lite orolig över hur mjukt det skulle komma att gå (tänkte då på CoJ DX 10-slinga, som f ö nu senast gav ett medel på 28fps i "balanced" och 1280x1024 så det har iaf gått framåt litegrann där) men allt flyter faktiskt som rinnande vatten på högsta inställningarna i 1680x1050, så man kunde andas ut. :-)

 

Testade också tvinga fram AA genom drivarmenyn men det gjorde varken till eller från utan verkade bara bli en effekt á la Far Cry som du upplevde förut d v s ingen alls.

 

Vet inte hur det är i demot men i spelet går det iaf att välja upp till 7.1-ljud och Creative EAX. Undersökte om det var baserat på OpenAL men så verkar inte vara fallet. Så det använder nog Universal Audio Architecture (som faktiskt inte är nåt nytt iom Vista utan sträcker sig tillbaka ända till 2002 (XP SP 1, 2000 SP 4 samt Win server 2003))?

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Audio_Architecture

 

Förmodligen beror det på att pixelshadereffekter används mer i den här typen av spel, just som vatteneffekter o dyl, och Ati valde ju att ha förhållandet 36 pixel shader/12 ROP/8 vertex shader eftersom de förutpådde att det skulle bli så.

Ja just det, kommer ihåg att det gjorde så och det har tydligen visat sig vara ett smart drag. :thumbsup:

 

Det finns fö en diskussion kring AA i Bioshock, som tydligen är lite förvirrad:

Intressant. :) Ska kika lite där sen...

 

Men ett annat spel som jag också har installerat och tänkte köra klart är Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Kom du igenom det?

Nej det är inte jag heller färdig med ännu... inte för att det skulle vara ett dåligt spel, tvärtom, utan det bara blir så ibland... Ett till jag fortfarande inte kommit igenom är ju SC 4.

 

P.S. I spelmanualen till Bioshock finns en bild på både 360-kontrollen samt vanliga tangentbordsknappar, apropå det du pratade om att det kanske kommer "kombinationsspel" anpassade för både konsol och PC. Har dock inte prövat spela med 360-kontrollen utan kör med musen och tangenbordet som vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ville bara uppdatera med att Firingsquad har gjort en liten test av Bioshock. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid själva benchmarkingen - eftersom Nvidia släppte nya drivrutiner speciellt för Bioshock känns det ju lite väl partiskt än så länge att dra några mer långtgående slutsatser, men artikeln har bilder som visar DX 9- vs DX 10-skärmdumpar:

http://firingsquad.com/hardware/bioshock_directx10_performance/page4.asp

Kolla just röken, det var som jag skrev tidigare, mycket bättre utan klippning. Sedan har ju många också påpekat att DX 10 i sig inte nödvändigtvis är en fråga om bättre effekter, utan om en mer optimerad kod. Det ger ju i sin tur utrymme för fler effekter/förbättrad prestanda, eller en kombination av dessa.

 

Brevbäraren har varit snäll idag och släppt ner BioShock i brevlådan! :-)) Har testat det lite smått och sögs fast direkt, så det verkar alltså vara ett av tyvärr alldeles för få spel som har denna effekt. :-)
:thumbsup:

Har ju som sagt bara kört demon, som går från början och en bit in i spelet. Jag uppfattar spelet, iaf så långt som jag spelade det, och som någon skrev i ett forum, inte som så revolutionerande kanske men som mycket innovativt. Gamespot skrev även att helheten blev större än delarna, och det tror jag också det ligger mycket i.

 

men allt flyter faktiskt som rinnande vatten på högsta inställningarna i 1680x1050, så man kunde andas ut. :-)

Visst går det mycket bättre än man hade trott! :-)

 

Ja just det, kommer ihåg att det gjorde så och det har tydligen visat sig vara ett smart drag.

Iaf för spel som utspelar sig under, i, på och kring vatten. med allt vad det innebär för pixelshadereffekterna. ;-)

 

Enda strulet är väl det där med aktiveringen. Från början kunde man tydligen installera på två datorer samtidigt, det är ju bra, men blev skrämd av vad jag läste nyligen, att det skulle tillåtas installation på 5 datorer samtidigt (varför?), men bara tillåtas ominstallation från 3 till 5 gånger på respektive dator... Vadå, om jag har köpt spelet får jag väl installera och avinstallera det hur många gånger jag vill. Fattar faktiskt inte vad de menar med att begränsa antalet installationer??? Och som alltid frågan med online aktivering, vad händer om bolaget går i konkurs? Kan jag då inte spela mitt ärligen inköpta spel, om jag nu skulle vilja det?

http://ve3d.ign.com/articles/news/34036/BioShock-Installs-Upped-to-Five-Per-Copy

 

/m

[inlägget ändrat 2007-08-25 04:17:54 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla just röken, det var som jag skrev tidigare, mycket bättre utan klippning.

Röken hade de verkligen gjort snygg genom DX 10-kodning! :-) Har faktiskt stört mig på det under lång tid... Ända sen DX 7-tiden (eller tidigare) har den oftast bara betått av ett antal "immiga glasskivor" som glider fram på rad. Hur fult som helst.

 

Visst går det mycket bättre än man hade trott! :-)

Ja, fast nu går det inte alls. Skulle starta om datorn inatt efter en Windowsuppdatering, men i stället står den nu bara och surrar med skärmen svart. Har inte orkat bry mig ta reda på varför ännu.

 

Iaf för spel som utspelar sig under, i, på och kring vatten. med allt vad det innebär för pixelshadereffekterna. ;-)

Jo fast shaders kan ju användas i princip var som helst - minns du Halo var de hade överdrivit bruket av SM 2.0 till rent löjliga proportioner? ;-)

 

Området shaders är iaf ditt korts starka kort (hehe)... Vad jag kommer ihåg nu av när jag benchade X1950Pro, så i 3DMark2001SE som mestadels mäter DX 7 (samt några få SM 1.1) var det inte mycket starkare än ett gammalt GF 6800U(!) medan resultaten i 3DMark03-05 (SM 2.0) blev oerhört mycket bättre, för att inte tala om övertaget det hade i 3DMark06 och SM 3.0.

 

Enda strulet är väl det där med aktiveringen.

Stötte själv inte på några problem med den biten men hade däremot ingen som helst aning om det begränsade antalet gånger man får installera spelet..! Verkligen uselt!! :thumbsdown: Folk verkar på olika håll inte vara speciellt nöjda nu...

http://www.idg.se/2.1085/1.117880

 

Vet att det här kanske blir som att svära i kyrkan men det är nog bättre om du fixar ditt exemplar genom metoder i lagens gråzon i stället. De enda som blir bestraffade av värre och värre kopieringsskydd/produktaktiveringar är nämligen de ärligt betalande spelarna. För crackarna kommer det här som vanligt inte att innebära några större bekymmer. Så jag skulle rekommendera att du inte är lika dum som jag var som gick och köpte spelet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tur är verkar det kunna bli förbättringar. Hittade en länk med en intervju som täckte en del av frågorna. Men själva beskedet om antalet installationer tyckte jag verkade lite luddigt:

 

Right now we have a set number of installs and, frankly, it's too low. We screwed up. We analyzed where we were and we'll up the number of installs.

Det borde aldrig finnas någon gräns öht, men förhoppningsvis innebär det att det så småningom kommer att bli fritt antal installationer/avinstallationer. Något annat anser inte jag är acceptabelt. Tydligen var det hela processen tänkt som ett hinder just i början:

 

We will unset the online activation at some point in the future -- we're not talking about when. If people have concern about that they shouldn't be worried about that. This activation is for the early period of the game when it's really hot and there are people really trying to find ways to play the game without buying it.

Och det ska gå att spela i framtiden, även om speltilverkaren träffas av en meteor:

If people want to play BioShock ten years from now, they'll be able to play it. We have a commitment from 2K that that is going to happen and we'll hold them to that commitment and they're serious about it, we'll make that happen.

http://www.joystiq.com/2007/08/24/joystiq-interviews-bioshocks-ken-levine-about-success-and-harve

 

T ex uppmanade Tewakguides att inte köpa spelet innan problemen var fixade. Han fick visserligen igång det, men skrev innan:

 

Interestingly, 2K have updated the Official BioShock Blog to indicate that the ridiculous activation limit is being raised to 5, and they are working on a "revoke tool" which will allow users to properly uninstall the game. For the moment I would strongly recommend that people do not purchase the BioShock retail boxed version until these issues are resolved, as you may experience a lot of frustration.

Det är som du säger, de som drabbas är tyvärr alltid de som ärligen betalar för spelet. Dessutom verkar det redan vara crackat, så det enda det här verkar ha lett till är att folk tappat förtroendet för Bioshock och dess utvecklare och undviker att köpa det. Kanske inte precis den effekt utgivarna hade tänkt sig, och synd på ett bra spel...

http://theinquirer.net/?article=41921

 

/m

[inlägget ändrat 2007-08-25 21:12:43 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde aldrig finnas någon gräns öht, men förhoppningsvis innebär det att det så småningom kommer att bli fritt antal installationer/avinstallationer. Något annat anser inte jag är acceptabelt. Tydligen var det hela processen tänkt som ett hinder just i början:

Håller med, allt annat är helt oacceptabelt. Så borde det vara ända från början och inte bara under tiden de bedömmer spelet som "hot". Hoppas att utgivaren får lida utav h-e för det här – synd bara för spelutvecklaren i så fall. Hur ska du göra med Bioshock? Antar att du som vanligt avvaktar och i nuläget spelar det som var nytt för två år sen och därmed kostar en tjugolapp att köpa? ;-)

 

Dessutom verkar det redan vara crackat, så det enda det här verkar ha lett till är att folk tappat förtroendet för Bioshock och dess utvecklare och undviker att köpa det. Kanske inte precis den effekt utgivarna hade tänkt sig, och synd på ett bra spel...

Det är vad jag också har sett... Gjorde en snabb sökning nu för skoj skull men fick faktiskt inte några vettiga träffar. Har iaf mejlat länkarna du gav nu till svågern också och har sen tidigare uppmanat honom att inte köpa spelet, iaf inte i nuläget och därmed bli "blåst" på några hundralappar som jag själv blev. Synd, för det är annars ett spel han har väntat på i evigheter. Vi brukar också bytlåna spel mellan varann för nya sådana är ju inte precis billiga, senast så lånade jag Dark Messiah av honom men nu tror jag nog inte man törs låna ut Bioshock i gengäld...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du som vanligt avvaktar och i nuläget spelar det som var nytt för två år sen och därmed kostar en tjugolapp att köpa? ;-)

Ja, det kommer nog att bli så... :-) Men du glömde tillägget "... en tjugolapp att köpa, och fått patchar så att de blivit kvitt de flesta buggarna". ;-)

 

Fast tyvärr måste jag säga i det här fallet, för själva spelet Bioshock verkade ju vara så bra att jag hade kunnat tänka mig frångå den principen och köpa till fullpris (ja!) - men iom den här begränsningen av antalet installationer kommer jag att avvakta och se vad som händer. Kan faktiskt inte tänka mig att köpa ett spel med begränsat antal installationer, jag vill inte premiera ett sånt beteende. Såvida de nu inte går ut och klart säger att även det kommer att försvinna, eller verkligen gör klart att man sas får tillbaks installationer när man avinstallerar. Det var så jag fattade att det skulle funka från början, även om det nu inte verkade funka i praktiken och är opraktiskt. Onlineaktiveringen kan jag leva med, speciellt som de har sagt att det problemet ska lösas så småningom. Men kanske de kopplar installationsbegränsingen till aktiveringen? Verkar ju lite logiskt, och om det är så hamnar saken i ett annat läge när aktiveringen online försvinner.

 

Det jag fruktar annars är nämligen att det här är mer än ett försök att hindra piratkopiering, utan att det också är ett test för att se om installationsbegränsingen accepteras. För vad de i praktiken gör är att sätta en livslängd på produkten; sedan du använt upp dina installationer får du köpa ett nytt spel. Skulle inte förvåna mig om det isf sitter några giriga ekonomer på 2KGames och är avundsjuka på de pengar som WoW drar in varje månad, de har verkligen hittat en guldkalv där, för utan att betala kan du ju inte spela. Men det är online, och nu ska de försöka hitta ett sätt att även profitera och "periodisera" intäkter på singleplayerspel. De blir säkert alldeles till sig i byxorna av de pengar de tror de kommer att tjäna... Förlåt min lite föraktfulla attityd, men i det här sammanhanget håller jag med Jan Guillou och kallar den sortens ekonomer för räknenissar.

 

Det skrämmer mig också att en del postar i forumen och tycker att "ja, men 5 installationer borde väl räcka för de flesta", de missar helt poängen. Jag skulle heller aldrig köpa en bil som bara går att starta 200 gånger innan du måste köpa en ny, men vem vet, Volvo kanske skulle göra succé med det konceptet? Till dessa forumpostare skulle de iaf säkert kunna kränga en och annan bil... ;-)

 

Nej, nu ska jag tillbaks till Stalker (mars-07, patchat augusti-07)! Snart tänkte jag köpa en gamepad, testade den trådlösa hos en kompis med Xbox360 igår för att känna på lite, den verkade behändig, och då kan även Psychonauts (april-05), King Kong (november-05) och Resident Evil (mars-07) åka in... med ev patchar... :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-08-29 03:56:59 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland går det snabbt - 10 dagar efter patch 4.0 kommer 4.1!

Man tackar för upplysningen, skall givetvis släpas ner! :-)

 

Men du glömde tillägget "... en tjugolapp att köpa, och fått patchar så att de blivit kvitt de flesta buggarna". ;-)

Ja just ja... patcharna är ju faktiskt minst lika viktiga som priset egentligen, om inte ännu viktigare. :-)

 

Kan faktiskt inte tänka mig att köpa ett spel med begränsat antal installationer, jag vill inte premiera ett sånt beteende.

Spelet såsom jag hittils har hunnit se av det är turligt nog bra... Dock hade inte heller jag köpt det om jag bara hade vetat om att det inte ens är tillåtet att använda det hur mycket man vill. Som att köpa en DVD-film som efter två visningar säger "this movie will selfdestruct whitin ten seconds". :-P

 

Förlåt min lite föraktfulla attityd, men i det här sammanhanget håller jag med Jan Guillou och kallar den sortens ekonomer för räknenissar.

Inget att förlåta, skönt att det inte bara är jag som kan känna förakt ibland. ;-) Du kom med en intressant vinkling på det hela som jag inte tror behöver vara alldeles långsökt, tvärtom får man kanske hålla tummarna för att du inte har rätt den här gången.

 

Det skrämmer mig också att en del postar i forumen och tycker att "ja, men 5 installationer borde väl räcka för de flesta", de missar helt poängen.

Precis, även om man vanligtvis kanske inte spelar ett spel mer än två varv, med en tids mellanrum, ska det inte spela någon som helst roll utan man ska ändå kunna installera och köra det tio, hundra eller tiotusen gånger! Och det utan meddelandet "Bioshock will give you a deadly shock of biological diseases whitin ten seconds". ;-)

 

Har du förresten börjat kika på Vampire Bloodlines eller, tänkte närmast på kollen du haft på patchandet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej RN!

 

Av någon anledning har jag haft strul med att posta. Verkar vara lite struligt med Eforum senaste tiden...

 

Har du förresten börjat kika på Vampire Bloodlines eller, tänkte närmast på kollen du haft på patchandet?

Funderade på det, men tyvärr finns det ju inte längre tillgängligt tlll tjugo spänn, sas, iaf inte på det vanliga sättet, strax efter att du tipsade om det försvann det - hmm... :-)

http://prisjakt.se/produkt.php?p=42136

Om det dyker upp igen till vettigt pris ska jag nog ta en titt på det, annars får jag väl leta i de mörkare hörnen på jorden... ;-)

 

Men annars var det mest beroende på att jag brukar slänga ett öga på Gamershell för att kolla nya patchar o dyl, jag tycker de är snabba både med det nya och med linorna. T ex har ju inte 3D Gamers hängt med särskilt bra i Stalkers utveckling, varken vad det gäller patchar eller moddar:

http://www.3dgamers.com/games/stalker/downloads/

 

Börjar de tappa greppet? För Float32-modden rekommenderar jag att gå till thefloatingpoint direkt, kör just nu med ver 1.7088b Revision C:

http://www.thefloatingpoint.org/main/news.php

 

patcharna är ju faktiskt minst lika viktiga

Ja, och Stalker kan nog behöva lite fler patchar fortfarande... Inte så att det är jättefel, men en grej är att det dyker upp uppdrag som man inte tagit aktivt. Det är ok med slumpuppdrag iofs, och det var hyfsat godkänt att jag fick ett uppdrag när jag kom in i en ny del av området även om jag blev överraskad när det ploppade upp. Det kom nämligen från en uppdragsgivare i det område jag just lämnat, dvs en person som jag hade träffat, men sedan när jag fick ett nytt uppdrag där jag skulle gå och "collect my reward" från en person i ett annat område där jag öht inte har varit blev det konstigt. Jag antar att jag inte träffat den personen. Får väl se när jag tar mig dit. Som sagt, ok för slumpuppdrag, men det bryter trovärdigheten om det blir ologiskt. De kunde ha löst det genom att man t ex kunde ha radiokontakt och fått uppdrag den vägen, annars måste de patcha så att man iaf inte kan få uppdrag från områden där man inte ens har varit. Strange, men det kanske bara är ytterligare en anomali i zonen...? :-)

 

Och engelskan... ibland är det charmigt eller roande, som i ordvalet när de ska vara tuffa i snacket, ibland är det helt obegripligt vad de menar, som vissa textavsnitt, där man helt enkelt får anta att de menar tvärtom mot vad de skrivit, men ibland går inte ens det... Och AI:n. Hur kan de se mig i totalt kolmörker? Det är ju tom värre än i Far Cry. Så ett par patchar med lite putsningar kanske.

 

Även om nu 3D Gamers inte var uppdaterade vad det gällde Stalker hade de häromdagen en ny video från HL: Episode 2. Egentligen är det dumt att kolla för mycket på sånt pga spoilerrisken, men den snutten kollade jag på ändå. Episode 2 ska dyka upp den 12 oktober, det stod i en intervju på Game Informer, där det även stod lite om att använda DX 10-hårdvarufunktioner under XP. Kommer du ihåg att vi funderade över det en gång tidigare? Det är Gabe Newell från Valve som pratar just om Episode 2 mm, och han skrev:

 

GI: Do you think you’ll ramp source up to take advantage of DX10 or do you think you’ll stay with DX9.

 

Newell: Right now with the flexibility of DX9, we can take advantage of DX10 hardware functionality through DX9. There are far more customers with DX10 hardware running on Windows XP than Windows Vista. If you’re going to try to take advantage of that hardware, your customers are telling you, make sure it works on DX9 API. For example, the tesselator in ATI’s hardware is super valuable and we can get to it through DX9, so that’s probably a better investment than going after a DX10 API.

http://www.gameinformer.com/News/Story/200708/N07.0827.1503.17430.htm

 

Låter ju intressant, men det är klart att den gode Gabe talar i egen sak, det har han ju alltid gjort, Valve är ju inte oskyldiga till partiskhet, minst sagt... Han verkar dessutom köra en grej på många ställen just med det:

 

Gabe Newell, president of Valve Software, said that Microsoft made a terrible mistake releasing DirectX 10 for Vista only and excluding Windows XP.
http://www.heise.de/english/newsticker/news/94869

 

Ska bli kul när det kommer iaf. Förmodligen väntar jag till jul med att spela det - fast det lär väl inte gå ner till tjugo kronor till dess, eller?

 

Sedan läste jag också en positiv nyhet angående Bioshock, och det var Bit-tech som handgripligen hade testat att avinstallera och installera. De hade gjort det 6 gånger på varsin Vistamaskin (alltså 2x6 gånger), dessutom ännu en gång på en annan XP-maskin. Det visar ju att det fungerar som jag hade hoppats och trodde från början men som var luddigt; att du får tillbaka installationer när du avinstallerar. Begränsningen är snarare ett "sliding window", för att tala nätverkstermer, alltså en gräns på 5 samtidiga installationer, inte en maxgräns på 5 installationer totalt.

http://www.bit-tech.net/gaming/2007/08/30/bioshock_gameplay_graphics_and_performance/3

 

Visserligen mycket bökigt, speciellt som det kräver att uppkopplingen funkar, och med all den kontohantering som det innebär med risk för fel, men det gör ju att jag faktiskt återigen kan sätta upp Bioshock på listan över tänkbara inköp. Hurra! - fast nu är det ju så att jag redan mentalt suddat ut lusten att köpa det just nu, ungefär som ett godissug går över, så nu kan jag lika gärna vänta... tills det kostar tjugo kronor... ;-)

 

Bit-tech hittade förresten ett ställe till av de där DX 10 var bättre kodad än DX 9, och det var om man gick baklänges genom vattnet. Firingsquad hittade ju inget exempel på den vattenyteeffekten, utan bara på röken.

 

Nu får du fortsätta förstöra din kropp med DNA-ändrande substanser, så får jag göra det med radioaktivitet! ;-)

 

/m

 

PS:

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2177716,00.asp

[inlägget ändrat 2007-08-31 16:41:44 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på det, men tyvärr finns det ju inte längre tillgängligt tlll tjugo spänn, sas, iaf inte på det vanliga sättet, strax efter att du tipsade om det försvann det - hmm... :-)

http://prisjakt.se/produkt.php?p=42136

Om det dyker upp igen till vettigt pris ska jag nog ta en titt på det, annars får jag väl leta i de mörkare hörnen på jorden... ;-)

Sitter nu och skiftar mellan Vampires och Bioshock, Humöret får bestämma vilket av dem det blir att spela för tillfället. :-)

 

När jag ville ha tag i Syberia 2 gick det bara inte... sökte med ljus och lykta efter nån som kunde tänkas sälja det, men icke. Tur att Esrange ligger ganska nära här så man kunde ta en rymdraket upp till ett svart hål var det äntligen kunde hittas och dras ner. ;-)

 

Stalker och uppdrag ja, hehe... spelade ju med 1.0001 i vilket det var meningslöst att slutföra vissa uppdrag; de återkom ändå hela tiden gång efter gång..! :-P

 

De hade gjort det 6 gånger på varsin Vistamaskin (alltså 2x6 gånger), dessutom ännu en gång på en annan XP-maskin. Det visar ju att det fungerar som jag hade hoppats och trodde från början men som var luddigt; att du får tillbaka installationer när du avinstallerar.

Klar poäng på det!! :thumbsup:

 

Bit-tech hittade förresten ett ställe till av de där DX 10 var bättre kodad än DX 9, och det var om man gick baklänges genom vattnet. Firingsquad hittade ju inget exempel på den vattenyteeffekten, utan bara på röken.

Nu har jag inte kollat utan att ha "DX10 detailed surfaces" aktiverat men ett sujektivt intryck jag har är att det är tydligt hur de flesta ytor verkligen använder avancerad "mapping", som påminner om SM 3.0 parallax mapping, fast ett eller fler steg längre än så.

 

Nu får du fortsätta förstöra din kropp med DNA-ändrande substanser, så får jag göra det med radioaktivitet! ;-)

Hihihihihi.!! Måste erkänna att min kropp även förstörs med blod, som den vampyr jag också är ibland.

 

Men nu talar magen om för mig att det är matdags! :-)

 

EDIT:

Hittade en bra jämförelse av CoJ DX9/10 i vilket skillnaderna är mycket påtagliga:

http://tinyurl.com/29lzsw

Översta bilden till höger över trädstammarna visar det jag tyckte mig se i Bioshock, eller som de skriver i en kommentar: "In the fourth screenshot we are looking directly at a tree trunk. In DX10 mode there are clearly better materials and shaders being used to provide a more detailed surface."

Men den vänstra trädstammen och DX 9 verkar ju, som jag uppfattar bilden, inte ens använda SM 3.0:s parallax mapping?! Det blir då inte en helt rättvis jämförelse DX9/10.

 

Har du förresten sett att en liten jämförelse i Bioshock också finns ute nu på Tweakguides?

http://www.tweakguides.com/Bioshock_6.html

[inlägget ändrat 2007-09-01 22:52:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter nu och skiftar mellan Vampires och Bioshock, Humöret får bestämma vilket av dem det blir att spela för tillfället. :-)

Såg att om man blev medlem på Fileplanet så fick man välja spel "gratis", bl a just Vampire, men det erbjudandet gäller bara i Nordamerika:

http://hitpoints.fileplanet.com/showproduct.aspx?Productid=803

 

Stalker och uppdrag ja, hehe... spelade ju med 1.0001 i vilket det var meningslöst att slutföra vissa uppdrag; de återkom ändå hela tiden gång efter gång..! :-P

Nu har jag inte kommit så långt än i Stalker, men eftersom jag inte hann slutföra det där uppdraget jag fick från ett område jag inte hade varit i och inte ens kom in till, försvann det när dygnet jag hade på mig hade gått, men inte som "failed"; det dök helt enkelt upp igen som om jag inte hade gjort det alls. Fast jag tror att det beror på att det är den sortens uppdrag som återkommer för att du ska ha möjlighet att kunna hämta ut lite belöningar då och då, och för att hålla liv i spelet även om det inte påverkar huvudhandlingen. Och visst, ok, men de skulle presenteras lite annorrlunda då. Först, som sagt, ska det inte gå att få uppdrag från områden du inte öppnat upp, sedan skulle de kanske markeras lite mer att de är "frivilliga".

 

Just nu kan jag inte undgå att tänka på parallellen till en annan våt dröm som marknadsförare och ekonomer, dvs räknenissarsorten av dessa :-), utopiskt talat om, nämligen den om reklam eller erbjudanden i mobilen när du går förbi en butik, typ "kom in och snagga dig så får du en hårborste". Det är ju precis vad som händer i Stalker - det ploppar upp ett erbjudande i din PDA om att "help defend the camp against the bandits" och så får du en belöning efteråt. Förmodligen skulle det där snaggningserbjudandet också dyka upp igen även om du kommer förbi butiken nysnaggad och fin en timme efteråt att du varit där. Med din hårborste, +5 mot radioaktivt håravfall. :-)

 

Och som jag skrev och klagade att det var kolsvart men att fienden hittade dig ändå; det berodde inte enbart på AI:n; jag hade preics patchat upp med den då nysläppta modden Float32 1.7088b rev C. Efter att ha läst i forumet inser jag att jjwalker (modskrivaren) hade förändrat koden fr om rev B så att nätter och skuggor etc blev mycket mörkare efter önskemål, men att desto fler protesterat mot att allt blivit för mörkt. Så jag gick tillbaka till rev A, som var den senaste "ljusa" modden. Jag tror att önskemålet från början handlade om att göra enbart skuggorna mörkare, men att det inte gick att göra separat. Enligt en forumpost som jjwalker skrev är han i samtal och samarbete med GSC om bl a grafikbuggar och fel i patch 1.0004, kanske handlar det just om möjligheten att fömörka utan att göra allt kolsvart? Ivf har han även lovat att arbeta mot att i nästa version skapa en kontrollpanel så att man kan välja "mörkhetsgrad" efter önskemål

http://www.thefloatingpoint.org/main/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?3674

 

Hittade en bra jämförelse av CoJ DX9/10 i vilket skillnaderna är mycket påtagliga:

http://tinyurl.com/29lzsw

Va, länkar du till HardOCP! :-) Nej, jag kunde inte med Kyles attitydproblem i samband med Futuremarkskriverierna för ett par år sedan, han verkade då ha stora problem att skilja sitt ego från sakfrågan. Efter det så har jag helt enkelt undvikit HardOCP, eller läst det som stått där med stor skepsis, just eftersom hans ego verkar spela så stor roll, och jag betraktade inte längre hans sajt som objektiv. Fast detsamma kunde ju säga om Toms Hardware för ett par år sedan, och i viss mån även om Anandtech. Fast oftast beror det på en viss skribent, och dessutom kan ju alla (förhoppningsvis) förändra sig, och nu är ju artikeln inte skriven av Kyle, utan av Brent Justice, så jag ska läsa artikeln, jag lovar!! :-) Har inte hunnit än, måste ju skriva besinningslöst långa inlägg i Eforum först... ;-)

 

... och nu har jag läst den. :-) Det ser bra mycket bättre ut under DX 10, det är klart! Fast, som du skriver, det blir aldrig en helt rättvis jämförelse, och det är svårt att veta hur mycket som beror på kodningen och hur mycket som egentligen beror på skillnaden mellan DX 9 och DX 10. Jag kan även tänka mig att Techland dessutom blivit mycket bättre på att koda sedan de släppte spelet, vilket visar sig i den senare DX 10-varianten, medan de inte förändrat sin DX 9-renderare. Kan ju dra parallellen till Stalker och JJs Float32-mod här, den visar ju att enbart en omkodning av shaders förändrar ett spels utseende. Andra moddar till t ex Oblivion gav ju mycket mer detaljerade strukturer etc. Körde inte du med en sån superdetaljmodd en gång i Oblvion, fast det gick för långsamt? Har du testat den på din nya dator? Ska fö bli intressant att se vad jjwalker kan göra med Oblivion och Bioshock, det är hans nästa projekt!

 

The schedule as of now...

 

1) 1.7088b Rev B

2) Oblivion Mods

3) Other stalker mods

4) Bioshock mods

(det blev visserligen både en rev C och D)

 

Stalkeruppföljaren Clear Sky ska också begåvas med förbättrad grafik:

 

New version of the game engine - X-Ray 1.5.

DirectX 10 renderer

Improved DirectX 9 renderer - parallax bump, soft particles, depth of field, motion blur, eye adaptation effect.

Och frågan är väl vad skillnaden blir? Så här skriver IGN:

 

Geared to run even on older DX8 machines, the game will have the same system requirements as the original STALKER. Still, players who have upgraded their system since then will be able to take full advantage of DX9 effects that look every bit as good as some of the DX10 effects we've seen on the show floor.
http://pc.ign.com/articles/815/815807p1.html

 

Nu är det ju inte alltid mycket att göra åt skillnader mellan olika versioner vad de nu än beror på, man får ta det som erbjuds! :-) Har du förresten hört något om DX 10-patchen till DX 9-europaversionen av CoJ? Senast du skrev hade det väl inte dykt upp någon? Jag har visserligen CoJ installerat, men inte kört så mycket just med tanke på vad artikeln visar. Som jag förstod det var det utlovat en patch, och inte att det bara skulle komma i en DX 10-version - enbart för Nordamerika igen. Konstigt dessutom, eftersom Tecland kommer från Polen.

 

Och apropå grejer enbart för Nordamerika, som sakerna ovan (men även sånt som King Kong i HD-upplösning) läste jag i SvD att den nyligen avslutade spelmässan i Leipzig var världens största. Förhoppningen är att det ska visa att det är dags för de stora speltillverkarna att sluta låta Europa komma i tredje hand. Kan ju behövas.

 

Men nu talar magen om för mig att det är matdags! :-)

Aha, så det dök inte upp en kniv och gaffel i synfältet precis som i Stalker? Har du tipsat speltillverkarna om ditt nya smarta gränssnitt? Patent? ;-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-09-03 18:23:10 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att om man blev medlem på Fileplanet så fick man välja spel "gratis", bl a just Vampire, men det erbjudandet gäller bara i Nordamerika:

Just det... jag såg tidigare att man kunde få bl a Far Cry gratis mot att man stod ut med reklamadware i spelet. Åtminstone om man är amerikanare eller har ett Ubisoftkonto på en server där borta.

 

Va, länkar du till HardOCP! :-)

*Visslar och tittar bort fullständigt ovetandes och oskyldig*... Hehe, nu är ju min erfarenhet av den sajten tyvärr dålig men det var iaf tur då att Mr Ego inte stod som artikelförfattare. "Mr Ego", sprängfylld med skadlig narscissism, har jag sorgligt nog fått uppleva alldeles för mycket av.

 

Fast oftast beror det på en viss skribent, och dessutom kan ju alla (förhoppningsvis) förändra sig...

Utan att påstå mig behärska området alls nu, är min bild av det hela iaf att varken narscissism eller psykopati går att "bota" helt enkelt därför att det inte är några "sjukdomar"... Snarare blir det förstnämnda – och jag talar av min egen erfarenhet nu – värre och värre med åren. Utmärkande för dem är att det alltid är så in i h-e syyynd om dem trots att de förpestar livet för andra (främst de närstående) på ett helt makalöst sätt.

 

Fast, som du skriver, det blir aldrig en helt rättvis jämförelse, och det är svårt att veta hur mycket som beror på kodningen och hur mycket som egentligen beror på skillnaden mellan DX 9 och DX 10.

Ja, i fallet CoJ så även om DX 9-delen också är snygg finns det en hel uppsjö andra DX 9-spel som faktiskt är ännu snyggare. Mycket av det som finns i DX 10 går redan att göra med DX 9.0c, fast det ska visst bli/vara mycket enklare att utföra sakerna i DX10 varmed nyttjandet förhoppningsvis blir mera utbrett.

 

Körde inte du med en sån superdetaljmodd en gång i Oblvion, fast det gick för långsamt?

Qarl's Texture Pack! :-) Som tyvärr var lite för tungt t o m på X1950Pro 512MB. Har dock inte testat den på nuvarande SLI-kaminen (går knappt att sitta med nåt annat än bara linnet i datorrummet). :-P

http://tinyurl.com/3y5fgc

Kanske man prövar igen när jag får för mig att fortsätta med Shivering Isles.

 

Har du förresten hört något om DX 10-patchen till DX 9-europaversionen av CoJ? Senast du skrev hade det väl inte dykt upp någon?

Jag har sökt mellan varven men förgäves, snyft. :( Hoppas den ändå dyker upp, eller anses det vara "för länge sen" som den släpptes här i Europa? Ryktet sa iaf att en DX10-patch var på gång så man får hoppas att det stämde.

 

Konstigt dessutom, eftersom Tecland kommer från Polen.

Man kan undra varför USA verkar viktigare än Europa som ju ändå är "hemma"? Tänker också på USA-glorifieringen á la Hollywoodfilmer de flesta spel innehåller. :thumbsdown: Men den amerikanska marknaden har förstås väldigt många potentiella köpare och då de verkar mycket patriotiska vore det nog dumt att stöta sig med dem eftersom det kostar i intäkter. Hur gångbart hade ett WWII-spel i vilket man spelar en tysk som skjuter amerikanare varit där borta? Knappast ett särskilt framgångsrikt koncept. ;-)

 

Med tanke på det du upptäckte om Bioshock och installeringarna, vill jag nog föreslå att du ändå köper det trots fullpris, då spelet kort sagt är alldeles fantastiskt! Mitt fattiga ordförråd kan inte göra nån bättre sammanfattning än så. ;-)

 

Aha, så det dök inte upp en kniv och gaffel i synfältet precis som i Stalker? Har du tipsat speltillverkarna om ditt nya smarta gränssnitt? Patent? ;-)

Eh, det tar emot lite att erkänna men så pass har jag inte utvecklats ännu så på min skärm dyker det upp en nappflaska vid matdags! Och däremellan syns en nappikon. :-D

 

EDIT:

Såg du förresten att ljudet i Bioshock använder "FMOD audio engine", som baseras på OpenAL, så det förklarar ju varför EAX funkar utan ALchemy under Vista:

http://www.tweakguides.com/Bioshock_7.html

 

På baksidan av fodralet rekommenderas kort med EAX Advanced HD 4.0 eller 5.0. Visst hade väl du också skaffat dig ett X-Fi? Så några hinder för bra spelljud finns det iaf inte på den fronten! :-)

 

EDIT 2:

Det finns ytterligare en fix för Vista som jag har missat förut:

http://support.microsoft.com/kb/940105

 

Installerade den och körde CoJ DX10-bench på nytt, och nu börjar det faktiskt likna nånting! Från att ha börjat med ett resultat på ca 18 och sen ökat till ungefär 28 så slutade senaste körningen på en medel-fps på 36.5 (max-fps:en är så ointressant för den totala spelupplevelsen att den är onödig att nämna)! Klart spelbart m a o! :-) Inställningarna har givetvis fortfarande varit desamma; "Balanced" i 1280x1024, men med det undantaget att jag numera använder drivarmenyernas defaultinställning för High quality i stället för Quality – bör alltså ha varit en liten aning tyngre denna gång.

[inlägget ändrat 2007-09-04 07:59:59 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Qarl"s Texture Pack! :-) ... Kanske man prövar igen när jag får för mig att fortsätta med Shivering Isles

Så hette den, ja! Kanske borde jag testa den någon gång bara för skojs skull, fast det är ju en mastig nerladdning, minst sagt... Upplevde du någon konflikt med de andra moddarna? Borde ju inte kollidera med t ex Natural Environments, men kanske med Normal Map/Landscape LOD Replacement? Tyvärr lär den inte göra någon skillnad i Shivering Isles-delen, läste i en forumpost att han hoppades att någon annan än han skulle göra ett texturpack där!

 

Installerade den och körde CoJ DX10-bench på nytt, och nu börjar det faktiskt likna nånting!

:thumbsup:

Måste erkänna att jag har en del CoJ-videor, bl a "Mountains_and_Rocks.wmv" som visar skillnaden mellan DX 9 och 10, men även just videon av demon. Laddade ner dem redan när demon kom ut, så jag vet hur det ser ut! Får väl som sagt hoppas att den där patchen kommer så småningom. Och Vista blir ju också mer attraktivt för varje patch... ;-)

 

Såg du förresten att ljudet i Bioshock använder "FMOD audio engine", som baseras på OpenAL, så det förklarar ju varför EAX funkar utan ALchemy under Vista:

...

På baksidan av fodralet rekommenderas kort med EAX Advanced HD 4.0 eller 5.0. Visst hade väl du också skaffat dig ett X-Fi?

:thumbsup:

Kul att det kör på OpenAL, det visste jag inte. Gick in och kollade i demofilerna (som fö inte har samma namn som de han beskriver i Tweakguides), och där stod det FMOD. Och jajamensan, ett Xtreme Gamer Fatal1ty Pro blev det förra hösten, lagom till att BF 2142 kom. Även Stalker och CoJ använder ju OpenAL, så det verkar som vi fått bra utbyte av våra kort. :-)

 

Måste också bara säga att arbetet med Bioshockmodden från jjwalker verka gå framåt, även om jag inte riktigt vet vad han har tänkt sig där:

 

I am happy to announce that a version of Float32 is now being developed for Bioshock! I will keep everyone posted on the progress and there is also an Oblivion shader mod in the works as well. My main focus will be Bioshock for the moment and the next Float32 for Stalker.

Fler verkar också ha tagit upp Stalker igen efter den nya patchen. Från Voodoo Extreme, där de verkar ha samma diskussion som du och jag om ej avslutade spel:

 

I"ve been replaying some games on the new PC that I kinda either passed over, wasn"t in the mood to play at the time, and / or was waiting for patches for them to be "finished". Here"s a quick rundown:

S.T.A.L.K.E.R. - With the 1.0004 patch the game has hit what I like to call a "finished state". I did play it about 8 hours before on the old PC, but it was kinda buggy and didn"t run so great, so I shelved it for a few months. I"m glad I did, as it"s worth a second look (or a first) if you haven"t sampled it already. Plus, its like $29 now too.

http://ve3d.ign.com/articles/news/34130/In-Other-News#comments

 

Jag lovar att ta tag i Bioshock!! :-) Men jag gillar Stalker, på något sätt har det en sympatisk känsla av realism vilket skapar en bra stämning. Det är inte någon högteknologisk välputsad värld, utan skitigt och slitet, och även inomhus i de skrämmande labbområdena har det en annan närvaro än vad jag upplevde i t ex Fear, där det var lite för kliniskt perfekt för att kännas helt trovärdigt, öm än vackert. Världen känns helt enkelt mer levande än i många andra spel. Det lilla jag spelade av Bioshock gav också en känsla av en värld som faktiskt levde och inte bara var konstruerad. Så jag får väl punga ut de där pengarna så småningom. :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-09-05 23:51:33 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde jag testa den någon gång bara för skojs skull, fast det är ju en mastig nerladdning, minst sagt... Upplevde du någon konflikt med de andra moddarna? Borde ju inte kollidera med t ex Natural Environments, men kanske med Normal Map/Landscape LOD Replacement?

Det är nog inte värt det, åtminstone inte om du kör med alltför hög upplösning, iaf var det för tungt för X1950Pro i 1680x1050 med dessa högupplösta 4096-texturer trots 512MB grafikminne för dem att rymmas i (ditt tidiga X1900GT har ju i stort sett samma prestanda som X1950Pro).

 

Men det skadar föralldel inte att pröva! :-) Enligt som jag kommer ihåg det hela så här lång tid efteråt så skapar Quarl:s inte några bekymmer alls för Normal Map/Landscape LOD Replacement, detta p g a att den helt enkelt ersätter de senare moddarna som följdaktligen då skrivs över och försvinner.

 

Och Vista blir ju också mer attraktivt för varje patch... ;-)

Ja, inte för att det egentligen är någon idé att skaffa det före SP 1, men jag hade inte tid att vänta eftersom DX 10-spel redan har dykt upp. Hade inte heller tid att invänta bättre grafikkort utan skaffade SLI fastän nuvarande kaminen sannolikt kommer passeras predandamässigt av ett kommande kort. ;-)

 

Och jajamensan, ett Xtreme Gamer Fatal1ty Pro blev det förra hösten, lagom till att BF 2142 kom.

Aha du tog en modell med XRAM? :-) Borde du tjäna några fps på i spel som klarar nyttja det. Själv får man hålla tillgoda med XtremeMusic.

 

Jag lovar att ta tag i Bioshock!! :-) Men jag gillar Stalker...

Bioshock är det bästa jag spelat på länge nu, men jag gillar också Stalker, får t o m lust att köra det på nytt varv nu och det är enbart ditt fel! ;-)

 

Det lilla jag spelade av Bioshock gav också en känsla av en värld som faktiskt levde och inte bara var konstruerad.

Den känslan har man hela tiden i spelet. Det sker hela tiden saker runt omkring och inte bara i ens omedelbara närhet. Och så går det också att påverka händelseförloppen på ett roligt sätt. Storyn är intressant och levereras genom mycket bra metoder. Den är svår att förutsäga och är tack och lov befriad ifrån uppenbara och uttjatade klichéer. Röstskådespeleriet håller imponerande klass. Man sugs in i spelet till den grad att man t o m glömmer av sig och ibland inte ens tänker på hur otroligt snyggt det är också – mitt första DX10-spel och allt!! :-D

 

Hur går det förresten med införskaffandet av gamepad? Psychonauts är också ett spel som tvunget måste upplevas! :-)

[inlägget ändrat 2007-09-06 06:17:40 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte värt det, åtminstone inte om du kör med alltför hög upplösning, iaf var det för tungt för X1950Pro i 1680x1050

Kör ju i 1024x768, så om man räknar pixlar enbart utan hänsyn till ev komprimering hamnar jag på knappt 45% av din mängd, vilket väl borde innebära en viss avlastning? Får passa på att prova när jag ominstallerar Oblivion - tänkte göra det ändå innan jag tar tag i det igen iom att det blev lite konstigt med de sista patcharna. Det svalde patchen för SI, men när sedan patchen för enbart Oblivion kom accepterades inte den, och när jag går ut på Gameshadow säger den att det finns en ny patch till Oblivion, fast det redan versionsmässigt är patchat. Troligtvis är det ingen skillnad i praktiken, men "databasmässigt" stämmer versionerna kanske inte överens.

 

Hade annars tänkt testa demon av MoH: Airborne igår, men servrarna var så långsamma att det inte var görbart att få hem det. Känns som att det kommit så många stora och mastiga demon och patchar att ladda ner på sistone så att systemen nästan kollapsar... Dags för ett nytt Internet? :-)

 

Nåväl, jag fick istället inrikta mig på en annan halvmastig nedladdning, Enemy Territory: Quake Wars. Jag har inte fått något riktigt grepp om det iom att jag öht inte har följt utvecklingen. Det är ju ett "springa-dö-spel", din favorit, ;-) fast jag trodde att det skulle vara en mer öppen spelstil som i Battlefieldserien, det har ju utmålats som en konkurrent till det, fast jag undrar... Det verkar vara mer uppstyrt, iaf i den mod som jag testade som hastigast. Körde bara lite i ensamspelsläget med botar; där skulle du uppnå vissa mål, som sedan de uppnåtts är "fixerade" och du går vidare till nästa mål från det. Och så ska du hinna med alla mål innan tiden rinner ut, annars vinner andra laget. Ett taget område kan inte återtas. Undrar hur kul det är i längden, blir lite grann som att gå en snitslad bana gång på gång? I BF-serien kan det bölja fram och tillbaka, och vara hårfint in i det sista vem som ska vinna, känns som att det är mer utmanande och håller intresset uppe längre. Ska iaf testa lite mer, första intrycket var mest kaotiskt, men det berodde mycket på att jag inte alls hade koll på kommandon, strategier, uppgraderingar etc. Andra gången gick det betydligt bättre. Inga prestandaproblem öht i 1280x1024 med allt på max, och Catalyst 6.9 inkl hotfixen iaf (iofs med 2xAA och 8xAF, men ändå).

 

Nåja, inget spel jag har planerat att satsa på, men det är kul att ha lite handfast erfarenhet av det, det är ju ett högprofilspel, tillhör allmänbildningen inom datorspel kan man säga... Och då kan man alltid ha åsikter om det om man råkar hamna bredvid kungen på Nobelmiddagen och ET: QW kommer upp som konversationsämne eller nåt. ;-) Vem vet, han kanske sitter och knappar på Slottet han med?

 

Undrar också hur Battlefield i enspelarversion kommer att te sig? Dvs Battlefield: Bad Company, som ska vara ett BF-fps med handling. Om det nu kommer till pc, för än så länge är det bara till konsoll. Fast jag måste medge att jag körde så mycket Battlefield att jag nu i ett nytt spel inte vill hamna i BF-utseendet igen, ungefär som det kan vara att se "Doom" återfödas utseendemässigt i spel byggda på samma motor. Jag vill ha mer nya, unika och detaljerade texturer, lite nya modeller, nya rörelsemönster, annorlunda färgsammansättningar etc, så det får en lite fräschare look, kanske? Känns bara lite gammalt när jag kollade på videon, även om det inte är det. Dessutom är ju grafikkraven annorlunda mot vad de är online, speciellt för pc men iofs även på de nya konsollerna med deras möjligheter till bättre upplösning och grafik såklart:

http://ve3d.ign.com/articles/news/34167/Explosive-Battlefield-Bad-Company-Trailer

 

Hur går det förresten med införskaffandet av gamepad? Psychonauts är också ett spel som tvunget måste upplevas! :-)

Nej, det har inte blivit av än, men jag var faktiskt i Stockholm i helgen, och satt på lördagen och fikade 40 meter från Webhallens affär på Sveavägen. Sedan när jag kom hem såg jag att de hade dem i lager där. Så nära, så nära... :-) Verkar som att den kan suga batterier, så jag tänker nog även köpa laddningsenhet på samma gång. Tog en vända runt här i Linköping igår för att se på priserna i butik, men blev stärkt i min uppfattning att det får bli onlineköp, precis som för spel. Tittade även efter Vampire i fyndlådorna, men utan framgång, dessvärre... :-( Funderade däremot på en mus, kanske? Creative Fatal1ty Laser Mouse fanns i butik för inte så dyra pengar, kanske slår till på den under tiden. :-) Har du någon superdupermus?

 

/m

[inlägget ändrat 2007-09-11 16:14:32 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ju i 1024x768, så om man räknar pixlar enbart utan hänsyn till ev komprimering hamnar jag på knappt 45% av din mängd, vilket väl borde innebära en viss avlastning?

Ja helt klart, bara det att sänka upplösningen ett eller två steg är ju ändå bland det mest effektiva man kan göra för att underlätta för kortet... Kan dock inte dra mig till minnes ifall jag prövade det (vill hellre kunna använda skärmens nativeupplösningen framför mer högupplösta texturer).

 

Får passa på att prova när jag ominstallerar Oblivion - tänkte göra det ändå innan jag tar tag i det igen iom att det blev lite konstigt med de sista patcharna.

Utan att ha gått in något närmare på det har jag bara utgått ifrån att SI-installationen även uppdaterar Oblivion till v1.2 varför det sedan inte krävs mer än den lilla "SI v1.2.0416"-patchen..?

 

Nej, det har inte blivit av än, men jag var faktiskt i Stockholm i helgen, och satt på lördagen och fikade 40 meter från Webhallens affär på Sveavägen.

Jag var in där och kikade sist jag var i Stockholm, nyfiken på hur det såg ut, och blev förvånad över att det var så pass litet som det ändå var. Men försäljningen över disk – av ett gäng på rad som körde McDonalds-slips-stuket ;-) – behöver kanske inte vara så väldigt utbyggd om det säljs desto mer över nätet i stället...

 

Verkar som att den kan suga batterier, så jag tänker nog även köpa laddningsenhet på samma gång.

Är det den trådlösa 360-kontrollern du menar? Den med sladd drivs iaf genom USB-porten, så någon fördel har den förstås. ;-)

 

Tittade även efter Vampire i fyndlådorna, men utan framgång, dessvärre... :-(

Du kan köpa det genom Steam för 19.95$ ifall det inte kan hittas någon annanstans till bättre pris. Personligen hade jag nog fortfarande varit beredd att betala dessa, vad blir det, 150kr eller nåt? Men förresten tillkommer det skatt också på summan 19.95$...

 

Råkade köpa det flera år gamla Arx Fatalis genom Steam igår för 9.95$! Minns att jag spelade demot till det på mitt GF 3-kort, blev sugen redan då på spelet men har aldrig skaffat det, inte förrän igår alltså. :-) Blev 85kr inkl skatt (moms?) i svenska pengar och det har det iaf hittils varit värt. Tur att man har fixat SLI-kamin så datorn klarar av detta DX 8-spel. ;-)

 

Har du någon superdupermus?

Det är en Logitech G7 som står för navigationen av alla torpeder i chassit! Trådlös lasermus med uppladdningsbart batteri á la mobiltelefon. Det följde med två sådana varav det ena alltid sitter i laddaren som i sin tur är kopplad till USB-porten. Sändaren/mottagaren sitter f ö i samma dosa som laddaren. Är väldigt nöjd med musen bortsett från att den är en liten aning tung.

 

Men nu syns nappflaskikonen på skärmen igen så då är det väl bäst att man äter! :-)

[inlägget ändrat 2007-09-11 18:24:49 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha gått in något närmare på det har jag bara utgått ifrån att SI-installationen även uppdaterar Oblivion till v1.2 varför det sedan inte krävs mer än den lilla "SI v1.2.0416"-patchen..?

Jo, det tror jag med, men om du inte kör med SI blir det tydligen annorlunda. Jag hade dessuotm patchat det till 1.2. Spelet sväljer att patcha Oblivion med den SI-varianten och versionsnumret stämmer, men tydligen registreras det inte att man patchat på "rätt sätt" om man inte har SI. Verkar som att man måste ha Oblivion v1.2.0416 om man kör utan, fast felet är nog fixat ändå. Men som sagt, jag kan inte installera Oblivion v1.2.0416 eftersom mitt spel redan är patchat med 1.2 + den lilla SI-patchen. Och därför inte officiellt patchat, sas. Skönhetsfel utan praktisk betydelse kanske iofs, men, men...

 

Är det den trådlösa 360-kontrollern du menar?

Jäpp, exakt den. Den som ska inleda den trådlösa eran, enligt en recenscent. Fast lite oroväckande är att många verkar ha strul med USB-drivrutinerna, det är inte helt problemfritt att bara plugga in den, som det borde vara. Fast nu vet jag var jag ska leta efter hjälp.

 

(vill hellre kunna använda skärmens nativeupplösningen framför mer högupplösta texturer).

Misstänkte det. Den platta skärmens förbannelse. ;-)

Fick mig en funderare häromdagen över det här med upplösningar mm, när jag kollade på en kompis plasmaskärm. Det finns mycket missförstånd och många förstår inte kompromisserna och sambandet mellan fasta bildpunkter/interpolationer/bildkvalitet, och det finns också många saker jag skulle vilja veta hur de egentligen ligger till i praktiken när det t ex gäller HD-sändningar, kablar, anslutningar etc. Jag kan t ex känna att det inte är läge att köpa en platt bildskärm för tv-bruk än, men det är ju ett helt annat ämne. :-)

 

Är väldigt nöjd med musen bortsett från att den är en liten aning tung

Det där är svårt, att veta hur den känns innan man har testat. Själv kör jag med en vanlig Logitechmus, den funkar bra, fast i vissa spel har jag känt att den helt enkelt inte räckt till, som i BF 2. Där skulle nog en gamermus kunna förbättra statsen lite åtminstone...

 

Du kan köpa det genom Steam

Tack för tipset! Ska kolla upp det. :-) Det enda jag köpt genom nerladdning tidigare är expansionpaketen till BF 2. Känns ju dock lite surt att inte få något "konkret", fast finns det ingen annan möjlighet, så.

 

Men försäljningen över disk – av ett gäng på rad som körde McDonalds-slips-stuket ;-) – behöver kanske inte vara så väldigt utbyggd om det säljs desto mer över nätet i stället...

Nej, det är klart. Fast vad det gäller spel skulle nog bara köpa det över disk om jag ville ha det när det var sprillans nytt. Då kostar det lika mycket, men sedan sjunker nätpriserna oftast snabbt. Fö var det fel i en butik jag tittade i, där kunde jag köpa Prey för 499 eller 349. Föredrog att köpa det äver nätet för 119 (tror jag), och det för flera månader sedan. ;-) Men en del verkar behöva den fysiska kontakten med grejerna de köper innan de slår till, så det är bra att det finns alternativ till näthandel, antar jag. Roligt var att när jag köpte Doom 3, Quake 4 och TR: Legend på Cdwow fick jag den australiska versionen, dvs en större box som hade ett fordral med en "försättssida". Känns faktiskt mer påkostat och roligare med ett utvikbart fordral med mer illustrationer än ett torrt och torftigt tunt dvdfordral med bara fram- och baksida. Jämför t ex känslan de gamla vinylfordralen hade jämfört med de som cd fick. Det artistiska uttrycket fick stå tillbaka.

 

Vad har du för spel på din kommande inköpslista? Själv har jag ett antal spel, och det är främst GRAW 2, SC: Double Agent, SI, TR: Anniversary, R6: Vegas, och Bioshock såklart - av de spel som hittills kommit ut. Sedan tillkommer ju ett antal ännu ej utgivna...

 

Pratade fö om filmer igår med en killa, då dök det upp att han gillade Die Zone, eller vad han sa filmen hette. Jag beskrev då vad filmen Stalker handlade om, och förklarade bakgrunden, och det visade sig att det var den han menade. Får väl ta och kolla på den igen, det var ett tag sedan. Poetisk film som får en att tänka. Ingen Tarkovskijfestival i sikte på tv, antar jag?

http://www.imdb.com/title/tt0079944/

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet sväljer...

Jaså det är det matikonen betyder?! Bäst man håller sig undan ifrån datorn i så fall..! :)

 

Fast lite oroväckande är att många verkar ha strul med USB-drivrutinerna, det är inte helt problemfritt att bara plugga in den, som det borde vara.

Förutsättningen för problemfri drift är förstås uppdaterade chipsetdrivare i botten (USB-drivarna är ju vanligen inkluderade i paketet), eller i själva verket bör man starta ett steg ännu längre ner och förvissa sig om att ha buggfri bios, och sedan ha uppdaterade drivare för själva 360-kontrollen. För XP32 upplevde jag aldrig några problem men däremot funkade inte vibrationen från början under XP64, vilket dock löstes genom en drivaruppdatering via Windows Update. Under Vista 64 har jag heller aldrig upplevt några problem. Men nu har jag förstås inte den trådlösa modellen...

 

Misstänkte det. Den platta skärmens förbannelse. ;-)

Jo, men ändock kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till CRT igen då jag upplever nackdelarna med dem som ännu större. Skaffade åter en till skärm för bara några veckor sedan, en Samsung 226CW, och hade aldrig CRT i tanken ens en gång.

 

Det där är svårt, att veta hur den känns innan man har testat.

Det är också nånting man nog bör köpa lokalt i butik (knallade själv in på El-giganten) bara för att få någon uppfattning om storleken på musen. För mina inte alltför små händer passar det inte med vilken som helst. Nackdelen, dess vikt, märktes inte heller av förrän efter en tids användning av den. Men om jag bara kan fixa ett halare underlag för den så bör det nog bli mycket bättre.

 

Känns ju dock lite surt att inte få något "konkret", fast finns det ingen annan möjlighet, så.

Håller med. Även om Steam erbjuder bra uppkoppling och man får hem spelet snabbt genom det så föredrar jag ändå att beställa som vanligt. Arx Fatalis (går i stil som Morrowind och senare Oblivion) gick dock inte att köpa någon annanstans förutom till gamla Xbox. Men det att beställa "som vanligt" tycker jag annars är ett vinnande koncept – där vinner snigelposten i de flesta fall över fildelningsprogrammen när det gäller hur fort man får hem spelet, man får paketet med allt vad det innehåller av tryckt manual etc, slipper ödsla tid på att få igång eländet genom crack, som ändå slutar funka när spelet behöver patchas o s v. Dessutom är man med och bidrar till att spelindustrin kan överleva så att det genereras fler spel också i framtiden.

 

Jag är nog beredd att påstå att t o m stockholmare, även om vi bara håller oss till Webhallen nu, tjänar på att beställa från dem genom snigelposten. Åtminstone beroende på var nånstans de bor i stan. Säg att man bor en timmes resväg utanför själva stadskärnan. Ska man då spendera en timmes resa in till stan och lika lång tid hem igen bara för ett spel – två timmar har då gått bara för att hämta det? Nej, bättre då att ägna tiden åt nånting annat i stället (som ett annat spel exempelvis :-)), beställa genom snigelposten och låta brevbäraren leverera hem det till dagen efteråt. Brevbäraren är också för dem, i de flesta fall, snabbare än fildelningsprogram...

 

Vad har du för spel på din kommande inköpslista?

Om man bara ska hålla sig till ännu ej släppta titlar så finns det endel intressant. :-) Först så expansionen Mask of the Betrayer till NWN 2 denna månad, sedan Alan Wake men då är vi inne på oktober, Call of Duty 4 (men är kanske lite för less på WWII-spel, eller vänta nu, skulle inte den handla om nåt helt annat än WWII?), Crysis, F.E.A.R – Perseus Mandate, Assassins Creed, Kane & Lynch i november... oj vad lång listan kan göras!! :-)) Vad tycker du verkar intressant av det som ännu inte har blivit släppt?

[inlägget ändrat 2007-09-12 09:43:07 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis! Jag undrade över en sak...

Andra gången gick det betydligt bättre. Inga prestandaproblem öht i 1280x1024 med allt på max, och Catalyst 6.9 inkl hotfixen iaf (iofs med 2xAA och 8xAF, men ändå).

...använder du Catalyst 6.9 och finns det i så fall någon särskild anledning till det? Annars har ju Catalyst nu liksom Forceware också fått förbättringar för Bioshock:

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/gamesite/Catalyst_79_release_notes.html

[log]Resolved Issues for the Windows Vista Operating System

Bioshock: Missing, blackout, and flashing surfaces are no longer noticed in the game. Further details can be found in topic number 737-29549

Bioshock: Random polygons shooting up in the sky are no longer noticed. Further details can be found in topic number 737-29551

 

Resolved Issues for the Windows XP Operating System

Bioshock: Frame stutter associated with time spikes in random components of the render stats is no longer noticed as the character walks around. Further details can be found in topic number 737-29041[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj och hoppsan,

 

verkar som att jag visst snubblade på tangentbordet där. :-) Menade såklart nyaste 7.9, med dess fixar för bl a ET: QW etc. Lite oklart vilken version man skulle använda av de som kom samma dag, men display driver hade samma versionsnummer mellan den whql:ade 7.0 och den hotfixade, som ju kom snäppet tidigare, så det spelar nog ingen roll. Men samtidigt nämns inte ET: QW i whql:ade 7.9s release notes (väl?), så jag kör för tillfället med den icke-whql:ade. Märkte också att jag hade glömt att sätta i att Overdrivevärdena skulle behållas vid omstart, så jag har tycligen kört utan överklockningen ett tag. Hemska tanle.

 

Pratade annars igår med en kille som just hade fått hem sin nya dator. Han var mest intresserad av få igång den tills att Unreal Tournament 3 kommer ut, men det verkar ju bli försenat. Tyckte att han köpte lite för dyrt vad gällde minnen och processorn, där skulle han kunnat spara lite kosing utan att göra avkall på för mycket prestanda, fast han var iaf smart och köpte ett 8800 GTS 640 MB, det är ju aldrig fel. Känner en annan kille som köpte ett 8800 Ultra, men visst, är man vårdslös med pengarna så... Fick mig dock att reflektera över det här med att vissa är beredda att lägga ut stora pengar på hårdvaran, men spelen de ska spela på den ska de minsann inte betala för, utan ladda ner gratis. Lite konstig inställning.

 

Lovar att återkomma nästa vecka med längre svar om spel och så, har varit lite upptagen de senaste dagarna och kommer att vara det ett par dar till, så jag tittade bara in som hastigast just nu!

 

Sov gott! Fast du är väl uppe och spelar... ;-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick mig dock att reflektera över det här med att vissa är beredda att lägga ut stora pengar på hårdvaran, men spelen de ska spela på den ska de minsann inte betala för, utan ladda ner gratis. Lite konstig inställning.

Lustigt för jag har också bara nu i dagarna reflekterat över samma sak, men då mest i form av självreflektioner; jag plöjer ner alldeles för många tusenlappar i datorn men sitter sen och jämför spelpriserna på Pricerunner och Prisjakt och jagar hundra- eller t o m femtiolappar. Fast å andra sidan gör jag på precis samma sätt rörande hårdvaran också (men jämför då bara mellan butikerna som gett ett seriöst och bra intryck).

 

Tyckte att han köpte lite för dyrt vad gällde minnen och processorn, där skulle han kunnat spara lite kosing utan att göra avkall på för mycket prestanda, fast han var iaf smart och köpte ett 8800 GTS 640 MB, det är ju aldrig fel.

Har du kikat nånting i Gamespot:s pris/prestandajämförelser mellan 8800GTS 320/640MB i några olika spel? 320MB-modellen lyckas i några fall t o m komma före den med 640MB men klarar många gånger inte alls att hänga med i svängarna. Kanske inte så konstigt eftersom de kört med typ "2048x1536, 8xAA/16xAF" och hur många är vi egentligen som sitter med sådan monstruös skärm? ;-)

http://www.gamespot.com/features/6173135/index.html

 

Annars är förstås också HD2900XT ett mycket intressant alternativ även om det tyvärr dras med trista problem som högre energiförbrukning och värmeutveckling samt en högre ljudnivå.

 

Sov gott! Fast du är väl uppe och spelar... ;-)

Nej jag var mest i fablernas värld tillsammans med John Blund... och apropå fabler tycker jag Fable: The Lost Chapters också verkar kul! :-)

http://www.gamespot.com/pc/rpg/fablethelostchapters/index.html?tag=result;title;2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...sitter sen och jämför spelpriserna på Pricerunner och Prisjakt och jagar hundra- eller t o m femtiolappar. Fast å andra sidan gör jag på precis samma sätt rörande hårdvaran också...

Fast det är bara sunt! :-) Jag menar, man vill ju inte lägga ut mer än nödvändigt, vare sig det är på spel eller hårdvara. Det gäller att hitta den optimala punkten för vad man behöver pris-, prestanda- och livslängdsmässigt... Och det anknyter ju också till:

"2048x1536, 8xAA/16xAF" och hur många är vi egentligen som sitter med sådan monstruös skärm? ;-)

Jag inbillar mig att en del dömer ut grafikkort på felaktiga grunder, eftersom många sajter testar i galna inställningar för att pressa korten till det yttersta. Ska du bara åka och köpa mjölk två gånger i veckan behövs ingen sportbil, och även om den skulle vinna aldrig så många race spelar det ingen roll om du ändå kör max 50. Fast det kanske är en bra raggningsreplik? Hallå tjejen, ska du med hem och provköra min 8800 Ultra! ;-)

 

Föreslog faktiskt 320-modellen till den där killen, men det går ju inte att säga emot 640-modellen om man behöver de upplösningarna mm. Pratade just minneskrav i spel med en kille häromdagen, och tänkte då på en sajt som verkligen hade försökt att utreda vad det spelade för roll. De använde mer avancerad mätning än fps, men jag kommer inte ihåg var det var någonstans. Ringer det någon klocka för dig? Det borde väl ha varit i samma veva som 320 MB-modellen kom ut? Har för mig att jag t o m länkade till det då. Nåja, får väl harva igenom de gamlan inläggen och se om jag hittar det.

 

Men åter till spel. Hade faktiskt tänkt föreslå World in Conflict som ett av de kommande spelen som lät intressanta, men det har ju kommit ut nu, och verkar leva upp till förväntningarna. :-)

http://tinyurl.com/yw82f4

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/932462.asp

Blir nog inköp där så småningom. Förutom de vanliga Crysis och Alan Wake och de andra du nämnde såklart, har jag också förväntningar på kommande Far Cry 2. Jag tror att de med ett så starkt varunamn verkligen måste anstränga sig för att göra något extra, de kan helt enkelt inte sumpa det. Men vad det gäller Alan Wake, inte ska det komma ut nu? Senast jag hörde var det flyttat till nästa år, men så ser man releasedatum i oktober? Undrar om det stämmer, tror bara de inte har uppdaterat datumet.

 

Fast jag har en liten intressant psykologisk vinkel, och det är att jag inte "hetsar upp mig" för mycket över spel som jag inte kan "spela" med nuvarande system (vare sig det gäller operativsystem eller plattform). Men det är klart, man kan åtrå dem iaf... ;-) Av de spel som så vitt jag vet inte kräver Vista eller DX 10 för att komma till sin absoluta rätt, antar jag att det just nu är HL 2: Episode 2, FEAR: Perseus Mandate och kanske även Jericho som jag kastar lite ögon på. Assasins´s Creed självklart, iom att jag i grund och botten uppskattade mycket av PoP-serien. Av de som inte kommit ut än, vill säga. Portal verkar också kul. Project Origin. Sedan skulle jag önska att det kom ett bra Star Warsspel till pc, men de verkar hoppa över pc med Force Unleashed? Dumt.

 

/m

 

PS Så var det dags för en ny patch till Vampire, 4.2:

http://www.gamershell.com/download_21090.shtml

Spelet som aldrig vill dö? ;-)

[inlägget ändrat 2007-09-20 04:13:55 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, man vill ju inte lägga ut mer än nödvändigt, vare sig det är på spel eller hårdvara.

Nej, och jag är t o m en sån som handlar med rabattkupong i matvaruaffären även fast jag verkligen inte behöver det för att klara ekonomin – tycker det är helkorkat att betala mer än vad som faktiskt är nödvändigt. Endel kanske tycker det är lite pinsamt att handla med rabattkupong men i så fall behöver de jobba lite med sig själva och spegla sig mindre i andras gillanden.

 

Det gäller att hitta den optimala punkten för vad man behöver pris-, prestanda- och livslängdsmässigt...

Ja, och där finns det också utrymme för personliga uppfattningar och behov... Det stora flertalet klarar sig antagligen med, och är inte beredda att betala mer, än för rena mainstreamdatorer medan jag själv i princip håller mig till de för tillfället näst värsta komponenterna – att köpa de absolut värsta grejerna som finns tycker jag också är tämligen korkat, men har man lust att förstöra pengar så har man...

 

Jag inbillar mig att en del dömer ut grafikkort på felaktiga grunder, eftersom många sajter testar i galna inställningar för att pressa korten till det yttersta.

Jag inbillar mig att det inte alls är någon inbillning... ;-) utan förmodar att det snarare är en sannolikhet. Mer minne på kortet skadar förstås inte men då kommer också frågan om hur mycket extra det är värt att betala för det..? Har du sett att HD2900Pro är på gång i modellerna 512 respektive 1024MB? Där bedömer jag det som fullständigt meningslöst att betala för den senare. Men oj vilket spännande kort 512MB-modellen verkar vara! Med tanke på prissättningen och att det antagligen kommer fylla igen det väldigt stora gapet mellan 2600XT/8600GT(S) och 2900XT/8800GTS.

 

Hm, ska iväg nu, får fortsätta sen i stället...

 

EDIT:

Men åter till spel. Hade faktiskt tänkt föreslå World in Conflict som ett av de kommande spelen som lät intressanta, men det har ju kommit ut nu, och verkar leva upp till förväntningarna. :-)

Det verkar klart grymt! :-) Synd bara att man inte är någon större fan av strategi... Har prövat på några av lillebrorsans spel som Civilizations, Medieval m fl men aldrig riktigt fastnat för det hela. Hittade Europa Universalis I & II samt Hearts of Iron i en realåda idag och var tvungen att köpa dem åt honom. De kostade bara 30kr styck så det var inte så mycket att fundera över. :-)

 

Men vad det gäller Alan Wake, inte ska det komma ut nu? Senast jag hörde var det flyttat till nästa år, men så ser man releasedatum i oktober?

Ska man lita på Wikipedia blir det nog inte förrän nästa år... :-(

http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Wake

Notera: "When asked about a release date, Remedy representatives respond, "When it's done"." Klockrent svar. :-D

 

Assasins´s Creed självklart, iom att jag i grund och botten uppskattade mycket av PoP-serien.

Jag stod och höll i PoP-trilogin idag, för 129kr(!), men köpte den inte fast det kliade lite i fingrarna. Kom på sen när jag var hemma igen att jag ju ändå har ettan och tvåan varav den senare aldrig har blivit spelad.

 

Sedan skulle jag önska att det kom ett bra Star Warsspel till pc...

Har du spelat Jedi Knight II: Jedi Outcast samt Jedi Academy? Klart spelvärda med mycket svingande med ljussablarna, lite roliga pussel och användande av kraften! :-) Kotor I & II är självklara rollspel även om jag faktiskt är ganska less på Star Wars, uppvuxen med alla filmerna och spelen som man är.

[inlägget ändrat 2007-09-20 21:04:54 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...