Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När ska man sluta...


RN

Rekommendera Poster

...kalla den nuvarande generationen för "nästa generation"? Extra konstigt var det i Tombraider Legend:s "next generation content" eftersom denna "nästa generation" då redan var två år gammal. Okej att benämningen kanske har ett visst PR-värde men hela saken är ändå bara för löjlig. :thumbsdown: Kanske man skulle börja kalla ett par år gamla bilar för årsmodell 2008, eller varför inte dra till med 2009 på en gång. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Hela NGC-grejen var väl lite av ett PR-jippo ihop med Nvidia under deras TWIMTBP-program, själva spelinstallationen började ju med en i mitt tycke både opassande och klumpig splashbildreklam för deras grafikkort...

 

Jag har inte skaffat Anniversary än, men kommer att göra det så småningom, vi har ju en grej på gång Lara och jag ;-) , där finns NGC-alternativet så vitt jag vet inte kvar längre. Roligt vore ju annars om det istället fanns LGC - Last Generation Content - för de äldre korten. Kanske ett ännu smartare sätt att få folk att känna sig efter och uppgradera till ny hårdvara...? :-)

 

/m

 

PS Du har väl sett att det finns en ny OpenAL-installer ute, sommaren-07? Inte för att wrap_oal.dll används om man har X-Fi (ct_oal.dll (tror jag)följer med drivrutinerna), men kanske det kan finnas ev buggfixar i openal.dll som man kan dra nytta av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skaffat Anniversary än, men kommer att göra det så småningom...

Jag utgår ifrån att det är Space Invaders du syftar på nu. =)

http://se.pricerunner.com/pl/135-204941/Spel-foer-Playstation-2/Space-Invaders-Anniversary-priser

 

...vi har ju en grej på gång Lara och jag ;-)

Du försöker bara göra mig svartsjuk. =)

 

Roligt vore ju annars om det istället fanns LGC - Last Generation Content - för de äldre korten. Kanske ett ännu smartare sätt att få folk att känna sig efter och uppgradera till ny hårdvara...? :-)

HAHA! Vem vet, det kanske t o m hade fungerat. :thumbsup:

 

Edit:

...men kanske det kan finnas ev buggfixar i openal.dll som man kan dra nytta av.

Jag märkte ett klart behov av den, förra veckan när jag installerade Psychonauts under Vista (för skoj skull har jag lagt openal-spel under Vista och de mera vanliga DS3D-liren under XP64 som vanligt (eftersom det senare är bortplockat ur Vista som i stället använder Universal Audio Architecture)). Det gick först inte att aktivera EAX Advanced HD i spelet – rutan fanns där i spelet men gick öht inte att klicka i eller ur – men efter att den befintliga openal32.dll i spelmappen blivit utbytt så var det inga problem.

 

Brukar du förresten lira plattformsspel, eller vad de nu kallades? Tomb Raider är väl på sätt och vis ett sådant. Kameravyerna och styrningen är snarlika även om spelen inte har det minsta gemensamt med varann. Jag har nog aldrig varit med om vansinnigare spel än Psychonauts! Och nu menar jag i positiv bemärkelse. :-) Det är mycket välgjort och fullständigt sinnessjukt (framkallar många skratt och inte sjukt som i Postal som ju enbart är motbjudande). Till sådana spel rekommenderas iaf en spelkontroll (har själv en Xbox 360-kontroll) för att styrningen inte ska vara så klumpig och lägga sig som ett hinder för spelglädjen. 90% i medelbetyg är iaf så inte illa:

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/922157.asp?q=psychonauts

[inlägget ändrat 2007-07-25 04:12:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man räkna de nyare Prince of Persia till plattformspelen? Jag tycker att det är mer av plattform i dem än i Tombraider, även om just demon till Anniversary (Space invaders såklart ;-) ) var mer av plattformshoppande karaktär.

 

Jag har väl annars inte kört så många plattformspel, men Psychonauts har jag faktiskt kört! :-) Fast inte klart, jag har bara inte installerat det igen sedan jag bytte till nya datorn, men jag sparade savegamen, så jag kanske skulle ta tag i det igen...? Det var bitvis lite svårt att styra tyckte jag, har ju ingen gamepad. Framförallt upplevde jag det i början när man gick runt på den där kuben och skulle slå ner nån stor gubbe som löpte amok (kommer inte riktigt ihåg), då kändes det som att vyn snurrade runt lite konstigt och slumpartat och det blev svårt att orientera sig med tangentbord och mus.

 

Men Psychonauts är verkligen ett helt sjukt spel! Det är lite förrädiskt utformat som ett barnspel, men humorn ska man nog vara äldre för att riktigt förstå. Helt klart en pärla! :-)

 

Jag kollade fö på just Xbox 360-kontrollen häromveckan, och funderade på att köpa en. Skulle ju vara bra dels till Psychonauts då, men även om jag skulle få för mig att testa Resident Evil, även om det nu finns en mousepatch (kanske även TR:A?). Har du en med sladd? Rekommenderar du den? Tittade också på den trådlösa, men kunde inte hitta om det även fanns en uppladdningsenhet till pc. I såna fall vore det ju ett alternativ.

 

Har du förresten hängt med i uppföjarcirkusen?

Far Cry 2 kommer, men utvecklas inte av Crytek utan av de som gjorde t ex just PoP-spelen, de fick ju inte med namnet när de bytte till EA. Förmodligen fick de inte heller med grundelementen i Far Cry från Ubisoft, eftersom de satasade på Crysis istället.

F.E.A.R. 2 kommer också, men kommer inte att innehålla något av F.E.A.R.s element, det enda Vivendi har är namnet, medan Monolith ska göra en uppföljare med grundelementen (som de har rättigheterna till) men som alltså då inte får ha namnet F.E.A.R....

 

Men dessförinnan kommer ju ytterligare en F.E.A.R.-uppföljare (Perseus Mandate) - och jag som inte ens har spelat klart det första än... Dags att sätta igång alltså! :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-07-26 08:29:52 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog bunta ihop PoP med plattformsspelen. Men jag tycker svårighetsgraden i slutet (nu har jag bara spelat ettan till slutet och alldeles i början av tvåan) av det är så hög att den nästan förtjänar Gamespot's utmärkelse "elektriska stolen". Var tvungen att skratta litegrann första gången jag såg den i recensionen av nya GRAW. :)

http://www.gamespot.com/pc/action/graw2/review.html?sid=6175493

"Punishing Difficulty

You might be good enough at games to make your way through this one, but when you visit some message board and start bragging about how it was "no big deal," you're just making a fool of yourself. This game would have been more fun and more interesting to more people if it hadn't been so ridiculously hateful and punishing."

 

Framförallt upplevde jag det i början när man gick runt på den där kuben och skulle slå ner nån stor gubbe som löpte amok (kommer inte riktigt ihåg), då kändes det som att vyn snurrade runt lite konstigt och slumpartat och det blev svårt att orientera sig med tangentbord och mus.

En spelkontroll är nästan ett krav i Psychonauts. Jag föredrar den helt klart framför musen och tangentbordet även i PoP och Tomb Raider men faktiskt i spel som Need for Speed också. Tangenbortet är för klumpigt för det senare spelet och kan helt enkelt inte erbjuda finliret som krävs en bit in i det när hastigheterna och svårighetsgraden har nått upp till en viss nivå.

 

Men Psychonauts är verkligen ett helt sjukt spel! Det är lite förrädiskt utformat som ett barnspel, men humorn ska man nog vara äldre för att riktigt förstå. Helt klart en pärla! :-)

Det är verkligen inget barnspel även om karaktärerna i det faktiskt är just barn (nåja, åtminstone ska de föreställa sådana med den helknasiga teckningen :-))! Den faktiskt helt geniala idiotin förstår man på en gång när man får reda på att det är Tim Schafer som ligger bakom spelet – mannen bakom en storhet som Grim Fandango och som också ligger bakom den mesta av dialogen och humorn i Monkey Island.

 

Har du en med sladd? Rekommenderar du den?

Min har sladd och jag tror inte att den sladdlösa fanns då jag köpte den. Sladden upplever jag många gånger att den kan vara ivägen och fastna överallt (inkrånglad bakom datorn som den är) så den sladdlösa är nog att föredra. EDIT: Hm, datorn har ju för tusan USB-portar bakom en lucka framtill på chassit också, men dem har jag nog inte ens anslutit till moderkortet..! :-/

 

Har sen slutet av nittiotalet hunnit avverka två spelkontroller ifrån Saitek, behövde till slut en sån med två styrspakar och köpte då Xbox 360-kontrollen. Och jag är väldigt nöjd med den. Utformningen är bra och mängden knappar likaså – lillebrorsan som också har en sådan tyckte dock att den till hans Gamecube ligger bättre i händerna. Drivrutiner finns för XP32/64 och Vista32/64. Vibrationen funkade först inte under XP64 men det löstes genom att drivaren blev uppdaterad av ett besök till Windows Update.

 

Har du förresten hängt med i uppföjarcirkusen?

Det om Crysis och Far Cry 2 kände jag till men inte om F.E.A.R och Perseus Mandate. Hoppas Far Cry 2 trots allt blir ett bra spel även om det är Crysis som är den riktiga uppföljaren. Går du förresten nånting i uppgraderingstankar inför kommande DX 10-titlar? Crysis ska väl dock få ett läge för DX 9.0c också? Frågan är hur många som då kommer tycka det är värt att först spendera ett par tusen kr på en Vistalicens och sedan ytterligare flera tusen på DX 10-kort (med verklig ork för det och inte bara fantasier på en pappersspecifikation).

[inlägget ändrat 2007-07-26 17:03:29 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller här finns också en liten video...

http://www.gamespot.com/video/0/6123002/videoplayerpop?

 

Jag har inte funderat på uppgradering till Vista än, men suget lär väl komma när det dyker upp fler DX 10-titlar. :-) Men jag har fortfarande så många DX 9-enbart spel ospelade (SC 3+4 , STALKER, Shivering Isles etc) att jag nog ändå inte kommer att känna behovet av att byta direkt ur spelsynpunkt. Det kanske blir dags med nästa generation grafikkort, så att det känns som en riktig uppgradering även ur prestandasynpunkt? Jag vill ju inte köpa ett toppkort utan ett i mellanklassen, men då ska det vara ett mellanklasskort med prestanda i spel som de förra toppkorten hade, och det hände ju inte den här gången, när tillverkarna istället satsade krutet på videofunktionerna.

 

Det var någon i en annan post som frågade om skillnaden mellan DX 9.0c och DX 10; nu ska tydligen Lost Planet få lite mer skillnad, när de lägger till päls på djuren i en patch.

Om man kollar på de här bilderna i den lilla storleken tycker jag faktiskt DX 9.0c-bilderna ser bättre ut, men om man kollar i fullformat och sen lägger till hur det förmodligen kommer att se ut i rörelse, så kan det nog bli en mycket snyggare upplevelse med päls än med kristallskarp, blänkande "reptilhud", som hittills varit så vanligt i spel:

http://blog.lostplanetcommunity.com/blogs/brian.php/2007/07/20/more_good_news_for_dx10_users

 

/m

[inlägget ändrat 2007-07-27 20:02:47 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller här finns också en liten video...

Hehe, nu var det ju så att jag tänkte posta en bild i förra inlägget, blev avbruten med annat och tänkte inte ens posta det. Upptäckte först senare när jag kom tillbaka igen att det faktiskt visst hade blivit postat, och jag som trodde att jag bara hade klickat bort det med krysset, men så kan det gå. Inläggen tar ibland lite tid att skriva ifall man måste komma och gå hela tiden. ;-)

 

Men jag har fortfarande så många DX 9-enbart spel ospelade (SC 3+4 , STALKER, Shivering Isles etc)...

Inte heller jag är färdig än med SC 4 trots att jag köpte det då det var nytt. SI är inte heller klart. Ibland känns det som att man köper fler spel än man ens spelar. Har t ex köpt DarkStar One och Jade Empire, i våras tror jag det var, men har knappt ens kollat på dem ännu. Men nån gång blir det väl (även om det första kanske var ett onödigt köp) – det har hänt att spel blivit liggandes i åratal innan jag kört igenom dem, medan andra gånger blir det "spelvaka" så ett visst spel körs igenom innan det knappt ens har hunnit släppas. ;-)

 

Psychonauts har varit liggandes i två år innan jag tog tag i det men så fastnade jag för det ordentligt nu – blev ett maraton och är alldeles i slutet av det. Det har varit mycket spelvärt tycker jag... många skratt har det tvingat fram! :-) Missnöjd är jag som vanligt med alla bossar! :-( Även om det i de flesta fallen inte har varit några problem att lista ut deras svagheter (den första gubben på kuben tycker jag faktiskt hör till de lite svårare, fast man är ju iofs så svag i början).

 

Lost Planet har jag sneglat på litegrann men inte fått något riktigt intresse. Är rädd att det mest bara är en medioker dussinskjutare, om än i mycket vacker inpackning. Medelbetyget 64% räcker iaf för att jag ska vända bort blickarna:

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/939063.asp?q=lost%20planet

Men kanske går man då miste om något? Som jag förstått är det multiplayerdelen som dragit ner betyget och den biten är jag ju inte ens intresserad av.

 

Vad spelar du just nu? För mig har det som sagt varit Psychonautsmaraton och före det så NWN. Blev klar med tvåan efter ett halvår eller så och sitter för tillfället faktiskt med Hordes of the Underdark till ettan. :-)

 

Apropå uppgraderingar och DX 10 har jag faktiskt börjat gå i tankar på SLI. Nu sitter det ju redan ett 8800GTS i burken men frågan är om det kommer kunna leva upp till vad jag har som standard för bilden. Problemet är att jag då måste byta moderkortet förutom att spendera ytterligare över 3000kr på ett Point of View 8800GTS. Och risken är uppenbar att nätagget då inte längre hänger med. För mig blir frågan då alltså om DX 10 kommer vara värt ytterligare 5000-6000kr?? ~:-/ Förmodligen, efter lite mera tid! =) EDIT: Eller så gör man som förut; väntar ut ett av nästa generation – "next generation" ;-) – prestandakort för några tusen som säkert ändå kommer spöa 8800GTS SLI. :)

[inlägget ändrat 2007-07-28 01:32:46 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland känns det som att man köper fler spel än man ens spelar.

Jodu, det där känner jag också till! Har för närvarande ett antal titlar ouppackade, förmodligen blir det fler vad det lider. Just nu tänkte jag beta av Fear en bit i taget. Jag har inte spelat mycket alls i sommar (var faktiskt bara ledig en dag i juli), men tog ett tag med just Fear i början av förra månaden, men även med BF 2, som jag inte hade kört på evigheter, eftersom det då släpptes en ny officiell karta gratis, Tampa Hiighway, sponsrad av Intel (den ska även komma i en BF2142-variant, under juli trodde jag, men så blev det inte).

 

Det blev även en session med GRAW då, ett spel som jag faktiskt tyckte var så roligt att jag sträckkörde det när jag köpte det. :-) Jag körde nästan klart det, men fick bryta innan jag var helt klar, och sedan tog jag tag i Oblivion i stället. Att det är trial-and-error kan vara jobbigt, speciellt om man har dåligt tålamod, men som tur är var ingen situation så omöjlig att komma igenom att det kändes hopplöst, vilket jag t ex kände inför de två olika sluten i PoP: WW. Om (när) jag köper en gamepad ska jag nog ta tag i WW igen, för jag tror att det blir betydligt enklare då. Synd bara att man inte kan ändra svårighetsgraden under spelets gång (väl?), som man kan i TR:L, då kan man alltid svälja stoltheten och iaf spela klart spelet. ;-) För det kan jag säga dig om du inte redan upptäckt det :-), att bossfighterna i PoP:WW är bra mycket jobbigare än de i PoP: SoT och TR: Legend...

 

En orsak till att Fear har tagit så lång tid att komma igenom är att det ibland sackar ner något otroligt, då är det bara att gå ut och starta om igen, så ofta har jag kört ett tag och sedan tröttnat. Skulle kunna ha med minneshanteringen att göra, men det verkar ske helt slumpmässigt. Många har problem med Fear och oförklarliga prestandaförluster, och t ex pratas det nu om att det ska ha problem ihop med vissa USB-anlutningar. Har ingen aning om det är så i mitt fall, men jag kör ju med en del USB-enheter, så det är lite oroväckande:

http://news.com.com/8301-10784_3-9740960-7.html

Å andra sidan är jag snart klar, så då ska Extraction Point in! Kan väl återkomma med en lite fylligare lista på vad jag spelar senare. :-)

 

Lost Planet har jag inte heller fått ett riktigt grepp om. Förutom att det är optimerat av/för Nvida... ;-) Läste en recension som jag inte blev klokare av:

http://www.nvnews.net/articles/lost_planet_gameplay/index.shtml

Precis som du säger en dussinskjutare i snygg förpackning. Förmodligen även det ett spel som går bättre med en gamepad?

 

Och risken är uppenbar att nätagget då inte längre hänger med.

Jag hoppas att nästa generation - eller den jag kommer att köpa ;-) - förutom att ha bättre prestanda även ska vara lite energisnålare, vilket man ju kan hoppas på iaf. Och köper du SLI behöver du kanske inte vara rädd för en kall vinter...

 

Det finns en trend, tror jag, och det är att många spel framöver kommer att spelas bättre med en gamepad, eftersom de kommer att anpassas för konsoller också och inte alltid göras om helt för pc, som i fallet med GRAW. Vilket ju även kommer att gälla för grafiken, tyvärr:

http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=169116

När man även läser att id med sin nya Tech5 ska göra spelutveckling möjlig för flera plattformar ökar det ju inte hoppet att pc:n ska utnyttjas grafiskt fullt ut, speciellt som jag läste att även id hade övergått till gamepad... Det lär iaf innebära att OpenGL inte är dött än på länge, så något positivt kommer av det. Och sedan finns det ju en möjlighet, som i Lost Planets fall, att de spel som görs för konsoller ändå får en grafisk "edge" för pc, som ju Mark Rein också ansåg. :-)

 

/m

 

Redigering: Kanske blir det en korsbefruktning mellan pc och konsoller? Läste just att UT 3 ska få mus och tangentbordstöd till PS 3, så det verkar inte otroligt. Alltså inte bara gamepad till pc.

Kan fö nu även lägga till FEAR: Extraction point, Prey och SC 3 till listan över de aktiva spelen, och fler är på väg... Återkommer. :-)

[inlägget ändrat 2007-08-04 04:15:47 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det PoP:WW som är del nr två? För i så fall har jag den, men har bara känt på det litegrann i början, tyckte det var så pass svårt att det inte ens var kul – alltså inget jag tänker spendera tid åt. Såg en intervju med en EA-representant men kan för allt i världen inte komma ihåg var någonstans – i nån tidning, webben... vet inte? Denne sade iaf nåt om att EA, bland andra, gör sig skyldiga till att sprida typ "skräp" som bara blir svårare och svårare. Det tyckte jag iaf sade nåt om det hela; när en representant för världens största(?) utgivare uttryckte sig nåt sånt sätt. Tänker nu närmast också på GRAW 2 som fick utmärkelsen "elektriska stolen" av Gamespot... Utsätter man sig för sådana spel måste man väl ändå vara lite sadomasokistiskt lagd..? ;-)

 

Många har problem med Fear och oförklarliga prestandaförluster, och t ex pratas det nu om att det ska ha problem ihop med vissa USB-anlutningar.

Prestandaförluster kan jag inte minnas att jag råkade ut för... men minns du problemen jag hade med ljudet? Kan det månne ha hängt ihop med någon USB-enhet som störde på nåt vis? Kanske får lov att pröva med det där igen om lusten faller på att köra igenom Extraction Point på nytt.

 

Och köper du SLI behöver du kanske inte vara rädd för en kall vinter...

Nu "råkade" jag faktiskt gå och beställa ett grafikkort till! Men även ett annat moderkort då mitt nuvarande inte har SLI. Processorn X2 4800+ klarar sig nog ett bra tag till. Beställde också ett nätagg ifrån Hiper då dessa inte brukar ha så blodiga priser. Modellen har fått SLI-cert ifrån Nvidia, för 7900GTX samt 8800GTS, så det ska nog bli bra. :-) Datorn kommer förstås inte klara DX 10.1... men den kommer nog ändå duga bra under rätt lång tid framöver.

 

Det lär iaf innebära att OpenGL inte är dött än på länge, så något positivt kommer av det.

:thumbsup::thumbsup:

 

Redigering: Kanske blir det en korsbefruktning mellan pc och konsoller? Läste just att UT 3 ska få mus och tangentbordstöd till PS 3, så det verkar inte otroligt. Alltså inte bara gamepad till pc.

Ja det låter faktiskt inte helt otroligt... och det om mus+tangentbord till PS 3 har jag också läst. Exempelvis förstapersonskjutare tycker jag inte passar alls för spelkontroller utan då är musen+tangentbordet helt överlägset.

 

Kan fö nu även lägga till FEAR: Extraction point, Prey och SC 3 till listan över de aktiva spelen, och fler är på väg... Återkommer. :-)

SC 3 tycker jag hittils är den bästa i serien... fyran är också bra även om jag fortfarande inte har orkat ta mig igenom den helt. Måste avslöja vad jag påbörjade för någon kväll (ähum, natt ;-)) sedan då Psychonauts väl var avklarat, nämligen TR: Anniversary!! :-)) Aahhh vilken nostalgi... spelar det nästan med ett leende på läpparna hela tiden..! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhej!

 

Slänger in ett snabbt svar: ja, det är PoP:WW som är tvåan. Jag måste säga att jag tyckte att det var roligt och omväxlande - på sitt sätt - men att det kändes väldigt rörigt iom att man hoppade i tiden samtidigt som man hela tiden kom till nya områden. Det blev mer och mer att hålla reda på, var och när hade jag varit?... och till slut kunde man komma överallt vid alla tidpunkter, vilket dessutom var ett krav för att finna alla "uppgraderingar" så att man kunde få de två olika sluten. Jag tror att jag missade två eller tre, som jag fick använda en walkthrough för att hitta.

 

Vad jag minns var det även så att det var något som hände så att alla mina savegames försvann, och jag fick börja om helt från början igen. Först var jag förbannad, men det visade sig bara vara av godo, för då fick jag ett grepp om hela spelet och dess tid och rumhoppande som jag inte hade fått tidigare. Det var en baggis att spela till det ställe jag hade kommit, som jag trodde var nära slutet, men som visade sig bara var knappt två tredjedelar in. Spelet ändrade också karaktär någonstans där, vilket gav ett lite nytt sätt att spela på och var en omväxling som förnyade intresset. Snygga miljöer, roliga pussel och avancerade mekanismer.

 

Det fanns också mycket jag inte tyckte om. Dels den ändrade stilen, däribland musiken. Varför ändra på konceptet, vem hade efterfrågat det? Blev ganska trött, antar att det skulle kännas "häftigare" för kidsen? Sedan gick de också ut just med att de hade lagt till bossar, som i princip första spelet positivt var helt befriat ifrån, men som de hävdade var efterfrågat. Det var inte många bossfighter, men de var svårare, och till skillnad från i t ex GRAW, där man iaf kunde byta taktik och bli lite smartare för varje gång man misslyckades, kändes det mer eller mindre helt slumpartat om man skulle lyckas eller inte i PoP:WW. Det berodde inte på skicklighet, utan mest på tur om man klarade sig förbi de svåra partierna - och när det är så tröttnar jag också. :thumbsdown: Det blev nästan så att jag hatade den där "dödsloggan" med blodet som rann eller vad det var - och mest hatade jag att det tog sån tid innan man kunde köra igen. Ok, jag misslyckades, jag vill INTE se den där trista animeringen igen, ladda bara om så att jag kommer härifrån!! Men nej. Samma animering och tidskrävande process. Hata, hata!! :-) Tacka vet jag Fear, där var det bara ett tryck på musen, sedan var du igång igen. Lysande uppfattning om hur det ska göras.

 

TR: Anniversary!! :-)) Aahhh vilken nostalgi... spelar det nästan med ett leende på läpparna hela tiden..!

Va, snor du min tjej? ;-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-08-04 22:02:41 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! :)

 

Det fanns också mycket jag inte tyckte om. Dels den ändrade stilen, däribland musiken. Varför ändra på konceptet, vem hade efterfrågat det? Blev ganska trött, antar att det skulle kännas "häftigare" för kidsen?

Det att det ibland verkar jagas efter "coolhet" känns fånigt... In med nåt fjant för att försöka få upp "hip-faktorn" för alla kids, och så missar man det faktum att många spelare faktiskt är långt över femtio och som kräver lite mer innan de låter sig imponeras (sura grånissar som endel kanske kan vara ibland ;-)). Fast man kan förstås inte tillfredsställa alla åldersgrupper på samma gång.

 

Apropå bossar och Tomb Raider var det lite synd att dessa skulle lyckas släcka spelglädjen så totalt för mig i Legends. :( Har dock upptäckt att är spelet bara tillräckligt fängslande och intressant överlever jag trots allt bossarna – nu senast Psychonauts i vilket jag faktiskt aldrig kom på tanken att lägga ner spelet bara p g a dess (många) bossar. Spelet var så j-a bra att man helt enkelt var tvungen att klara allting. :)

 

I Anniversary (eller rättare sagt första TR som kom -96 :-)) minns du säkert den första Dinosaurien man fick möta... och utan att komma med nån spoiler nu så har stridssystemet iaf utvecklats. Kunde först inte klara besten – kom aldrig ens i närheten av att lyckas – men kom sen på hur man bara skulle reta upp den för att sen hamna i ett slags bullet time-läge... ;)

 

Men nej. Samma animering och tidskrävande process. Hata, hata!! :-) Tacka vet jag Fear, där var det bara ett tryck på musen, sedan var du igång igen. Lysande uppfattning om hur det ska göras.

Visst var det väl på samma sätt i ettan också? Det där tycker jag är ganska snyggt skött i TR iaf, med en kort laddning till senaste checkpointen så att man snabbt är igång igen med nya försök.

 

Va, snor du min tjej? ;-)

Va, vem jag?! =)

 

Har iaf hunnit få igång SLI-burken nu! :) Men det hjälpte föga i CoJ DX 10-slinga – ökade bara ca 10% där. Ytterligare saker måste uppenbarligen åtgärdas (i form av mjukvaruförbättringar). Hm, kom förresten på att jag sett en "SLI-fix" nånstans... måste leta... Jo, här finns en "SLI and CrossFire HotFIX" för Vista:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1680

 

Måste såklart pröva med den också! :) Men prestandaskillnader kommer självfallet fortfarande att skilja sig mellan olika spel också... hoppas att Bioshock kommer ha bättre flyt – släpps den här månaden:

http://www.spelbutiken.se/php-bin/produkt.php?produkt=pc1398&active=1

 

Kom förresten att tänka på en sak apropå det att du nämnde SC 3 i listan över aktiva spel... Går det att köra HDR+AA i SM 2.0-läge i det spelet med ditt ATI-kort? Vad jag har testat blev det iaf grafikfel genom SM 3.0 i SC 4, med X1950Pro, men den delen har förstås inte SM 2.0-patchen som SC 3 fick...

 

[inlägget ändrat 2007-08-11 12:13:54 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att köra HDR+AA i SM 2.0-läge i det spelet med ditt ATI-kort?

Nu ska vi se, menar du genom att forcera AA i drivrutinerna? Har inte testat det i SM 2.0, men däremot blockeras AA när du väljer SM 2.0-läget i spelets egen meny, precis som för SM 3.0. Får väl testa och återkomma senare isf! :-) Jag testade däremot med att forcera AA under SM 3.0, men kunde inte se någon märkbar skillnad i spelet, så det verkar fungera i praktiken som med HDR+AA i Far Cry, dvs inte alls, så lika bra att köra utan. Men vilken typ av grafikfel blev det? Även om det nu skulle visa sig funka med SM 2.0+AA genom drivrutinerna tror jag nog ändå att jag kör med SM 3.0 utan AA, vill minnas att SM 3.0-vägen var lite bättre? Har dessutom ökat upplösningen till 1280x1024 från 1024x768 som jag kör i Oblivion, och det minskar ju också lite av behovet av att reducera kanteffekterna. Men visst skulle jag vilja se HDR+AA i den upplösningen också!

 

Har du förresten läst den här intressanta artikeln där man bl a visar skillnaden i upplösning, olika AA/AF-alternativ och vad det innebär i praktiken? Intressant, därför att AA är ju ett sätt att få en stabilare bild som bara annars en mycket högre upplösning skulle kunna ge. AA hjälper sas att få den högre upplösningens fördelar i en lägre upplösning, men vad man däremot får som bonus med en sant högre upplösning är ju mer detaljer (och som sagt kanske ett behov av att inte köra med lika hög AA). Under förutsättning såklart då att texturerna är så högupplösta att det finns saker att hämta med en högre upplösning.

http://www.gamespot.com/features/6168650/index.html

 

Ett annat spel som jag installerade häromdagen efter att ha kommit igenom Prey (som ju gick fort - blir lite av ett "leksaksspel" när man inte kan dö, och inga resurser är ändliga - men snygg grafik!) är Serious Sam 2. Det var ju också ett av de första spelen som använde HDR, och där behövs AA inte forceras för det går att välja HDR och AA samtidigt i spelets egna menyer. Och det funkar! Fortfarande undrar jag hur Toms Hardware testade SS2 med AA i den här testen, med tanke på att Geforcekorten också testades med AA:

http://www.tomshardware.com/2006/05/08/2006_graphics_card_buyers_guide_part1/page53.html

Vill minnas att jag skickade en fråga till artikelförfattaren om de hade HDR aktivt i testen som jag aldrig fick svar på, står bara "set AA to none on Nvidia cards with HDR-R". Annars verkar spelkänslan i spelet vara samma som i t ex SS: The Second Encounter. Jag hade mer eller mindre förväntat mig ett katastrofalt spel, men det är, för sin typ, mindless shooter, helt ok. :-) Men vissa av HDR-effekterna ger nog brännskador på ögonen tror, jag... ;-)

 

Jag gjorde nämligen en raid och köpte ett antal billigare spel förra veckan, med betyg under det absoluta toppskiktet: bl a Serious Sam 2 (74,9%), Gun (77,8), King Kong (79,0%) (här är det lite irriterande att det finns ett högupplöst King Kong-spel att ladda ner, men det funkar bara i Mexico, USA och Kanada), Stalker (82,9%). Att jämföra då med t ex SC 3 (91,5%), Psychonauts (89,6%). Stalker hade jag egentligen inte tänkt skaffa ännu, men väntar med att spela tills nästa patch, 1.0004, kommer ut, den ska vara i faggorna och fixa ett stort gäng fel till. Körde du förresten med Float32-shadermodden?

http://www.thefloatingpoint.org/main/news.php

 

och så missar man det faktum att många spelare faktiskt är långt över femtio

Så sant, så sant!! Kolla på den här undersökningen:

http://www.tiny.cc/4ppLh

 

Lycka till med ditt SLI-äventyr! Du har väl fö sett att det finns fler officiella fixar till Vista ute nu?

http://www.tiny.cc/NqM6Q

 

Och så sägs det att med Vista SP 1 ska DirectX 10.1 komma... ;-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilken typ av grafikfel blev det?

Minns att jag försökte forcera fram AA först med GF 6 i SC 3 vilket bara resulterade i att många skuggeffekter helt försvann och att underliga streck kunde uppstå i vissa vinklar, och senare med X1950Pro i SC 4 uppstod ganska snarlika fenomen. Så att det var spelmotorn som begränsade tyckte jag var ganska klart, speciellt som ju Ati-kortet ändå har förmågan till HDR+AA då man kör SM 3.0-läge. Och i SC 3 (GF 6) kommer jag ihåg att man inte ens kunde ha gammakorrigerande kanttutjämning aktiverat i drivarmenyerna...

 

Har du förresten läst den här intressanta artikeln där man bl a visar skillnaden i upplösning, olika AA/AF-alternativ och vad det innebär i praktiken?

Det var intressanta bilder att kika på. :) En sak framstod rätt tydligt, som jag själv också fått uppfattningen om, och det var att skillnaden 4x-8xAA ändå inte syns så där oerhört mycket (medan prestandamässigt har det desto större betydelse). Men det hade varit intressant att veta vad de använde för skärm, därför att som jag uppfattar det framträder aliasing, precis som tearing, mera markant på LCD jämfört mot CRT. Har använt LCD under några år nu och är ganska besviken på SC eftersom aliasing gör bilden så fruktansvärt ful. På den 19" TFT (1280x1024) jag sitter med just nu framstår man på bilden bara som nån oerhört kantig och ful legogubbe! :thumbsdown: Och hur kul hade det varit att spela exempelvis TR med Lara som bara några kantiga legoklotsar?? ;) Gick det förresten att använda AA med NGC i Legends, det gjorde det va?

 

Ett problem med kantujämning är att det kan göra bilden lite suddig, vilket kan kompenseras för genom anisotropisk filtrering (är ju knappt nåt jobbigt för kortet så det är lika att köra 16x rakt av, eller åtminstone 8x) men också genom att minska Mipmap LOD bias. Det senare är enkelt att göra för både D3D och OpenGL i RivaTuner. Kanske funkar detta även på Ati-kort, men annars borde det iaf gå med hjälp av ATI Tray Tools? Kommer inte ihåg...

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=733

 

Körde du förresten med Float32-shadermodden?

Nej det enda jag hade installerat och som ens hade hunnit släppas ännu var patch 1.0001. Såg att den nu aktuella är v1.003:

http://www.gamespot.com/pc/action/stalker/downloads.html?mode=patches

 

Har bara kört Stalker ett varv ännu och har då såklart bara fått se ett av de (sju?) olika sluten. Men när lusten faller på att köra ett nytt varv ska det nog undersökas vad det finns för olika moddar att leka med. :)

http://www.gamespot.com/pc/action/stalker/downloads.html?mode=mods

Många kan ju säkert förbättra spelupplevelsen avsevärt precis som var fallet med Oblivion.

 

Lycka till med ditt SLI-äventyr! Du har väl fö sett att det finns fler officiella fixar till Vista ute nu?

Man tackar, och ja nog har man kört in ett par fixar. :)

 

Och så sägs det att med Vista SP 1 ska DirectX 10.1 komma... ;-)

Man har alltså bytt beteckningarna från DX 9.0a, 9.0b och 9.0c till DX 10, 10.1, "10.2" o s v... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har inte hunnit testa SC 3 med HDR+AA i SM 2.0-läge än, men det kommer... :-)

 

Något konstigt är det med gamman i SC 3 också. Jag tyckte bilden var för mörk, och att ändra ljusinställningarna i menyn gav knappast någon märkbar skillnad, så jag valde att gå in i Catalyst och ändra gammainställningarna för fullskärms-3D. Det har effekten att när jag kör igång spelet så verkar skärmen hoppa mellan de ändrade gammainställningarna och de normala, som om det vore någon sorts maktkamp som pågick mellan spelet och drivrutinerna, sedan händer samma sak när man laddar in ett savegame. Tyvärr verkar sedan spelet vinna, för det blev ingen skillnad alls. :-( Ska testa att använda verkligt extrema inställningar för att se om det är som det verkar vara, att spelet blockerar drivrutinsinställningarna på något sätt?

 

Har använt LCD under några år nu och är ganska besviken på SC eftersom aliasing gör bilden så fruktansvärt ful.

Jag tror att det kan vara så att AA gör mer för LCD, kanske beroende på ett fenomen som någon skrev i ett försvarstal för CRT kontra LCD, nämligen att bildpunkten inte är lika definierad, utan mer normalfördelad, på en CRT. Det innebar att bildpunkterna på en CRT "går mjukt in i varandra" enligt en normalfördelningsklocka centrerad på varje bildpunkt, medan bildpunkterna är fyrkantiga och helt separerade på en LCD. Det blir sas lite av en naturlig AA på en CRT. Bra eller dåligt? Beror på tillämpningen skulle jag säga. Dåligt i SC 3, verkar det som...

 

Gick det förresten att använda AA med NGC i Legends, det gjorde det va?

Ska kolla upp det, men jag vill också minnas att det gjorde det.

 

Har bara kört Stalker ett varv ännu och har då såklart bara fått se ett av de (sju?) olika sluten. Men när lusten faller på att köra ett nytt varv ska det nog undersökas vad det finns för olika moddar att leka med. :)

Kommer inte ihåg heller hur många slut det fanns, men det har utlovats en patch senare, alltså inte 1.004:an som ska dyka upp snart, och då ska en ny spelstil öppna upp sig när man uppnått två olika "positiva" slut, ett "free roaming"-läge där du kan gå vart du vill, som inte är styrt av någon handlings begränsningar.

 

Men det verkar som att just den här Float32-modden slog utvecklarna rejält på fingrarna - den gav bättre skrivna shaders/grafik som samtidigt ökade frameraten med 15-20%. Det sägs nu att utvecklarna har använt den moddade koden inför patch 1.004, eftersom den patchen också ska ge en rejäl prestandaboost. Men helt insatt i Stalkervärlden är jag ju inte ännu, så det ska bli intressant att se vad som har hänt när jag kör igång. Och apropå betyg på spel, så är det väl som du sa en gång angående Dark Messsiah, att det sätts på nya spel och därför dras ner av alltför många buggar, så precis som i det fallet kan ju (förhoppningsvis) spel bara bli bättre när det kommer nya patchar! :-)

 

Man har alltså bytt beteckningarna från DX 9.0a, 9.0b och 9.0c till DX 10, 10.1, "10.2" o s v... ;-)

Det verkar så. :-) Och SM 4.1. Om man kollar på SDK:n för augusireleasen av DirectX kan man dels läsa om releaseschemat men även om en Direct3D 10.1 Tech Preview:

[log]New Release Schedule

Starting after the August 2007 release of the DirectX SDK, Microsoft will deliver future updates four times per year. The next five releases now planned for delivery are:

 

August 2007

November 2007 (instead of October and December)

March 2008 (instead of February and April)

June 2008

August 2008

This delivery schedule will continue our strong track record of regularly releasing new features and tools, while allowing for longer technology development cycles.

 

Direct3D 10.1 Tech Preview

Direct3D 10.1 is an incremental, side-by-side update to Direct3D 10.0 that provides a series of new rendering features that will be available in an upcoming generation of graphics hardware.

 

TextureCube Arrays which are dynamically indexable in shader code.

An updated shader model (shader model 4.1).

The ability to select the MSAA sample pattern for a resource from a palette of patterns, and retrieve the corresponding sample positions.

The ability to render to block-compressed textures.

More flexibility with respect to copying of resources.

Support for blending on all unorm and snorm formats.

This tech preview provides an early look at these features and the handful of new APIs that support them. The August 2007 Direct3D 10.1 Tech Preview requires the Windows Vista SP1 Beta which will be available to MSDN subscribers once it is publicly released.[/log]

 

Tyvärr lär DX 10.1 kräva nya grafikkort, men inte innebära så mycket nytt, varken innehålls- eller programmeringsmässigt:

http://theinquirer.net/?article=41577

http://theinquirer.net/?article=41643

 

Och du, en Bioshockdemo för pc lär också ligga runt hörnet. :thumbsup:

 

Nej, nu får jag väl ladda ner nya Catalyst 7.8 och testa hur SC 3 funkar med HDR+AA i SM 2.0-läge! ;-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-08-14 13:42:14 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon! :-)

 

Jag har inte hunnit testa SC 3 med HDR+AA i SM 2.0-läge än, men det kommer... :-)

Eftersom det inte gick genom SM 3.0, trots Ati-kortet, tycker man ju att det inte borde gå genom 2.0 heller... men man vet aldrig! :-)

 

Jag tyckte bilden var för mörk, och att ändra ljusinställningarna i menyn gav knappast någon märkbar skillnad, så jag valde att gå in i Catalyst och ändra gammainställningarna för fullskärms-3D.

Tack och lov är fyran inte lika mörk som trean var. Minns att det också klagades på mörkret i recentioner av del tre... Men möjligheten att öka ljusheten för spel direkt i drivarmenyerna är nåt jag gillar skarpt med Catalyst. Man borde kunna ta det bästa ifrån både Catalyst och Forceware och slå ihop dem till ett. ;-)

 

Ska testa att använda verkligt extrema inställningar för att se om det är som det verkar vara, att spelet blockerar drivrutinsinställningarna på något sätt?

Det borde inte vara möjligt för spelet att blockera med tanke på att drivaren är överordnad det... Jag menar, bilden visas i slutändan inte på spelets villkor utan på drivarens, men jag kan tänka mig att det ändå kan uppstå "konflikter/komplikationer" utefter nån liknande princip som då man tvingar fram kantutjämning..?

 

Men har du förresten undersökt om det går att manipulera nån ini-fil för att få upp ljusstyrkan i bilden? För i så fall försvinner ju behovet att ändra i drivarmenyerna. Det bör finns någon i savemappen som vansinnigt nog är en dold sådan i [C:\Documents and Settings\All Users\Application Data] (har sparat lokaliseringen i en textfil för att alls komma ihåg den :-)).

 

Tyvärr lär DX 10.1 kräva nya grafikkort, men inte innebära så mycket nytt, varken innehålls- eller programmeringsmässigt:

Tycker man kan dra liknelsen DX 9.0b mot 9.0c varav det senare krävde hårdvarustöd för shader 3.0... något av en gäspning m a o även om det här om "DX 10.1/nya grafikkort" har framstått nästan som en "sensations/skandalnyhet" på olika håll, om man vill vara lite elak så även genom artiklar här på IDG – men eftersom jag inte orkar vara elak så här tidigt på morgonen så sa jag inte det senare. ;-)

 

Och du, en Bioshockdemo för pc lär också ligga runt hörnet.

Har faktiskt sökt efter ett demo för några dar sen... så det ska bli spännande när det väl finns att tanka. Men faran är kanske att jag då beställer spelet redan nu trots att nya sådana är alldeles för dyra med sina priser på flera hundra kr..! :-P

 

Nej, nu får jag väl ladda ner nya Catalyst 7.8 och testa hur SC 3 funkar med HDR+AA i SM 2.0-läge! ;-)

Gick det bättre med den och gamman? Får väl lov att installera den på sambons X1950Pro också – 7.7 innehöll en fix för NWN: Shadows of Undrentide och 7.8 tror jag skulle innehålla nån fix för SW: Kotor 2, spel som hon gillar. :-)

 

Nu blev det inte mer den här gången, måste koka kaffe och se om jag kan vakna till liv nån gång idag också! :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag!

 

Men har du förresten undersökt om det går att manipulera nån ini-fil för att få upp ljusstyrkan i bilden?

Tack för det! Funkade alldeles utmärkt att gå in i ini-filen (hihi - in-i-ini)och ändra värdet på gamma. Varför finns inte den inställningen i spelets egen meny? Poäng till dig!! :-)

 

Så sent som igår kväll pratade jag med en kille just om det här med att ändra i filer för att få inställningnar som inte går att nå genom de vanliga menyerna. Jag tog GRAW som exempel, där det ju inte gick att välja högsta grafikläget i spelets meny om man inte hade ett 512 MB-grafikkort. Gick man i det fallet in i en xml-fil var det bara att ändra, och vips hade man fått max även på 256 MB-kort. Vi kom överens om att det nog berodde på supportskäl, dvs att man bara utlovade support och att spelet verkligen skulle fungera med de inställningar som kunde göras i spelmenyerna, och ville man göra fler ändringar i filerna gjorde man dem på egen risk sas. Nu kan jag iofs undra vad gammainställningarna skulle kunna ställa till med i SC 3 om de hade dem i menyn... Supporten blir kanske nedringd av människor som skriker "Mitt spel är för ljust, ni måste fixa en patch", och som sedan öser skit i forumen över Ubisofts dåliga support och brist på patchar? ;-)

 

Och mycket mystiskt att inte Catalystdrivaren överordnades gammainställningarna i spelet? För det borde ju vara så, precis som du säger. Men på samma sätt är det konstigt att inte AA heller är det, samma som hände i Far Cry som jag skrev tidigare. Verkar som att det är mer bakom kuliiserna på gång.

 

Eftersom det inte gick genom SM 3.0, trots Ati-kortet, tycker man ju att det inte borde gå genom 2.0 heller... men man vet aldrig! :-)

Tänkte mig något liknande Source där... :-) men kan meddela att SM 2.0 + forcerad AA inte heller funkade. För att kolla att jag inte blivit blind och inte kunde se skillnaderna på olika AA-inställningar valde jag även SM 1.1 med forcerad AA (funkade inte) samt SM 1.1 med 6xAA i spelmenyn (funkade). Provade även att ändra AA i ini-filen, hände inget av intresse. Får bli SM 3.0 utan AA, men med gamma... ;-)

 

Om jag hittar någon AAnnAAn lösning får jag väl återkomma. ;-)

 

DX 10.1/nya grafikkort" har framstått nästan som en "sensations/skandalnyhet" på olika håll

Ja, det verkar konstigt att så många har tolkat det som att DX10-korten inte kommer att funka med 10.1. Hur läste de då?

 

Gick det förresten att använda AA med NGC i Legends, det gjorde det va?

Också check på det! Fast i Legend kan du bara välja "Full screen antialiasing" till skillnad då mot i Anniversary, där det även går att välja graden av AA - baseras på demon, ligger ju efter dig i flörtandet... :-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag på dig också! :-)

 

Tack för det! Funkade alldeles utmärkt att gå in i ini-filen (hihi - in-i-ini)och ändra värdet på gamma.

Härligt! :-) Man kan undra ibland varför många spel måste vara så otroligt mörka, men bra iaf om det finns möjlighet att justera själv.

 

Nu kan jag iofs undra vad gammainställningarna skulle kunna ställa till med i SC 3 om de hade dem i menyn... Supporten blir kanske nedringd av människor som skriker "Mitt spel är för ljust, ni måste fixa en patch", och som sedan öser skit i forumen över Ubisofts dåliga support och brist på patchar? ;-)

Ja eller NWN 2 i vilket det inte finns någon möjlighet att ställa om ljudet i spelmenyerna så att man slipper stereo, trots att spelet ändå fixade 5.1-ljud! Där är man förpassad in-i-ini! :-) Hur har utvecklarna, eller betatestarna, egentligen tänkt där?! "Är det supporten"? "Ja". "5.1 funkar inte på min monohögtalare, ni måste patcha"!! ;-)

 

Jag gjorde nämligen en raid och köpte ett antal billigare spel förra veckan...

Ett spel jag kan tipsa om är Vampire: The Masquerade – Bloodlines för 129kr:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=42136

 

Det är ett välgjort och väldigt fängslande rollspel. Men du kanske redan har det? Tyvärr finns utvecklaren av det (har för mig det var Troika Games?) inte kvar längre, så det officiella patchandet kom bara upp till version 1.2. Finns dock den inofficiella 3.9 som jag skulle rekommendera att också installera i så fall:

http://www.gamespot.com/pc/rpg/vtmb/downloads.html?tag=tabs;downloads

Använder f ö Sourcemotorn.

 

[inlägget ändrat 2007-08-17 15:13:31 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett spel jag kan tipsa om är Vampire: The Masquerade – Bloodlines

Tack för tipset, har faktiskt inte det, verkade intressant!! :-) Men du, det inofficiella patchandet är redan uppe i version 4.0:

http://www.gamershell.com/download_20661.shtml

 

Patchen kom den 17/8, så det var förståeligt att du inte hängde med... ;-)

 

Man kan undra ibland varför många spel måste vara så otroligt mörka, men bra iaf om det finns möjlighet att justera själv.

Ja, och jag har noterat en konstig, men iofs bra sak, och det är att både Dark Messiah och F.E.A.R. använder samma system för justeringen; de har båda en ruta med texterna barely visible, slightly visible och clearly visible som man använder. Konstigt, eftersom det är två olika spelmotorer (Source resp Lithtech Jupiter EX). Bra, eftersom det på ett användarvänligt sätt säger allt om hur spelet är tänkt att upplevas, och för att justeringen kan anpassas dynamiskt efter ljusförhållandena.

 

Men faran är kanske att jag då beställer spelet redan nu trots att nya sådana är alldeles för dyra med sina priser på flera hundra kr..! :-P

Ja, jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Klart jag kommer att spela Bioshock förr eller senare, det verkar, på grundval av de recensioner som är ute nu, vara ett spel som uppfyller alla förväntningar och mer därtill. Lika revolutionerande som Half-Life var en gång kanske? Eller mer? :-) Men jag är lite osäker på hur DX9/DX10 ger sig till känna utseendemässigt - om det ens gör det? Det använder ju Unreal Engine 3, precis som Gears of War och Rainbow 6: Vegas, och precis som de är de även spelkonsollspel, så även om det använder DX 10-vägen kanske skillnaden i praktiken är försumbar? Jag kommer helt klart att ladda ner demon. Det sägs dock att pc-versionen är bättre spelmässigt och ser bättre ut än konsollvarianten, men det senare verkade bero på att man kunde köra i högre upplösning på en pc...

 

T ex kommer jag nog att låta Crysis vara orört innan jag skaffat nytt grafikkort och Vista, och framöver undrar jag även över hur bl a Jericho kommer att te sig. Återigen ett multiplattformspel, och frågan är om det kommer att få en grafisk edge på pc utöver just möjligheten att spela i högre upplösningar? Blir en spännande höst - men det gör mig inget att avvakta, jag har som sagt ett antal andra spel att ta mig igenom först; förutom de tidigare nämnda även Condemned, PoP: The two thrones, Dreamfall m fl, och så småningom har jag även planerat att ta en dust med Anniversary, R6: Vegas och Double Agent. T o m även icke utgivna Conviction lär ju dessutom använda "gamla" Unreal Engine 2, så när det väl är aktuellt att skaffa höstens spel har de väl kommit ner till en lämplig budgetnivå... ;-)

 

/m

 

Uppdatering:

Jericho använder inte DX 10.

DX10 is not being used, however the graphics on high-end PC is really something to behold, mixing that with a proper 5.1 system and you’re going to need treatment for post traumatic stress disorder….

Bioshock gör ju det:

The PC version definitely outclasses the Xbox 360, mostly because of the ability to crank the resolution to 1920 x 1200. If you've got a Vista rig with a DX10 card, you can expect some heightened particle effects, crisper real-time shadows, and more dynamic water, but the game looks gorgeous regardless.

[inlägget ändrat 2007-08-20 03:32:03 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du, det inofficiella patchandet är redan uppe i version 4.0:

Aha, tackar för det, är nu uppackad in i spelmappen! :)

 

Det använder ju Unreal Engine 3...

Ja, okej om det var kommande Unreal Engine 4 men nu är det ju precis som du säger trean det är frågan om. Alltså måste den motorn ha stöd för implementationer utöver DX 9.0c. Som det står här så "next generation" (gud vad jag hatar det uttrycket!) consoles samt DX 9...

http://www.unrealtechnology.com/html/technology/ue30.shtml

...och nu var det väl t ex så att Atikretsarna i 360 väl fixade geometry shaders o dyl?

 

En annan sak också; vad jag minns sen förut var UE 3 kompatibelt med 64-bitars OS, men vad jag inte riktigt fick klart för mig var om det verkligen innebar 64-bitarskodning också, eller om motorn bara gick att köra på 64-bitars OS även som 32-bitars?

 

Tycker iaf att spelare har fått vänta länge nog nu på 64-bitars spel. :-( Mitt hopp till en övergång stod till Vista, men då det släpptes även i 32-bitarsvariant får väl hoppet stå till Windows 7 (eller vad det kommer kallas) i stället. Har haft 64-bitarsprocessor i datorn ända sen 2004, 64-bitars OS sen 2005 men de enda spelen jag kört i 64-bitarsvarianter är H-L 2, "Riddick" och Far Cry. Utvecklingen går för långsamt! >:-( Kan de inte döpa det hela till "next generation OS" i stället så att folk kanske börja vilja ha det och trycker på lite mera? ;-)

 

Jericho använder inte DX 10.

Oj, ett nytt skräckspel..! Vet inte om jag har börjat bli fjantig (som jag antagligen har) men tycker att skräckspel börjat bli lite jobbigt. ;-) I början av sommaren skulle jag känna lite på Doom 3 igen, men fortsatte aldrig spela utan tänkte mest "hur i h-e har jag kunnat sitta och lira det här som man är livrädd av hela tiden?!". Vill minnas att Anjuna Moon talat sig varm om Silent Hill, så jag prövade tvåan av serien men tyckte det var så jobbigt att gå omkring där i dimman och vara så skraj hela tiden. Tacka vet jag Psychonauts då man fick sitta och skratta hela tiden i stället! Har du börjat känna på det spelet nånting igen? :-)

 

[inlägget ändrat 2007-08-20 10:09:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, ett nytt skräckspel..!

Bu! :-)

 

Ja, man får väl se hur det tar sig ut när det kommer. Lite grann av spelstilen känns igen från SW: Republic Commando, iom att du är del av en grupp, och du kan inte dö förrän hela gruppen är utslagen. Det faktum att gruppmedlemmarna, precis som de ska kunna i Jericho, kan läka upp varandra hjälpte mig fö ett par gånger i det spelet. Det gör ju också att du inte behöver vara ensam i mörkret med alla demoniska varelser som i Doom 3...

 

Men det går alltså ändå att hamna i ett läga där man måste ladda in ett gammalt savegame för att börja om och försöka komma vidare, till skillnad från Prey, där man alltid kom tillbaka efter ett kort besök i andevärlden. Det där med att inte "bestraffas" för att du dör verkar dessutom gå igen i Bioshock. Ja, jag fick ner demon i natt innan servrarna kloggade igen, modiga 1.85 GB. :-)

 

Pc-varianten fick bättre kritik än den för Xbox360 i den recension jag skummade igenom, bl a beroende på det smidiga kontrollsystem som används med musen - du skiftar mellan vanliga vapen och plasmider genom ett klick på den högra knappen, medan vänsterknappen som vanligt är skjutknappen. Hjulet används, som vanligt, för att byta mellan olika vapen/plasmider. Tanken är väl att man ska skifta mellan olika kombinationer av vapen/plasmider för bästa effekt, fast som jag är van vid att höger musknapp är "secondary fire", blev det lite konstigt ibland. Antar att man vänjer sig.

 

I grafikinställningarna fanns även DirectX10 Detail Surfaces, du får väl ge en rapport vad skillnaden är... :-) Troligen kommer det att dyka upp jämförelser på nätet.

 

Alla Xbox360-spel ska tydligen ha stöd för 5.1-ljud (tror jag), så det finns såklart med, men vad jag undrar över är det här med EAX. Spelet använder EAX-effekter om du slår på dem, och det tyder på att även om de använder DX 10 i grafiken, vill de fortfarande ha tillgång till DirectSoundmodellen med hårdvarueffekter som ju har övergetts av Microsoft i Vista, men stödjs av Creative under Vista genom wrapningen till OpenAL i ALchemy. Kan iofs vara en eftergift åt de äldre systemen, eller så är det helt enkelt så i Unreal Engine 3, men t ex Crytek påpekade särskilt att det ska låta likadant på alla ljudkort i Crysis genom att de ska använda DSP, och gav därmed en känga åt EAX-systemet...

 

...och nu var det väl t ex så att Atikretsarna i 360 väl fixade geometry shaders o dyl?

Är inte säker på det... Den har ju en "unified shader architecture", men det innebar att den kunde programmeras till att skifta mellan antingen vertex eller pixel shaders. Geometry shaders är, som jag förstått det, en kombination av dessa, och det är väl inte helt säkert att den programmerbarheten fanns där?

 

Tacka vet jag Psychonauts då man fick sitta och skratta hela tiden i stället! Har du börjat känna på det spelet nånting igen? :-)

Nä, inte än, men det kommer!! Har ju inte skaffat någon gamepad än heller... :-)

 

/m

 

Uppdatering. Kan vara bra att fräscha upp drivrutinerna inför Bioshock, även för AMD/ATI:

http://theinquirer.net/?article=41827

[inlägget ändrat 2007-08-21 19:18:01 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bu! :-)

Buhu, snyft... mamma..!

 

Ja, jag fick ner demon i natt innan servrarna kloggade igen, modiga 1.85 GB. :-)

Jag drar inte hem den eftersom jag råkade gå och förhandsboka spelet. Vill då förstås inte få reda på nånting i förväg. :)

 

Spelet använder EAX-effekter om du slår på dem, och det tyder på att även om de använder DX 10 i grafiken, vill de fortfarande ha tillgång till DirectSoundmodellen med hårdvarueffekter som ju har övergetts av Microsoft i Vista, men stödjs av Creative under Vista genom wrapningen till OpenAL i ALchemy.

Wrapningen berör äldre spel som bygger på DS3D vilket har övergetts i Vista. Det innebär att någon hårdvaruacceleration inte sker för dessa spel utan DS3D körs i emulerad form under Vista. EAX har ingenting att göra med att DS3D behövs eller inte. Det är bara effekter som läggs på antingen DS3D eller OpenAL. Tack och lov körs åtminstone det senare accelererat i hårdvaran varför någon wrapning såklart inte behöver ske där.

 

I artiklar jag sett har författarens okunskap på området lyst igenom då man för spelen "x" har sagt att "EAX inte längre behövs då OpenAL har börjat användas mer och mer i stället". Men OpenAL utan EAX blir lika platt och trist som DS3D blir det. Och vad folk kanske inte känner till är att den enskilt största kraften bakom vidareutvecklingen av OpenAL faktiskt är Creative!

 

Är inte säker på det... Den har ju en "unified shader architecture"...

Det var unified shader jag menade och inte geometry..! Sa helt enkelt fel, men tur att nån här har lite koll iaf. ;-)

 

Uppdatering. Kan vara bra att fräscha upp drivrutinerna inför Bioshock, även för AMD/ATI:

Har nu för första gången samma versionsnummer under både Vista och XP64, 163.44, så om man bara hade haft lite tid och lust hade det varit ett ganska bra tillfälle för benchningar och jämförelser operativen emellan.

 

Eller förresten, så sent som igår upptäckte jag att en bugg i Vista gör att båda korten inte ens används trots SLI – operativet för inte vidare drivarens begäran om/till kort nr två! :thumbsdown: Finns en fix för det om man kontaktar MS vilket jag inte har gjort ännu... fixen/fixarna ska finnas med i SP 1 men det är ju fortfarande hundra år till det släpps. Detta förklarar iaf varför resultatet i CoJ DX 10-slinga fortfarande blir nästan skrattretande lågt, även om jag ändå fått upp det med tio fps från ett medel på ca 18 till ungefär 28.

[inlägget ändrat 2007-08-22 11:49:37 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar inte hem den eftersom jag råkade gå och förhandsboka spelet. Vill då förstås inte få reda på nånting i förväg. :)

Fjärran vore det mig att avslöja något!! :-) Det var därför jag bara tog upp de mer tekniska aspekterna. Kan också säga att den där hotfixen hjälpte, för det var lite småhack i början som försvann, antar att det sorterade in under "stuttering with preload" som det stod i beskrivningen.

 

Finns en fix för det om man kontaktar MS vilket jag inte har gjort ännu...

Men du, du tipsade om den fixen i den här tråden härovan. Följer du inte dina egna råd? ;-) Jo, jag läste ju också om fixen tidigare, och det ger ju lite perspektiv på saker, för både Nvidia och Ati fick ta ganska mycket skit för att de inte gjorde bättre drivrutiner, och så visar det sig att felet till stor del låg någon annanstans, dvs hos Vista och MS.

 

Angående drivrutiner, pratade igen med den där killen jag diskuterade ini-filer med, och det blir ju lite av att en blind leder en blind, för vi vet ju inte riktigt hur det fungerar. Han trodde iaf att spelen kunde ge vissa direktiv till drivrutinerna om vad de tillåts göra, att spel sas kan sätta upp spelplanen för vad som spelet inte har något emot om drivrutinerna tar över, ungefär som du skrev tidigare om Legend, att spelet tillåter kantutjämning, men graden får du välja i drivrutinerna. Skulle ju vara därför det t ex inte funkar med AA eller gamma genom drivrutinerna i vissa spel - spelet har helt enkelt satt en flagga eller nåt att det får drivrutinerna inte röra.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du, du tipsade om den fixen i den här tråden härovan. Följer du inte dina egna råd? ;-)

Hihihi, ja det gjorde jag visst..! :-) Ibland har man nog bara lite för mycket i ens trötta huvud, och blir då osedvanligt "smart". ;-)

 

Han trodde iaf att spelen kunde ge vissa direktiv till drivrutinerna om vad de tillåts göra, att spel sas kan sätta upp spelplanen för vad som spelet inte har något emot om drivrutinerna tar över, ungefär som du skrev tidigare om Legend, att spelet tillåter kantutjämning, men graden får du välja i drivrutinerna.

Hm, det där resonemanget förde mina tankar tillbaka till Win 9x/ME i vilket programmen kunde få tillåtelse att göra i stort sett vad som helst med maskinen och i vissa lägen t o m ha fullständig och total kontroll över den. Dåligt skrivna program/drivrutiner fick hela datorn att krascha varmed operativsystemet ofta felaktigt fick skulden för det hela. Programmen kördes också i ett gemensamt "minnesutrymme" i stället för såsom fr o m Windows NT uppdelade i helt egna och separata trådar, som kan stängas ner var för sig i stället för att hela maskinen ska krascha.

 

Hinner inte mera nu... ska bogsera min bil till farbror doktorn i verkstaden – tror att han måste uppgradera drivrutinen i bensinpumpen eller nåt..? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte mera nu... ska bogsera min bil till farbror doktorn i verkstaden – tror att han måste uppgradera drivrutinen i bensinpumpen eller nåt..? ;-)

Hoppas på en lyckad uppgradering. Min bil ska få lite justeringar i "gammainställningarna" framåt, sen ska den på besiktning. Positivt dock för konditionen den här sommaren genom allt cyklande! :-)

 

Och nu kan Stalker åka in i datorn, för patch 1.0004 jag talade om tidigare är ute nu:

http://theinquirer.net/?article=41881

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...