Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon försöker Surfa på mitt internet.


Christoffer_

Rekommendera Poster

Christoffer_

Jag får utbrott .

Jag har en ökänd router , en Gigabyte..

Jag har ej skyddat nätverket .. Men nu när jag sitter och surfar så märker ja att allting går heltsöligt.. Så jag laddade ner Lan eye pro ! Då såg jag två IDIOTER som sitter och surfar på mitt internet..

Jag blockade båda, men det laggar ändå.. Hur ska jag göra för att blocka dem ? Någon som har en likdan router ? Någon som kan hjälpa mig via fjärrhjälp ?

HJÄLP!!

 

Här har ni prtc på idioten.. --> http://www.speedyshare.com/363846337.html

 

Hur kan ja veta vem det är ? Jag vill nita den där jäveln och Polisanmäla honom ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå att ställa in kryptering på routern, WEP eller WPA, och välj lösenord. Sök sen efter trådlösa nätverk på datorn och logga in med lösenordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får utbrott .

Jag har en ökänd router , en Gigabyte..

Jag har ej skyddat nätverket .. Men nu när jag sitter och surfar så märker ja att allting går heltsöligt.. Så jag laddade ner Lan eye pro ! Då såg jag två IDIOTER som sitter och surfar på mitt internet..

Jag blockade båda, men det laggar ändå.. Hur ska jag göra för att blocka dem ?

 

Den länk du har bifogad, är ju en sida som används för att ladda upp någonting och lägga ut det på nätet, sedan kan man tydligen också ladda hem därifrån, kan det vara så att du försöker ladda någonting därifrån som nu LANeye känner och har stoppat? Då är det ju ungefär som en vanlig fildelningsladdning, då förstår jag varför du fått "problem".

 

Använder LANeye Pro själv, ett utmärkt litet program för att hålla koll på sitt nätverk, tråd och trådlöst.

 

Om du har klickat i bägge rutorna för blockering, så har du stoppat intrånget så läng som blockeringen finns, nu måste du också in i routern och aktivera krypteringen för wpa.

 

 

Den "inträngande dator" har ju också ett namn i LANeye, vad står det för något?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-04-09 16:18:57 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är inte olagligt att använda ditt nätverk om du är så dum att du inte lösenordsskyddar det. Tänk på det innan du slår ner någon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inte mer eller mindre lagligt för att man i ditt tycke är "dum".

 

Har du nåt belägg för att det skulle vara lagligt eller är det bara din gissning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer: jag har läst och hört det, både i tv och i tidningar, och från diverse människor. Är rätt övertygad om att det stämmer.

 

Det räknas inte som dataintrång att använda någons uppkoppling via ett trådlöst helt öppet nätverk.

Personen tar sig ju inte in i din dator, och du kan ju om du vill enkelt hindra folk från att tunga ner ditt nät genom att t ex. sätta lösenordsskydd eller nåt sånt.

 

Om nån gissar ditt lösenord och använder din uppkoppling, då är personen däremot skyldig till dataintrång. Även om man valt lösenordet "abc" eller "lösenord"

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-03 20:22:29 av larsopold]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min flickvän har en macbook. vi delar på en uppkoppling via router, men när både hon och jag har massa lerladdningar på azareus så kopplar hon ibland upp sig på grannens trådlösa nät istället, för att inte det ska bli för segt för mig att ladda ner grejer.

 

taskigt att tunga ner grannens nät? ja kanske. men antagligen använder han det inte värst mycket med tanke på att han inte lösenordsskyddar det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen har inte sin dörr låst, så jag brukar gå in och kolla på hans satellit-TV med många bra kanaler när han inte är hemma...bara skojade ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder någon annans nätverk utan tillåtelse, det kan du inte komma från. Du måste dessutom använda någon dator eller liknande apparat för att få nätverksadress m m i dennes nätverk och den datorn/apparaten är inte din.

 

Dessutom får du räkna med att det kanske är en s k "honeypot" och att det i själva verket är du som blir avlyssnad.

 

Men innan det finns praxis på området är det bara gissningar vad som är tillåtet och inte tillåtet.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wardriving

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag sprider ut mina möbler i en allmänning utanför min tomt, de förbipasserande som sätter sig en stund i på mina stolar eller fåtöljer, begår de något brott?

 

så länge man väljer att ha sitt nätverk oskyddat och öppet och utan lösenord är det fritt fram för vem som helst att använda det. varför man väljer att inte ha iaf lösenord på sitt nätverk är för mig obegripligt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.na.se/artikel.asp?intId=845302

 

"- Etern är fri, säger Karl-Erik Antonsson.

Så länge gratissurfarna inte tar sig förbi krypteringar eller använder sig av hemliga uppgifter sker inga olagligheter."

 

"Det är svårt att komma åt det här både praktiskt och juridiskt.

Åklagaren tycker därför att det är extra viktigt att den som installerar ett trådlöst nätverk ser till att skydda sig från intrång. Både företag och privatpersoner måste ha ordentligt krypterat."

 

kolla även vad computersweden säger:

 

"Troligen är det inte heller olagligt att utan tillåtelse utnyttja andras trådlösa internetuppkopplingar för att till exempel surfa på internet."

 

 

"Bengt Angerfelt från Säkerhetspolisen lät klargöra att det är helt OK att använda grannens oskyddade internetuppkoppling hur mycket som helst så länge du inte gör intrång på dennes dator."

 

..Det är alltså, som jag sa, upp tll var och en om man vill ha öppen tillgång till internetuppkoppling. ((Observera att detta såklart inte är detsamma som att det är lagligt att avlyssna grannens trafik och knäcka hans lösenord.))

 

[inlägget ändrat 2007-06-04 17:52:05 av larsopold]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
larsopold skrev:

taskigt att tunga ner grannens nät? ja kanske. men antagligen använder han det inte värst mycket med tanke på att han inte lösenordsskyddar det

 

Kan bero på okunskap från grannens sida. Många är det som smäller upp trådlösa nätverk hemma, och sedan har halva grannskapet tillgång till det trådlösa nätverket.

 

Förvånar i och för sig inte. Folk kan surfa utan vare sig brandvägg eller antivirusprogram, för att det anses gå för segt att ha. Vore som att strunta i att låsa ytterdörren hemma, för det är så jobbigt att behöva plocka upp nycklarna från fickan varje gång.

 

Strunt i det och finn dig i att du har objudna gäster hemma rätt som det, eller så är ditt hus / din lägenhet länsad när du kommer hem en dag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här handlar iofs inte om huruvuda det är "rätt" i nån sorts moralisk mening eller inte, utan om att det inte är olagligt.

 

Sen till de fåniga liknelserna: Nej, Det är inte lagligt att gå in i nåns lägenhet trots att dörren är öppen, jovisst, ja. Sant. Jag vet.

Men det är väl att likna INTRÅNG i datorer?

 

Och att surfa på någons öppna uppkoppling handlar inte om intrång i datorn.

 

Det är därför det är lagligt. Luften är som sagt fri. Det är därför det inte är olagligt att lyssna på polisradio

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

larsopold skrev:

Det här handlar iofs inte om huruvuda det är "rätt" i nån sorts moralisk mening eller inte, utan om att det inte är olagligt.

 

Så då är det inte olagligt att sno en cykel som står utanför snabbköpet olåst?

...eller att sno en bil som lämnas på tomgång?

 

Det räknas ju som stöld i vilket fall som helst. Sedan är det klantigt av ägaren att inte tänka längre än näsan räcker.

 

larsopold skrev:

Och att surfa på någons öppna uppkoppling handlar inte om intrång i datorn.

 

En del avtal med olika internetleverantörer tillåter inte att uppkopplingen delas ut till fler än just inom hushållet. Det är inte tillåtet för mig t ex att dela min uppkoppling med min polare.

 

Hur det sedan fungerar med trådlösa nätverk där det sedan upptäcks att någon oinbjuden snyltat på uppkopplingen, vet jag inte. Har inte undersökt saken, men jag skulle tycka att det kändes lite fel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-06-04 18:16:24 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, det är inte att jämföra med stöld, det är därför det inte är olagligt.

 

jag håller ju med dig om att man inte har rätt att stjäla olåsta cyklar, gå in i folks lägenheter osv. man har ju inte rätt till det! Man har heller inte rätt att gå in i nån annans dator och kolla på den personens filer och så vidare. det är dataintrång.

 

men att använda någons uppkoppling när personen valt att inte ens lösenordsskydda den, det är lagligt. och jag ser inget omoraliskt i det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag sprider ut mina möbler i en allmänning utanför min tomt,

 

Kan du börja med att förklara vad möbler i en allmänning har med ett privata datornätverk att göra, jag förstår inte kopplingen?

 

Alla liknande analogier haltar till meningslöshetens gräns - det är privata datornätverk vi pratar om, varken möbler i en allmänning, hemfridsbrott eller nåt annat som inte heller på något vis har med saken att göra.

 

varför man väljer att inte ha iaf lösenord på sitt nätverk är för mig obegripligt

 

Jag tror inte att det är så många som aktivt valt att köra sitt nätverk öppet, jag tror de flesta gör det av ren okunskap. Att utnyttja folks okunskap tycker jag är ett väldigt lågt beteende, det borde gott kunna vara straffbart i sig.

 

De som väljer att köra sitt nätverk öppet lär väl ha sina själ. Att lura information av "gratissurfare" kan vara ett av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luften är som sagt fri. Det är därför det inte är olagligt att lyssna på polisradio

 

Nej du, det är den verkligen inte. Det är enbart vissa frekvensband som är öppna för viss typ av utrustning utan speciella tillstånd.

 

För att använda någons trådlösa uppkoplping räcker det som bekant inte med att lyssna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det skulle var lagligt att orsaka kostnader för någon annan? Det finns ju faktiskt bredbandsuppkopplingar där man betalar för den mänd data som laddas ner. Hur vet du att du inte ansluter till en sådan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att använda någons uppkoppling när personen valt att inte ens lösenordsskydda den, det är lagligt.

 

I lagens mening tittar man inte enbart på VAD en person har gjort, utan även på personens intention (avsikt).

 

Går det att påvisa att du använder din grannes trådlösa (icke lösenordsskyddade nätverk) när du t.ex. saknar ett själv (och därmed VET att du egentligen inte kan "surfa") då kan du dömmas..

 

Har du t.ex. eget trådlöst nätverk och av okunskap råkar ansluta sig till grannens trådlösa (icke lösenordskyddade) nätverk och du faktiskt tror att du surfar på din egen internet anslutning.. då blir du troligen inte dömd!

 

och jag ser inget omoraliskt i det

De enda som använder begreppen "moraliskt" eller omoraliskt" är de som VET ATT DE HAR FEL, men vill få det att låta som om de har rätt!

 

Vi som har rätt i sak vet att det är oetiskt att utnyttja andras inkompetens för att tillgodogöra oss sådant som inte tillhör oss!

 

:)

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2007-06-05 11:50:38 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räknas inte som dataintrång att använda någons uppkoppling via ett trådlöst helt öppet nätverk.

Personen tar sig ju inte in i din dator,

 

Hur kommer det sig då att det är olagligt att olovligen koppla in sig på ett fysiskt nätverk som tillhör någon annan?

 

Ett nätverk är en Privat egendom precis som ett hus eller en tomt..

 

Eller menar du att det är tillåtet att ringa upp en hög telefonräkning för grannen enbart för att grannen har en trådlös telefon som du upptäckt att du kan ringa ifrån via din trådlösa telefon??

 

I din värld så är väl det helt "OK" om nu grannen är så dum att han inte har skyddat sig genom att klä väggarna med metallfolie kopplad till Jord + Pinkods skyddat sin trådlösa telefon, I din värld så skall alla alltid tvingas förutsätta att alla utomstående är kriminella (=ohederliga) snyltare

 

Så länge du tar dej in i andras "egendomar" så är det intrång!

juridiskt sett är det sedan länge olagligt att olovligen koppla in sig på annans trådbundna nätverk..

 

Juridiskt sett är det även olagligt att olovligen ta sig in i ett trådlöst nätverk..

 

Skillnaden är att inget domslut ännu fallit mot någon trådlös snyltare..

 

Juridiskt sett är det dock ingen skillnad..

Allt du gör med annans egendom utan lov (tillstånd) från ägaren är olagligt..

 

Endast en dom kommer att avgöra om det sedan kommer att kallas intrång, egenmäktigt förfarande, olovligt nyttjande eller "tillgrepp" etc. och straffsatsen kommer givetvis att sättas i detta skede!.

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2007-06-05 12:18:29 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att surfa på någons öppna uppkoppling handlar inte om intrång i datorn.

 

När du använder andras egenom utan tillstånd från ägaren så är det OLAGLIGT... och har varit länge!

 

Om det sedan kallas intrång, olovligt brukande etc. för ett domslut avgöra..

 

Ett trådlöst nätverk är juridiskt sett att se som ägarens egendom precis som ett trådbundet

 

Luften är som sagt fri

Ja men radiotrafiken som framförs i luften är inte "luft" :)

 

Det är därför det inte är olagligt att lyssna på polisradio

 

Exakt!

Men hur lagligt är det att BÖRJA SÄNDA RADIOTRAFIK på polisradiofrekvenserna!?!?!?!

 

Kan du använda grannens trådlösa nätverk utan att själv SÄNDA någon radiotrafik???

 

NÄ! Och visst! Det är lagligt att LYSSNA på grannens trådlösa utsändningar, men du får inte störa ut den, inte vidarebefodra den, inte återge den..

(du får t.ex. LYSSNA på polisradion, men du får inte vidarebefodra eller interferera med polisradiotrafiken)

 

Det är sorgligt att se att vissa så gärna vill ha rätt att de vägrar se att de är överbevisade om motsatsen...

 

M.a.o. "Allt du gör med annans egendom utan lov (tillstånd) från ägaren är olagligt.." Punkt Slut!

(Kom ihåg! Ett trådlöst nätverk är juridiskt sett att se som ägarens egendom precis som ett trådbundet)

 

Ring polisen och fråga "Är det tillåtet att använda annans ägendom utan lov från ägaren?"

Ring en advokat/jurist, Din mamma, Vem du vill,och ställ samma fråga?

 

Meddela sedan svaret i denna tråd!

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

[inlägget ändrat 2007-06-05 12:35:41 av /Thomas]

[inlägget ändrat 2007-06-05 12:38:49 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannens trådlösa nätverk "tränger in" i min lägenhet "my property man". Kryptera det or I shoot u.

 

Nja, om grannen gör intrång på detta sätt kan du kräva att grannen slutar med det (och i sista hand hindra det själv), men det ger dig ingen rätt att utnyttja nätverket bara för att du kan göra det i din lägenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp din dator på traven genom att antingen (a) tala om för den att enbart koppla upp sig mot ditt eget trådlösa nätverk eller (B) be den att inte kopla upp sig alls mot trådlösa nätverk.

 

Problemet löst!

 

Det finns en mängd trådlösa nätverk där jag bor men de stör mig inte, jag kopplar alltid upp mig mot vårat eget.

[inlägget ändrat 2007-06-05 13:38:48 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som blir för mycket?

 

Om du inte använder trådlösa nätverk alls kan du lämpligen stänga av tjänsten som hanterar trådlösa nätverk så behöver du aldrig ens se dem. Är du för lat för det kan man ju undra hur du ens orkar använda en dator?

 

Att inte koppla upp dig själv mot vilket annat nätverk som helst i närheten är också ett sätt att skydda dig mot s k "honeypots" så du har all anledning att vara försiktig själv också.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Honeypot_%28computing%29

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...