Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger/låser/fryser sig oregelbundet. Experthjälp sökes!


Beatman

Rekommendera Poster

Kör den driver som finns för moderkortet här: http://eu.dfi.com.tw/Support/Download/driver_download_us.jsp?PROD

UCT_ID=3669&CATEGORY_TYPE=LP&STATUS_FLAG=A&SITE=UK

 

Har också testat att köra den driver som fanns med på CD.

Eftersom det rör sig om Ati Xpress200-chipset föreslår jag att du tankar drivare direkt ifrån AMD (som numera äger Ati) i stället...

http://ati.amd.com/support/drivers/xp/integrated-xp.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med tanke på ditt efterföljande resonemang, så kanske indirekt, återigen?

Att jag skrev att vi nog kan utesluta hårddisken beror på att jag förstod det som så att den redan var bytt (men när man som vi är aktiva i många trådar samtidigt så är det i min ålder lätt att blanda ihop dem :) ). Symptomen är är förenliga med ett HD-problem men av någon anledning så släppte jag den hypotesen eftersom disken en gång var bytt. När jag läste ditt inlägg RN så kom jag att tänka på att hårdisken i sig inte behöver vara problemet utan det kan ju vara t ex kablaget.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tappra själar. Jag gav upp och har nu lämnat in den för felsök. Testade en IDE-hårddisk det sista jag gjorde igår natt. Nytt OP, uppdaterade drivrutiner men ändå kom låsningen.

 

Om de hittar felet så meddelar jag för att stilla eventuell nyfikenhet. :)

 

Tack så länge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de hittar felet så meddelar jag för att stilla eventuell nyfikenhet

Min nyfikenhet är mycket stor och jag misstänker att det samma gäller för RN:) Det är alltid lärorikt att få höra hur ett problem löstes och mycket uppskattat på eforum.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

Min nyfikenhet är mycket stor och jag misstänker att det samma gäller för RN :-) Det är alltid lärorikt att få höra hur ett problem löstes och mycket uppskattat på eforum.

Ja det vore mycket uppskattat om tråden hålls uppdaterad! Då kanske lösningen för min lillebrors dator uppenbarar sig också. Har inte haft tid att bängla med den och det är heller inte ens nödvändigt då ingen använder den ändå..! ;-) Men så småningom vill jag ändå få den att funka enbart med anledning av att den ska fungera! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var den felaktiga komponenten hittad. Att byta grafikkort hjälpte inte men när man bytte ut processorn så funkade allt utmärkt. Efter ordentliga stresstester så visade det sig även att processorn gjorde vissa felberäkningar, vilket ju pekar på att den är skadad på något vis.

 

Så nu blir det till att använda garantin för att få ut en ny så får man hoppas att det inte var något kompabilitetsproblem mellan moderkort och processor utan att det verkligen var processorn. Men enligt alla specifikationer så ska den processorn fungera felfritt mitt moderkort så felet bör ligga helt och hållet på processorn.

 

Så case closed. Tack för all hjälp och alla tips! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...