Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger/låser/fryser sig oregelbundet. Experthjälp sökes!


Beatman

Rekommendera Poster

Har ett problem som jag skulle uppskatta om någon snäll och kunnig själ kunde hjälpa mig med. Jag har en dator som för några månader sedan helt oförklarligt började att hänga/frysa/låsa sig allt som oftast och nu har jag fått nog. Det kan ske när man surfar, tankar, spelar eller kollar på film, när som helst, men har den tendens att göra det oftare vid spelande. Det som händer är att allt låser sig (muspekare blir fast osv.) samt att det skriker i högtalarna (basen kan gå i loop så att det låter som det åskan går). Den har funkat problemfritt i ca. 6 månader och jag gjorde ingen typ av uppdatering av hårdvara eller annat i samband med att problemet började.

 

Trodde först att det kunde bero på OP eller mjukvara så jag körde en ominstallation (XP Pro & full windows update osv.) men utan resultat. Och yes, jag uppdaterar ofta nya drivrutiner för moderkort, grafikkort och processor osv. så det bör inte vara några problem där.

 

Har nyligen börjat ta upp World of Warcraft igen och det är tydligen ett spel som får min dator att hänga sig ganska ofta så det är ett bra spel att ”testa med” även om frysningen kan ske när jag inte spelar också och då WoW inte fanns med i bilden när problemet började kan det knappast bero på just det spelet.

 

Jag misstänkte hårddisken så jag tog ur de två interna hårddiskar jag hade, satte in en splitter ny där jag installerade nytt OP (XP Pro & full windows update osv.) samt enbart nya drivrutiner och WoW. Alltså inga som helst andra program. Jag testade att lira lite och låsningen kom efter ett tag. Så det var inte hårddisken…

 

Jag formaterade hårddisken och installerade om OP igen men tog en annan version (XP Pro Engelsk, Microsoft .NET Framework 2.0) men körde ingen windows update utan installerade enbart i följande ordning, drivrutiner för moderkort, grafikkort, ljudkort och processor. Installerade WoW men spelet hängde sig ändå vilket borde bevisa att det är hårdvaran eller hur?

 

Datorn har satts ihop av ”en som kan” men har köpts i delar och detta är innehållet:

 

DFI LanParty UT RD480 Crossfire S939 ATX

AMD Athlon 64 x2 4400+ / 2.2GHz Socket 939 Dual Core

Antec Chassi P180SPCR Performance One Special Edition – Svart

Corsair XMS 2048MB PC3200 400MHz TWINX2048-3200C2 KIT (2x1024MB)

Creative SoundBlaster X-Fi Platinum

Hiper Powersupply Modular Type R 580W - Svart (PSU)

MSI ATI Radeon X1900xtx 512MB (RX1900XTX-VT2D512E) - 2x DVi (PCI-E)

 

Jag har två st. 1 gb-minnen och har testat att köra ett i taget men låsningen kommer ändå vilket betyder att det är fel på båda (inte troligt) eller att felet ligger någon annanstans.

 

Tempen i datorn verkar inte vara problemet. Jag har testat att installera ITE Guardian och där ser allt mycket bra ut (?):

 

CPU ca. 25-30 grader

PWMIC ca. 40 grader

Chipset ca. 47-51 grader

 

Alla fläktar snurrar på bra osv. Sen är ju WoW knappast ett krävande spel för vare sig min processor eller mitt grafikkort så det känns inte som problemet ligger där.

 

Grafikkortet ligger runt 70 grader när datorn frös på WoW vid senaste kollen. Kör jag 3dMark så ligger grafikkortet på runt 80-90 grader vid grafikkortstestfrekvenserna. Dessa temperaturer kan knappast orsaka någon värmekrasch eller hur? Enligt ATI:s Control Center så är det helt normala temperaturer och när den är uppe i strax under 90 så sjunker den snabbt till ca. 55 så fort man inte pressar det mer. Den låser sig alltså vid helt olika grafikkortstempereraturer så det finns ingen logik där.

 

Jag kan t.ex. köra 3DMark 7 ggr. utan problem och sen växla till WoW och den låser sig inom en kvart.

 

Jag har ett nätaggregat som ska palla det mesta och det funkade finfint de 6 första månaderna som sagt och då körde jag Oblivion dag och natt vilket ju är ett mycket krävande spel. Även siffrorna över spänning ser bra ut i ITE Guardian (?):

 

CPU: 1,34V

LDT Bus: 1,19V

ATX +5,0V: 5,18V

DRAM: 2,64V

ATX +12V: 12,35V

NB +1,8V: 1,82V

ATX +3,3V: 3,37V

VBAT +3,0V: 3,34V

 

Något som jag dock reagerade över var att det på AMD:s hemsida stod att man skulle växla till ”Portable/Laptop” i Power Settings för att ett av deras mjukvaruprogram skulle funka.

 

“After installing the driver, go to Start->Settings->Control Panel->Power Options and select the ‘Portable/Laptop’ power scheme to enable AMD PowerNow!™ technology.”

 

http://cdrom.amd.com/21860/updates/opteron_drivers/readme_files/Dashboard.pdf

 

När jag testade att göra det så frös bilden efter en halvminut. ITE Guardian visade rött på spänningen till CPU (1,1 V istället för normalt 1,35V). Efter detta hade jag strul med att hinna ändra tillbaka i kontrollpanelen innan den hängde sig. Kan det vara någon sådan inställning då?

 

Hur funkar det med BIOS? Behöver man uppdatera det? Allt fungerade ju felfritt i 6 månader som sagt.

 

Börjar förlora hoppet… Någon vänlig själ som har någon susning om vad jag kan börja kolla på? I värsta fall får man väl lämna in för felsök och hoppas att någon ser något som jag inte ser. Ära och berömmelse väntar den som ser vad det kan vara för galet. För mig är det helt ologiskt i alla fall.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att allt låser sig (muspekare blir fast osv.) samt att det skriker i högtalarna (basen kan gå i loop så att det låter som det åskan går).

Har du Overdrive aktiverat i Control Center? Pröva i så fall att sänka överklockningen för GPU:n. Kolla efter fler tips här:

http://www.tweakguides.com/ATICAT_14.html

 

“After installing the driver, go to Start->Settings->Control Panel->Power Options and select the ‘Portable/Laptop’ power scheme to enable AMD PowerNow!™ technology.”

Cool'n'Quiet (processorns variabla klockfrekvens) funkar även om du väljer energischemat "Minimal Power Management".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ett stort tack för ditt tips. Uppskattas verkligen.

 

Nej, jag har inte aktiverat ATI Overdrive. Det är låst enligt originalinställningarna. Ska man göra någon inställning där?

 

Jag får kolla runt på länken du skickade och se om jag hittar något också.

 

Tack igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte aktiverat ATI Overdrive.

Okej, då beror bildfrysningarna knappast på för högt klockad GPU iaf. ;-)

 

ATX +12V: 12,35V

Hur är strömstyrkorna fördelade över de olika spänningarna? Värdet på 12V bör vara högt då ett sådant grafikkort drar väldigt mycket ström. Guru3D har rekommenderat kring 22-25A på den linan (och totaleffekten 520W) för dess långsammare lillebror XT-modellen..!

http://www.guru3d.com/article/content/342/4/

 

Hoppas troubleshootingen hos Tweakguides gav nånting!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att uppdatera till senaste bios, finns ingen orsak till att inte köra senaste. Visst den funkade tidigare med det bios som du använder nu men du kan (utan ha tänkt på det) ha installerat någon mjukvaruuppdatering (eller kanske ändrat i t ex energisparinställningarna) som ställer till det med bios. Jag skulle oxså stänga av Cool'n'Quiet som ibland kan bråka.

 

Testa minne och CPU genom att plåga datorn med:

http://www.memtest86.com/

http://www.mersenne.org/freesoft.htm

Testerna belastar inte grafiken så det blir lite intressant att få en indikation på om problemet är grafikrelaterat.

Kraschar datorn under något av testerna så är det förmodligen inte ett grafikproblem, kraschar den inte så är det nog ett grafikproblem och det får RN ta hand om:). Kör varje prg i några timmar.

 

 

Hjälper inte det så skulle jag som en del i felsökningen underklocka lite, dra ned FSB ca 10% i bios.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så haj på det där med strömmen. Hur kan man kolla det? Spännningen har jag ju program för men inte ström...

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så haj på det där med strömmen. Hur kan man kolla det?

Du tittar på specifikationen till ditt nätaggregat och kollar hur många A det kan leverera på 12V. Ligger det under 22-25A som RN skriver så kan det vara en orsak till dina problem. Jag ser i din första post att du har ett "Hiper Powersupply Modular Type R" vilket är ett väldigt bra agg som skall klara att leverera den ström som krävs.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att uppdatera till senaste bios, finns ingen orsak till att inte köra senaste.

Håller med till 99%. ;-) Har ett MSI-moderkort här som blir fullständigt galet med senaste biosen men det är nog ett ovanligt undantag. I regel finns det precis som du säger ingen anledning alls till att inte uppdatera medan det däremot såklart finns anledningar till att uppdateringar öht har blivit släppta.

 

Jag skulle oxså stänga av Cool'n'Quiet som ibland kan bråka.

Har jag faktiskt inte varit med om, med fyra A64:or i räkningen och med tre olika moderkort, men det kan säkert vara värt att pröva med det iaf.

 

Viktigt är iaf att ha en uppdaterad "C'n'Q"-drivare installerad...

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

...och då det rör A64 X2 är även Dual-Core Optimizer ett extremt viktigt program.

 

Kraschar datorn under något av testerna så är det förmodligen inte ett grafikproblem, kraschar den inte så är det nog ett grafikproblem och det får RN ta hand om :-).

Men om den kraschar kan det indirekt kanske vara grafikproblem... Och om så är fallet förmodligen då p g a att nätagget inte längre klarar leverera ström i tillräcklig mängd och/eller nog stabilt. Men då blir det förstås ett nätaggregatsproblem! ;)

 

Hjälper inte det så skulle jag som en del i felsökningen underklocka lite, dra ned FSB ca 10% i bios.

Bra idé! :thumbsup: Eftersom fryst bild ofta kan bero på GPU:n kan det även vara värt att kolla om det funkar att underklocka denna i menyerna i Control Center.

 

[inlägget ändrat 2007-01-09 00:13:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser i din första post att du har ett "Hiper Powersupply Modular Type R" vilket är ett väldigt bra agg som skall klara att leverera den ström som krävs.

Lyckades faktiskt jag missa! Kollade specen nu och såg att strömstyrkan nog inte bör vara något problem...

http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4k580.html

...men jag föreslår att kontrollera så att grafikkortet är kopplat till den starkare 12V-linan som tydligen klarar 20A (den andra låg på 18A).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt engagemang Nisse! :)

 

Har precis uppdaterat BIOS. Körde WoW i ca. 15 minuter och sen hängde åbäket sig igen. :-(

 

Hur stänger man av Cool n´Quiet?

 

Har försökt testa memtest86 efter jag såg att ni tipsat om det till flera på forumet men är inte säker på att jag gör rätt. Efter att ha bootat med disketten så sätter den igång och "tuggar" i dosmiljö med en stapel siffror och bokstäver till vänster som ser ut att fyllas men det är samma siffor och bokstäver i loop i så fall... Är det rätt? Körde ett par timmar men avbröt det då inget hände. Hur lång tid tar det? Hur ser man resultatet?

 

Tyckte jag valde ett sjukt bra agg som borde fixa det men jag ska kolla så att det sitter så som du skriver (på 20A)! Men kräver den mer ström vid spel t.ex.? Datorn kan låsa sig även när jag bara surfar eller tankar utan att ha något övrigt igång. Sen funkade den felfritt i 6 månader...

 

Ska också testa att dra ner FSB för att se om det hjälper.

 

Tackar ödmjukast så länge!

 

I'll be back

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Hittar dock inte drives för "C'n'Q". Det finns ju en (AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Cool'n'Quiet Driver Version 1.50.03 Linux) men den är väl enbart för Linux?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar dock inte drives för "C'n'Q". Det finns ju en (AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Cool'n'Quiet Driver Version 1.50.03 Linux) men den är väl enbart för Linux?

Det är den kallad "AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (x86 and x64 exe) 1.3.2.16" som du ska ha, och här är direktlänken:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/amdcpusetup.exe

(till amdcpusetup.exe)

 

Intstallera även Dual-Core Optimizer eftersom du har en X2 4400+:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/Setup.exe

(också en direktlänk!)

 

Edit:

Ifall du aldrig har installerat ovanstående drivare så har C'n'Q aldrig nånsin heller varit igång på datorn, varför ett försök med att avaktivera det förstås skulle vara helt meningslöst.

 

[inlägget ändrat 2007-01-09 02:29:44 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det rätt? Körde ett par timmar men avbröt det då inget hände. Hur lång tid tar det?

Ja det verkade rätt. Hur lång tid det tar varierar. Ibland genereras ett errormeddelande redan under första testvarvet men jag har även varit med om att det tagit hela natten. Programmet testar varv efter varv ända till man avbryter det.

 

Tyckte jag valde ett sjukt bra agg som borde fixa det men jag ska kolla så att det sitter så som du skriver (på 20A)!

Det var också ett bra aggregat. Och dessa strömkrav som anges handlar om en generell rekommendation för grafikkort plus övriga prylar i datorn vilka också matas via 12V. Det är alltså inte grafikkortet ensamt som är en sådan energislukare.

 

Men kräver den mer ström vid spel t.ex.?

Ja helt klart mycket mer.

 

Datorn kan låsa sig även när jag bara surfar eller tankar utan att ha något övrigt igång.

Var hos lillebrorsan igår och råkade givetvis ut för liknande beteende när jag satte mig vid hans ena dator. Tankade hem ett testverktyg för hårddisken ifrån Hitachi, som också klagade på disken... (något S.M.A.R.T error... minns inte exakt).

 

[inlägget ändrat 2007-01-09 02:44:39 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kolla närmare på aggregatet och minnena efter den obligatoriska sömnen. Eller om jag ger upp och låter någon kunnig kolla på den istället med rätt verktyg till hands.

 

Testade att ställa in lite i ATI Control Center och datorn låste sig på samma sätt som vanligt när jag körde Automated clock configuration utility. Tempen låg då på 88 grader och Requested och Current VPU Clock låg båda på 682 MHz. Kunde se de exakta sifforna eftersom datorn alltid låser sig som en skärmdump.

 

Trodde jag hade något på spåren men efter en omstart så körde jag testet igen 5 ggr på raken utan att något hände. Tempen var då som högst 89 grader och rekommendationerna landade på 688 Mhz vid samtliga test.

 

Som jag ser det så finns det ingen logik här heller men ville ändå dela med mig i fall du kanske ser något uppenbart.

 

Tack igen!

 

 

Förresten, skall jag köra på den rekommenderaade frekvensen istället? Är det den optimala eller den maximala? Är inte riktigt insatt i hur det funkar tyvärr. Efter att jag satt den på 688 Mhz så har den varit stabil men det är säkert bara en tidsfråga innan den låser sig (säger jag bittert för att inte få upp hoppet...) ;)

[inlägget ändrat 2007-01-09 04:00:49 av Beatman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu dog bilden igen... Det konstiga var att nu kunde jag flytta muspekaren trots att bilden var fryst precis som vanligt. Blir inte klok...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett MSI-moderkort här som blir fullständigt galet med senaste biosen men det är nog ett ovanligt undantag.

Det har hänt här oxså men som du säger det är ovanligt. Har dock aldrig råkat ut för att datorn inte startar (när jag använd originalbios, lätt "hackade" bios har dock ställt till det vid några tillfällen). Det är så klart en bra ide att läsa historiken för vad varje ny biosversion har åtgärdat för buggar och vilka nya funktioner som har tillkommit.

 

Har jag faktiskt inte varit med om, med fyra A64:or i räkningen och med tre olika moderkort

Det har jag vid något tillfälle, iofs i samband med överklockning. Även om risken är lite så tycker jag att det är bra att stänga av det som absolut inte måste vara aktiverat och på så sätt kunna utesluta felkällan.

 

Men om den kraschar kan det indirekt kanske vara grafikproblem.

Absolut! Min tanke vid felsökning är att snabbt "skumma ytan" för att kunna minska sannolikheten (inte helt avskriva) för en viss felkälla. Om t ex Prime95 kraschar gång på gång efter bara en stund så utesluter det inte grafikfel men det är mindre sannolikt.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beatman skrev:

Jag misstänkte hårddisken så jag tog ur de två interna hårddiskar jag hade, satte in en splitter ny där jag installerade nytt OP (XP Pro & full windows update osv.) samt enbart nya drivrutiner och WoW. Alltså inga som helst andra program. Jag testade att lira lite och låsningen kom efter ett tag. Så det var inte hårddisken…

 

RN skrev:

Var hos lillebrorsan igår och råkade givetvis ut för liknande beteende när jag satte mig vid hans ena dator. Tankade hem ett testverktyg för hårddisken ifrån Hitachi, som också klagade på disken

 

Vi kan nog utesluta hårddisken, men har du kollat kablaget? Tänker både på SATA tråden (vet inte om du kör SATA men gissar på det, gäller även om du kör PATA) och på strömmen. Är faktiskt speciellt misstänksam mot strömmen, lite dålig kontakt och när du lastar grafiken (vilket ger ett litet spänningsfall oavsett hur bra nätagg du har) så sjunker spänningen till disken vilket mycket väl kan leda till de symptom som din dator visar. Så kolla kablarna noga och prova gärna med att ansluta disken till en annan strömsladd. När du gjort detta så tankar du hem ett disktestprogram från hårddisktillverkarens webbplats och gör ett test som RN gjorde.

 

Innan du kastar in handduken och lämnar ifrån dig datorn till en klåpare i en datorbutik:) så tycker jag att du skall plocka isär den i bitar och bygga den från scratch igen (provkör den gärna på en träskiva utan att montera moderkortet och de andra prylarna i datorn).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2007-01-09 09:06:38 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

Vi kan nog utesluta hårddisken, men har du kollat kablaget?

På området hårddiskar är jag smart nog att inte försöka trampa dig på tårna! ;) Men med tanke på ditt efterföljande resonemang, så kanske indirekt, återigen?

 

Men vad tror du NWM om ev ESD-skador? Datorn verkar ju "nyckfull" på ett ganska svårtydligt sätt... Har du, Beatman, varit lite för noggrann med att regelbundet dammsuga datorn..? Eller gett någon komponent en strömstöt vid hanterandet av den?

 

Innan du kastar in handduken och lämnar ifrån dig datorn till en klåpare i en datorbutik :-)...

Var på El-giganten för några dagar sen och råkade hamna bredvid ett par som fick hjälp av en "datorexpert" att välja rätt Notebook... jag var tvungen att gå därifrån för att inte lägga mig i och fråga denna "expert" vad f-n han pratade om... väl hemkommen igen hade jag mycket riktigt också blödande sår i öronen..! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, skall jag köra på den rekommenderaade frekvensen istället?

Så länge det funkar borde det inte vara någon alltför stor fara för kortet... Control Center kan dock ställa klockorna alldeles för högt. Är en sak man måste testa för varje enskilt exemplar.

 

Vad jag menar med "funkar" är att det inte får uppstå minsta lilla grafikfel eller låsning med de klockade frekvenserna. För mitt X1950Pro stannade Control Center inte förrän på 621/786MHz för GPU/minne, vilket för GPU:n var en liten aning högt och för minnet alldeles på tok för högt.

 

GPU:n sänkte jag till 614MHz efter en frysning i Oblivion (en frysning är en för mycket), även om VPU Recover den gången faktiskt visade sig fungera utmärkt, vilket är en funktion som "startar om" GPU:n då denna slutat svara på grafikdrivarens kommandon.

 

Minnet sänkte jag p g a grafikfel som uppstod i 3DMark06. Där det skulle vara snygga HDR-effekter i programmet uppstod i stället gröna "blaffor", så jag sänkte minnet stegvis och körde varv efter varv ända till dessa fel var borta helt.

 

Kortet körs nu stabilt och bra i 614/753MHz vilket nog får anses vara ganska bra med tanke på orginalkylningen och standardfrekvenserna 580/702MHz.

 

[inlägget ändrat 2007-01-09 16:30:55 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade men kunnig inom "hårddiskområdet" (inte en s.k. expert utan en riktig :)) och han sa att när bilden fryser sig på det sättet så är det ett typiskt hårddiskfel även om samma typ av fel givetvis kan uppenbara sig pga. annat. Han hade själv haft problem med kompabilitetsproblem med Ati-bussen (som styr de 4 första SATA-portarna på mitt moderkort) och flera av sina hårddiskar. Bl.a. en precis sådan som jag hade innan, när problemen började. Han misstänkte att någon typ av uppdatering hade gjort att det helt enkelt blev kompabilitetsproblem mellan min disk och bussen när den försöker skriva till disk. Så han tipsade om att testa att köra hårddisken på den andra bussen (Silicon Image som styr SATA-portarna 5-8). Sagt och gjort.

 

Då visar det sig att dessa portar (5-8) primärt är för RAID och därför måste man välja JBOD (just a bunch of discs) i RAID Utility men då kom nästa problem. Mitt moderkort stödjer inte JBOD vilket betyder att man inte kan köra individuella diskar på Sil-bussen. Synd för då kan jag inte testa den möjligheten till felkälla.

 

Ni kanske visste allt det här men om någon annan stackare följer tråden och har liknande problem så kan det alltid vara bra med infon.

 

Nu testar jag att damma av min IDE-disk för att köra OP på. Funkar inte det heller så är det nog dags att lämna in den. Hittade en seriös firma som hämtar och lämnar gratis samt felsöker för 550 kr. Hittar de inte felet blir det gratis, och den garantin har ju inte många... De har full möjlighet att testa med andra moderkort, garfikkort osv. vilket jag inte har.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat sladdar och kablage grundligt (enligt min åsikt...) och har testat att byta lite sladdar osv för att se om det fick någon effekt. Har bytt ut SATA-sladden mot en ny, satt i en annan prot på moderkortet osv. Den låser sig ändå. Ibland kan den vara igång 2 timmar utan låsning så felsökningen är ganska jobbig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade själv haft problem med kompabilitetsproblem med Ati-bussen (som styr de 4 första SATA-portarna på mitt moderkort) och flera av sina hårddiskar. Bl.a. en precis sådan som jag hade innan, när problemen började.

I så fall kan jag se ett behov av en biosuppdatering som NWM redan varit inne på. Samt att du undersöker olika versioner av chipsetdrivarna för moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången det skedde tror jag inte ens jag hade haft lådan öppen någon gång. Därefter har jag haft den öppen och blåst ut lite damm. Kan givetvis ha skett något eftersom jag inte direkt varit väldigt försiktig, tyvärr... Antar att det inte finns något sätt att kolla det förutom att byta ut komponent efter komponent?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...