Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med formatering av XP!


ForceOfShiva

Rekommendera Poster

Funkar tangentbordet i övrigt, när du trycker på Enter och så under installationen? I så fall har jag ingen aning, kan du låna ett av någon?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva skrev:

 

Har ingen F-lock på mitt vanliga o inget händer som sagt...

Är det ett USB-anslutet tangentbord? I så fall, förvissa dig om att Legacy USB Support i BIOS är satt till [Enabled] eller [Auto]. Eller koppla in det med en adapter till PS/2-porten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordet funkar fint under resten av installationen. Men har ett tangentbord med usb nu, får testa med ps2 adapter nu.. Får vi se om det gör nån skillnad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Legacy USB Keyboard/Storag" var disabled, fanns även Legacy (DOS) USB Mouse och Legacy USB Storage detect, den sista var Enabled.

 

Gör det nån skillnad om jag ändrar på dom? Och vad menas med detta Legacy USB?..

 

Nu har jag ingen Mus ikopplad men det spelar väl inte heller någon roll right?

[inlägget ändrat 2007-01-16 23:50:59 av ForceOfShiva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får vi testa det..

 

En tekniker sa nåt till mig om att man kunde boota från en win98 startdiskett för att få in drivrutinerna för hårddisken, är det nåt att rekommendera och hur går det till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så om du har Legacy USB satt till enable så kommer bios att känna av vad som är ipluggat i USB porten, i annat fall så hoppar den över detta.

 

Du bör därför sätta den USB porten som du har ditt tangentbord i till enable om du har möjlighet att konfigurera portarna var för sig i annat fall sätt alla USB till enable.

 

Lagacy - legat, testamentarisk gåva [donation], {bildligt} arv (substantiv)

 

Så om jag skulle ge mig på en gissning så menar dom med legacy USB att USB porten ärver funktionen av den ipluggade enheten, dvs. den ställer in sig efter vad som är anslutet.

Men jag kan ha fel...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tekniker sa nåt till mig om att man kunde boota från en win98 startdiskett för att få in drivrutinerna för hårddisken, är det nåt att rekommendera och hur går det till?

Det har jag aldrig hört talas om och jag förstår inte hur det skulle gå till heller.

 

Om det inte heller hjälper så ska man väl kunna slipstreama en XP-skiva så att den innehåller drivrutinen för SATA-kontrollern, men det är inte helt lätt att göra och jag vet inte hur man gör med det finns behandlat i andra trådar i Eforum om du söker på slipstream* så borde du hitta något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tekniker sa nåt till mig om att man kunde boota från en win98 startdiskett för att få in drivrutinerna för hårddisken, är det nåt att rekommendera och hur går det till?

 

Win98 bootdisken kan bara läsa av FAT partitioner, har du formaterat med NTFS så fungerar det inte, vet inte hur du skall kunna bara lägga drivrutinen på hårddisken tror den måste installeras med andra start filer, men där är jag inte riktigt säker.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska sätta alla de tre legacy usb enheterna på enable, kan ju inte skada antar jag.. Tog ett nytt tangentbord på jobbet oxå, inte för jag tror det gör nån skillnad men detta tangentbord har enbart en PS/2 kontakt o ingen usb, kanske funkar bättre..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det har med det nya tangentbordet men nu hände tydligen något när jag bankade F6 som en galning och tryckte in disketten med XP SATA drivrutiner jag hittade på gigabytes hemsida..

 

Fick upp en ruta där det står så här exakt:

 

"Installationsprogram för windows XP

------------------------------------------------------------------

Det gick inte att installera stöd för den angivna lagringsenheten.

Med angivna val kommer stöd för följande lagringsenhet(er) installeras:

 

<ingen>

 

*Tryck på S om du vill installera flera SCSI-kort, CD-ROM-enheter eller speciella styrenheter. Du måste ha en diskett från tillverkaren av enheten.

 

*Tryck Retur om du inte vill installera fler lagringsenheter eller om du saknar separat levererad diskett från tillverkaren av enheten."

 

 

Provade att trycka S men då säger den

"Sätt in disketten

Diskett levererad av maskinvarutillverkaren i enhet A:

*tryck sedan på Retur"

 

Trycker jag sedan på retur så säger den " Det gick inte att hitta filen textsetup.oem." och sen kan jag trycka valfri tangent så backar den till föregående ruta.

 

Verkar ju som jag hamnat rätt inte sant? Med S så anger jag ytterligare enhet o installerar drivrutiner till den om jag förstått det hela rätt, men har jag fel drivrutin eller vad är det nu som inte stämmer?

 

ursäkta för den långa texten men tänkte det var lika bra att beskriva detaljerat så det inte blir nåt missförstånd =)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att du har fått ett tangentbord som funkar till slut! :thumbsup:

 

Jag laddade ner drivrutin för XP64 och vanlig XP på gigabytes hemsida.

Vad ligger på disketten? Finns det någon Readme-fil som anger hur det ska se ut på disketten, ska det finnas någon mapp etc eller finns det information på Gigabytes webb?

 

Jag har själv aldrig installerat på någon SATA-disk så jag vet inte hur det funkar, tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som känner sig manad att utala sig?

Annars får man svar så fort o smidigt på Eforum..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar här eftersom inläggen kommer i oordning nu när tråden har blivit så djup. Därför så kanske du har missat mitt inlägg från 17 jan 23:50.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den Utility CD som kom med datorn, finns tydligen drivrutiner för ATA133 RAID och Serial ATA. =)

Tryckte F6 men kan ju inte ta ut XP skivan för att läsa in några drivers för då slutar XP installationen att fungera o hänger sig verkar det som.. Tänkte lägga över drivrutinen på diskett hos en vän men jag la enbart över en fil, behövs det nån text fil eller nåt oxå?

 

Fanns en map med bootdrivers o tror jag förstod vilken jag skulle ha men frågan är om den ska räcka eller inte.. Mappen var för stor för att lägga hela på disketten med alla drivrutiner.

 

Har ju dock en till CD enhet jag inte installerat än, satt i kontakterna i den men antar att den inte fungerar om jag inte ställer in eller installerar den på nåt vis, går det att göra i bios isåfall?..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP kräver att drivrutinen för Serial ATA-kontrollern finns på diskett under installationen. Tyvärr så kan jag inte ge besked om hur många eller vilka filer som behöver finnas på disketten. Det finns ingen fil att läsa på CDn som förklarar detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den Utility CD som kom med datorn, finns tydligen drivrutiner för ATA133 RAID och Serial ATA

 

Det är troligen rätt fil du behöver för installationen, kopiera över den på en diskett eller gå till moderkortstillverkarens hemsida och leta efter om dom har en färskare version och lägg den på diskett, använd den sedan vid installationen.

Tobbe/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar lite knasig, den läser in filen men det verkar inte göra nån skillnad, går endå tillbaks till blåskärmsinstallationläget efter omstart..

 

Sen tänkte jag, även utan den filen så hittar jag ju hårddisken och kan radera och skapa ny partition och formatera. Hittar XP installationsprogramet hårddisken så borde den väl inte behöva den filen eller har jag helt fel?

 

En annan fråga.. RAID, är det när man har två partitioner på en hårddisk eller vad menas med RAID?

Behöver jag RAID drivrutiner då det står i manualen jag hittat

 

"Use arrow keys to select NVIDIA RAID CLASS DRIVER* and press ENTER. Later you must press S again to select NVIDIA NForce Storage Controller and press ENTER. (förkortade det lite då de hänvisade till bilder i manualen)

 

*If you want to create RAID select both NVIDIA RAID CLASS DRIVER and then NVIDIA nForce Storage Controller. If you do not create RAID select NVIDIA nForce Controller only.

 

Behöver jag båda filerna om jag bara har en hårddisk och bara vill ha en partition?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva skrev:

 

If you do not create RAID select NVIDIA nForce Controller only.

 

Behöver jag båda filerna om jag bara har en hårddisk och bara vill ha en partition?

Jag har noll erfarenhet av Nvidia nForce, men jag gissar att det räcker med nForce Controller i ditt fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja isåfall är nåt annat galet för när jag väljer endast den filen och den laddar, man kommer till listan där man brukar se hårddiskar och utrymme att patitonera o sådant så finns ingen hårddisk att välja.

 

Vad kan det då vara, fel fil? Det är ju dne filen det stod om i guiden från gigabyte..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...