Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med formatering av XP!


ForceOfShiva

Rekommendera Poster

ForceOfShiva

Har lite problem med min dator. Första gången jag försökt formatera om den burken och det strular.

 

Tagit bort den gamla partitionen, formaterat till NTFS, valt att installera windows XP home men när den verkar klar och startar om kommer jag bara tillbaks till den blåa menyn där man kan välja om man vill ta bort en partition lr installera XP.

 

Längesen jag formatera en hårddisk så inte helt säker på att jag gör rätt.

 

Vanliga windows ska väl starta efter omstarten, då man får fylla i certifieringsnykeln o den biten, right?

 

Svara så fort ni läser detta, sitter på min sunkiga gamla ibook o mår dåligt, rädda mig!

 

TACK! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du skapat ny partition efter att du tog bort den gamla?

...gör det i så fall.

 

Vanliga windows ska väl starta efter omstarten, då man får fylla i certifieringsnykeln o den biten, right?

 

Visst, om du skapat en ny partition eller flera. Samt formaterat dom efteråt. Du behöver bara formatera den du ska ha systemet på. Resten, om så önskas, kan du formatera via Utforskaren eller Diskhanteraren.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn startar om, tryck inte på valfri tangent vid förfrågan för då får du ett varv till i den rutan. Ändra med fördel i BIOS så att hårddisken kommer före CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva

Ska testa o ändra i BIOS, så jag bootar från hdd först. Hör av mig snart, så får vi se hur det gått! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ForceOfShiva skrev:

Ska testa o ändra i BIOS, så jag bootar från hdd först. Hör av mig snart, så får vi se hur det gått! =)

 

Nä, du väljer att boota från CD:n (XP i det här fallet). Väljer "Save and exit". Ett tips är att du har XP-cd:n i från början, så bootar datorn om direkt på CD:n.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva

Försökt med allt, bootat från både skiva och hårddisk. Inget funkar. Efter formatering o installation så återgår den till blåskärmsmenyn efter omstart.

 

Vad kan det vara för problem o vad kan jag göra för att lösa det, starkt behov av min dator nu.. hjälp!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att du inte kommer vidare?

När du åter startar efter det att du partitioneratoch formaterat står det då att du har ett partitionerat utrymme?

 

Om du markerar den raden där det står partitionerat utrymme står det inte tryck retur för installera i underkant av menyn och fungerar det inte med att markera raden och trycka retur?

 

Eller står det fortfarande opartitionerat utrymme, i så fall har ju partitioneringen misslyckats och du kanske måste använda andra metoder för att komma runt problemet?

 

Du kan i så fall med en Win98 boot disk köra Fdisk och ta bort befintliga partitioner, skapa en ny FAT partition och formatera den, sedan låter du Installationsprogrammet for XP tabort och skapa en ny partition av det utrymmet du skapat i FAT så kanske det går att komma vidare.

 

Om du inte har en Win98 boot disk kan du hämta en ifrån http://www.bootdisk.com/

Tunna/

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva

Ja det är nåt som inte stämmer. Den är partitionerad o jag trycker enter. Datorn startas om efter installationen o jag hamnar åter i blåskärmsläget.

 

Låter lite komplicerat o boota från en win98 diskett.. Men får väl kanske göra ett försök isåfall.

 

Nån annan som har nåt tips eller är det enda alternativet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett ännu mer "komplicerat" sätt att komma runt problemet.

Jag har märkt att även om man formaterar en disk så verkar Windows installationsprogram inte gilla disken då den inte känns "ren" eller hur jag skall uttrycka det.

 

Detta har hänt för mig och flera andra och då brukar det hjälpa om Windows själv får ta bort informationen och starta om, dvs. man skapar en FAT partition med Win98 bootdisken och låter installationsprogrammet börja jobba ifrån den.

 

På senare tid har jag använt mig av killdisk istället, vad den gör är att tömma all information så att hårddisken känns lika ren som om den var ny och oformaterad/partitionerad, det "trixet" har hjälpt mig att komma förbi då windows installationsprogram inte velat kännas vid disken eller gett en massa konstiga felmeddelanden under installationen.

 

Du hittar killdisk på denna länk och finns för nerladdning till CD eller diskett och lightversionen är gratis.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

 

Läs gärna lite om hur killdisk fungerar och vad den gör, all information på disken försvinner (vilket är meningen med själva programmet) så se till att du inte har något på disken du vill spara innan du kör, har du fler än en hårddisk se till att radera rätt disk!

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva

har ingen annan dator som funkar som den ska heller så får nog vänta för tillfället.

 

Men får jag möjlighet så ska jag försöka med killdisk eller boota med win98.

 

Tack för alla tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva

Laddade ner gratis versionen av killdisk men förstod inte riktigt hur det funkade.. Jag tyckte det verkade som man skulle ha operativsystemet redan installerat eller har jag helt fel kanske?

 

Brännde det på en skiva men brännde det nog som en startskiva lr nåt i nero..

 

Vill nån vara så vänlig i beskriva exakt hur jag ska göra, typ steg för steg guide, hade vart jätte snällt om nån orkade eller om nån kan tipsa var jag hittar en steg för steg guide för killdisk.

 

Tack än en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska starta datorn från den diskett/CD där KillDisk ligger.

Du har deras User Guide här:

http://www.killdisk.com/screenshots.htm

 

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm så trycker du på

Download Bootable ISO Image of Active@ KillDisk to burn CD

för att ladda ner något som går att bränna på en CD.

Packar upp den nedladdade filen så att du får en ISO-fil.

ISO-filen ska brännas som Image/Avbild i ditt brännarprogram, har för mig att någon har skrivit att det heter Burn Image i Nero.

Den skivan ska det sedan gå att starta (boota) datorn från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva

Tog min hårddisk till en tekniker och han konstaterade att det inte var nåt fel på hårddisken då vi satte den i en av hans burkar. Funkade finfint och han inststallerade XP utan några problem.

 

Sen tog jag hem disken igen och satte den i min burk och får felmedelandet

"PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MOF: Exiting NVIDA Boot Agent.

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

 

Med andra ord verkar hårddisken funka fint men nåt är galet med datorn.

 

Sen verkar den alltid försöka boota från skivan fast jag gått in i advance bios settings lr vad det heter och valt disable på allt utan hårddisken (testat de flesta kombinationer där).

 

Alla sladdar verkar sitta där dom ska, testat alla fyra kontakterna för SATA disken och två olika strömkablar. (allt funkade ju fint innan så borde ju inte vara det som är felet)

 

Antar att det är ett mjukvarufel men har ingen bil och måste nog ta med hela burken om jag ska få den fixad av nån annan och då det är en ganska stor grej så blir det bökigt.

 

Nån som har nåt annat tips på vad det kan vara för fel, den verkar inte hitta hårddisken tror jag men jag vet inte..

 

Tips eller förslag på vad jag bör pröva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du installarer XP så anpassas installationen till hårdvaran, drivrutiner osv som fungerar ihop med just det moderbordet installeras så om inte det var en exakt likadan dator du installerade på som du har så blir du nog tvungen till att reparera installationen, eller installera om...

 

Vid installation på SATA hårddisk så behövs (oftast) en drivrutin för SATA som du skall ladda i samband med installationen, du hittar SATA drivrutinen på moderbordstillverkarens hemsida, läs gärna deras FAQ det är en vanlig fråga om hur man gör för att installera på SATA och dom brukar ha utförliga beskrivningar på hur du gör.

 

När du påbörjar installationen så kommer det upp en fråga om du vill ladda drivrutin för SCSI eller annan enhet e.d. då skall du trycka på F6 och sätta in en diskett med drivrutinen på (via raid e.d.) den laddas in på hårddisken och hjälper sedan datorn att boot'a operativet.

 

Måste ha missat att det var en SATA du hade, annars hade du fått denna information tidigare.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då ska jag checka hitachis hemsida efter drivrutin så fort jag kommer över en lämplig dator sen hör jag av mig igen (kommer säkert krångla mer..)

 

tack!=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade först efter en drivrutin på hårrdisktillverkarens hemsida men det var ju helt fel märkte jag när jag läste lite mer nogrant..

Har ett gigabyte moderkort, hittade det och drivrutiner på deras hemsida.

 

Brännde drivrutinen på en skiva då jag inte hade nån diskettenhet på den datorn jag använde mig av(har det dock i datorn det är fel på). Körde från XP skivan och så står det "tryck F6 om du vill installera en drivrutin blabla.." men det verkar inte fungera, måste XP skivan sitta i samtidigt som jag har i en diskett eller en drivrutinskiva?

 

Eller ska nån ny meny eller nåt komma upp när man trycker F6 och man kan sedan ta ut XP-skivan och stoppa i drivrutinskivan?

 

Har en till CDenhet men den har jag satt in efter datorn började krångla så inte installerat nån skiva eller något för den än(tänkte jag kunde passa på att sätta in den när jag endå öppnade burken), går det att få den att funka endå och då lägga drivrutinskivan i den ena cdenheten o XPskivan i den andra?

 

Verkar ju ha att göra med drivrutinerna så jag hoppas verkligen jag får ordning på detta nu snart.. Tack för all hjälp hittils=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner drivrutin för XP64 och vanlig XP på gigabytes hemsida.

Provade att trycka F6 men inget händer, den fortsätter bara med installationen och ignorerar mina frentiska knapptryckningar..

Ska väl komma upp nåt även om jag inte ens har nån diskett i när jag trycker F6? Inget händer varken när jag har i disketten innan "tryck F6" kommer upp eller om jag trycker F6 utan att ha disketten i.

 

Vilken är den exakta ordningen då man ska ladda in en drivrutin, ska hårddisken vara helt ren? Opationerad, pationerad? När exakt ska jag stoppa in disketten och trycka F6?..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll hur hårddisken är, man ska trycka på F6 när det står om F6 i statusraden under installationen:

During the text-mode phase of the setup process, Windows pauses briefly and prompts you to press F6. This option is displayed in the status line and lets you use an OEM mass storage controller driver. The F6 option is provided strictly as a means to install OEM drivers for mass storage controllers only. This is required to let the installation of the operating system continue.

...

If you press F6 when you are prompted, you receive a screen that requires you to have the appropriate driver on a floppy disk and to insert the disk into the floppy disk drive to load the driver.

http://support.microsoft.com/kb/314859

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nåt annat som är galet.. Ska prova med ett annat tangentbord om det nu kan göra nån skillnad. Den ignorerar mina F6 försök och fortsätter installationen.

 

Vad kan det då vara?

Burken verkar ju helknasig.. Spelar väl ingen roll vilken bootordning jag har när jag ska trycka F6?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceOfShiva skrev:

 

Den ignorerar mina F6 försök och fortsätter installationen.

Har du en F lock tangent, så klicka på den innan F6. Så är på mitt tangentbord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar väl ingen roll vilken bootordning jag har när jag ska trycka F6?

Nej

 

Ska prova med ett annat tangentbord om det nu kan göra nån skillnad.

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade ett trådlöst tangentbord som inte ville connecta.. Har ingen F-lock på mitt vanliga o inget händer som sagt.. måste jag byta tangentbord helt? det funkar ju annars o aldrig vart problem med F6 innan vad jag vet.

 

Vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...