Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VGA problem


Zellciuz

Rekommendera Poster

Nu är jag nära tror jag, det enda jag behöver är att inaktivera VGA'n i BIOSen för alla färger och sånt har försvunnit nu på datorn, och när jag startade datorn och skrivbordet kom fram kom ett meddelande upp, det stog att VGA läge var aktiverat eller något liknande, så var hittar jag VGA'n...lider när jag ser skärmen sån här så hjälp mig fort snälla! =)

 

 

Nu är VGA löst, men när jag installerar drivrutinen så blir det väldigt stort, och 6-färger.

[inlägget ändrat 2007-01-05 10:18:53 av Zellciuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ger jag verkligen upp snart!

Det är bild på felsäkert läge, men inte i normalt läge, det står att drivrutinerna är installerade på Enhetshanteraren när jag är i Felsäkert läge.

 

Snälla, snälla, snälla, snälla!! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog få det till att det i själva verket är X700SE-kortet som är detta VGA som hela tiden dyker upp för dig. Att du kan komma in i felsäkert läge är positivt då det tyder på att problemet mest troligt bara har att göra med strulande mjukvara.

 

Om jag förstått dig rätt startade iaf alla bekymmer efter att du bara hade försökt uppdatera drivaren för grafikkortet, och nu vill det bara inte börja funka igen?

 

Du har städat undan gamla Ati-rester med DriverCleaner, uppdaterat drivarna för moderkortets chipset och försöker installera grafikkortet med senaste Catalyst 6.12... :-/

 

Den drivrutinen du länka där är den enda jag försöker med, och det är då det blir svart...

Visst kunde du se bilden ända fram till ungefär när inloggningsrutan ska dyka upp, varefter skärmen blir svart. I så fall uppstår det sannolikt efter att Windows laddat in Catalystdrivaren (som inte används alls i felsäkert läge). Men jag kom nu på frågan om ifall datorn ens har Windows XP?? Det var nämligen bara till det OS:et jag länkade till...

 

Kan kanske också bero på resurskonflikter... i biosen bör iaf ett val kallat "Assign IRQ to VGA" vara på Enabled. Har datorn Win XP kan du även aktivera "PnP OS installed", eller liknande benämning, för att låta operativsystemet i stället för biosen sköta om resurstilldelningen.

 

Hoppas iaf du får det att börja funka! Håller båda mina tummar för det... :thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inget som har med VGA att göra på BIOS, men IRQ hittar jag..."OS Installed" hittar jag inte heller, men PnP hittar jag.

 

Ja, operativsystemet är Windows XP.

 

Det här problemet gör mig vansinnig, förstår inte vad som är fel!

På Enhetshanteraren (i felsäkert läge) funkar Grafikkortet precis som det ska, men som du skrev så kommer det inte ens till inloggningsrutan i normalt läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten...

Kan det ha att göra med detta:

 

Jag har två styckna "Radeon X700" på Bildskärmskort i Enhetshanteraren.

Den ena heter Radeon X700 SE, den andra Radeon X700 SE Secondary.

 

Finns det någonstans jag kan välja vilket av domma jag vill ha, jag har sätt det men kommer inte ihåg (hittar inte dit) var det var någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men PnP hittar jag.

Ha det gärna på Yes, eller Enabled (PnP = Plug'n'Play).

 

Jag har två styckna "Radeon X700" på Bildskärmskort i Enhetshanteraren.

Den ena heter Radeon X700 SE, den andra Radeon X700 SE Secondary.

Det är normalt och visar bara att kortet klarar använda två bildskärmar samtidigt.

 

Kan Windows laddas in i normalläget ifall du helt avinstallerar Ati från Kontrollpanelen? Kan i så fall vara värt att i stället pröva med någon äldre version av drivaren:

http://ati.amd.com/support/drivers/xp/radeonxprevious-xp.html

Måhända har 6.12 någon bugg rörande X700-serien... men testa helst inte med 6.11 iaf – den har ett väldigt buggigt Control Center.

 

Gå förresten in i biosen igen och sätt "AGP Fast Writes" på Disabled.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måhända har 6.12 någon bugg rörande X700-serien...

 

Verkar som versionerna 8 - 10 också verkar vara buggade för X700-serien då. :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde igår, sent på natten som det var, att tipsa om programmet CCleaner. Tror nämligen det kan vara bra om du rensar igenom datorn med det, för att bli av med främst gamla/trasiga registernycklar som ev skapar progamkonflikter o dyl:

http://www.ccleaner.com/download/

 

Verkar som versionerna 8 - 10 också verkar vara buggade för X700-serien då. :S

Hur menar du? Går det bra med version 6.7 eller struntade du helt enkelt i att testa fler..?

 

Lycka till! Det blev ett lite långdraget bekymmer för dig det här..! :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är jag nära, Control Center funkar...men när jag tar en "bra" upplösning och 34-färger så blir datorn svart igen.

 

Så, hur vet jag vilken upplösning och sånt jag ska ha, behöver jag ominstallera drivrutiner för skärmen också?

 

Nu är upplösningen också fixad, men min pekare är några ränder av olika färger + att efter cirka 40 - 60 sekunder så blir skärmen svart för 3 sekunder och sen kommer Bakgrunden på skrivbordet, fast mycket fulare och i 6-färger.

[inlägget ändrat 2007-01-07 21:38:37 av Zellciuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men när jag tar en "bra" upplösning och 34-färger så blir datorn svart igen.

Nu är upplösningen också fixad, men min pekare är några ränder av olika färger + att efter cirka 40 - 60 sekunder så blir skärmen svart för 3 sekunder och sen kommer Bakgrunden på skrivbordet, fast mycket fulare och i 6-färger.

Det kanske är så att du ställer upplösningen för högt i kombination med en alldeles för hög uppdateringsfrekvens? Kan monitorn i så fall gå sönder av!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu märkte jag en sak, skärmen blir så där svart precis när Control Center startas upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DATORN FUNKAR, NU KAN JAG SPELA SPEL IGEN!!!!!!!!!

 

Ett litet problem...min muspekare. =(

 

Kan du något om det också RN? :P

 

MEN TACK SÅ JÄTTEMYCKET FÖR HJÄLPEN CECILIA, THOMAS TYDAL, MEN FRAMFÖR ALLT RN!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontroll panelen>Mus

 

Sen fliken "pekar alternativ" kanske kan vara något?

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontroll panelen>Mus

 

Sen fliken "pekar alternativ" kanske kan vara något?

 

Det funkade inte iaf.

Men jag ändrade hur musen såg ut och då blev det iaf lite bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...