Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VGA problem


Zellciuz

Rekommendera Poster

Hej, jag har problem med VGA på min dator, det hela började när jag "råkade" installera en drivrutin (ATI Catalyst), jag hittade senare en avinstallation, men nu vet jag inte hur jag får tillbaka dom gamla drivrutinerna, jag har testat att återställa till förra drivrutin men det är som om det är helt borta min "drivrutin-skiva" som jag fick till datorn verkar inte kunna läsas utav CD-läsaren, vet inte vad som är fel, så...var tror ni jag kan hitta dom här drivrutinerna, jag har Radeon X700 SE (Grafikkortet) och VGA'n heter Nvidia dvi geforce 4 ti 4200 tror jag.

Tack

 

//Zellciuz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag har Radeon X700 SE (Grafikkortet) och VGA'n heter Nvidia dvi geforce 4 ti 4200 tror jag.

Radeon X700SE är mycket riktigt ett grafikkort till vilket drivare tankas härifrån:

http://ati.amd.com/support/driver.html

 

GeForce 4 Ti4200 är också ett grafikkort, men ett från Nvidia varför drivaren förstås tankas ifrån dem i stället:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något i kontrollpanelens Lägg till/ta bort program som kallas "ATI – Software Uninstall Utility"? Välj i så fall att avinstallera detta. Det gör att såväl drivaren som Catalyst Control Center försvinner.

 

Sedan kan du om du vill även städa mer ordentligt med DriverCleaner...

http://www.drivercleaner.net/

...men till min stora besvikelse såg jag nu att programmet inte längre är kostnadsfritt..! :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inget på kontrollpanelen...hittade inget när jag sökte

 

Hmm, i vilken kategori hittar jag Geforce4?

 

[inlägget ändrat 2006-12-28 16:57:05 av Zellciuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men till min stora besvikelse såg jag nu att programmet inte längre är kostnadsfritt..! :(

Softpedia listar det som freeware, det är kanske en äldre version?

http://www.softpedia.com/get/Security/Secure-cleaning/Driver-Cleaner.shtml

 

Hmm, i vilken kategori hittar jag Geforce4?

Drivrutinerna för Nvidia-kort börjar väl med Nvidia i Lägg till/ta bort program.

 

jag har Radeon X700 SE (Grafikkortet) och VGA'n heter Nvidia dvi geforce 4 ti 4200 tror jag.

Har du två grafikkort i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte det, men när jag fick datorn var ATI installerat, detta gjorde så jag bland annat inte kunde kolla på filmer i Windows Media Player, men det är ett "utropningstecken" på Radeon X700 SE på Bildskärmskort ---> Enhetshanteraren.

 

På kartongen som vi fick till datorn står det på den: VGA Nvidia dvi ti 4200 eller något liknande, så det måste nästan vara Nvidia jag ska ha?

 

Men jag ska testa Driver Cleaner och se om det hjälper något, tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort allt som har med ATI att göra nu, men, på PC Wizard står det att Radeon X700 SE är mitt grafikkort, men när jag installerar Radeon X700 SE Display Driver på www.ati.com och installerat det så blir skärmen svart när jag startat om den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men när jag installerar Radeon X700 SE Display Driver på www.ati.com och installerat det så blir skärmen svart när jag startat om den.

Blir den permanent svart? Det är inte så att den omväxlande blir svart, och får bild igen, och så svart... fram och tillbaka ett tag. Detta är iaf normalt och visar bara att Control Center är i arbete att göra inställningar för optimal stabilitet.

 

Men för att grafikkort, andra instickskort, moderkortskomponenter o s v ska kunna kommunicera med varann och funka som de skall, krävs det att Windows har korrekta drivrutiner för moderkortets chipset.

 

Eftersom du har installerat PC Wizard kan du kolla i det programmet vad datorn egentligen har för chipset och sedan tanka drivare ifrån den tillverkarens sida. Förhoppningsvis löser det problemet.

 

[inlägget ändrat 2006-12-30 13:30:58 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är mystiskt...på Chipset står det nVidia nforce4...

Nej, skärmen blir inte omväxlande svart, skärmen stänger av sig när jag kommer till "användar-listan".

 

Håller på ladda ner en driver, Nforce för AMD, jag har AMD Athlon 64 3500+ så...håller tummarna för att detta ska funka? =)

[inlägget ändrat 2006-12-30 13:53:56 av Zellciuz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är mystiskt...på Chipset står det nVidia nforce4...

Nej det är inte särskilt mystiskt, Nvidia tillverkar nämligen även moderkortschipset och inte bara grafikkort. Kanske är det det som har förvillat dig tidigare?

 

Nforce4 är dessutom ett bra chipset för A64-processorn. :thumbsup: Hoppas iaf att det började funka nu!

 

P.S. Tackar för poängen! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade drivrutinen nu, men det kaaanske var fel, för den fixade bara en PCI-bryggenhet, men inte Videostyrenheten =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu installerade jag den drivrutinen igen (ATI Radeon X700 SE) och då blev skärmen svart igen när jag starta om, jag har i felsäkert just nu.

När jag kollade på Enhetshanteraren så kunde jag inte hitta något fel med Grafikkort eller VGA, så det verkar vara fixat, men jag vet inte hur jag ska få tillbaka bilden utan att jag ska behöva avinstallera detta.

Control Center verkar inte funka, det kommer upp ett meddelande där det står: No ATI Graphics driver is installed, or the ATI driver is not functioning properly. Please install the ATI driver appropriatefor your ATI Hardware

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker googla efter det...hör VGA'n till grafikkortet eller något annat?

Vet inte var jag ska leta :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VGA, eller Video Graphics Array, är en grafikstandard till PC som kom i slutet på 80-talet. De vanligaste upplösningarna är 640x480 med 16 färger och 320x200 med 256 färger. I och med denna standard introducerades också en ny kontakt till skärmen som består av tre rader med fem stift i varje. Denna kom att kallas VGA-kontakt och är fortfarande det vanligaste sättet att ansluta en skärm, även om DVI blir vanligare.

 

VGA är en standard som alla grafikkort idag ska klara och exempelvis felsäkert läge i Windows använder VGA.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, här hittade jag på Enhetshanteraren att det är ett utropningstecken på "Radeon X700 SE".

Men när jag installerar drivrutin för Radeon X700 SE så blir skärmen bara svart...

 

Men, det verkar som om jag behöver VGA (som det är utropningstecken på) för att kunna spela spel...t.ex. World of Warcraft som jag längtar efter att få spela. :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, vi fick hem en "Driver & Utilities-skiva" men det verkar inte kunna läsas in i datorn, jag vet inte om det är skivan lr cd-läsaren det är fel på, men det är flera skivor som den inte verkar klara av.

 

Den drivrutinen du länka där är den enda jag försöker med, och det är då det blir svart...kan det ha med vilken upplösning jag har att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag vet inte om det är skivan lr cd-läsaren det är fel på, men det är flera skivor som den inte verkar klara av.

Låter som att den är i behov av en firmwareuppdatering. Hittas hos dem som tillverkat CD-läsaren.

 

Den drivrutinen du länka där är den enda jag försöker med, och det är då det blir svart...

Control Center behöver förresten .NET Famework för att funka korrekt. Är det installerat på datorn? Kan annars tankas och installeras automatiskt ifrån Windows Update.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallerade Net Framework men funkar fortfarande inte, men som du skrev längre upp (har jag för mig) så måste det vara den korrekta "versionen" av grafikkortet, men vad är det grafikkortet ska stämma överens med, chipset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn möjligtvis även inbyggda grafikkretsar i moderkortet? Kan i så fall nog förklara strulet med "VGA", och pröva då att sätta dem på disabled i biosen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...jag kollade på BIOSen men hittade inget som hade med VGA att göra?

Biosen är väl det man går in på precis när man startar datorn förresten? :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag tror jag att jag inte berättat är att det är Sapphire jag har, Sapphire Radeon X700 SE...kanske blir lättare att hitta rätt version då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...