Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför både PC och Mac är dåliga


Sune32

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

""i windows kan man kolla direkt i File managern och på det andra mac liknande sättet."

Aha, du menar så. Här är det nog en viss skillnad i hur man jobbar på PC och Mac, alla Macare har sina egna mer eller mindre logiska sökvägar. En del lägger en dj-la massa filer eller alias på skrivbordet, somliga lägger sina filer i Apple-menyn, vissa använder bokmärkesfunktionen som finns."

 

Det finns nog många olika saker so jag gör det på också men Windows users fördrar File managern för den är så otroligt enkelt och snabb att använda, men jag går också från det andra hållet ibland.

 

"Själv använder jag vissa sharewaretillägg (t ex Dragthing och BeHierarcic) för att hitta det jag söker. Kan iofs hålla med dig om att en större "thumbnail" direkt ifrån filhanteraren eller motsvarande är en bra funktion, men som Macare så tänker jag nog i lite andra termer, eller letar från andra hållet."

 

Jo, men jag kan och brukar leta från båda hållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 113
  • Skapad
  • Senaste svar
Erik Gustavsson1

Eftersom jag har familj som jobbar i nätverksbranchen har jag en viss insikt i denna. Jag kan bara kallt konstatera att den utan tvekan vanligaste datorplattformen är en "Wintel".

Om de människor jag kommit i kontakt med inte är att betrakta som proffs, vilka är det då? Om de är amatörer så rekommenderar jag er att inte handla på stockholmsbörsen, eftersom några av dem ansvarar för driften på OM och Sthlmsbörsen.

 

mvh

ErikG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik; bra sagt. Det var det jag ville få fram.

 

Nätverksproffs != (är inte lika med) någon gammal traktorförare som gått 7 månader på Komvux och lärt sig Word och social kompetens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Victor.

 

vet att det är omöjligt att misslyckas med en Mac men jag har övernaturliga krafter...

 

PS. Nej, jag kommer inte från Sexdrega utan hade en gång i tiden en flickvän där.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkterad,

 

Lite frustrerad över MacOS brister och bedrövligheter ?

 

Det här med minnesskydd, MT mm är ju något som MacOS alltid lidit av - tur att innoverande Microsoft till och med försett sina budgetplattformar med det.

 

Apple snor givetvis mycket från MS men de borde koncentrera sig på relevanta saker istället för ytligt lull-lull.

 

Eler brister det med kompetensen i utvecklingsleden ?

 

"NT & W2K är ju något bättre men vem vill installera okompatibla segmonster OS ?"

 

Runt 5 ggr fler än dem som vill befatta sig med MacOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkterad,

 

"HDS Macen har ju ett smartare och flexiblare filsystem än WIN därför behöver vi ingen "stinking filemanager" "

 

Macens legosystem kan knappast kallas "smart" i jämförelse med NTFS.

 

Går hand i hand med Macens Multitasking och fantastiska minnesskydd.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

När det gäller val: många användare som vill få tillgång till och använda MacOS får inte detta eftersom de som styr datorvalet för personalköp låser upp alternativen till PC och Windows. Så för de flesta så gäller att man får en PC eller ingen dator alls inom programmet för personaldatorer. Så mycket för fritt val...

 

Och i andra sammanhang så bestämmer en IT-avdelning att alla datorer i organisationen oavsett funktion och behov hos användarna skall vara en Windows-dator med en viss konfiguration - även om Mac många gånger är bättre än windows och har både högre säkerhet och ger mindre kostnader i form av underhåll och drift. Så mycket för fritt val...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Stene, ge mig några exempel där macen ska vara bättre än en PC.

Inget 2D/DTP grafiskt tack, för vi vet ju redan att macens sista 'stronghold' är där.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkterad,

 

*Klipp*

 

"Och inget stort företag har gått över helt till W2K server enligt Microsoft själva"

 

Jag visste sedan tidigare att du har oerhört bristfälliga kunskaper om det mesta, det kanske mest iögonfallande är att du till och med verkar sakna kunskap vad gäller Apple´s produkter.

 

Men, ovanstående citat bevisar även att du är en lögnare - krasst och osminkat verkar du ha vissa mytomanitendenser.

 

För det första kör Microsoft sin huvuddomän och sammansatta pool uteslutande på Windows2000 plattform.

 

Några andra :

 

Hotmail

Lycos

Nasdaq

Ebay (migreringen från NT4>W2K pågår)

DELL

Hotbot

 

mfl.

 

Sen finns ett stort antal som kör sin web och vissa tjänster på W2K plattform, dessa räknas givetvis inte.

 

Var "hawaii"- resan en undanflykt och täckmantel för någon form av "personlighetsrehabilitering" gällande din mentala hälsa ?

 

Du bör åka tillbaka, Parisresan är en utmärkt "cover-up".

 

En skål för punkterad - Salute !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"En skål för punkterad - Salute !"

 

I´ll drink to that!

Vilk inte är så svårt med tanke på dom stora mängderna alkohol och hembryggnings produkter som finns här + andra saker, heh Whistler kanske jag skulle kunna intressera dig i en Whisky samovar? :)

 

Ja skål Prick!

SPEECH! SPEECH!

Okej då...

 

Må din mentala hälsa aldrig förbättras så vi kan i fortsättningen glädjas åt dina inkoherenta ramblingar på samma vis som ett barn som försöker tala för första gången :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whistler!

"För det första kör Microsoft sin huvuddomän och sammansatta pool uteslutande på Windows2000 plattform.

Några andra :

Hotmail

Lycos

Nasdaq"

 

Vore intressant att se Nasdaq's 'serverrum', vet du lite mer om detta, eller var man kan läsa om hur de satt upp systemet på just Nasdaq?

 

MVH Maude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bylle,

 

"Man kan inte räkna med att en övergång skall ska över en natt, inte på ett halvår heller."

 

Korrekt, men tack vare ett antal "nya grepp" så har den totala mängden maskiner i det gamla Hotmailklustret (som exempel) skiftats under en 5 veckors period. Med facit i hand så har Microsoft lyckats över all förväntan med migreringen, den totala Hotmailplattformen leviterar nu på en Windows2000 plattform.

 

Skål !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDS,

 

Tackar för erbjudandet men lider av en "snobb"-gom vad gäller Whiskey - bara Skotskt och bara singlemalt.

 

Men visst kan jag kolka i mig hembränt från en bensindunk, jag är ju norrlänning ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Tackar för erbjudandet men lider av en "snobb"-gom vad gäller Whiskey - bara Skotskt och bara singlemalt."

 

Hmm... En samovar är inte ett märke, det är en sorts behållare med kran och sånt, väldigt snygga finns i många olika sorter.

Om jag nu förstod dig rätt.

Som jag fattat det trodde jag Irlänsk wiskey var bättre än skotsk...

 

"Men visst kan jag kolka i mig hembränt från en bensindunk, jag är ju norrlänning ;)"

 

Precis som vilken finlands svensk person somhelst då...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

OK, ett litet exempel:

 

Organisation med ca 15-20 konsulter varav ca 5 st ute på internationella uppdrag. Alla sammanbundna med ett nätver mot en enkel server vars enda underhåll under ca 3 år har varit bandbyte samt uppdatering av AppleShare. Mot denna server arbetar både Mac och Windows-datorer, Mac-datorerna är i snitt ca 5 år gamla (de byter ut dem nu mot bärbara datorer). Windows-datorerna är ca 1-2 år gamla.

 

Inget underhåll på Mac-datorerna, PC-datorerna är mycket svåra att få igång av proffs (standardarbetsplats för ett storföretag, installatörer kommer från ett mycket stort konsultbolag, de klarar inte av att få fungerande system med skrivare mm tillsammans med nätanslutning ens efter tre dagars försök med två konsulter för en arbetsplats som skall vara "standardiserad"). Vid byte av en hårddisk på en ekonomi-dator så kom två tekniker och tog två dagar på sig att installera och få igång en ny hårddisk. Detta enda besök kostade mer än all mitt installationsarbete på 15 arbetsplatser med Mac, installation och konfiguration av server (7200, 80 MHz, 128 MBytes arbetsminne för tre år sedan), installation och konfiguration av centrala databaser samt uppbyggande av web-server och dragning av nät.

 

Vilken dator tror du nätverkstekniker och personal inom IT-avdelningarna rekommenderar?

 

Alla datorer självgående, om de kraschar så är det för att användarna måste installera och använda programvaror som används hos deras internationella samarbetspartners men då klarar de av att hantera detta själva (vilket de måste för att de kan befinna sig i Laos eller Tanzania t ex). De som de samarbetar med som använder PC har konstanta bekymmer med sina datorer - Mac-användarna får ställa upp med sina datorer för att konvertera dokument som PC-användarna skickar mellan varandra, Mac-användarna använder alla program, även de som används inom PC-sidan eftersom de använder och behärskar även VPC.

 

För de flesta behov så finns det motsvarande lösningar för Mac jämfört med PC. Dock är kostnadsfrågan ett stort plus för Mac. Sedan kan ni komma och tjata om TCO (ett begrepp som Mac myntade redan 1988-89 med undersökningar av Gartner) där TCO inom Windows-världen är grovt missvisande eftersom man förutsätter att man skall byta datorer vartannat eller vart tredje år. Med Mac är det mer frågan om att maximalt nyttja den tekniska livstiden på datorerna istället för en livstid baserad på "uppgraderingshysterin" kring Windows. Och mängden hårdvarubekymmer är mycket mindre med Mac än med PC - min Compaq måste hanteras avsevärt mer varsamt än vad jag utsätter min PowerBook för - dagligt kånkande i ryggsäck och slitande upp och ner minst tre gånger per dag i drygt tre år. Och jag startar bara om datorn en gång i veckan när jag installerar nya tillägg till datorn i form av uppdateringar. Och detta har ingen bärbar PC som jag träffat på klarat.

 

Mac är mer intutiv inom det mesta - arbetsinsatsen för att få igång en grupp på ca 20 man som inte vet ett jota om datorer är avsevärt mindre med Mac (egna erfarenheter ca tre gånger mindre). Och man vet vart informationen hamnar vilket inte är fallet i många sammanhang när man använder windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Bara en parentes.. jag såg OM gruppens serverrum vid flytten till deras nya lokaler på regeringsgatan i sthlm.

 

De hade tre våningar i källaren fullproppade med datorer, switchar mm. De upptäckte snart att de inte fick plats utan blev tvungna att använda källaren i grannhuset också.

 

/EriKG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Organisation med ca 15-20 konsulter varav ca 5 st ute på internationella uppdrag. Alla sammanbundna med ett nätver mot en enkel server vars enda underhåll under ca 3 år har varit bandbyte samt uppdatering av AppleShare. Mot denna server arbetar både Mac och Windows-datorer, Mac-datorerna är i snitt ca 5 år gamla (de byter ut dem nu mot bärbara datorer). Windows-datorerna är ca 1-2 år gamla."

 

Jaha och?

Skulle macarna vara bättre el. sämre pga av att dom är äldre, get to the point...

Haltande jämförelse.

 

"Inget underhåll på Mac-datorerna,"

Inget underhåll på Pc datorerna.

Va kan du säga sånt kan jag säga sånthär.

 

"PC-datorerna är mycket svåra att få igång av proffs (standardarbetsplats för ett storföretag, installatörer kommer från ett mycket stort konsultbolag, de klarar inte av att få fungerande system med skrivare mm tillsammans med nätanslutning ens efter tre dagars försök med två konsulter för en arbetsplats som skall vara "standardiserad")."

 

Höh?

Hahahaha, jag har byggt nätverk med Nt 4 datorer och gamla överblivna delar som vi hadde på skolan, vi skulle få igång datorerna och installera NT och göra en server och flera klienter och sedan koppla upp oss mot skolans nätverk och kunna dela filer och använda internet via skolans gateway, gick på 3 dar, 2 dagar för att få det gamla skrotet att funka och sedan 1 dag för att installera NT server + alla Klienterna sedan så hadde jag dom rätta inställningarna på ett papper, bara att mata in i NT servern och klienterna och Voilá!

 

"Vid byte av en hårddisk på en ekonomi-dator så kom två tekniker och tog två dagar på sig att installera och få igång en ny hårddisk."

 

Inte mitt fel el. windows el. PC att ni ansällde lurendrejare...

 

"detta enda besök kostade mer än all mitt installationsarbete på 15 arbetsplatser med Mac, installation och konfiguration av server (7200, 80 MHz, 128 MBytes arbetsminne för tre år sedan), installation och konfiguration av centrala databaser samt uppbyggande av web-server och dragning av nät."

 

Ja du blev lurad helt enkelt...

 

"Vilken dator tror du nätverkstekniker och personal inom IT-avdelningarna rekommenderar?"

 

PC?

Dom tar väl inte med i tanke på personer som du som blir pressade på pengar för en futtig ny hårddisk....

 

"Alla datorer självgående, om de kraschar så är det för att användarna måste installera och använda programvaror som används hos deras internationella samarbetspartners men då klarar de av att hantera detta själva (vilket de måste för att de kan befinna sig i Laos eller Tanzania t ex)."

 

Och det är inte svårare att installera program på PC än på Mac end of dissucssion.

 

"De som de samarbetar med som använder PC har konstanta bekymmer med sina datorer - Mac-användarna får ställa upp med sina datorer för att konvertera dokument som PC-användarna skickar mellan varandra, Mac-användarna använder alla program, även de som används inom PC-sidan eftersom de använder och behärskar även VPC."

 

Jaha, dom konvertera allt dom vill det har ingen 'impact' denna disskussion.

Jag kan också konvertera fil-typer oj titta på mig jag konverterar!!!

Ja har också Mac Disk, så jag kan läsa/formatera mac disketter.

 

"För de flesta behov så finns det motsvarande lösningar för Mac jämfört med PC. Dock är kostnadsfrågan ett stort plus för Mac. Sedan kan ni komma och tjata om TCO (ett begrepp som Mac myntade redan 1988-89 med undersökningar av Gartner) där TCO inom Windows-världen är grovt missvisande eftersom man förutsätter att man skall byta datorer vartannat eller vart tredje år. "

 

Hmm jo men detta stämmer ju inte mera som du ser så det är helt bullshit.

Yepp.

Och förklaringen varför...

Därför datorer nu är så pass snabba att man kan köra med en gammal PC och ändå köra alla nya program lika bra som en top of the line PC.

 

"Med Mac är det mer frågan om att maximalt nyttja den tekniska livstiden på datorerna istället för en livstid baserad på "uppgraderingshysterin" kring Windows."

 

Verkar som det är så för PC nu också när allt börjar bli så snabbt.

 

"Och mängden hårdvarubekymmer är mycket mindre med Mac än med PC"

 

Mindre hårdvara mindre bekymmer, logiskt va?

 

"min Compaq måste hanteras avsevärt mer varsamt än vad jag utsätter min PowerBook för - dagligt kånkande i ryggsäck och slitande upp och ner minst tre gånger per dag i drygt tre år."

 

Jaha din compaq vet jag inte om men jag har nog använt laptoppar som samma om inte värre vis än du och dom har inga problem...

 

"Och jag startar bara om datorn en gång i veckan när jag installerar nya tillägg till datorn i form av uppdateringar. Och detta har ingen bärbar PC som jag träffat på klarat."

 

Jag stänger ändå av min dator varje dag, helt onödigt att ha igång den under nätterna om man inte vill göra som dig och försöka att låta som man har ett riktigt coolt system.

Denna NT dator jag sitter för stänger jag av varje fredag eftersom den inte behöver vara igång under helgen...

 

"Mac är mer intutiv inom det mesta - arbetsinsatsen för att få igång en grupp på ca 20 man som inte vet ett jota om datorer är avsevärt mindre med Mac (egna erfarenheter ca tre gånger mindre). Och man vet vart informationen hamnar vilket inte är fallet i många sammanhang när man använder windows."

 

Nej.

Mac är inte mer intuitiv, det är bara nått som du tycker och inte har någon som helst kontakt med jorden...

Det kan vistt gå lika enkelt med Windows jepp om inte enklare, se här bara precis som du säger jag sånt här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"Inget underhåll på Mac-datorerna, PC-datorerna är mycket svåra att få igång av proffs (standardarbetsplats för ett storföretag, installatörer kommer från ett mycket stort konsultbolag, de klarar inte av att få fungerande system med skrivare mm tillsammans med nätanslutning ens efter tre dagars försök med två konsulter för en arbetsplats som skall vara "standardiserad"). Vid byte av en hårddisk på en ekonomi-dator så kom två tekniker och tog två dagar på sig att installera och få igång en ny hårddisk. Detta enda besök kostade mer än all mitt installationsarbete på 15 arbetsplatser med Mac, installation och konfiguration av server (7200, 80 MHz, 128 MBytes arbetsminne för tre år sedan), installation och konfiguration av centrala databaser samt uppbyggande av web-server och dragning av nät."

 

Ärligt talat, krävs det två tekniker och två dagar för att byta en hårddisk så är det nog inte datorplattformen det är fel på. Byt "tekniker"!

 

Hos oss har jag inga som helst problem att ansluta vare sig en Mac eller en PC (Win9X, Win NT4, Win 2000)och få dom att komma åt i princip vilken skrivare som helst. Enda problemet är drivrutiner, som för t.ex vår färgskrivare endast finns för mac.

Jag har inte gått några fina nätverksteknikerutbildningar, har inga MCP:er eller andra certifieringar.

 

Nog för att macen har sina poänger i att den är enkel att handha och konfigurera mm, men om JAG kan anses vara ett PC-datorsnille som kan ENSAM installera en hårddisk på under 20 minuter så är det något allvarligt fel på de konsulter ni anlitar, eller så undanhåller du vissa fakta som att PC´n hade en RAID-Array och det visade sig vara något fel på RAID kortet...

Att byta HD på en PC är precis lika svårt/enkelt som på Mac. (Isärskruvandet av lådan undantaget, detta har diskuterats tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Vid byte av en hårddisk på en ekonomi-dator så kom två tekniker och tog två dagar på sig att installera och få igång en ny hårddisk."

 

Inte mitt fel el. windows el. PC att ni ansällde lurendrejare..."

 

Jag ville bara tillägga att om detta varit jag hadde jag kommit dit, tagit ut hårdskivan frågat hur stor den var el. kollat på den, hämtat en ny och tagit betalt för hårdskivans pris + en timme för att hämta ny HD och installera den i datorn igen.

Kanske jag tillochmed kunde har ghostat den åt er så hadde ni fått allting på den nya HD:n också, om den gamla Hd:n var i så pass funktionellt skick alltså...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

"Denna NT dator jag sitter för stänger jag av varje fredag eftersom den inte behöver vara igång under helgen..."

 

Orkar du stänga av och slå på din dator? Erkänn, du gör det bara för att spara energi för att vara miljövänlig, eller hur?

Under den hårda fasaden finns en liten trädkramare.. avslöjad!

 

;-P

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Det är inte jag eller vi som anlitar dessa tekniker - det är det stora fina företaget som har en fastställd policy vad gäller "standardarbetsplatser". Detta inbegriper att datorerna skall hämta sina inställningar från centrala servers och lite annat - inte något man direkt löser med en "ghostning".

 

Kommentarer liknande att jag har blivit lurad att göra ett installationsarbete för billigt faller på hälleberget här - för mig som utvecklare och konsult är huvudfrågan inte att se till att en sådan självklarhet som ett nät med anslutna datorer skall fungera - huvudfrågan är att utveckla lösningar som för utvecklingen framåt för kunden. Och då handlar det mer om koncept- och systemutveckling än att ranta runt och genomföra uppdateringar av system som kunderna mer effektivt kan göra själva.

 

Vi talar dessutom inte om några självlärda tekniker här som testar lite - beskrivningen avser proffs i ett större företag och ett av de större svenska konsultföretagen.

 

Det skall även poängteras att organisationen som beskrivs med alla medel försöker komma från kraven på Windows-standard eftersom de inte anser att de har råd med någon utvecklande verksamhet om de skall hålla en IT-avdelning under armarna. De har nog med att utveckla sin egen verksamhet och Mac ger mer pengar över för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Min dator är en Powerbook - när jag förflyttar den eller inte behöver den så sätter jag den i vila. Jag skulle inte ens behöva starta om den om jag inte installerade saker i datorn. Med OS X kommer jag att arbeta på samma sätt - Unix i bärbart med strömspar är inte direkt vanligt på marknaden, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stene,

 

"Inget underhåll på Mac-datorerna, PC-datorerna är mycket svåra att få igång av proffs "

 

Märkligt hur vår verklighet skiljer sig - var hittar du alla dessa personer som inte klarar av att få PC maskineri att rulla ? Skulle gladeligen sätta in en stöt där - låter som inkompetens på elitnivå.

 

"så kom två tekniker och tog två dagar på sig att installera och få igång en ny hårddisk"

 

Se ovan.

 

"Vilken dator tror du nätverkstekniker och personal inom IT-avdelningarna rekommenderar?"

 

Var försiktig med att generalisera, scenariot du beskriver är inte en bild jag och majoriteten av "involverat" folk känner igen.

 

Vi "rekommenderar" inte PC klienter till företag där man arbetar med tex Quark eftersom dessa "konsulter" kommer från helt andra företag - men vad gäller "stabila" klienter så faller Macar knappast under förstaval.

 

"De som de samarbetar med som använder PC har konstanta bekymmer med sina datorer"

 

Suck.

 

"där TCO inom Windows-världen är grovt missvisande eftersom man förutsätter att man skall byta datorer vartannat eller vart tredje år."

 

Sakfel - det finns olika sätt att räkna ut TCO.

 

"Och mängden hårdvarubekymmer är mycket mindre med Mac än med PC "

 

Beror_på_vad_du_tvingar_in_i_din_maskin Sten, generaliseringar igen.

 

"Mac är mer intutiv inom det mesta "

 

Din uppfattning.

 

"Och man vet vart informationen hamnar vilket inte är fallet i många sammanhang när man använder windows"

 

Utveckla.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten,

 

"Det är inte jag eller vi som anlitar dessa tekniker - det är det stora fina företaget som har en fastställd policy vad gäller "standardarbetsplatser"."

 

Du beskriver som sagt ett scenario som de flesta är helt obekanta med. Du beskriver "tekniker" som gör sitt yttersta för att aldrig mer få kontraktera jobb på marknaden - besynnerligt ?

 

Du beskriver PC-hatande PC-tekniker.

 

"beskrivningen avser proffs i ett större företag och ett av de större svenska konsultföretagen"

 

"Proffs" som inte klarar av att byta diskar ? Trovärdigt Sten.

 

*Klipp*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...