Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Apple tech support site switches to Windows 2000"


Johan Malm2

Rekommendera Poster

Erik Gustavsson1

 

"Bash prompten ligger inte 'under' GUIt utan det är mera tvärtom.

Denna info har jag fått av flera st. Die hard BeOs users, jag tror jag kan lita på dom..."

 

Ungefär som "Kommando prompten" i Win2000 då? Eller är jag ute och yrar?

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Umm, jo jag kor en del BeOS och visst har det (liksom MacOS) inget default 'text-lage' IIRC. Undrar bara varfor det skulle gora det mer stabilt. Nu ligger ju (IIRC igen) GUIet iallafall utanfor karnan - precis som X - i userspace. Det ar bara 2 olika satt att implementera saker och ting tror varken det ena ar battre an det andra. Menar - nar du kor X eller Win GUI sa rundgar du ju (oftast) HELT det normala shellet anda...

 

Om X krashar sa drar det ytterst sallan med sig resten av OSet, man telnetar in och gor kill -9 pa X servern. KAn handa dock att X far datorn att ligga i en busy wait loop som kakar 100% CPU och da kan det nastan vara lika bra att reboota. NT kor ju video inne i ring 0 i karnan nu sa om den krashar sa kan det dra med sig hela servern - jag anvander darfor alltid MS default driver - inte vardens hogsta upplosning och mest farger men valdigt saker. Visst, vissa video kort sager att de kommer med MS-certified drivers, etc, etc, men jag tar hellre det sakra fore det osakra. Fast MS har ju en poang med att all video blir ju bra mycket snabbare med drivern i kernelspace, bra pa Workstation, inte sa nodvandigt pa en server dock, man borde kunna valja.....

 

 

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, aldrig kort WO, men en kille jag beundrar javligt mycket nar det kommer till kodning/internet stuff blir lyrisk nar man borjar tala om WO.

 

Skulle vilja testa det nan gang, trist med en san dyr licens, ingen chans att sitta hemma och leka med det...

:-(

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Exakt VAR? har jag sagt att BeOS är *BASERAT* på BASH? Jag sa (och *LÄS* detta den här gg:n), att Linux primära kommandoskal BASH är *INTEGRERAT* i BeOS, Wintendo användare som du är tänker du förmodligen i banor som "DOS-baserat" (tex pre-Wintendo 95)i motsats till Wintendo 9X som har DOS 7.10 *INTEGRERAT* i sig.

(dock fortfarande med möjlighet att kunna boota till realläge)"

 

Ja du sade detta i mitt påstående att inget CLI interface fanns mellan Kernel och GUI´t som på linux:

 

"Linux primära kommandoskal BASH ingår som en integrerad del av BeOS..AMATÖR!!!""

 

Och jag hadde rätt i mitt första påstående det är Kernel -> GUI och inget CLI interface mellan, och detta så kallade du mig amatör för.

Kanske du borde gjort dig mera klar va du menade isåfall.

Detdär med bash osv. och based var felet at översättningen från svenska till engelska isåfall, men jag fick ju iden att du påstod att BeOS var byggt såhär:

Kernel -> CLI -> GUI

 

P.S. Texten var inte påhittad, sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Bash prompten ligger inte 'under' GUIt utan det är mera tvärtom.

Denna info har jag fått av flera st. Die hard BeOs users, jag tror jag kan lita på dom..."

 

Ungefär som "Kommando prompten" i Win2000 då? Eller är jag ute och yrar?"

 

Du är väl inte så långt från målet :)

 

"the Terminal and Bash shell are userlevel apps just like a Command Prompt in Windows NT"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker om ASP, ta en titt pa PHP. VALDIGT trevligt IMHO. Bra att kunna om du nan gang skulle behova jobba pa en unixbox och inte vill kora chillisoft's ASP!

 

Sen maste jag forsvara java lite. Gjort en del Java servlets. Valdigt ballt, speciellt om man vill gora lite storre applicationer. Bra mycket trevligare an perl (IMHO igen.... nu blir jag val lynchad av perl mobben... *grin*)

 

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm, bash ligger ju under GLP sa de har nog (som de gjort i andra fall)

bara tagit/modifierat originalet av Bash kallkod. MEn som sakt, Bash skalet har ingenting med sjalva OS att gora - vilket det inte har pa Linux heller. Finns ju hur manga skal som helst att valja pa for Linux (sh, csh, tcsh, korn, etc,etc) men de ar alla userspace apps. Dock ar linux textbaserat fran i botten, vilket inte BeOS ar

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Om du tycker om ASP, ta en titt pa PHP. VALDIGT trevligt IMHO. Bra att kunna om du nan gang skulle behova jobba pa en unixbox och inte vill kora chillisoft's ASP!"

 

Jo men i PHP måste man lära sig PHP i ASP kan använda vilket programmerings pråk somhelst det är dess styrka, en av dem...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Dock ar linux textbaserat fran i botten, vilket inte BeOS ar"

 

Och det var min point hela tiden, detta ger också ett stabilare GUI 'enviroment'

Mesta krasher i linux är väl PGA X?

 

p.s. Varför använder du inte åäö?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sant, sant.... kommer sjalv dock fran c bakgrund sa jag trivdes ratt bra nar jag hittade php. Foredrar att kora ASP med JScript, men far inte det nu pga. ala andra har kor VBScript :-(

jaja, sant man far ta....

 

Nyfiken pa c# dock, snyggt sprak....vad jag sett iallafall

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...