Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tips på en bra router önskas


roger_malmö

Rekommendera Poster

Jag kör Azureus (ibland) och det funkar problemfritt (men jag kör inte trådlöst). Se bild för inställning i routern.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

[bild bifogad 2006-07-04 12:03:19 av NWM]

845866_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Hoppas att mitt inlägg med bild är tydligt nog:)

 

 

Jag kör Azureus (ibland) och det funkar problemfritt (men jag kör inte trådlöst). Se bild för inställning i routern.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har lust får du gärna förklara skillnaden mellan "special applications" och "gaming". Skillnaden verkar vara att man under special applications intebehöver/kan bestämma till vilken burk trafiken ska gå? Hur bestämmer sig routern för till vilken burk den ska skicka inkommande förbindelser?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden verkar vara att man under special applications intebehöver/kan bestämma till vilken burk trafiken ska gå?

Exkakt.

 

Hur bestämmer sig routern för till vilken burk den ska skicka inkommande förbindelser?

Genom UPnP som måste vara aktiverat för att det skall funka (är inte riktigt 100 men väldigt nära).

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Testade att öppnWelcome to the µTorrent Port Checker.

A test will be performed on your computer to check if the specified port is opened.

 

Checking port 45256 on 213.64.65.86...

 

Error! Port 45256 does not appear to be open.

 

Please see www.portforward.com for more information about how to map a port.

 

Please make absolutely sure that PeerGuardian2 or Protowall is allowing utorrent.com (208.99.198.134) in either of those programs. Those of you using ipfilter.dat should make sure the list does not include the website's IP. After making sure of this, re-run this test by refreshing the page (F5).a en port och körde sedan testet med utorrent som säger:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Testade dina inställningar wma med samma dåliga resultat, porten öppnas inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade dina inställningar wma med samma dåliga resultat, porten öppnas inte

 

Du skall ha UPnP aktiverat på routern ("Tools" > "Admin") och tjänsten "SSDP Discovery Service" igång på datorn.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Den inställningen finns inte

 

[bild bifogad 2006-07-04 13:04:00 av roger_malmö]

845890_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ok, och den tjänsten känner av när porten öppnas på en dator och meddelar routern det genom uPNP?

 

Det var en diskussion här förut om uPNP och huruvida det var en säkerhetsrisk eller inte. Eftersom t ex uTorrent då (indirekt) kan öppna en port kan ju vilket annat program som helst också göra det.

 

En gissning är att det genom att skriva som du gjort ENDAST gäller just den porten och att att aktivera uPNP inte öppnar upp nåt extra, säkerhetsmässigt?

 

Om man vill kunna använda samma program från flera burkar ska man då, antar jag, skriva in t ex 49001-49005 istället och låta dator 1 öppna port 49001, dator 2 öppna port 49002 o s v?

 

En fördel gentemot min variant under "gaming" verkar då vara att porten bara är öppen den tid den behöver vara öppan och stängd annars?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

utorrent fungerar trots allt men det är ingen speed att prata om 80/kbs som högst trots 10 som seedar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lyckats öppna porten nu?

 

Jag fick som jag visade 9100kByte/s vilket är vad routern verkar klara av (runt 75Mbit/s). Det finns definitivt inga fartproblem med uTorrent :)

 

Däremot finns det inställningar att göra. Med fel inställningar kan det förstås gå långsamt.

 

Och till sist: Det finns ingen garanti att det ska gå fort bara för att man är uppkopplad mot 10 seedare. För du menar väl att du är uppkopplad till 10 seedare och inte bara ser att torrenten seedas av 10 seedare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Vet i fan om porten är öppen, när jag kör testen i utorrent säger den att porten inte är öppen men det fungerar ju hjälpligt , du får gärna när tiden medger för dig ta dom mest elementära inställningarna för att om möjligt få upp farten

Det är 10 st användare där det visas vilken hastighet dom bidrar med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om uTorrent säger att porten inte är öppen så är den sannolikt inte det heller.

 

Det är 10 st användare där det visas vilken hastighet dom bidrar med

 

OK, då är du uppkopplad mot dem.

 

Det finns en wizard nånstans i uTorrent som gör ett enkelt bandbreddstest för att fixa inställningar, men förstås, det är ju hemma och inte här jag kan kolla det :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en 4300? Jag har en 4100 och trodde att det bara var den trådlösa delen som skillde i menyerna men det verkar som de lagt den inställningen någon annanstans i 4300.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Tänkte som du så klokt förklarade att köra via kabel , jaha hur bra går det då , ikonen visar att ingen nätverkskabel är inkopplad vilket den såklart är.

 

Till salu

Dator komplett med 19 tums plattskärm

Laptop Dell , inköpt 05 för 20000:-

Router Dlink 4300 inköpt igår

plus lite annat smått och gott

 

Lägsta pris vinner auktionen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laptop Dell , inköpt 05 för 20000:-

 

 

Lägsta pris vinner auktionen!!

Jag bjuder 50 öre för rubbet (men laptopen är viktigast att du sickar fort) och eftersom det inte går att bjuda lägre så räknar jag med att jag har vunnit auktionen. Maila mig så sickar jag dig femtioöring i ett kuvert (med lite tur så har du det i morgon) och sätter in frakten på ditt konto.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helskumt. Sä här ser min sida ut (Tools->Admin)... Se bild...

 

[bild bifogad 2006-07-04 16:00:01 av lizardKng]

 

Hmmm, kanske du är inloggad som "user"? Jag är alltid inloggad som "admin"?

 

Jag har FW 1.4 från 29 juli 2005.

 

[inlägget ändrat 2006-07-04 16:01:20 av lizardKng]

845934_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger lysdioderna på Dlinken - där du stoppar in sladden ska det börja lysa/blinka blått.

 

Kanske sladden är trasig? Eller nätverksanslutningen i datorn är trasig?

 

Om du kopplar datorn direkt till ADSL-modemet, får den kontakt med nätverket då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till inställningar->nätverksguide. Välj en anslutningstyp som passar och acceptera de föreslagna inställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö
Gå till inställningar->nätverksguide. Välj en anslutningstyp som passar och acceptera de föreslagna inställningarna.

Ursäkta en trögskalle men var är du nu ?

 

Verkar vara kortet som är kass funkar inte direkt från modemet heller ch har provat med 4 olika sladdar men kollar jag egenskaper för kortet står det att det fungerar korrekt med det kan det kanske göra ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry :) Jag var i uTorrent under inställningar/nätverksguide.

 

Du har aldrig kopplat den med sladd förut? Går den inte att koppla ens till modemets nätverksport så lär det ju inte gå till routern heller.

 

Det ska väl egentligen vara en sk "rak" sladd men i alla fall D-Linken tror jag fixar även en korsad sladd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Jo den har varit kopplad med sladd innan men det var ett tag sedan , men förresten går när jag fixade med modemet så var jag inne med sladd, kan det vara ngn inställning på kortet ?

Gjorde en test på min hastighet , verkar lite låg va ?

dslreports.com speed test result on 2006-07-04 10:25:08 EST:

929 / 673

Your download speed : 929 kbps or 116.2 KB/sec.

 

Your upload speed : 673 kbps or 84.2 KB/sec.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den har varit kopplad med sladd innan men det var ett tag sedan , men förresten går när jag fixade med modemet så var jag inne med sladd, kan det vara ngn inställning på kortet ?

Tänds det någon lampa på D-Linken när du kopplar in sladden? I så fall får du något ipnr "Start" > "Kör" skriv cmd och sedan ipconfig /all och posta resultatet.

 

 

Gjorde en test på min hastighet , verkar lite låg va ?

dslreports.com speed test result on 2006-07-04 10:25:08 EST:

929 / 673

Your download speed : 929 kbps or 116.2 KB/sec.

 

Your upload speed : 673 kbps or 84.2 KB/sec.

Det där säger i princip inget, kör TPTest http://www.tptest.se/

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...