Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tips på en bra router önskas


roger_malmö

Rekommendera Poster

roger_malmö

Nu är jag trött på min dlink624+ som åker ut snarast , tips på en stabil router mottages tacksamt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Skapad
  • Senaste svar

D-Link 4100/4300 - snabb som attan och stabil även med mycket hög belastning (t ex torrentnerladdningar med många peers - fick senast idag 9102 kB/s med 88 peers). 4300 har dessutom snabb trådlös del även med WPA2 inkopplat.

 

Tyvärr har D-Link gjort ett par extremt billiga saker som verkar trassla en massa.

 

[bild bifogad 2006-07-03 00:18:11 av lizardKng]

845571_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priserna verkar variera väldans mycket numera, här är en länk till Pricerunner för varianten utan trådlös accesspunkt (599-1702:-):

 

http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gateways/382070/prices

 

Och här är den med trådlös accesspunkt (1169-2351:-):

 

http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gateways/382392/prices

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

tack för det ! verkar vara en bra produkt , är inte så haj på detta skall jag spara några inställningar/uppgifter från den gamla routern för att lättare kunna komma igång med den nya ,menar macadress och annat som jag är novis på ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid skriva ner hur du har det inställt nu. Men sannolikheten är nog rätt stor att begreppen har ändrats/utvecklats/invecklats (välj själv) en del.

 

Men rent generellt är det nog bäst att börja på ny kula. Den nya kan ju ge andra/bättre möjligheter att göra det du vill. Att bara komma igång krävde såvitt jag kommer ihåg inga inställningar alls eftersom den från början är inställd på ett automatiskt läge.

 

Får du problem med inställningarna är det ju bara att skriva här. Jag är inte den enda som har en 4100/4300 (NWM, visst har du en 4100?).

 

[inlägget ändrat 2006-07-03 10:49:53 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(NWM, visst har du en 4100?)

Visst har jag det och den har fungerat hur stabilt som helst och med mycket god hastighet. För de pengarna så finns det ingen annan router/bredbandsdelare som kan konkurera.

 

Vad som helst utom D-link..

Jag kan inte förstå vissas negativa inställning till D-Links konsumentprodukter. Visst har man läst mycket om folk som har problem med 604:or men då skall man beakta att det (nog) är Sveriges vanligaste och billigaste router/bredbandsdelare som dessutom tenderas att köpas av "nybörjare" i första hand.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

ok, nu är den inköpt en 4300 , dags att försöka få igång den då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Nu är jag uppe...YES. Hade lite problem faktiskt men berodde säkert på min okunskap, fick tom till en krypterad anslutning.

Nu måste jag testa om det funkar att ladda ner utan att det hänger sig , tack för er hjälp grabbar.

edit...krypterade men när jag kollar anslutningen står det att den är öppen, hur gör jag utan att haverera hela skiten för att lägga till en nyckel?

 

[inlägget ändrat 2006-07-03 20:03:58 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA2 ska du använda om din burk/burkar i övrigt klarar det. Att vara uppkopplad med sladd kanvara en bra ide när du konfigurerar den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Hmm hur vet jag det ?! lade till en nätverksnyckel tidigare men var tvungen att reseta routern , vågar man köra wizarden igen ? huamej

 

[inlägget ändrat 2006-07-03 20:17:44 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Tack för det känns ju bra att göra en bra affär ibland;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vågar man köra wizarden igen ? huamej

Visst vågar du det! Du kan ju spara dina inställningar som en fil (Tools > Admin) på en av datorerna innan du gör förändringar i konfig.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Tänk på att jag går i förskoleklass i detta sammang behöver idiotsäkra instruktioner

Nu får jag spel !!! Hinner knappt mer än försöka ladda ner via bittorent förrän routern hänger sig på samma sätt som den gamla.Vad i H........är det som är fel ? HEEEEEEEEEELP

Använder Azureus kan det vara fel ?

 

[inlägget ändrat 2006-07-03 21:40:25 av roger_malmö]

[inlägget ändrat 2006-07-03 22:05:29 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Azureus själv utan kör uTorrent men det borde väl funka med Azureus också.

 

Hur vet du att det är routern som hänger sig?

 

Kör du trådlöst? Prova i så fall med sladd först för att se om problemet kvarstår.

 

Vilka inställningar har du gjort i routern?

 

Kan du prova med t ex uTorrent för att se om det gör skillnad?

 

Vilken slags internetkoppling har du?

 

Är det bara torrentnerladdningar som det är problem med? Vad säger t ex tptest (tptest.se)?

 

Många frågor men nånstans måste man ju börja för att reda ut "soppan"...

 

[inlägget ändrat 2006-07-04 10:53:20 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Tror att routern hänger sig eftersom jag inte får ngn kontakt med den och efter omstart går den igång igen.

Kör trådlöst kan tyvärr inte prova med sladd då jag inte har en så lång som behövs

Inställningar i routern...hmm.. inga tror jag

Har Telia 8mb

Ja det är bara torrenter som kladdar

 

Kanske kan det vara det trådlösa kortet ? Jag har inte en susning

Kom på att jag inte öppnat några portar i routern , vet inte hur man gör hittar inte den funktionen

[inlägget ändrat 2006-07-04 11:12:34 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidigaste stället att öppna portar tycker jag är under advanced->gaming, där kan man lista flera portar i samma ruta om man vill. uTorrent vet jag behöver bara en port, jag har för mig det är samma sak med Azureus.

 

Du kan alltså inte komma in på adminsidan i routern efter att det blivit fel?

 

Hur är det med radioförbindelsen, ser den ut att vara uppe?

 

Har du senaste FW? Det borde det völ vara numera...

 

http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVTALoZU9f8nJUIKOZVSs2ja/O31g24UoR/l7woOpIpNaVi7DQ=

 

Hmmm, jag tycker nog i alla fall att du ska prova med sladd istället. Hur långt är det? Om du saknar sladd går det ju att flytta datorn. Jobbigt kanske men det kan ju vara jobbigt att dras med problemet också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

tack så långt, testar att öppne port men vilken skall det vara ?

Nej kommer inte in i routern alls när detta händer , får nog som du säger testa med kabel så vet man så långt iallafall.

Firmen är den senaste.

Tänkte prova med utorrent men hittar ingen stans att ladda ner från var inne på download .com men nerladdningen startade inte

Var inne i routern adv- gaming som du sa men fattar inget av det, vad /hur skall man fylla i om man vill öppna en port

"Jag har något stort på gång - skall bara komma på vad"

 

[inlägget ändrat 2006-07-04 11:44:43 av roger_malmö]

[inlägget ändrat 2006-07-04 11:47:01 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore jättebra om du testar med sladd. Faktum är att jag nog aldrig kört torrentnerladdning trådlöst så jag kan ju testa det själv ikväll.

 

Du kan välja vilken port som helst (vanligtvis). Men du måste förstås tala om det för Azureus. Azureus kommer att meddela trackern vilken port du har öppen för inkommande uppkopplingar. Jag har för mig det finns en funktion i Azureus för att "testa NAT" eller liknande.

 

uTorrent finns på utorrent.com

 

Jag har inte tillgång till den härifrån så jag kan inte beskriva mer i detalj förrän ikväll.

 

[inlägget ändrat 2006-07-04 11:48:51 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Oki , hoppas att du har tid för en utförligare förklaring senare om hur jag öppnar port , ha en bra dag på jobbet i värmen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...