Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av Grafikkort


Fredrik Haglund

Rekommendera Poster

Anjuna Moon
Var?

- Control Panel->Display->Settings->Advanced->GeForce 7900GT

- Välj Avancerade Inställningar under Globala drivrutinsinställningar

- Scrolla långt ned bland inställningarna så hittar du det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man i övrigt låta vanliga AA skötas av spelen egna inställningar, eller finns det ngn poäng i att slå på det i Nvidias inställningar?

Det är lite olika tycker jag. Spelade nyligen Hitman 3 på nytt, i vilket det inte gick att ställa in någon kantutjämning alls, ej heller graden anisotropisk filtrering. Då ställde jag in 4xAA och 16xAF från drivarmenyerna i stället.

 

Spelar just nu Thief 3 på ett nytt varv. Det gillar inte AA samtidigt som effekten bloom är aktiverad, och därför kör jag hellre utan bloom även om bilden av detta blir härligt surrealistisk och faktiskt passar de medeltida miljöerna i spelet...

 

I Splintercell 3 går det inte att aktivera AA ifall man har valt shadermodell 3.0 (då HDR också används). Har prövat att ändå tvinga fram AA från drivarmenyerna men det resulterade bara i grafikfel i stället.

 

Alltså det skiljer sig mellan olika spel, men i allmänhet brukar jag föredra att ställa in både AA och AF från spelens egna menyer. För att undvika diverse problem. I många spel går det inte att välja högre än 4xAA för vilka man då kan göra antagandet att de inte är skrivna för supersamplad AA (som används vid 8xAA för Nvidiakort). Generellt så upp till 4xAA använder Nvidia multisampling medan Ati gör detta upp till 6x.

 

Återigen: ovanstående är inte att förväxla med den separata inställningen för transparenta texturer då detta gärna kan få ske med supersampling, iaf de gånger prestandan inte blir alltför lidande.

 

Supersampling på samtliga texturer och inte bara de transparenta kräver oerhört med prestanda och behöver dubbelt så mkt grafikminne. Så det tycker jag generellt sett inte är att rekommendera, åtminstone inte om man inte har ett kort från prestandaklassen med 512MB minne, alternativt kör SLI/Crossfire.

 

Så för att summera är min åsikt att AA gärna kan ställas in från spelens menyer och ske genom multisampling, medan transparency-AA gärna får vara supersamplad och ställas in från drivarmenyerna. Det ger en ganska vettig balans bildkvalité/prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en början tänkte jag att allt detta är väl småsaker ändå. Van som jag är med Xbox där grafikinställningar inte existerar, allt är optimerat för en viss miljö.

 

Sen kom jag att tänka på mitt engagemang inom HiFi. Vem värdesätter en tonarm för 17.000:- ? Vem tycker att 4.000:- ja det köper man ett nytt lager till skivspelaren för?

 

Grymt, jo, jag. :)

 

Efter att nu ha nosat lite på vad en bra dator kan göra bildmässigt börjar jag förstå alla dessa resonemang runt alla detaljer.

 

Verkar som om mitt intresse för HiFi kanske smittar av sig på datorn :)

 

Det finns en anledning att gräva sig ner här också :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om mitt intresse för HiFi kanske smittar av sig på datorn :)

 

Det finns en anledning att gräva sig ner här också

Ja det tycker jag absolut! :-) Kul om du finner ett nytt intresse i detta.

 

Ska passa på att kommentera mitt eget inlägg högre upp där jag skrev:

"Stämmer speciellt inte om man råkar ha ett GF 7 eller Radeon X1xxx som klarar kantutjämning på tranparenta texturer, som framställningen av t ex grässtrån eller hönsnät tjänar på."

Glömde nämligen att även äldre Ati-hårdvara, fr o m R300 (Radeon 9500-9700), klarar transparency-AA då Catalyst 6.5 eller nyare drivare används.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det tycker jag absolut! :-) Kul om du finner ett nytt intresse i detta.

 

Tack :) Eller så. Min plånbok gnäller redan men det är den å andra sidan rätt van vid att göra.

 

Vad ska man ha pengar till annat att än spendera på saker man blir glad av :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...