Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av Grafikkort


Fredrik Haglund

Rekommendera Poster

Fredrik Haglund

Hej!

Ska bygga en ny dator och är lite kluven till vilket grafikkort jag ska välja.

Är väldigt förtjust i Asus. Kortet ska passa till spel och va PCI. Dom jag har hittat är 7600GT 256MB DDR 3, 7300LE/TDI 128MB DDR, 7600GS Top silent/HDTV/512MB. Hade tänkt försöka hålla mig till ca 2000:-

 

Tacksam för svar!

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit borta från forumet ett tag, så jag passar på att svara. :-)

 

7600GT är det jag tycker du ska satsa på isf.

Ett alternativ som också är bra i den prisklassen är X1800GTO.

 

Det beror kanske lite på vilka spel dyu tänker spela. X1800GTO sägs vara bra i t ex Oblivion och Battlefield 2 medan 7600GT är bättre på spel som använder Doom 3-spelmotorn, som t ex Quake 4. Men det är tajt mellan korten i vilket fall. Asus verkar däremot inte ha något X1800GTO i sitt sortiment -?

 

En liten kommentar bara eftersom du ska bygga dator. Det ligger lite av en död hand över datorbyggandet just nu; Intel ska presentera nya processorer i slutet av juli, och alla avvaktar. Dels därför att de nya processorerna från Intel ska vara väldigt bra och säljas till bra pris, dels därför att AMD kommer att sänka sina priser rejält i slutet av juli för att matcha Intel.

 

Försäljarna ser fram emot heta affärer senare i sommar!! - men nu ligger de flesta lågt.

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit borta från forumet ett tag, så jag passar på att svara. :-)

Var har du hållit hus någonstans? Är du borta för länge blir det smisk på rumpan. ;-)

 

Det beror kanske lite på vilka spel dyu tänker spela. X1800GTO sägs vara bra i t ex Oblivion och Battlefield 2 medan 7600GT är bättre på spel som använder Doom 3-spelmotorn, som t ex Quake 4.

Som vanligt vinner Ati eller Nvidia beroende på vilket spel det handlar om. I Oblivion vinner t ex X1800XT utomhusscenerna medan 7800GTX (med 256MB, som är långsammare klockad än 512:an) vinner inomhus, och samma torde gälla för även X1800GTO och 7600GT.

 

Doom 3-motorn använder förresten Nvidias UltraShadow-teknologi som introducerades med FX-generationen (och de mobila motsvarigheterna, t ex Go5700). Detta är förstås inte möjligt med Ati-hårdvara. I och med Geforce 6 kom sedan UltraShadow II. Men Ati klarar till skillnad från Nvidia kanutjämning samtidigt med HDR i Oblivion. Ati erbjuder också adaptive antialiasing (för transparenta texturer) på så gammal hårdvara som GPU:n R300 (9700Pro). Detta ifall man använder rätt drivarversion Catalyst 6.5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit borta från forumet ett tag, så jag passar på att svara.

Håller med RN:) Ett jäkla sätt att smita iväg så där och tvinga RN att svara på alla "vilket grafikkort skall jag köpa" frågor.

 

Nej, semester är ingen ursäkt! Det finns bärbara, handdatorer och (smarta) mobiltelefoner som kanske inte duger till spel men som har grafikprestanda nog för Eforum:)

 

Till skillnad från RN så hotar jag inte med smisk men om du inte skärper dig så kommer du att vakna en morgon med ett underklockat GF2 MX - kort i datorn. :)

 

 

[Hoppas att frågeställaren som har fått två bra svar ursäktar att jag "tramsar" lite]

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från RN så hotar jag inte med smisk men om du inte skärper dig så kommer du att vakna en morgon med ett underklockat GF2 MX - kort i datorn.

Haha, en sådan fasanfull grymhet kan jag inte mäta mig med, men då har du å andra sidan levt längre än jag och haft fler år på dig att bli mer ondskefull! :)

 

NWM du som har/hade ett 6600GT (varför jag minns sånt vet jag inte) installera gärna den här skärmsläckaren och kika på den:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1428

 

Den är väldigt snygg och demonstrerar vad GF 6 & 7 egentligen är kapabla till. Det funkar mkt som en demonstration/reklam då Nvidia har använt några slags tekniker för att framställa HDR tillsammans med multisampling(!) Hur de har lycktas med det har jag ingen aning om, då ju endast nyare Atikort ska klara det. Stålis har du någon idé?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM du som har/hade ett 6600GT (varför jag minns sånt vet jag inte) installera gärna den här skärmsläckaren och kika på den:

Avundas verkligen ditt goda minne:)

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avundas verkligen ditt goda minne

Inte för att jag minns vem du menar nu. ;)

 

Apropå det jag skrev om Nvidia och HDR+multisampling visar "reklamskärmsläckaren" verkligen att själva mjukvaran är A & O! Det går verkligen att trixa bara man vet hur koden ska skrivas..!

 

Skärmsläckaren är mkt tung, datorn här hemma med ett 6800U får jobba hårt medan den med 7900GT har det lättare. Men nu ångrar jag iaf inte lika mkt att jag valde 7900GT framför X1800XT. Vill faktiskt inte heller vara utan Nvidias UltraShadow i t ex Doom 3...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Haglund

Tack för svaret:thumbsup:

Väntar med att bygga datorn och inväntar dom nya processorerna.

Skulle tro att det bara är att kolla trådarna och se resultatet av processorerna.

 

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Håller med om att Argentina vinner mot tanksen men det blir en tight match,jag är trots allt imponerad av tyskarna.

Hoppas sedan på att Argentina- Brasilien möts i final det generar ett antal tusingar i kassan på Vm tipset jag är med på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inför dessa hot ser jag ingen annan utväg än att hålla mig på mattan i fortsättningen! Dvs, hålla mig på mattan när jag håller mig på hängmattan... ;-) Jag får ladda ner Opera Mini till mobilen och testa Eforum mobilt. :-)

 

Apopå HDR är det ju lite skumt att det funkar med multisampling, men samtidigt finns det ju ett antal olika sätt att göra HDR på. Den som vanligtvis används som standard kallas för OpenEXR HDR. Och eftersom det står så här:

HDR with Antialiasing - Using one of several techniques to achieve high dynamic-range (HDR) lighting...
går iaf mina tankar ofelbart till att de har kört någon sorts specialvariant, som kanske bara funkar på Nvidakort. Tydligen verkar den inte funka på Atis kort, av kommentarer i forumet att döma, och det stärker intrycket att det är specialskrivet. Kanske är det också beroende på att det är en annan teknik som används som gör att skärmsläckaren belastar grafikkortet väldigt mycket, och att den går väldigt långsamt?

 

Skulle ju inte vara helt omöjligt, fick intrycket att det var något liknande specialtrick som "Chuck" lyckades utnyttja för att fixa kantutjämning och HDR på Oblivion för Atis kort. Jag läste en väldigt teknisk intervju där han förklarade hur det gick till, men jag antar att man nästan måste ha konstruerat ett grafikkort för att ha kunnat hänga med i terminologin han använde. :-)

 

Han kommenterade även varför det inte gick att göra en fix lika "enkelt" för G.R.A.W, som ju inte heller har HDR+AA:

The rendering path in G.R.A.W is very different from most games in that it appears to make extensive use of multiple render targets (MRTs). (This is where one draw operation can write different values to different surfaces.)

The DX9 spec doesn't allow multi-sample AA when using MRTs and our hardware requires that all of the destination surfaces either have AA or not. This means that in order to get AA in G.R.A.W. we'd need to have lots of AA surfaces and perform a ton of AA resolves. The end result would be slow and require much more texture memory. It's not 100% impossible, and I'm not giving up on the possibility, but there is no playable solution right now.

 

/m

 

[inlägget ändrat 2006-06-30 18:41:23 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de heter Core 2 Duo:

http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-preview.html

 

Lite tester i spel:

http://www.matbe.com/articles/lire/306/merom-et-conroe-test-des-core-2-duo/page11.php

http://www.matbe.com/articles/lire/306/merom-et-conroe-test-des-core-2-duo/page12.php

 

Som alltid är det bäst att vänta på tester och göra prisjämförelser efter det att de verkligen finns att få tag på.

 

/m

[inlägget ändrat 2006-07-01 01:28:26 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var bara ett test av förra generationens processor modell Pentium D 805.

 

Det är den absolut billigaste i Pentium D serien, men det går att överklocka med lite extra kylning över 50%... och därmed vinner den över denna generations "top of the line" processorer som kostar runt 10 000 kr.

 

Hur den står sig mot nästa generation vet jag inte, kanske finns det någon bra överklockningsbar Core 2 Dou processor som tar dess plats.

 

Bästa med Pentium D 805 är att den kostar under 1000 kr ...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314

 

och att den kickar skiten ur alla processor som är tillgängliga idag med lite extra kylning =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apopå HDR är det ju lite skumt att det funkar med multisampling, men samtidigt finns det ju ett antal olika sätt att göra HDR på. Den som vanligtvis används som standard kallas för OpenEXR HDR.

Ja. Men även om jag fortfarande inte vet hur Nvidia har gått tillväga med skärmsläckaren funkar HDR+multisampling vanligtvis inte med det intressanta och viktiga – spel. Mjukvaran är antagligen väldigt avgörande i sammanhanget även om bl a NV40, G70 & G71 (GF 6 & 7) i sig själva troligen är begränsade på ett olyckligt sätt.

 

DirectX 9 SDK för utvecklare innehåller inte bara HDR-lightning utan även -cubemap, -formats och -pipeline. Gällande det förstnämnda, lightning, finns i sin tur begreppen tone mapping, luminance adaptation, blue shift (lägre beslysning) och bloom (intensiv belysning). Och vad gäller "bloom"... så i de fall det faktiskt går att aktivera "HDR+multisampling" så undrar ifall det bara är så att man låter mjukvaran fuska lite genom att på många texturer använda gammal herderlig "blooming" snarare än äkta HDR..?

 

Men mjukvaran är förstås fortfarande helt avgörande. I t ex Thief 3 – helt fritt från HDR och nyttjar bara upp till shadermodell 1.4 – går det inte ens att använda bloom & multisampling på samma gång medan det går alldeles utmärkt i Oblivion...

 

Edit:

Glömde kommentera vidare... ;-)

 

HDR with Antialiasing - Using one of several techniques to achieve high dynamic-range (HDR) lighting...

går iaf mina tankar ofelbart till att de har kört någon sorts specialvariant, som kanske bara funkar på Nvidakort. Tydligen verkar den inte funka på Atis kort, av kommentarer i forumet att döma, och det stärker intrycket att det är specialskrivet.

Jag har samma uppfattning. Blev bara så nyfiken på hur de har lurat/trixat till det. :-)

 

Kanske är det också beroende på att det är en annan teknik som används som gör att skärmsläckaren belastar grafikkortet väldigt mycket, och att den går väldigt långsamt?

Den går väl inte väldigt långsamt... kanske man kunde få intrycket att jag menade så när 6800U fick jobba hårt. Nej det flyter på bra bortsett från att det ibland hackar till en sekund (vilket det inte gör alls med 7900GT). Detta är också med släckarens defaultinställningar som är ganska saftiga och det med Vsync som är ett effektivt sätt att sänka grafikprestandan.

 

[inlägget ändrat 2006-07-02 15:35:19 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

RN: Apropå Oblivion (som det verkar som du spelat, eller?), vad vinner jag mest i grafikuipplevelse på att välja - 4xAA eller HDR?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu var det ju inte mig du frågade men jag kan ju ge ett svar i alla fall :)

 

Jag kör med 1280x1024 och tycker inte att AA ger speciellt mycket alls. Däremot ändrar HDR bilden rätt rejält till det bättre. Kanske AA mest är till för lägre upplösningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag kör med 1280x1024 och tycker inte att AA ger speciellt mycket alls. Däremot ändrar HDR bilden rätt rejält till det bättre. Kanske AA mest är till för lägre upplösningar?

Ok, då kör jag vidare på HDR.

 

En annan sak: Traditionellt (varför vet jag inte) har jag alltid kört spel på 1024x768. Vad är den ultimata upplösningen att köra på en 19" CRT?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är bara på 17" så för dig borde det väl bli 1600x1200 eller så :)

 

Nej ärligt talat har jag ingen aning.

 

Så mycket som möjligt tills datorn knäar? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...vad vinner jag mest i grafikuipplevelse på att välja - 4xAA eller HDR?
Även jag kör med HDR i Oblivion även om det är en smaksak vilket som är att föredra. Det är inte bara ljuseffekterna som då blir mkt mer påtagliga utan även övriga färger kommer fram på ett bättre sätt.

 

Prövade köra med bloom + 4xAA ett tag eftersom jag hatar trappstegseffekterna som uppstår utan det. Använder precis som lizardking alltid 1280x1024 och tycker inte det stämmer att AA inte ger speciellt mkt vid den upplösningen. Stämmer speciellt inte om man råkar ha ett GF 7 eller Radeon X1xxx som klarar kantutjämning på tranparenta texturer, som framställningen av t ex grässtrån eller hönsnät tjänar på.

 

För GF 7 måste det dock aktiveras manuellt från drivarmenyerna. Fattar inte varför en så pass bra egenskap hos kortet är avstängt som default? För dem som har GF 6-kort saknas där två saker; gammakorrigerande- samt genomskinlighets-kantutjäming. Det förstnämnda kan med fördel vara i läget Till medan det senare gärna kan få vara i nåt av lägena Flersampling eller Supersampling.

 

Läget Flersampling ger knappt nån prestandaförlust jämfört mot vanlig kantutjämning (som inte tar hänsyn till transparenta texturer). Bildkvalitén blir då inte heller särskilt mkt bättre. Det läge jag själv föredrar där är Supersampling som förstås kräver mer prestanda men samtidigt gör bilden markant finare.

 

Hur pass bildkvalitén förbättras, av "transparency antialiasing" som det heter för Nvidia eller "adaptive antialiasing" Ati väljer att kalla det, skiljer sig från spel till spel då såklart inte alla använder transparenta texturer i samma omfattning. I Serious Sam 2, med all dess "vegetation", droppar prestandan till under hälften av Supersamplad transparency-AA medan andra spel knappt tappar alls, så man får experimentera sig fram lite. H-L 2 tycker jag blir markant vackrare av detta och börjar inte heller gå särskilt mkt tyngre.

 

Kolla gärna hönsnäten på bilderna nedtill på denna sidan:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/g70-indepth_10.html

 

Obs, förväxla inte "vanlig" multi- och supersampling med samma sak fast det som avser enbart de tranparenta texturerna..!

 

Vad är den ultimata upplösningen att köra på en 19" CRT?

På 19" CRT föredrar jag personligen max 1280x960 (som har samma bildproportioner (4:3) som 1024x768). Att öka ännu mer gör objekten på skärmen så små att man måste sitta med stjärnkikare för att se dem. Men bekvämare för ögonen tycker jag ändå steget under är – 1152x864 (också 4:3 förstås). På min 19" TFT använder jag däremot 1280x1024 eftersom den skärmen har proportionerna 5:4...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
För GF 7 måste det dock aktiveras manuellt från drivarmenyerna. Fattar inte varför en så pass bra egenskap hos kortet är avstängt som default

Hur menar du? Det finns ju inställning för AA i Oblivion.

 

EDIT: Ok, nu hittade jag inställningarna för "genomskinlig kantutjämning". Ska se hur det funkar med supersampling där.

 

Ska man i övrigt låta vanliga AA skötas av spelen egna inställningar, eller finns det ngn poäng i att slå på det i Nvidias inställningar?

[inlägget ändrat 2006-07-03 01:37:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag inte tycker att AA gör så mycket är att saker och ting vanligtvis rör sig en massa. På en skärmdump spelar det däremot väldigt stor roll men jag är nog inte stilla så speciellt ofta :)

 

Men med låg upplösning spelar det desto större roll.

 

Det ska erkännas att jag är en konsolspelare som nyss fått en dator man kan spela på. När första aha-upplevelsen lagt sig kommer säkert andra saker att börja kännas irriterande :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Ok, nu hittade jag inställningarna för "genomskinlig kantutjämning". Ska se hur det funkar med supersampling där.

 

Var?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...