Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

G.R.A.W. och PhysX


Stålis

Rekommendera Poster

Tänkte att jag skulle ge några länkar igen – till det första spel som jag tydligen inte kan spela på min dator. ;-)

 

Det handlar om G.R.A.W. (väldigt populärt i engelskan med four-letter words…), som ska uttydas Ghost Recon Advanced Warfighter. Nu har det kommit en demo, och det intressanta med det här spelet, förutom dess ev spelkvaliteter såklart, är att det är det första som jag vet definitivt har stöd för fysikprocessorn PhysX, vilket även demon har.

 

Så nu har jag iaf installerat drivrutinerna till PhysX – kan någon ge mig ett kort? :-)

 

http://physx.ageia.com/footage.html

http://gamershell.com/download_13468.shtml

 

[log]1.1. System Requirements

 

Minimum:

Processor: Intel or AMD, 2 GHz

Operating System: Windows 2000/XP

Memory: 1024 MB RAM

Disk Space: 850 MB

Graphics Card: 128 MB DX9.0c compatible card,

GeForce 6200 or higher

Radeon 9600 or higher

Sound Card: DirectX 9.0c compatible

CD-ROM or DVD-ROM drive : x2 read speed

DirectX Version: 9.0c

Network: High-speed modem with 64 Kbits of data transfer upload rate for a client, 512Kbits of data transfer upload rate for a server on a full game.

 

Recommended Configuration:

Processor: Intel or AMD 2.8 GHz

Operating System: Windows 2000/XP

Memory: 1024 MB RAM

Disk Space: 850 MB

Graphics Card: 256 MB DX9.0c compatible card,

Sound Card: DirectX 9.0c compatible

CD-ROM or DVD-ROM drive : x2 read speed

DirectX Version: 9.0c

Network: High-Speed Modem with 128 Kbits of data transfer upload rate for a client, 512Kbits of data transfer upload rate for a server on a full game.

 

Graphics Cards Supported:

Radeon 9600

Radeon 9700

Radeon 9800

Radeon X300

Radeon X600

Radeon X800

Radeon X1600

Radeon X1800

Radeon X1900

 

GeForce 6200

GeForce 6600

GeForce 6800

GeForce 7800[/log]

 

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kan någon ge mig ett kort? :-)

 

Varsågod, här får du: ;-)

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=6800xt+agp

Kanske rätt lagom för din XP2100+? Tycker att 6800XT är att föredra framför FX5900U även om minnesmängden är hälften. Funderar på att börja bearbeta min Far så att han ersätter sitt 9500Pro med ett 6800XT. Han har ungefär samma processor som din, en XP2200+. Problemet blir bara nätagget sen...

 

[inlägget ändrat 2006-04-27 21:20:48 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ju mest på fysikkortet, men tack iaf!! :-)

 

Spelet går att starta upp, men inte ser det bra ut... Fast det kräver också 1 GB RAM som minimikrav, Oblivion har väl 512 MB? Dessutom stödjer det senare fler kort, t ex FX, så minimikraven för GRAW är nog de värsta som jag sett. Visst kräver en del andra spel som t ex Valves HDR en hel del också och stödjer inte FX de heller, men det och många andra spel är iaf spelbara på fler system. Kanske har systemkraven något att göra med att det utvecklades för Xbox 360?

 

... eller att Atis 9-serie stödjs men inte FX-serien har något att göra med att det är en stor Ati-logga i början på GRAW-demon...? Jo, jag är misstänksam, men det är ju så spelindustrin fungerar... ;-)

 

Fast jag hade väl inga förhoppningar ändå, ville bara testa. Min inriktning har varit mot en uppgradering under sommaren - tycker ju inte att bara ett byte av agp-kort riktigt räcker till, och inte heller att utbudet är värt det ur prestanda/prissynpunkt, så att det är bättre att lägga pengarna på ett pci expresskort, men tyvärr har det kommit en del komplikationer i min beslutshantering...

 

Det positiva är att det kort jag började inriktade mig på som ett vettigt budgetalternativ, X1800 GTO, nu har prissänkts, förmodligen för att lämna plats åt X1900GT, men problemen gäller processortypen. För även om nu AMDs AM2 kommer tidigare, i slutet på maj istf i juni, verkar det som att även Conroe kommer under sommaren, i juli. Tidigare funderade jag på en billig AM2-processor och att vänta till nästa generation för dubbelkärnat. Min väg var i själva verket ganska uppstakad även när Conroetesterna kom. Den skulle ju inte komma förrän i fjärde kvartalet, som jag misstänkte närmare jul, och det var för långt bort. Men nu, om Conroe håller vad den lovar, ligger i rätt prisläge - och kommer i tid- är det ett alternativ jag inte kan ignorera. Man får som sagt se vad som händer när den möter verkligheten, och inte enbart tester hos utvalda sajter...

 

Det är mycket på gång iaf! Just nu släpar jag mig igenom de sista nivåerna i Quake 4. :-)

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oblivions systemkrav kopierat från Readmefilen...

[log]-Minimum System Requirements:

* Windows XP

* 512MB System RAM

* 2 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor

* 8x DVD-ROM Drive

* 4.6 GB free hard disk space

* DirectX 9.0c (included)

* 128MB Direct3D Compatible Video card and DirectX 9.0 compatible driver

* DirectX 8.1 Compatible Sound Card

* Keyboard, Mouse

 

-Recommended System Requirements:

* 3.0 Ghz Intel Pentium 4 or equivalent processor

* 1 GB System RAM

* ATI X800 series, Nvidia GeForce 6800 series, or higher video card

 

-Supported Video Card Chipsets:

ATI X1900 series

ATI X1800 series

ATI X1600 series

ATI X1300 series

ATI X850 series

ATI x800 series

ATI x700 series

ATI x600 series

ATI Radeon 9800 series

ATI Radeon 9700 series

ATI Radeon 9600 series

ATI Radeon 9500 series

NVIDIA Geforce 7800 series

NVIDIA GeForce 6800 series

NVIDIA GeForce 6600 series

NVIDIA GeForce 6200 series

NVIDIA GeForce FX series[/log]

...och som vanligt är "recommended" det mest intressanta att gå efter. Oblivion är det mest krävande spelet i min samling hittils och på plats nr två kommer F.E.A.R ("coolt" four letter word, eller rättare sagt ohyggligt fånigt). Den hittils barnsligaste coolhetsfaktorn står på baksidan av Boiling Point; Sweat, Smoke, Fear – det är så löjligt att mitt ordförråd saknar ord att beskriva det. Kanske är det skrivet för att tilltala 15-åringar? Vilken är den "coolaste" barnsligheten du har råkat ut för i spelsammanhang? :-)

 

...men tyvärr har det kommit en del komplikationer i min beslutshantering...

 

Nu är jag inne och trampar bland saker jag nog inte har med att göra... men min syn är att du verkar fästa lite för mkt uppmärksamhet kring vad som komma skall? Det funkar inte i datorsammanhang för det slutar med att man aldrig uppgraderar nånting. Du får ursäkta min frispråklighet men jag är en sån person; säger ofta rakt ut vad jag tycker och har inte sällan fått skämmas över min glappande käft.

 

Det positiva är att det kort jag började inriktade mig på som ett vettigt budgetalternativ, X1800 GTO, nu har prissänkts, förmodligen för att lämna plats åt X1900GT...

 

Ati:s nuvarande kort är riktigt bra, kanske med några färre hästkrafter än Nvidia:s motsvarigheter, men är ändå bättre produkter totalt sett. Ångrar lite att jag lät det suveräna priset på GF 7900GT få mig att välja detta framför X1800XT, när det nu var, för några veckor sen kanske...

 

Håller f ö med om att Conroe verkar mkt intressant. Det mest intressanta Intel har haft att komma med på flera år faktiskt (vid sidan av Pentium M för mobila). Vad som också ska bli intressant att se är förstås vad AMD:s kontring kommer bli. Att Intel jämfört Conroe, i marknadsföringssyfte förstås, med en överklockad FX60 är lite löjligt med tanke på att Conroe ligger månader framåt i tiden. Men det ligger förstås helt i linje med Intels aggresiva och ofta fula marknadsföring.

 

Just nu släpar jag mig igenom de sista nivåerna i Quake 4. :-)

 

Aha, jag har faktiskt hunnit igenom det två ggr, och likaså F.E.A.R..! :-) Bra spel har jag alltid fått lust att spela mer än en gång. Spelade första Unreal säkert tre-fyra ggr. Däremot läser jag aldrig en bok mer än en gång. Just nu håller jag på med sjunde delen av Wheel of Time av Robert Jordan och den serien kan nog bli den första för mig att läsa två ggr. Fick de sista delarna, från åtta till tio, med posten idag så jag måste väl hinna igenom serien färdigt innan jag kan börja med ett nytt varv (inte för att serien ens är färdigskriven ännu, men det är en annan fråga). Men detta blev kanske lite väl off topic nu... ;-)

 

... eller att Atis 9-serie stödjs men inte FX-serien har något att göra med att det är en stor Ati-logga i början på GRAW-demon...?

 

Det är väl knappast någon nyhet att jag anser Ati:s motsvarigheter till FX-korten helt klart var att föredra. Men nu minns jag inte riktigt – kanske du kan fräscha upp mitt minne lite – DX 9.0-stödet för t ex 9800Pro var väl enklare att programmera än för 5900U p g a att det var 24-bitars för Ati men 32-bitars för Nvidia? Eller minns jag alldeles galet?

 

P.S. Jag tror förresten att mkt av handlingen och uppdragen i Oblivion faktiskt har fått inspirationen från Robert Jordans bokserie. Det är nämligen lite för mkt som påminner om Wheel of Time.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej RN! :-)

 

Jag hade skrivit ett långt svar, men så försvann fönstret!?! Vet inte riktigt hur det gick till, och nu har jag inte tid att skriva om allt... Grrr! Får se om jag får tid senare, men just nu kan jag väl bara skriva det sista jag hade tänkt skriva.

 

det var 24-bitars för Ati men 32-bitars för Nvidia

 

Jo, jag har det inte heller i huvudet, men såvitt jag minns hade Ati 24-bitars stöd och Nvidia stöd för 16- eller 32 bitar - men jag tror inte att det påverkar svårigheten att programmera. Det var främst i Half-Life 2 som det blev uppenbart - jag tittade ju som du kanske minns en del på det när jag försökte få det spelet att se ut och fungera som det var tänkt i DirectX 9 på FX-kortet, när Valve hade begränsat det till DX 8.1 i sin autodetektering.

 

Då fanns det en hel del exempel på hur vissa texturer och effekter såg ut i 24 respektive 24 nedbantade till 16, och det var helt klart en märkbar kvalitetskillnad, med t ex ränder i 16-bitars som inte skulle finnas. De här bilderna finns säkert fortfarande på de forumen jag tittade på. Men det gick att få alla 24 bitarna även på FX-kortet, nackdelen var att du då fick stoppa in det i 32-bitar - med påföljden att det blev mycket långsammare, eftersom det handlade om att hantera större mängder data. Men svårare än att ändra i några paramerar var det inte, och kodvägen som jag använde för mitt 5900U var densamma som för 9800 Pro.

 

Jag vet faktiskt inte riktigt om det finns någon funktionsmässig skillnad mellan de där kortserierna, förutom då att Ati var smartare med sitt 24-bitars stöd. Så det känns som att skälet till att inte stödja FX-serien snarare är prestandamässigt än funktionsmässigt, eftersom 32-bitar var för tufft för de flesta kort i FX-serien, och 16 bitar gav för låg kvalitet.

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-04-29 15:35:31 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade skrivit ett långt svar...

 

Brukar du rafsa ihop långa svar? Det gör aldrig jag. ;-)

 

Jag vet faktiskt inte riktigt om det finns någon funktionsmässig skillnad mellan de där kortserierna, förutom då att Ati var smartare med sitt 24-bitars stöd.

 

Jag vill påstå att 2D-kvalitén var snäppet bättre för Ati och att Nvidia inte riktigt kom ikapp förrän i och med GF 6. Men fortfarande med GF 6 hade Nvidia lite störande egenskaper i 3D som kunde te sig i form av smått kantiga skuggor på ett sätt som inte uppstod för Ati. Har inte kollat så noga ännu med mitt nuvarande GF 7 men det skulle inte förvåna mig om den egenskapen fortfarande finns kvar. En annan störande sak, som jag ännu inte vet ifall det beror på GF 7 eller spelet, är att vattnet i Oblivion gärna ter sig lite pixligt i stället för att bara vara en underbar shaderframställning. Å andra sidan verkar skuggor i Oblivion falla naturligare för Nvidia än Ati, men det kan ju kanske bero på bekymmer med Catalystdrivaren:

http://www.gamespot.com/features/6147127/p-5.html

Hur som helst har ju de båda tillverkarna sina för- och nackdelar och det gäller väl att försöka göra en bedömning om vem som för tillfället erbjuder den bästa produkten totalt sett. Och där är vi ju båda överens om att bland de nya serierna, GF 7 vs X1xxx, faller vågskålen över till Ati:s fördel. :-)

 

Ati träffade förresten rätt med 24-bitarsstödet i t ex 9800Pro vs 5900U. På pappret såg det kanske snyggt ut att Nvidia hade 32-bitars, men det visar sig ju vara meningslöst då kortet inte har tillräckligt med muskler för praktisk tillämpning. Så SM2.0-stödet i FX-serien är egentligen mer av en pappersprodukt än ett löfte om vackrare grafik på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vattnet i Oblivion gärna ter sig lite pixligt

Jag har märkt att om man står i vattnet eller simmar i Battlefield 2, kommer det att vara som ett rutnät överlagrat över den närmaste vattenytan i omgivningen. Troligen beror det på att normalerna på något sätt skevar mellan texturerna så att varje yta reflekterar på sitt eget sätt och skarvarna mellan dem framträder. Fast jag förstår inte varför det uppstår, och varför det inte har fixats? Inte för att det stör spelet, men tror faktiskt att jag vid närmare eftertanke borde anmäla det till supporten, så får jag se om något händer.

 

du verkar fästa lite för mkt uppmärksamhet kring vad som komma skall?

Jag vet, jag vet! Det är väl en blandning av att vara lite för snål och perfektionist... :-) Nej, men både när det gäller AM2 och Conroe känns det som att de båda representerar ett steg till en ny nivå i utvecklingen, var och en på sitt sätt, till skillnad från den gradvisa förändring som alltid sker. Annars vet jag ju att jag skulle kunna gå ut och köpa nästan vadsomhelst idag, och det skulle vara bättre än det jag har, och vad jag än skulle köpa kommer det att finnas bättre saker som dessutom är billigare om ett halvår.

 

Däremot köpte jag (faktiskt!) nyligen en annan sak som inte påverkas lika mycket av utvecklingen, och det är ett 5.1-headset:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SL-8793

 

Men det är lite irriterande, för jag köpte det med tanke på BF 2, och jag är inte nöjd med ljudkvaliten just i BF 2. Jag tror att det kan bero på att jag använder OpenAL, och jag är osäker på stödet för surround i den API:n. För om jag nu tar Quake 4 som exempel, så är det ju så att man inte kan välja Surround om man väljer OpenAL som ljuddrivrutin - iaf kan inte jag det, kan du? Jag skrev till supporten och frågade om Surround stöddes under OpenAL, men de läste min fråga så slarvigt att det trodde jag hade problem, och jag hann inte förtydliga frågan innan de skickade ett mejl och skrev att de antog att mitt problem var löst eftersom jag inte hade hört av mig...

 

Men jag kör det nu under den vanliga drivrutinen, med Surround. Det är också så att det var först i Quake 4 som jag kunde testa att jag hade kopplat rear och front rätt, för de ljudtester jag körde gav inte någon säker indikation. Jag passade helt enkelt på att under en av 'dialogerna' använda gubben som pratade som en ljudkälla att testa avstånd och riktning till. Häpp, så var det klart! En annan rolig sak var vibration, som jag inte hade märkt mycket av tidigare. I en av hissarna på väg upp i en av de sista nivåerna skedde en explosion i närheten, och då började det skaka kring öronen. Funkade bättre än jag hade förväntat mig som effekt.

 

Jag har inte spelat så mycket BF 2 på senaste tiden, men tänkte att jag skulle återgå till den vanliga drivrutinen där med, och testa surroundkvaliteten igen, för troligen är det en sådan sak som det beror på. Innan var jag inne på någon sorts komprimeringsdistorsion eller dynamikförändring som berodde på hårdvaruavkodningen i DolbyDigital, men ljudet i Quake 4 är mycket bra, så misstankarna faller nu på OpenAL och brist på stöd för surround. Mycket nöjd är jag också att jag lyckades köpa den här nya varianten av headsetet precis när det släpptes i Sverige, så jag fick det till ett underpris. :-) Kollade noga att priset vid beställningen skulle vara detsamma vid leverans...

 

Så SM2.0-stödet i FX-serien är egentligen mer av en pappersprodukt än ett löfte om vackrare grafik på skärmen.

Håller med om det - men inte riktigt för alla korten i serien, för jag kunde ju köra HL2 i 1152x864 i DX 9 med alla effekter på (och med AA och AF). Nu körde jag inte någon test, men det var egentligen bara bitvis i svävarnivån Water Hazard som mina inställningar var för tuffa för att det skulle flyta på bra (obs rolig ordvits...). Säga vad man vill om Valve, men de kan verkligen optmera sina spel! Men det är klart att lägga till HDR, det var det inte värt. Fast det skulle vara kul att se om det är någon som har lyckats slå på alla HDR-effekterna i HL2: LC och Episode One på FX-korten, ungefär som Presi lyckades med DX 9 i standardspelet.

 

Vilken är den "coolaste" barnsligheten du har råkat ut för i spelsammanhang? :-)

Kan inte komma på någon sådär rakt av just nu, men ibland vill jag bara blunda när jag läser beskrivningar av spel på t ex cdon; det känns närmast besvärande, och jag inser helt klart att jag inte tillhör den målgrupp som texten riktar sig till!

 

Brukar du rafsa ihop långa svar? Det gör aldrig jag. ;-)

Inte jag heller... ;-)

 

/m

 

Edit: sstavfel

[inlägget ändrat 2006-05-02 02:26:36 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att om man står i vattnet eller simmar i Battlefield 2, kommer det att vara som ett rutnät överlagrat över den närmaste vattenytan i omgivningen.

 

"Rutnät" kanske är ett bättre ord. Såg detta fenomen första gången när jag hade ersatt 9700Pro med GF 6. Lite irriterande att det fortfarande finns kvar med GF 7. Prövade ändra water quality till high i Oblivion men det spelade ingen roll. På avstånd ser det underbart vackert ut men så fort man ställer sig på strandkanten eller i vattnet uppstår pixligheten, eller rutnätet.

 

En annan störande sak, om än mer av en kosmetisk anledning, är att vattenlinjen mot stränderna i Oblivion är helt skarp och avbruten i stället för som i t ex Far cry där skummande vågor hela tiden slår mot stranden. Kanske är jag ibland lite petig med detaljer men i ett spel som i övrigt är så absurt vackert, med "naturliga" väderväxlingar och dygnsrytm, borde de ha tänkt på att framställa även vattenrörelserna mer naturligt.

 

Mer om Oblivion så började jag efter ett tags lirande faktiskt att känna huvudvärk. Och orsaken kunde förklaras med förkortningen HDR! Det lös helt enkelt så starkt att jag fick sitta och kisa vid skärmen. Ställ ner ljusstyrkan på den, kanske någon invänder, men då blev det i stället alldeles på tok för mörkt i de mörka partierna som i grottor o dyl. Så nu kör jag i stället med bloom... och en fördel med det är ju att det samtidigt går att använda kantutjämning.

 

För om jag nu tar Quake 4 som exempel, så är det ju så att man inte kan välja Surround om man väljer OpenAL som ljuddrivrutin - iaf kan inte jag det, kan du?

 

Nej det går inte. Men min uppfattning är att ljudpositionering (5.1) ändå används – kanske avgörande då är inställningen i Windows kontrollpanel – åtminstone uppfattar mina öron det som så. Använder du förresten senaste drivaren för Audigy 2 Value, som lades ut 24 Jan 06 (visst var det det kortet du hade)?

 

Håller med om det - men inte riktigt för alla korten i serien, för jag kunde ju köra HL2 i 1152x864 i DX 9 med alla effekter på (och med AA och AF).

 

Nej visst, inte för alla kort, det var underförstått, eftersom man ju knappast kan likställa t ex 5700U och 5950U med varann prestandamässigt..! ;-)

 

Inte jag heller... ;-)

 

Vad skönt! Då är vi båda oneliners som ger extremt korta svar bara för svarandets skull. Jag skulle aldrig ens orka läsa ett långt svar. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du förresten senaste drivaren för Audigy 2 Value, som lades ut 24 Jan 06 (visst var det det kortet du hade)?

Senaste drivaren, javisst! Tror att jag råkade skriva ett Audigy 2 i hastigheten, men det var bara Audigy, rätt och slätt. Kom inte ihåg exakt, det fanns så många modeller, men drivaren funkar ju för alla utom ett par av budgetvarianterna. Och så måste man ju in i Kontrollpanelen och ställa in rätt konfiguration, likaså i Creative Surround Mixer (om man nu inte har kopplat ihop dessa att synkronisera).

 

Ljudpositionering i 5.1 fungerar i BF 2, så upplever jag det iaf iom att ljudbilden breddades, men varje ljud hade tappat i dynamik och lät närmast metalliskt, på ett sätt som det inte alls gjorde i Quake 4. En bredare ljudbild, men där ljudkällorna i sig lät lite distorderade. Det kändes som en trolig förklaring att det var avkodningen i 5.1 i OpenAL av ljuden som spökade, och eftersom Surround inte ens finns tillgängligt under OpenAL i Quake 4 kanske det är någon komplikation mellan 5.1-avkodning och OpenAL? Jag är inte alls hemma på det där, men hoppas kunna undersöka det lite närmare någon gång. Visserligen vande man sig, men speciellt jobbigt var det när man hamnade i artillerield.

 

Hade jag haft en annan avkodare tillgänglig i t ex en surroundanläggning kunde jag ha skickat den okodade signalen dit först istf att avkoda den i ljudkortet, och plockat den till hörlurarna från anläggningen. Då hade jag kunnat jämföra avkodningarna, och en separat anläggning bör ju ge bättre ljud, men jag tror faktiskt inte att det beror på ljudkortet, eftersom Quake 4 som sagt fungerar klanderfritt.

 

Bra spel har jag alltid fått lust att spela mer än en gång. Spelade första Unreal säkert tre-fyra ggr. Däremot läser jag aldrig en bok mer än en gång.

Det finns några böcker jag har läst mer än en gång, t ex Sagan om Ringen- trilogin. Visserligen med kanske åtta års mellanrum mellan varje... Ibland har jag läst om åtminstone delar av böcker; de gånger en bok har blivit liggande och det var lika bra att repetera den från början (just nu har jag tre böcker halvlästa liggande: Avenger av Forsythe, The Murder Room av P D James, och Tempelriddaren av Guillou).

 

Och så vill jag gärna avsluta spel som jag börjar på - även om de också kan bli liggande. Det är ju en annan tråd som handlar om dåliga spel just nu, men jag har aldrig spelat något riktigt dåligt spel så att jag har känt att jag har velat sluta bara därför - jag undviker nog det genom att göra lite kvalitets- och genrekontroller innan jag intresserar mig för spelet - men däremot kan det vara, precis som med böckerna, att det kommer annat emellan. Så var det t ex med Unreal - det tog aldrig slut, så de sista nivåerna fuskade jag mig igenom, bara för att få se nivåerna och hur allt slutade. Två spel som jag aldrig avslutade, och förmodligen aldrig kommer att göra iom att jag nu inte har några savegames kvar är Siberia II, och det första Serious Sam. Får se om andan faller på någon dag, så att jag tar upp dem igen (i nostalgisyfte kanske), men det kommer ju så mycket nytt. Precis som med böckerna ligger de oavslutade spelen på (skriv)bordet och ger mig dåligt samvete... "Varför bryr du dig inte om mig - tycker du inte om mig längre?" ;-)

 

/m

 

Edit: Kan tillägga att Tombraider Legend anlände häromdagen. Verkar väldigt lovande, fast inte så långt; körde igenom de första två nivåerna Bolivia och Peru och lite av Croft Manor, vilket visade sig vara drygt 20% av spelet. Men helt klart är att Crystal Dynamics har fått fart på Lara igen - och spelet har en handling! Läste att Anjuna Moon körde det på ett FX 5600 och skulle köra det igen på 7900 GT. Får väl göra motsvarande när jag kan få Next Generation Content. Om jag kan hålla mig vill säga - isf blir det ännu ett spel för tillfället oavslutat som jag har installerat...

[inlägget ändrat 2006-05-04 23:51:56 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag råkade skriva ett Audigy 2 i hastigheten, men det var bara Audigy, rätt och slätt.

 

Det spelar en mindre roll ifall kortet ska användas primärt för spelljud. Audigy 1 till 4 har samma stöd för EAX och är lika varann även i övrigt med 64 hårdvarukanaler etc. Dock är det bara Audigy 2ZS och senare som bär THX-certifiering vilket kan komma till nytta i exempelvis Need for Speed, Pacific Assault m fl.

 

Det kändes som en trolig förklaring att det var avkodningen i 5.1 i OpenAL av ljuden som spökade, och eftersom Surround inte ens finns tillgängligt under OpenAL i Quake 4 kanske det är någon komplikation mellan 5.1-avkodning och OpenAL? Jag är inte alls hemma på det där, men hoppas kunna undersöka det lite närmare någon gång.

 

Vill inte heller påstå mig vara någon expert på området... men jag tror inte att det är där problemet ligger, i ljudpositioneringen alltså. Det är förstås skillnad från ett OpenAL till ett annat. Som namnet antyder rör det sig bara om ljudlager, öppna för i princip vem som helst att snickra på, likt OpenGL för grafik.

 

OpenAL har stöd för Creative:s EAX och inte tvärtom. Jag kan alltså om jag vill (och kan ;-) snickra ihop några ljud och få dem att framställas genom EAX, utgår jag ifrån åtminstone. Själva ljudpositioneringen i sig är nog mer en uppgift för DirectX-komponenten DS3D att ombesörja. Här finns iaf lite läsning:

http://developer.creative.com/welcome.asp

 

Det finns några böcker jag har läst mer än en gång, t ex Sagan om Ringen- trilogin.

 

Tror inte att jag kommer intressera mig för att läsa dem iom att jag sett filmerna... men lite iaf varför jag tror Wheel of Time är så intressant är det faktum att Robert Jordan har uppfunnit en helt egen värld med helt egna figurer – många av dem otroligt spännande och läskiga. Det är inte någon klassisk efterapning av älvor, vättar etc liksom det var i Det heliga landet Devery av Katherine Kerr (har jag för mig hon hette) och som man också brukar stöta på i rollspel. Även om jag tyckte den serien också var mkt bra är nog Wheel of Time ändå det bästa jag nånsin läst. Blev nästan överlycklig för några dar sen när lillebrorsan tipsade mig om att del 11, Knife of Dreams, blivit släppt för inte så länge sen. (om någon som läser detta undrar över antalet delar så består varje bok i svensköversättningen i stället av två böcker, d v s del 10 består av 19 och 20, så del 11 kommer väl antagligen att bli delarna 21 till 22).

 

Det är ju en annan tråd som handlar om dåliga spel just nu, men jag har aldrig spelat något riktigt dåligt spel så att jag har känt att jag har velat sluta bara därför...

 

Det är länge sen jag också ens har prövat ett riktigt dåligt spel. Kollar medelbetyg i recentioner innan spelen öht införskaffas och installeras. Brukar ha runt 8/10 som riktmärke. Men det sämsta jag testat på år var nog Pariah, en ointressant dussinshooter som jag inte brytt mig att spela klart. Och apropå Pariah gick det förresten att välj OpenAL även i det, men ljudet var ändå mkt sämre än i Quake 4.

 

Edit: Kan tillägga att Tombraider Legend anlände häromdagen.

 

Aha, kanske värt att testa demot iaf. Har faktiskt spelat del 2, 3 och 4 innan jag tappade intresset.

[inlägget ändrat 2006-05-05 05:11:17 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte heller påstå mig vara någon expert på området... men jag tror inte att det är där problemet ligger, i ljudpositioneringen alltså.

 

Nej, jag tyckte inte heller att det borde vara det, jag tyckte det inte fanns någon riktig logik bakom när det uppstod, för det lät inte alltid fel, och jag tror att jag hittade felet nu... Ett annat spel jag inte heller hade spelat klart var MoH: Pacific Assault, hade det installerat sedan ett år tillbaka. Av någon anledning började jag spela det igen i samma veva som jag införskaffade hörlurarna, samtidigt som jag den senaste gången körde BF 2, ungefär för en dryg månad sedan. Men sedan lät jag det (och BF 2) vara för att istället spela klart NOLF 2, SC:PT och Q4.

 

Igår plockade jag fram MoH:PA igen för att undersöka AA-inställningarna, vilka jag inom parentes inte tyckte var särskilt väl fungerande senaste gången jag körde. Värdet

set r_multisample_quality "2"

hade jag lagt i filen "newconfig.cfg". Då såg jag att där även fanns en variabel

set s_speaker_type "1"

som jag efter lite googlande insåg stod för hörlurar (värdet skulle vara "4" för 5.1 - vilket jag sedan såg faktiskt kan väljas från startupmenyn).

 

Problmet var att MoH:PA verkade ändra även i Kontrollpanelen till hörlurar... Så varje gång jag körde BF 2 efter MoH:PA hade inställningen ändrats till hörlurar. Så nu har jag ändrat till 5.1 även i MoH, det lät som det skulle göra, både i MoH:PA och BF 2.

 

Aha, kanske värt att testa demot iaf. Har faktiskt spelat del 2, 3 och 4 innan jag tappade intresset.

Del 1 och 2 var bäst, del 3 hade sina stunder men det var iom det spelet de började bli giriga och ville bredda sig till en större marknad genom episodisk handling (känns det igen?), del 4 var i huvudsak tråkig förutom filmsekvenserna, del 5 så kort att den inte alls var prisvärd trots ett par bra nivåer på slutet, del 6 havererade i sina överlastade ambitioner och på att varken utvecklare eller publicerare ville ta ansvar för slutprodukten som forcerades fram för att lanseringen och intäkterna skulle komma inom det ekonomiska årets slut (deadline 30:e juni 2003), men det hade väldigt avancerad grafik för sin tid - om man tog sig tid med inställningarna (och t ex hämtade hem nya DX 9 cg-filer från Nvidia, för de som följde med på skivan var inaktuella).

 

Del 7 har löst det genom Next Generation Content-paketet... En liten extra utmaning, som alltid i Tombraiderspelen, är guld-, silver- och bronsstatyerna man kan plocka upp och som låser upp lite extra material kring spelet. De är inte med i demon, men de skulle kunnat vara med. Speciellt guldet (i sista rummet i demon om det hade varit med) kräver lite mer klurighet än den vanliga "klättra rätt väg"-metoden föratt få tag på...

 

lite iaf varför jag tror Wheel of Time är så intressant är det faktum att Robert Jordan har uppfunnit en helt egen värld med helt egna figurer

Jag har inte läst så mycket fantasy, den senaste jag läste var nog av Stephen Donaldsson och det var länge sedan. Annars läste jag mycket SF tidigare, och t ex Eon (av Greg Bear?) tyckte jag var bra. Det som ligger på planeringen är att läsa om H P Lovecrafts noveller om Cthulhu, fast på engelska. Det är ju också på sätt och vis en helt egen värld han skriver om. Visserligen skriver (skrev) han ganska torftigt och kantigt, men han har också förmågan att förmedla stort obehag, just den där otäcka känslan när man inser att något är mycket, mycket fel i en till synes normal situation... Det lär väl göras ett par Cthulhuspel på de här myterna, här är ett som tydligen precis har släppts:

http://www.gamespot.com/pc/adventure/callofcthuludarkcornersoftheearth/index.html?q=cthulhu

 

Får se om det dyker upp någon demo på det!

 

/m

Edit: skrev om lite sedan jag hittade ljudfliken... :-)

[inlägget ändrat 2006-05-06 01:02:24 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT.

Ber om ursäkt.

RN skrev:

Tror inte att jag kommer intressera mig för att läsa dem iom att jag sett filmerna... men lite iaf varför jag tror Wheel of Time är så intressant är det faktum att Robert Jordan har uppfunnit en helt egen värld med helt egna figurer – många av dem otroligt spännande och läskiga. Det är inte någon klassisk efterapning av älvor, vättar etc liksom det var i Det heliga landet Devery av Katherine Kerr (har jag för mig hon hette) och som man också brukar stöta på i rollspel. Även om jag tyckte den serien också var mkt bra är nog Wheel of Time ändå det bästa jag nånsin läst. Blev nästan överlycklig för några dar sen när lillebrorsan tipsade mig om att del 11, Knife of Dreams, blivit släppt för inte så länge sen. (om någon som läser detta undrar över antalet delar så består varje bok i svensköversättningen i stället av två böcker, d v s del 10 består av 19 och 20, så del 11 kommer väl antagligen att bli delarna 21 till 22).

 

Tack för den där sista meningen. Jag blev väldigt förvirrad. Vill nämligen minnas att jag har 18-20 "böcker" i mp3-format. Visserligen inlästa på svenska, men de kanske behöll den engelska uppdelningen vid just talböckerna?

För övrigt en väldigt bra bok-serie :)

Kan rekommendera Terry Goodkind & David Eddings även om jag måste säga att Robert Jordans mastodontologi är snäppet vassare. Åtminstonde då det gäller detaljerna på folkslag, omvärld, etc. (som du själv skrev - han "har uppfunnit en helt egen värld med helt egna figurer").

 

Själv hoppas jag på en filmatisering av the Wheel Of Time.

 

Än en gång; ber om ursäkt för OT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång; ber om ursäkt för OT.

 

Det var ju jag som svängde in på böcker i Stålis tråd men han hakade på den diskussionen också. Vet iofs inte vad böcker har med spel att göra... det skulle väl vara det i så fall att rollspel ofta brukar vara likställt med fantasy. :-P

 

Det roliga iaf med Robert Jordan är att Wheel of Time är det enda han har skrivit, och fortfarande skriver på. Ända sen, vad är det, typ 1990? Men kanske är den faktiskt färdigskriven nu iom del 11..? Har inte läst hela serien ännu då jag precis har börjat på del 8 – The Path of Daggers.

 

Själv hoppas jag på en filmatisering av the Wheel Of Time.

 

Har också tänkt tanken men jag tror inte det skulle vara möjligt. För då skulle varje del vara tvungen att bli en långfilm på minst tre timmar och man hade ändå inte kunnat få med allting. Och att göra 11 st tretimmarsfilmer av en bokserie verkar inte realistiskt.

 

Förresten finns det faktiskt ett spel baserat på serien! Kom för flera år sen, tyckte det var helt värdelöst och hamnde i sopkorgen illa kvickt.

http://www.gamespot.com/pc/action/wheeloftime/index.html

[inlägget ändrat 2006-05-05 17:23:43 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, 1990 kom "Farornas väg". Den har jag som pocket.

 

The path of daggers.. Det borde vara "Knivarnas väg" i min talbokssamling. Där är den nummer 15 i ordningen. Själv lyssnar jag på "08 - Tornets fall", så du ligger en bra bit framför mig. Låter lovande att den fortfarande är bra effter så lång tid =))

 

Nej, du har helt rätt. Det skulle aldrig gå att göra (bra) filmer av böckerna, men drömma kan man alltid ;)

 

Det spelet har jag missat. Fick ju relativt bra betyg. Tankar hem demot just nu - får väl testa det åtminstonde. Länge sedan man spelade spel från '99. Om man inte räknar Counter-Strike då ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lovande att den fortfarande är bra effter så lång tid =))

 

Jag tycker t o m att bok efter bok blir lite bättre och bättre. Författaren måste vara väldigt intelligent. Han lyckas hålla kvar spänningen och nyfikenheten i varje del, i en svagt uppåtlutande kurva. Det känns så kul att jag har tre hela böcker kvar att läsa efter åttan! Och det är verkligen böcker värda namnet eftersom de är mellan 600-700 sidor långa – del 11 har jag för mig var 784 sidor.

 

Det spelet har jag missat. Fick ju relativt bra betyg. Tankar hem demot just nu - får väl testa det åtminstonde.

 

Hur verkade det? Av någon anledning jag inte förstår har det också fått högt medelbetyg hos Gamerankings:

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/142960.asp

 

P.S. Man bugar för poängen Leon_! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, mitt 5.1-ljudproblem är inte löst... :-(

 

Visserligen berodde en del av "ljuddistorsionen" jag upplevde troligen på min miss att MoH:PA ställde in datorn på hörlurar efter sina inställningar och att jag bytte till BF 2 efter det, men jag har hittat fler som har haft problem med Creative och Medusa som bättre överenstämmer med den här upplevelsen av metalliskhet i ljudet och att jag tyckte det var särskilt störande under ett artillerianfall, som jag beskrev tidigare.

 

Återkommer med mer info om problemet när jag själv har testat lite mer, och läst klart i forumen hag hittade.

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-05-07 08:43:42 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i Creative:s kunskapsbas? Det står endel matnyttigt där.

 

Optimizing your system for better sound performance

http://dmzweb4.europe.creative.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=807,E=0000000000121825420,K=8576,Sxi=0,Kb=ww_english_add,VARSET=ws:http://se.europe.creative.com/,Case=obj(6516)

"During audio play back, you may receive random drop outs, repeating sounds or constant distortion (hissing/crackling sound)."...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset! Jag tog en titt, men...

 

Grejen är den att efter att ha testat MoH:PA-ändringen, blev ljudet mycket fylligare i BF 2, precis som det skulle vara med 5.1 istf hörlurar. Men sedan läste jag på ett forum om en anomalitet i basen som någon hade upptäckt - i korthet handlar det om avsaknad av eller mycket mindre bas i vissa riktningar. Här är ett inlägg på Creative:

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.id=soundblaster&message.id=49916&query.id=25760#M49916

 

Jag gjorde det här granattestet i BF 2, och det är precis som han (keo) beskriver, fast han testade i UT 2004:

[log]Using Unreal Tournament 2004 (UT2004) I found the following is a very easy way to highlight the problems with bass distribution with these headphones. I have also tested with Doom 3 to ensure the bass problems are not just game related.

 

From within UT2004 if you fire a grenade from the Assault Rifle then quickly turn to the right so that the grenade explodes to your left you should hear an exploding sound coming predominantly from the front left speaker which should be full of bass and produce an excellent sound (this is my experience and would imagine it would be your’s also). This will be our reference for how the exploding grenade should sound.

 

Now fire another grenade and let it explode directly in front of you. Notice how the exploding sound, sounds nothing like the exploding sound produced in our reference test? The sound produced is ‘tinny’ containing little to no bass.

 

Now repeat this test again, however this time let the grenade explode behind you. Notice again the exploding sound, sounds nothing like the exploding sound produced in our reference test? Again the sound produced is ‘tinny’ containing little to no bass.

 

Again, fire a grenade and let it explode to either your left or right of you to remind yourself how an exploding grenade should sound. Are you beginning to notice a difference?

 

When the exploding sound goes off to either the left or right of you (I’m guessing this is produced predominantly by the front speakers), you get a full sounding explosion. When it goes off in front of you (I’m guessing this is produced predominantly from the center speaker), you get a ‘tinny’ sound with no bass. When it goes off behind you (I’m guessing this is produced predominantly from the rear speakers), you again get a ‘tinny’ sound with no bass.

 

One last experiment for you to preform is to fire a grenade out in front of you and as it explodes turn around on the spot 360 degrees and listen to the sound produced. Notice how as the exploding sound travels around you it goes from having no bass (out in front), to having bass (to the left), back to no bass (as it travels behind you), to having bass again (to the right) and finally no bass again (back out in front). This is in direct conflict to my expectation which would be that bass is evenly distributed between each of the speakers no matter which direction the sound is coming from, as it should be… Bass does not stop just because you turn your back on it!!![/log]

 

I ett vanligt 5.1-system betraktas basen som riktningsoberoende, eftersom örat inte plockar riktningsinformation därifrån utan från de högre frekvenserna (men jag tror att t ex i EAX 5 så kan man nu lägga basen i varje riktning, istf för att alla basljuden under en viss frekvens kommer från samma subwoofer, vilket är det vanliga). I samma forum, i ett tidigare inlägg, skriver återförsäljaren 'Matt' i USA:

[log]Speed-Link have now concluded extensive tests and have stated that the 'tinny' speaker issue is not a manufacturing or batch related problem.

 

Whilst agreeing that the rear speakers may appear to be lower in output than the fronts this is actually by design and intended. What sets the Medusa's apart from other 5.1 headsets is that the Medusa's utilise the rear speakers as effect speakers rather than just exact duplicates of the fronts.

 

To illustrate this we need to use a real life situation..

 

Fred and Joe stand face to face. Fred begins to whistle a tune. Joe starts to swivel around 360 degrees and as he turns his head away from Fred, the volume of Fred's whistling reduces as his ears move further away from the sound source and then increases again as he comes back around to face Fred once again.

 

This is what Speed-Link have tried to create in their Medusa headphones in order to make them more realistic rather than have the exact same sound no matter which way you turn which just is not natural and would not mimic real life.

 

Some customers reported hearing the tinny sounds from the rear speakers only while listening to Stereo MP3 and Stereo CD Audio tracks. This is to be expected as the audio tracks would have been recorded in 2-channel only and therefore intended to be played back on 2-channels only i.e. the front speakers. In this instance the Sound Source being used should actually be set to Stereo playback and not 5.1 thereby turning off the rear speakers.[/log]

 

Men jag måste nog hålla med den något aggressive 'supertim1337' om att är det något som ska vara riktningsoberoende är det basen:

[log]Volume is not the main way humans detect sound in real life. Its actually very complicated and the main way your ears detect sound is when your ear hears a sound and compares the slight delay between ears to detect sound from left to right. Then it detects the slight delay in different frequencies in the sound to detect if it is in front of you or behind. These delays are caused by your earlobe and everybody's earlobes are different. A close friend of mine who works on this stuff in a research facility replicated this by putting a person in a soundproof chamber and put 8 microphone-like devices in each ear to analyse what they would hear from various frequencies and positions in the room to create a set of FIR filters. Then, using only stereo headphones and FIR filters, he was able to replicate sounds from all directions. This had to be done for each individual because the filters are different for each person's earlobes. Anyways, the filters changed a lot of things including delay and volume, but all of these effects had to be increased as frequency increased. Meaning that if a sound is positioned behind you, these filters changed higher frequencies more and left the lower frequencies almost the same. This confirms what is accepted in the audio industry. No one tries to replicate low sub-woofer frequencies between left, right, rear, and front because it's almost impossible to track low frequencies by humans. To simulate surround sound, the upper frequencies is what you change and so they simulate this with 4+ speakers that emit upper frequencies. This confirms science as lower frequencies are harder to change and so they penetrate walls, earlobes, and other objects better without distortion than higher frequencies.

 

And so with this basic knowledge of how sound is tracked, when I put on the Medusa 5.1 headphones and heard a significant bass change rather than treble in the rear channels, I knew something was wrong. Here is a spectrum analysis of a short sound clip with the front speakers in blue compared to the spectrum analysis of the rear speakers in green. This was measured approximately where the ear would be. Now, this was not a scientific measurement of any sort but they do show what I am hearing: less bass and more treble in the rear speakers--tinny rear speaker problem. Note that 3db=double the sound.

 

(här ligger en bild på frekvensanalys)

 

Now Matt, my question to you is that, is this by design or fault? Is the design of trying to create the surround sound effect by contradicting and doing the opposite of what the audio industry and science says about how sound is percieved--changing the bass more than the treble? Furthermore, the speaker is positioned slightly behind the earlobe correct? Why would you have to create a frequency and volume shift to create the surround sound effect when the speaker is already back there and that effect will be effected by the earlobe? If you are creating this effect, then that means that if my earlobes are significantly different from the creators of the headset's earlobes, then the effect is lost and maybe worsened.

 

I assumed that this was a defect in my headphones. However, from your last post it seems you claim that this is how it's suppose to sound? I'm assuming it is design then. The headphones were designed for only people who has ears like the creators of the headphones and not everybody's ears like what traditional 5.1 surround sound systems do. People have said that I have big ears.

 

Back to your Fred and Joe scenario, you don't ask Fred to whistle softer just because hes behind you. It's softer because of your ear. In the same way, the speaker in the headphone is already behind you, why soften it?[/log]

 

Och högtalarna är olika stora, vilket 'Matt' medger:

[log]To conclude here are the official specs for the range of Speed-Link Medusa headsets..

 

* Rear/Centre speakers: dia. 30mm x 2; 32Ω 20Hz-20kHz

* Front speaker: dia. 40mm x 2; 64Ω 20Hz-20kHz

* Subwoofer: dia. 32mm x 2; 8 Ω 20Hz-20kHz

 

The rear speakers are lower in output to the fronts by design and intended. What sets the Medusa's apart from other 5.1 headsets is that the Medusa's utilise the rear speakers as effect speakers rather than just exact duplicates of the fronts.

 

Speed-Link have apologised profusely for any confusion caused by them incorrectly mixing up the centre and front specifications in earlier manuals.[/log]

 

Hela diskussionen, som är ganska intressant eftersom den berör en hel del av de funderingar jag tidigare har haft angående vad egentligen 5.1-ljud ska vara och hur en ljudbild ska konstrueras, finns här:

http://forumz.tomshardware.com/ce/Medusa-Surround-Headset-ftopict5305.html

 

Vad det verkar bottna i är en design av hur ljud ska upplevas. Som jag förstår det finns det också en viss skillnad i synen på vad man vill ha ut från sitt ljud, vad man bedömer som bra, och det här sättet ger en mycket bra positionering, väldigt bra i spel som t ex BF 2 när det gäller att veta exakt varifrån ljudet kommer, men sämre för 'sann' upplevelse iom att ljudet förändras på ett kanske inte helt naturligt sätt. T ex Zalman har sex högtalare, tre i varje hörlur, där basen ligger i varje, medan alltså Medusa har åtta högtalare, tre + basen separat i varje hörlur, olika sätt att göra det hela på (speciellt irriterande är det ju om Speed-Link har valt att ignorera eller dämpa bas som skulle ha kommit bakifrån, genom att inte vidarebefordra den till subwoofern).

 

Exemplet med artillerianfall som jag upplevde som jobbigt kan ju ses som en utökad test med granater, och att beroende på var artilleripjäserna detonerade runtomkring mig lät det olika. Jag upplevde att det lät som det ska från sidorna, men väldigt metalliskt och tunt framförallt bakifrån. Visst kan man vänja sig och man gör det, men det går också att ställa in ett lite bättre balanserat ljud än vad grundinställningarna har. Här är vad jag gjorde och vad jag tyckte blev bättre (just nu iaf) - jag har ett Audigy och ett Medusa 5.1 ProGamer Edition.

 

I Surround Mixer, gå in på Settings och kryssa i Bass Redirection - öka Crossover Frequency till maxvärdet 200 Hz. Dra ner volymen på Center Speaker och Subwoofer något. I mixern, ändra ljudvolymen till kanske 50%, sätt basen på max och diskanten på medel.

 

På ljudkontrollen på kabeln till hörlurarna, sätt Front, Rear och Center på ca 2, Vib på 7.

 

Sedan kan man ju öka volymen i mixern mer om man vill, men volymen är ganska stark från början, så är man rädd om sina öron, så är det nog bra att hålla ner volymen! :-)

 

Med det här lilla praktiska programmet RightMark 3DSound kan man testa om man kopplat rätt för det första, men också hur EAX-effekter påverkar mm:

http://audio.rightmark.org/download.shtml

 

I RM kan jag uppleva skillnaden, men den är inte alls lika påtaglig som i BF 2, och det konstiga är att jag inte upplevde ljudet som ett problem i Quake 4 heller, så kanske det är mer komplicerat än att det bara handlar om högtalare, placeringar och frekvensgångar, utan även om implementering i EAX och drivrutiner t ex, eller så är det för att BF 2 är ett mer kaotiskt spel, med fler ljudkällor i alla möjliga riktningar och på olika avstånd, kanske dessutom med ljud som är känsligare för frekvensvariationer? Det känns som att det finns väldigt många parametrar, och inte minst den subjektiva upplevelsen av ljud - vilket jag började förstå när jag läste recensioner av olika headset och hörlurar, och recensenterna kom till helt olika slutsatser av samma produkt! Enklast vore kanske att spela in och skicka ljudprover till Speed-Link med granatljudexemplen från varje högtalare, så får man veta om det är vad de avser med sin design, eller om det är något fel? Det är ju alltid bra att ha samma utgångspunkt när man diskuterar, och just ljud är knepigt.

 

Tyvärr har jag avinstallerat Q4 (och får inte heller plats med det just nu). Jag får väl spela lite mer med de här inställningarna i BF 2 och sedan justera om jag hittar något bättre. Som jag ser kan jag acceptera att ljudet dämpas bakifrån, men det ska inte frekvensförsändras i någon större utsräckning, och isht inte framifrån. Just nu tycker jag att det funkar hyfsat iaf - får se om jag nöjer mig med det... Jag kommer att hålla ögonen på det här för att se om det kommer mer info från Speed-Link eller någon annan som kan klargöra om basgångsvariationen - som jag och tydligen fler upplever den - är design eller fel.

 

Och tack för att LOG-taggen finns... ;-)

 

/m

[inlägget ändrat 2006-05-08 20:11:14 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag har faktiskt hunnit igenom det två ggr, och likaså F.E.A.R..! :-)

 

Då blir du väl glad åt det här?

F.E.A.R. Extraction Point (Expansion Pack)

 

In the expansion pack for the critically acclaimed F.E.A.R. Extraction Point kicks off where the original title ended - with a bang. The First Encounter Assault Recon Team (F.E.A.R.) returns to battle the now free Alma and her deadly minions across a desolated city. Developed by TimeGate Studios. Expected Release: Oct. 2006; Platform: PC

 

/m

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer jag att skaffa! :-) Håller just nu på med Monolith's senaste skapelse Condemned. Har tagit en liten paus från Oblivion som verkar vara ett nytt evighetsspel likt Morrowind. Tycker iaf att Condemned också är kul om än inte i riktigt lika hög grad som F.E.A.R var. Det är mer närkamp än skjutvapen i det och de har fått till detta riktigt bra faktiskt, bättre än det var i Riddick.

 

Att F.E.A.R skulle få en expansion el uppföljare var inte helt oväntat med tanke på hur det slutade. Ska naturligtvis inte förstöra för dig genom att berätta hur – det skulle vara ungefär som "den här filmen måste du bara hyra, så här slutar den". ;-) Tycker iaf att spelet var klart bäst mot slutet.

 

Och så skaffade jag faktiskt också det nya Tomb Raider som nu står på kö! Ska avnjutas genom min Xbox 360-kontroller. En sådan rekommenderar jag verkligen alla PC-gamers att införskaffa. Kostade inte mer än 299kr vilket den helt klart var värd. Har haft ett par andra gamepads tidigare, från Saitek, men ingen som har kommit i närheten av 360-kontrollern.

 

Apropå Tomb Raider var det grymt fånigt med all Nvidiareklam i det! De rekommenderar senaste korten från Nvidia om man vill använda "next generation content", vad nu det är för något? Är det bara nåt genom SM 3.0 som avses går det ju lika bra med ett två år gammalt GF 6-kort eller ett nyare Ati X1xxx. Eller menar de transparency-AA som kom iom GF 7?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de menar SM 3.0 precis som du säger, samt lite mer; högupplösta strukturer etc:

http://www.bit-tech.net/gaming/2006/04/11/tomb_raider_legend_review/2.html

 

Och det funkar ju precis lika bra på Gf 6 och nya Ati som du säger. Skulle tro att de kallar det för Next Generation Content för att göra det enkelt för 'vanligt' folk - de som inte känner till alla termer. Förra spelet hade väldigt många inställningsmöjligheter, bl a vilket texturläge man ville använda, hur många skuggor man ville ha mm. Antar att det blev lite för mycket för vanliga dödliga! ;-) Kanske därför de behöver en reklamfilm i början? (dessutom har ju även Ati transparency AA)

 

Lite retligt för Nvidia är att NGC funkade bättre på Atis kort, men det lär vara fixat genom patch 1.1. Mitt spel kom patchat, kanske ditt är det med, annars är det ju bara att ladda ner.

 

Själv köpte jag Call of Cthulhu: Dark corners of the Earth igår, Condemend och FEAR får vänta ett tag till... Föll för att det ska vara originellt och nyskapande i förstapersonsperspektivet, bl a har de lyckats med ett gränsnitt utan artificiell HUD, blodstänk på skärmen och ljudet avslöjar hur skadad du är, hur mycket ammunition som är kvar får man själv hålla koll på, och ofta är enda utvägen att fly för sitt liv. Dessutom är jag fascinerad av Lovecrafts förmåga att beskriva det obeskrivbara, och det här spelet verkar ha lyckats med att fånga stämningen i hans noveller. Nackdelen är att det ska vara ganska svårt, och att grafiken inte är justerad sedan det kom för xbox i höstas, viket gör att den bitvis känns lite daterad - men det passar ju mitt system! :-) Dessutom var det inte alls dyrt... Här är Gamespots videorecension av xbox-versionen:

http://www.gamespot.com/xbox/adventure/callofcthuludarkcornersoftheearth/review.html

 

/ m

 

 

PS RN, kolla in den nya OpenAL- drivaren och wrappern:

http://72.14.203.104/search?q=cache:IJpngvLMFVEJ:developer.creative.com/articles/article.asp%3Fcat%3D31%26top%3D38%26aid%3D46+creative+openal32.dll&hl=en&gl=us&ct=clnk&cd=16

 

Varning för viss instabilitet dock; ibland startade BF 2 helt utan ljud! :-)

[inlägget ändrat 2006-05-10 01:34:32 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrar inlägget eftersom jag var lite väl optimistisk, vet ej vad drivrutinen fick BF 2 att kör i för inställningar, såg bra ut i början - men den lurade mig...

 

Här är iaf en länk till min post på Toms Hardware, där det i sin tur finns en länk till den nyaste OpenAL-drivrutinen:

http://forumz.tomshardware.com/ce/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=360445#360445

 

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-05-10 01:33:58 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(dessutom har ju även Ati transparency AA)

 

Javisst, även om Ati valde att kalla det adaptive AA. Faktum är att detta ska gå att köra på en så gammal GPU som R300, alltså redan från Radeon 9500, även om introduktionen iofs inte skedde förrän vid R520.

 

Nackdelen är att det ska vara ganska svårt, och att grafiken inte är justerad sedan det kom för xbox i höstas, viket gör att den bitvis känns lite daterad - men det passar ju mitt system! :-)

 

PC-Gamer:s rekommendation var inte högre än 1 GHz, 256MB RAM, 64MB 3D-kort..! ;-)

 

Condemned var iaf ett bra spel men inte mer än så. Det föll rätt mkt p g a längden, eller rättare sagt kortheten – det var väldigt kort. Så vänta helst till det säljs för budgetpris eftersom den korta speltiden absolut inte är värd några hundra spänn. Även om spelet ändå är värt ett varv, för rätt pris, är det absolut inte något nytt F.E.A.R.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var intressant och upplysande läsning. För mig verkar Medusa 5.1 Surround Headset faktiskt vara en miss, en felkonstruktion. Som jag personligen skulle hålla mig borta ifrån om jag var ute efter ett headset. Hoppas många eventuella köpare ser ditt inlägg och blir varse om dess, enligt mitt tycke, ganska underliga egenskaper.

 

Eftersom jag så gott som aldrig lirar multiplay behöver jag inget headset (med mic). Har dock vanliga 5.1-lurar från både Trust och Zalman vilka inte försöker med konststycket positionerad bas. Zalman har dock en aning låg volym på fronthögtalarna. En egenskap även Trust har men i lite mindre grad, och dessutom för hög volym på rear. Fast Trust har å andra sidan reglerbar volym för front, rear respektive bas/center. Men det är lite jobbigt att pilla med detta, speciellt som volymen tenderar att skilja sig i olika spel. Därför kör jag samtliga på max och har volymen i Windows på lågt i stället. Zalman har längre avstånd mellan högtalarna vilket ger ett fylligare ljud, medan Trust har en bättre, för att inte säga mkt bra, bas. De har sina för och nackdelar såklart men mina öron trivs bäst med Trustlurarna.

 

Även om ingen av tillverkarna har lyckts få till 5.1 helt perfekt i lurar har de ändå fått det att fungera mkt bra. Trust har dessutom en bekväm knapp för stereoljud då man vill lyssna på exempelvis musik. Men när det gäller spel kommer jag aldrig nånsin att återgå till att använda bara stereolurar.

 

Och tack för att LOG-taggen finns... ;-)

 

Varför det? Jag trodde vi redan hade kommit fram till att vi aldrig skriver några långa inlägg. ;-)

 

Tack för tipset om OpenAL- drivaren förresten, men jag låter nog bli att pröva den p g a instabiliteten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag det inte riktigt är klart vad orsaken till beteendet beror på. Bl a känns det som att det finns en hel del förvirring i diskussionen mellan vad Speed-Link säger är design, och basens egenskaper. Någon hade ju fått ett svar från deras support som sa att det inte ska komma någon bas från rearhögtalarna och att ljudet ska vara svagare bakifrån - som design - och det är ett helt rimligt svar, men det har ju inte att göra med basen, eftersom den ska komma från subwoofern, inte rearhögtalarna. Det svaret gav ingen ny information, men så var frågan kanske fel ställd från början. Fast support är ju support, ibland verkar det som att de inte har förstått frågan innan de svarar, förmodligen pga stress att klara av så många ärenden som möjligt.

 

Och jag har inte heller helt räknat ut OpenAL ur diskussionen - alla de spel som nämns använder OpenAL, och under OpenAL i Quake 4 fanns det ingen Surround-möjlighet - kanske pga av vissa orsaker? Det är ju bara i BF 2 jag faktiskt reagerade på ljudet, och det gjorde jag direkt. Märkte inget i Quake 4, och även fast jag nu inte testade specifikt tycker jag att det borde ha märkts, eftersom det är så markant i BF 2.

 

5.1 och EAX 3 verkar fungera i MoH:PA, att motorljudet saknas bakifrån i en scen beror troligen på felprogrammering, och det använder inte OpenAL. Tyvärr har jag ju inga andra 5.1-hörlurar att jämföra med, för att själv se om 5.1 verkligen är tänkt att funka i BF 2 eller under OpenAL. Det kan ju hända att fenomenet är en variant liknande det att välja 5.1 i Windows, men att spelet använder andra inställningar, och det får till följd att vissa ljud/frekvenser faller bort, vilket kanske inte märks med en annan design av hörlurarna, som t ex hos Zalman, men att det isf inte är sann 5.1? (dessutom verkar en del med framförallt Audigy 2 ZS uppleva problem i BF 2, och det kanske också ligger med i diskussionen)

 

Nej, problemet verkar inte vara analyserat tillräckligt noga. Jag tänkte iaf göra lite mer tester när jag får tid, typ lyssna på enbart basen i olika riktningar i BF 2 och Q4, kanske en kanal i taget och så, för att definiera problemet bättre. Sedan skriva till supporten både hos Speed-Link, Activison, EA/Dice och Creative, beskriva hur jag upplever ljudet och be dem förklara om det ska låta så eller om det är något fel - om möjligt spela in något ljudexempel.

 

Och hoppas på att supporten inte är så stressad att klara ett visst antal ärenden per sekund så att de misstolkar glasklara frågor, vilket ju Activision gjorde när jag undrade om 5.1-surround stöds under OpenAL i Quake 4. För jag tror knappast att svaret på den frågan finns i dxdiag-filen från mitt system, men det var den de bad mig skicka för att kunna lösa problemet - kanske jag ska skicka den och begära konsultarvode... :-)

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...