Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

G.R.A.W. och PhysX


Stålis

Rekommendera Poster

Ha, jag spammar listan med att svara på mina egna inlägg! :-)

 

Nej, jag blev bara tvungen att installera Quake 4 igen för att testa, eftersom det är det enda spel där det mig veterligen går att växla mellan OpenAL och vanliga drivrutiner på ett enkelt sätt. Sedan surfade jag också runt och läste lite om OpenAL på deras forum.

 

Det verkar som att OpenAL själv sköter positioneringen av högtalarna efter hur det är inställt i operativsystemet, dvs i Kontrollpanelen (och i fallet Audigy också Surround Center). Som jag uppfattar det är det därför som det inte behövs någon extra inställning av Surround under OpenAL i Q4, det sker automatiskt.

 

Jag körde först RightMark 3D och kopplade ut och in kablarna resp justerade volymen i de olika högtalarna för att få en uppfattning om var i rummet de var positionerade och panorerade, under DirectSound3D med hårdvaruacceleration både med och utan EAX. Sedan tog jag mig upp till ett tak i Q4 där det fanns plats nog att leka med granater och missiler. I princip testade jag därefter 4 vinklar, rakt framifrån (center), 35 grader åt sidorna (front) och rakt bakifrån (rear).

 

 

Testresultat:

Under de vanliga drivrutinerna är ljudet bakifrån mer dämpat och innehåller mindre bas. Däremot är det ingen större skillnad mellan rakt framifrån och snett framifrån. Ljudbilden känns balanserad, inga skarpa gränser, själva karaktären på ljudet är relativt enhetlig runtom.

 

Under OpenAL upplever jag att fronthögtalarna verkade få mer bas jämfört med de vanliga drivrutinerna, medan center och rear fick mer diskant och tappade bas. Karaktären på ljudet rakt framifrån och snett framifrån är olika, vilket leder till en distinkt gräns mellan center och fronthögtalarna någonstans vid 20-25 graders vinkel, vilket märktes speciellt om man vred sig under tiden explosionen pågick. Jämfört med de vanliga drivrutinerna känns ljudet tunnare från centerhögtalarna, inte lika välartikulerat från front men med mer bas, medan rear ger ungefär samma ljudbild, möjligtvis något tunnare. Ljudbilden känns diskontinuerlig och obalanserad.

 

 

Mina subjektiva omdömen:

Skillnaderna i ljudet under de vanliga drivrutinerna upplevde jag inte som ett problem, jag kunde acceptera den ljudbild som hörlurarnas design gav. Trots brist på bas bakifrån var det en logisk och balanserad ljudbild. Framförallt var det ingen märkbar skillnad mellan rakt framifrån och snett framifrån, och därmed ingen skarp gräns mellan front och center.

 

Under OpenAL kändes det inte alls harmoniskt eller naturligt på samma sätt. Även fast varje ljud i sig inte behövde ha låtit fel, låter karaktären på ljudet helt olika i de olika riktningarna. Det gav skarpa kanter, diskontinuiteter, i ljudbilden, vilket irriterade framförallt i gränsen mellan front/center. Det ledde även till att det lät extra tunt bakifrån.

 

Frekvensfördelningen var alltså skevare och inte alls lika balanserad under OpenAL, så i fallet med Medusa och obalans lägger jag nu mer av skulden på OpenAL och drivrutinerna från Creative. Designen funkar under de vanliga drivrutinerna. Det ger iaf förhoppningar att nyare, mer mogna drivrutiner för 5.1 kanske kan rätta till balanserna, för just nu känns det väldigt opolerat. Ljudstyrkeskillnader kan i viss mån rättas till mellan högtalarna i mixern, men inte frekvensfördelningarna eller positioneringar av högtalare resp panoreringar, i varje fall inte med verktygen för Audigy.

 

 

Men när det gäller spel kommer jag aldrig nånsin att återgå till att använda bara stereolurar.

 

Håller helt med dig! Det var större skillnad än jag trodde. Bara för att testa körde jag BF 2 under vanliga hörlursinställningar igen. Det gav ett enhetligt ljud runtom, fast med den konstruerade surrounden för två högtalare. Den ljudbilden var jag väldigt nöjd med tidigare, men nu kändes det som motsvarigheten till att ställa in skärpan ur fokus på ett fotografi; de distinkta orienteringarna försvann bakom ett "luddighetsfilter" sas. Det är faktiskt tom så att jag nog ändå kommer att använda 5.1 under OpenAL i BF 2, fast ljudbilden då blir obalanserad karaktärsmässigt. Synd att BF 2 inte kan växla till andra drivrutiner som Q4 kan...

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-05-16 16:35:53 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, jag spammar listan med att svara på mina egna inlägg! :-)

 

Tjena! Spamma hur mkt du vill, det här är din tråd. :-D

 

To conclude here are the official specs for the range of Speed-Link Medusa headsets..

 

* Rear/Centre speakers: dia. 30mm x 2; 32Ω 20Hz-20kHz

* Front speaker: dia. 40mm x 2; 64Ω 20Hz-20kHz

* Subwoofer: dia. 32mm x 2; 8 Ω 20Hz-20kHz

 

Det tunnare ljudet på rear kan säkert delförklaras av de 10mm mindre membranen. Små membran kan endast frambringa högre toner. Till lägre toner behövs större membran. Helt enkelt. Riktigt låga toner – bas – är inte utpräglat riktade i sin utbredning och behöver därför inte positioneras.

 

Det verkar som att OpenAL själv sköter positioneringen av högtalarna efter hur det är inställt i operativsystemet, dvs i Kontrollpanelen (och i fallet Audigy också Surround Center). Som jag uppfattar det är det därför som det inte behövs någon extra inställning av Surround under OpenAL i Q4, det sker automatiskt.

 

Så här lyder min uppfattning:

 

Att ändra till 5.1 i spelen blir samma sak som att ändra i kontrollpanelen. Många äldre spel som inte har stöd för surround ändrar, i kontrollpanelen, automatiskt till stereoljud. Ifall man först har lirat t ex MoH:PA i 5.1 och sedan Dungeon Siege, och därefter laddar in MoH:PA på nytt så har ljudet ändrats till stereo och man får manuellt ändra tillbaka till 5.1 igen.

 

Positioneringen av OpenAL är beroende av inställningen i kontrollpanelen. OpenAL sköter inte själv ljudpositioneringen – det görs av Windows genom DirectX, eller indirekt av ljudkortet då det har hårdvarustöd för DirectSound – då detta bara handlar om ljudlager. Och såklart ombesörjer inte heller EAX någon ljudpositionering. Det är kort uttryckt bara ljudeffekter, som har lagts ovanpå t ex OpenAL (ett visst ljud har tillskrivits tredimensionella kordinater). I Quake 4 kunde man, vad jag minns iaf, välja OpenAL med eller utan EAX Advanced HD. Stämmer det (har inte spelet installerat för tillfället)? Men kanske jag blandar ihop det med Pariah...

 

Under OpenAL kändes det inte alls harmoniskt eller naturligt på samma sätt.

 

Huh... i Quake 4 och med Trust's 5.1-lurar blev ljudet mkt naturligare, fylligare och mer levande med OpenAL! När man roterade i ett rum följde ljudförändringarna på detta på ett naturligt och bra sätt, och med en balanserad volym och bas ifrån alla riktningar.

 

...så i fallet med Medusa och obalans lägger jag nu mer av skulden på OpenAL och drivrutinerna från Creative.

 

Trots din undersökning, så tvivlar jag! Detta p g a att jag ur min subjektiva uppfattning är mkt nöjd med ljudet Trustlurarna återger. Det är som sagt balanserat och realistiskt, från alla håll, utan några skarpa volymförändringar i allmänhet och frekvensförändringar i synnerhet.

 

Hmh, tror jag ska installera Quake 4 igen, blev nämligen nyfiken på det här..! Får se om jag mindes någonting lite galet och jag får anledning att ändra inlägget...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Stålis jag upplever faktiskt inga konstigheter alls i Quake 4 med OpenAL och Creative's drivare. Har under kvällen testat dels med Trust 5.1 tillsammans med ett Sounderblaster X-Fi och dels med Zalman 5.1 i kombination med Audigy 2 Value. Bägge korten har senaste drivarna från Creative's hemsida, defaultinställningarna har använts.

 

Ljudbilden är balanserad med knappt märkbara övergångar mellan kanalerna (5.1), volym och frekvenser låter jämna och naturliga, bortsett från att volymen på rear kanske är en liten aning låg på Zalman men inte så att det stör på något sätt. Har prövat både med och utan OpenAL. Och jag föredrar fortfarande att använda OpenAL (med EAX) då det ger ett fylligare, naturligare och mer levande ljud. Själva ljudpositioneringen funkar givetvis utan anmärkning.

 

Skillnader i ljudet mellan datorerna hördes förstås ändå. Men det var mer p g a det faktum att X-Fi använder EAX 5.0 på 128 kanaler i Quake 4 medan Audigy 2 kör EAX 4.0 på 64 kanaler. Dessutom blir ljudet lite fylligare med Zalmans lurar men med lägre bas än Trust. Men som sagt upplever jag ljudet som välbalanserat och bra i bägge lurarna.

 

Problemen du upplever är helt främmande för mig och så länge du och jag inte upplever ljud fundamentalt olika, tror jag att nånting faktiskt är galet med Medusa 5.1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får skriva med större bokstäver, jag hör inte vad jag läser. ;-)

 

Mystiskt. Men.

 

Så här lyder min uppfattning:

 

Att ändra till 5.1 i spelen blir samma sak som att ändra i kontrollpanelen. Många äldre spel som inte har stöd för surround ändrar, i kontrollpanelen, automatiskt till stereoljud.

Precis...

 

OpenAL sköter inte själv ljudpositioneringen – det görs av Windows genom DirectX, eller indirekt av ljudkortet då det har hårdvarustöd för DirectSound

Ja. jag kanske uttryckte mig lite slarvigt... :-) men jag menade precis som du att operativsystemets inställningar för högtalare är de som används. Fast nog positioneras ljudet i OpenAL mjukvarumässigt, och det tolkas sedan av ljudkortet, som skickar det till vad det anser vara rätt utgång, enligt inställningarna i operativsystemet. Tror jag :-)

 

Quake 4 tillhör de spel som ärligen inte ändrar i Kontrollpanelen genom DirectSound, det måste man göra själv. Från \readme_update_12.htm:

 

Known Issues:

Surround Speakers option in Advanced Audio settings cannot be enabled if Windows Sound options are not set correctly on the local machine. Players with 5.1 surround sound must set their Advanced Speaker Settings to Surround 5.1 instead of Desktop Stereo:

1. From the Windows® Control Panel, select "Sounds and Audio Devices."

2. In the "Speaker Settings" area, click the "Advanced" button.

3. Make sure that the speakers are set to "5.1 Surround" or "Surround 5.1" instead of "Desktop Stereo."

If this is not set correctly, then enabling the Surround Speakers setting will not apply, and will default back to off.

Här är vad någon skrev på OpenAL-forumet just om programmens möjlighet att genom DirectSound ändra inställningarna i operativsystemet, som t ex MoH:PA:

 

The fact that DirectSound has this has caused no end of troubles.

Games would change the settings (sometimes without the user even

being in control of the change!) and not change them back, and

Creative would get a tech support call from the user wondering why

half their speakers stopped working, etc.

...

The bottom line -- we're trying to set up a scenario where the user

is in control over speaker configuration and it is centralized rather

than having every game be its own speaker-configuration app.

Det måste väl innebära att direkta anrop av den typen av operativsystemkapningar till DirectSound inte är tillgängliga när man använder OpenAL?

 

Det är iaf väldigt konstigt att det låter så olika, för det gör det. Inte så att ljudet under OpenAL är jätteolikt det under defaultdrivrutinen, för det är i princip samma ljud, men karaktären är ändå så olik sett över totala ljudbilden runtom att det blir störande, och jag kan inte förstå vad det beror på? Varför låter det ok under default men inte under OpenAL? Hörlurarna vet ju inte om vad de tar emot, det är ju bara signaler från utgångarna på ljudkortet, så det måste vara ljudkortet eller OpenAL som gör något när man växlar drivrutin.

 

Och det är oberoende av om EAX är på eller ej, det är ju precis som du säger bara en effekt som läggs på. Något händer som inte borde hända när OpenAL tar hand om ljudet... Och precis som du tyckte jag att OpenAL lät bättre tidigare - när jag körde med vanlig hörlursinställning (men ibland råkade jag ut för någon sorts högfrekvent brus, och det måste ju innebära att något blev fel vid initieringen, att OpenAL inte är helt mogen?). Det finns liksom ingen logik. Det enda skulle vara att OpenAL av någon anledning inte funkar som det är tänkt i alla lägen på alla ljudkort, som typ under 5.1? Så här skriver t ex en annan på OpenAL-forumet:

 

However, if your audio content is already in a multi-channel format like

5.1, then the best way to play this back is by putting the data in

WAVEFORMATEXTENSIBLE format (if it is not already) and play it using DirectSound. Open AL does not currently playback audio with more than 2 channels.

Stämmer det här skulle jag kunna tolka det, speciellt med tanke på sista raden ovan "Open AL does not currently playback audio with more than 2 channels." i samband med citatet från Quake 4 som ju öht inte nämner att 5.1 ska funka under OpenAL, som att ljudkortet - inställt på 5.1 i operativsystemet - under OpenAL tvingas mappa 2 kanaler till 5.1 bäst det kan, men att det i fallet med defaultdrivrutinen genom DirectSound verkligen handlar om en riktigt genomförd mappning från 5.1 i mjukvaran till 5.1 i hårdvaran. Det skulle kunna förklara varför det inte låter som det ska göra i Medusa under 5.1 (2.0 -> 5.1) men helt rätt under hörlursinställningen (2.0 -> 2.0), medan det inte märks t ex på samma sätt i Zalman, just pga att hörlurarnas design i Medusa är utformad för riktig 5.1-fördelning? Det blir så att säga dubbla lager av 5.1-omtolkningar. Bara en tanke.

 

Synd att det är så svårt att beskriva ljud i text... ;-) Får se om jag lyckas hitta något sätt att spela in på (någon gång). Jag kommer som sagt att skriva till både Creative och Speed-Link etc och fråga om de har upplevt eller kan rekonstruera det här problemet. Ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som att det kan vara ett mappningsproblem. Eller "dubbelmappningsproblem"...

 

/ m

[inlägget ändrat 2006-05-18 04:53:03 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får skriva med större bokstäver, jag hör inte vad jag läser. ;-)

 

Problemet är att jag får så hes röst ifall jag skriver med större bokstäver. :-)

 

Inte så att ljudet under OpenAL är jätteolikt det under defaultdrivrutinen, för det är i princip samma ljud, men karaktären är ändå så olik sett över totala ljudbilden runtom att det blir störande, och jag kan inte förstå vad det beror på?

 

Outgrundliga äro datorernas vägnar..! :-P Jag har lite lust att ta med mitt exemplar av Quake 4 till brorsan och pröva på hans dator som har ett Audigy ES. Det kortet är i grunden exakt samma som vanliga Audigy, förutom att firewireporten saknas, så det blir ju som att använda ditt kort. Har iofs själv också ett vanligt Audigy i en dator i skrubben men dess nätagg är för tillfället i brorsans dator...

 

Open AL does not currently playback audio with more than 2 channels.

 

Det påståendet tvivlar jag på och så länge mina öron inte lurar mig väldigt mkt så har jag svårt att tro på det. Dessutom tycker jag inte man ska förväxla OpenAL för mkt med teknik utan i stället låta det vara vad det egentligen är mest; ljudlager. Många spel använder just OpenAL utan att man har någon aning om det. Exempelvis Doom 3 i vilket det ju går att välja surround eller inte:

http://www.openal.org/titles.html

Quake 4 har troligen en nyare version OpenAL (än Doom 3), i synnerhet som spelet stöjer EAX 5.0, och därav kanske anledningen till varför man kan slå av och på det manuellt och till varningen som kommer angående ljudkortets drivrutin.

 

Ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som att det kan vara ett mappningsproblem. Eller "dubbelmappningsproblem"...

 

Jag tror att du gör det för omständigt, att du krånglar till det för mkt (en sak jag brukar vara rätt duktig på själv ;-)? Den enklaste och kanske mest uppenbara förklaringen kan ju faktiskt vara Medusa 5.1... om allting låter som det ska även på brorsans dator kommer jag nog att bli ganska övertygad om det.

 

Edit:

http://www.openal.org/openal_webstf/specs/OpenAL1-1Spec_html/AL11Spec1.html

"We view OpenAL as a state machine that controls a multichannel processing system to synthesize a digital stream, passing sample data through a chain of parametrized digital audio signal processing operations."

[inlägget ändrat 2006-05-19 14:44:03 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis!

 

Har nu testat Quake 4 på en tredje dator, lillebrorsans med ett Audigy ES. Och på den blir ljudet faktiskt knepigt! Prövade både med och utan OpenAL, både med spelet opatchat och med patchen som finns hos Activision. Hans lurar är Zalman 5.1.

 

Med OpenAL blir volymen på såväl front som rear alldeles på tok för låg. Utan OpenAL blev ljudet på front i stället lite för hög medan rear fortfarande var alldeles för låg. Vänster och höger lät bra i båda lägena.

 

Andra spel låter precis som de ska. I CoD 2, Doom 3, MoH:PA, F.E.A.R, Oblivion m fl är det inga problem alls för Audigy ES. Undrar vad det beror på? Måhända är det problem med kortets drivrutin men varför är då Quake 4 det enda spel som, vad jag har märkt, beter sig så här underligt?

 

Kanske hårdvaran i Audigy inte klarar Quake 4, kortet är trots allt fem år gammalt. Och det fick mig att tänka på att jag naturligtvis borde ha prövat utan EAX också! Klantigt, EAX 5.0 är det ju bara X-Fi som har stöd för. Men med ljudprocessorn i Audigy 2 lät det ju bra! Och med X-Fi låter det förstås helt underbart.

 

Har du kommit fram till nåt ytterligare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halllå RN!

 

Nej, jag har inte hunnit undersöka något mer sedan förra gången. Får se om det blir tillfälle till mer snart, det är lite fullt de närmaste dagarna. Ska bl a spela på ett bröllop ikväll. :-)

 

Du har inte något ex av Battlefield 2 liggande i närheten som du kan prova med? ;-)

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bl a spela på ett bröllop ikväll. :-)

Är det gravpsalmer man spelar på bröllop? Nähä det kanske det inte var nä. :)

 

Du har inte något ex av Battlefield 2 liggande i närheten som du kan prova med? ;-)

Nej men jag tänkte faktiskt på spelet eftersom du väl hade haft problem med det också. Ingen av kompisarna har BF 2 att låna av (underligt nog kanske) och jag är inte heller intresserad av att skaffa det. Jag sitter med mitt singelplay som en envis tjurgubbe. :-)

 

Men kanske jag slutar tjura nån gång och börjar kika lite på multiplay igen. Har ju faktiskt spelat CS, Unreal Tournament m fl en hel del förut men aldrig riktigt fastnat för det. Den oerhört tragiska spelstilen i CS förklarade jag redan i höstas, vetenskapligt och utförligt, i det här inlägget om du kommer ihåg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=731760#742278

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...