Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3DMark06 ute nu


Stålis

Rekommendera Poster

Jag får se hur jag gör, jag lider inte direkt av långsam CPU som det är nu :)

Nej inte precis! =) Dock kommer du säkert få lite onödigt låg prestanda och/eller andra smålustiga beteenden i endel spel ifall du låter bli att installera hotfixen. Microsoft har trots allt släppt den av en anledning, och den kommer mkt troligt att ingå i SP 3 som släpps i kanske oktober. Men för endel av de några år äldre spelen hjälper tyvärr inte hotfixen och då kan man tvinga dessa att inte försöka använda annat än bara den första processorkärnan (finns t ex program för att manipulera spelets exe-fil).

 

3DMark06 mäter f ö inte riktig spelprestanda – finns inte ens nåt spel som använder samma motor.

 

Irriterande att MS inte har släppt en motsvarande fix för XP 64 bit! >:-( Kanske förhalar de detta avsiktligt för att inte riskera få lägre intresse för Vista, som de säkert kommer marknadsföra som "den fantastiska lösningen för 64-bit dual core-gaming", eller valfri tramsig slogan.

 

P.S. Viktigt är också att använda en grafikdrivare som faktiskt har stöd för dual core! Minns inte i huvudet fr o m vilken version detta kom, men om man bara installerar senaste drivaren från Nvidia så har man iaf stödet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

lizardKng: Det har kommit en ny version igen av X2-drivaren som nu är uppe i 1.3.2, så installera gärna den:

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

 

Men det allra bästa är att AMD nu faktiskt har släppt en "Dual-Core Optimizer" som löser problemen för spel/applikationer som fungerade dåligt, eller inte alls, med dubbla kärnor!:thumbsup: Och den nya fixen är för både Win XP 32- och 64-bit!! :-)

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1443

 

Spelar för tillfället Thief 3 som inte funkar öht med dual core, gick inte ens att få igång det på ett ordentligt sätt så man kunde börja spela. Fick därför lov att använda ett speciellt program som tvingade spelet att använda bara den ena processorkärnan. Men nu tack vare denna nya Dual-Core Optimizer behövs inte programmet längre! Testade nyss att spela Thief 3 som vanligt och det funkade t o m bättre än innan när jag var tvungen att först maskera den ena kärnan... yes, äntligen verkar dessa bekymmer vara ur världen! :-)

 

Använder förresten fortfarande XP 32-bit men nu ska minsann 64-bit testas igen så snart jag hinner..!

[inlägget ändrat 2006-07-04 02:38:49 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå spel som inte fungerar som de ska, antar att du har koll på att Creative har släppt en ny drivrutin, ingen beta, för X-Fi? Otroligt, men sant! :-) Den ska fixa en hel hop med problem med X-Fi och spel, dessutom ha stöd för OpenAL 1.1:

http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?MainCategory=1&sOSName=Windows+XP&region=3&Product_Name=X-Fi+XtremeMusic&Product_ID=14066&modelnumber=&driverlang=1053&OS=10&drivertype=1&x=29&y=10

 

 

Får se om "drivrutinshysterin" från Creative sipprar ner till vanliga Audigy så småningom också ;-)

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis!

 

Nej julidrivaren hade jag inte hunnit se ännu utan bara betan ifrån maj, poäng för tipset! :-) Tankar drivaren nu, den ska givetvis undersökas.

 

Man får hoppas att även Audigy-serien får drivarna uppdaterade. Har iaf fått känslan att Creative verkar ha blivit lite flitigare med sina drivaruppdateringar sedan kanske ett halvår tillbaka eller så. De behöver ju se till att korten låter så bra som möjligt mkt med tanke på konkurrensen ifrån inbyggda ljudkretsar, även om Creative numera har börjat finnas med på ett hörn där också. Inbyggda kretsar från dem med stöd för EAX Advanced HD blir nog en tuff motståndare för exempelvis Realtek...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

"Optimizern" antar jag man bara behöver om man har problem? Den första ska man väl installera ändå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Optimizern" antar jag man bara behöver om man har problem?

Den är nog att rekommendera i vilket fall som helst. Det att endel och ofta lite äldre spel/program inte funkar på en dual core-processor är inget unikt för AMD. Liknande fenomen kan uppstå för Intel också och då inte bara på de med dual core utan även för dem med enbart hyper threading (två trådar men fortfarande singel core).

 

Den första ska man väl installera ändå?

Åtminsonte om man vill att cool'n'quiet ska kunna funka. Det är den funktion i processorn som jag uppskattar nästan mest. Inte så mkt för att strömräkningen blir gladare som att öronen blir det. :-)

 

Men det är inte bara drivaren som krävs utan Win måste i så fall vara inställt på energischema "Minimala energisparfunktioner", förutom att cool'n'quiet givetvis också ska vara enabled i biosen.

 

P.S. Trots att jag faktiskt har Microsoft's hotfix för Win installerad funkade Thief 3 alltså inte innan denna Optimizer.

 

Edit:

Optimizern lägger sig liksom processordrivaren i listan Lägg till/ta bort program och funkar helt automatiskt utan inblandning. Windowsfixen går däremot inte att avinstallera utan det krävs en registerändring om man av någon anledning skulle vilja disabla det.

 

AMD verkar förresten ha kommit på en lösning (för kommande processorer) på problemen som kan uppstå av dual core:

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200606/26/20060626230343_MD/20060626230343_MD.dbp.asp

[inlägget ändrat 2006-07-04 15:15:43 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimizern har löst spelproblemen för även XP x64! :thumbsup::) Skapade en ny tråd om det:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=846348

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...