Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Se SVT gratis via parabol?


Jodie

Rekommendera Poster

De enda som är skyldiga att tillhandahålla Svt och tv4 gratis är boxer och det digitala marknätet som ska nå 98% av alla hushåll.

Kompletterar med att SVTs kanaler och TV4 är "must-carry" signaler i kabelnät. Dessa måste kabeloperatörer erbjuda sin abbonenter gratis.

 

Vad gäller satellit är det snarare operatörerna om vill ha alla kanaler att erbjuda sina abbonenter och därmed betalar en liten slant för att få distribuera kanalerna.

 

Och apropå gratis med halvårskostnad.

Halvårskostnaden (som blev halvår då de höjde avgiften senast. Blev "för hög" för att vara en årskostnad) ska täcka de kostnader de har för att kodningen och abbonemangskorten. Inte själva kanalerna, de är så att säga "gratis". Abbonemangskostnaden finns för alla abbonenter men är något lägre när du tecknar större paket.

 

Viasats erbjudande är i sig generöst jämfört med Canal Digital men om jag skulel välja minsta-möjliga-paket skulle jag välja Canal Digitals lokal-paket. Problemet är bara att man måste då köpa box och parabol själv, ingen hjälp fårn Canal Digital. Viasat ger (lånar ut?) box och parabol vid önskan om bara SVTs kanaler.

 

Men som sagt, testa Boxer - det är enklast och billigast. (inget svar på det - snälla - varför bara parabol?)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte riktat till dig, mer till trådskaparen...

 

Har sagt Boxer ett antal gånger, men liksom asså ingen respons på det området.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt om du känt det som jag nonchalerat när du skrivit om Boxer, men (den teoretiska) möjligheten att ta emot ett "grundutbud" via den gamla vanliga antennen och en s.k. fribox hade jag nog ganska klart för mig redan innan jag startade den här tråden, i vilken jag undrade om "det möjligen finns bättre alternativ än att försöka med digitalbox till den gamla takantennen".

 

Jag är verkligen tacksam för svaren i den här tråden och känner det som om de direkt och indirekt har gett mig bättre kunskap om alternativen.... även om nu bolagen som kan tillhandahålla dem, systematiskt tycks gå in för att mörklägga existensen av de för mig intressanta lösningarna. Personligen uppfattar jag det som ett mycket omfattande och allvarligt vilseledande och mygel som Konsumentverket borde ingripa mot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om nu bolagen som kan tillhandahålla dem, systematiskt tycks gå in för att mörklägga existensen av de för mig intressanta lösningarna. Personligen uppfattar jag det som ett mycket omfattande och allvarligt vilseledande och mygel som Konsumentverket borde ingripa mot!

nja, företagen kan fritt bestämma vad de vill sälja. De har på intet sätt något monopol som kräver att staten reglerar deras tjänster. Kanske dock att SVT har som krav på dem att för att få vidaresända SVTs kanaler inom deras system så måste de erbjuda dem "gratis".

 

Men givet dock att det är inget som de marknadsför - det finns inga pengar i det.

 

Men men - lycka till med valet av framtida mottagning. Nu vet du alternativen, nu är det bara att räkna och se vilka som känns rimliga. Och vilka som är möjliga.

 

Återkom gärna med fler frågor och även i slutändan vad du väljer och hur du då upplever "den nya digitala världen".

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag och resten av svenska folket har länge trott att SVT & TV4 bara är gratis i marknätet, men så är inte fallet.

 

Det finns en lag i Sverige som säger att samtliga tv-leverantörer måste kunna leverera SVT & TV4 helt gratis. Den lagen har funnits ett bra tag, men regeringen har inte brytt sig om att berätta det för folket, och Viasat & CanalDigital gör inte heller någon reklam för detta, de vill ju helst sälja abonnemang.

 

Genom att ringa Viasat eller CanalDigital får man ett programkort med dessa kanaler hemskickat i brevlådan, helt gratis. Båda leverantörer har SVT & TV4 kanalerna. Viasat bjuder även på TV6.

 

Jag jobbar i TV-butik, och vi ÅF har inte fått reda på detta. Allt det här hittade jag på internet igår kväll. Läs mer i min officiella tråd för detta:

 

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=137943

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...