Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Se SVT gratis via parabol?


Jodie

Rekommendera Poster

Om två månader slocknar analogsändningarna här och jag funderar på om det möjligen finns bättre alternativ än att försöka med digitalbox till den gamla takantennen, vilket jag befarar inte kommer gå så bra pga av lite dåligt läge.

 

Ibland tycker jag mig ha hört/läst påståenden om att man ska kunna kolla på SVT gratis via parabol från satellit också - stämmer det verkligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt, parabolsändningar digitaliseras ju också nu i en rasande fart.

Finns väl knappt några analoga stationer kvar.

 

Du verkar vara i ett lite tråkigt läge, personligen tycker jag det borde vara statens ansvar att alla kan se SVT vilket ju är statligt TV.

Men så verkar inte regeringen tycka.

 

Men som en jämförelse kan jag berätta att en bekant boende i Hammerdal (vilket ligger i den jämtländska obygden) hade verkligt dålig mottagning med boxer, tills han gick och köpte en antennförstärkare på teknikmagasinet och kopplade in mellan antenn och box. Sedan blev det riktigt bra mottagning.

Antennförstärkaren kostade 300 kr så det är ingen jätteinvestering.

 

Så om du inte bor i typ karesuando eller något liknande så testa en antennförstärkare.

 

[inlägget ändrat 2005-12-29 22:26:50 av SYS 64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet praktiskt taget inget om satelliter, paraboler digitalt etc - jag har intill nu endast analogt tittat på SVT och inte åstundat några övriga kanaler. Men nu har ju makthavarna av dunkla skäl genomtvingat släckning av de analoga sändningarna, vilket rimligen kommer resultera i stora problem och utgifter för en stor del av befolkningen.

 

Där jag bor är läget lite skymt av skog på en ås åt hållet där stormasten står, och jag befarar att det endast kommer att fungera sporadiskt att ta emot digitaltv den vägen, varför jag alltså undrar om det finns möjlighet att utan att betala månadsavgifter e.dyl. (utöver tvavgiften) kolla på SVT-kanalerna via en parabol riktad mot någon satellit istället?

Jag föreställer mig att det måste vara lättare att i ett dåligt läge ta emot satellitsändningarna, som väl måste komma uppifrån?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT helt gratis - nej.

 

Orsak - rättigheter.

 

Förklaring - SVT ha enbart rättigheterna att sända sina program (framförallt inköpta) till personer bosatta i Sverige. Skulle signalen via satellit vara öppen skulle engelskspråkiga i andra delar av Europa kunna följa många av de serier som sänds av SVT vilket skulle leda till en högre inköpskostnad/licenskostnad av program till SVT.

 

Så - för att se SVT via satellit krävs ett abbobemang hos antingen Viasat eller Canal Digital. Dock inget mer än ett grundabbonemang där du hos Canal Digital (med enbart Lokal-kanalerna) får SVTs alla kanaler, TV4, TV4+ och kanal 5. Men Viasats minst får du TV3, ZTV, TV4/+ och SVTs alla kanaler samt några till.

 

 

Se deras respektive hemsidor och se om du kan reda ut vad det skulle kosta dig. Canal Digitals minsta paket är gratis men du betalar en kortavift om cirka 499 kr per halvår, dvs 83 kr per månad.

 

Om jag läser rätt hos Viasat så kostar minsta paketet 99 kr per månad samt kortavgift om 249 kr per halvår vilket då ger den egentliga kostnaden om 140.50 kr per månad.

 

Ja - också måste du ju skaffa dig en box och oftast tecknar du ett större abbonemang för att få boxen och parabolen lite billigare... Helt lätt är det inte att reda ut vad det kommer att kosta men en sak är klar, den digitala revolutionen inom TV-sändningarna är inte gratis för kunden.

 

http://www.viasat.se/

http://www.canaldigital.se/

http://www.boxer.se/

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägger att med baspaketet från viasat så ingår fr o m den 1:a (på söndag) även tv4 (enligt deras uppgifter på kanalplatsen i tv:n)

 

1, 2, 3, 4 ingår då i baspaketet på viasat.

1, 2, 4, 5 ingår i baspaketet på canaldigital.

 

Massa andra kanaler ingår också i baspaketen men de är bara skit enligt mitt tycke.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-12-30 13:27:01 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar!

 

I en "arkiverad diskussion" från SVT (april 2005) har jag bl.a. funnit följande:

 

Ang. att abonnemangsfritt kunna se svt och tv4 via satellit så finns det en lösning för detta hos CanalDigital. Naturligtvis är det inget som CD berättar om man inte frågar om det, de vill ju hellre sälja betaltv-abonnemang.

Det går ut på att man mot depositionsavgift på 795:- får ett kort som bara öppnar upp nämnda kanaler. Pengarna man betalar för kortet får man tillbaka när man lämnar tillbaka kortet.

 

Jag har kollat på Canal Digital-sajten men inte funnit något som bekräftar "lösningen", som ju uppgiftslämnaren skrev "är inget som CD berättar om man inte frågar om det".

 

Personligen känner jag mig mycket skeptisk till fantastiska möjligheter och lösningar som inte öppet redovisas.... Någon som vet mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det där låter inte som något jag känner till. Men jag vet dock inte allt.

 

Men tag kontakt med CDs kundtjänst, då helst via telefon. De brukar vara snabba och trevliga att ha att göra med om man kan specificera sin frågeställning bra. Via e-post är svaren inte lika "stabila"

 

Telefonnummret till kundtjänsten är:

08-772 27 50

 

Återkom gärna med svaret du får av dem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-12-30 14:05:46 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Jag har kollat på Canal Digital-sajten men inte funnit något som bekräftar "lösningen", som ju uppgiftslämnaren skrev "är inget som CD berättar om man inte frågar om det".

 

Jo, det funkar.

Mina föräldrar kör precis så, de har ett "fullt" viasat-abbonemang i ena kortläsaren på dekodern och ett "gratis" från Canal Digital i andra pga. att Viasat tydligen inte haft TV4.

Men, han betalar som sagt kortavgiften till Canal digital.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag uppfatta det som en bekräftelse på att det jag citerade stämmer om att man kan slippa undan med att endast betala en depositionsavgift som man får tillbaka när man lämnar tillbaka kortet?

 

Isåfall, vad exakt behöver jag för parabol m.m. utrustning? Finns den aktuella satelliten i ett för "signalsikten" högt och gynnsamt läge över horisonten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, en bekräftelse som är 100% säker kan du väl enbart få via kontakt med Canal Digital...

 

Att skaffa utrustning - ja du behöver en digital satellitmottagare som kan ta emot CONAX-kodade signaler (hört rykte om att CD digital ska uppgradera tekniken under året dock) samt en hyffsat liten parabol (65 cm?) populärt omnänd som "nordenparabol". En snabb sökning på webben ger att en digitalbox + parabol, ett "nordenpaket", utan abbonemang kostar från cirka 2 500 kr.

 

Tecknar du ex.v. ett familjepaket så kan subventionerar CD paketet. Ja, se exempelvis denna sidan:

http://www.canaldigital.se/templates/formpage____6021.aspx

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte vågat mig på att ta kontakt med CanalDigtal ännu - jag vill känna mig betydligt mer "påläst" först.

 

När jag kollade vidare lite nyss fann jag ett "singelpaket" för 1190,00 SEK på http://www.satpro.se/default.asp?id=94401&divshow=0&art_nr=P1001&cat_nr=102 Eftersom jag känner mig synnerligen grön på det här med satelliter och paraboler undrar jag, skulle det räcka med ett sånt för mig, förutsatt att det faktiskt går att låna ett kort mot "depositionsavgift"?

 

Befinner sig de/den aktuella satelliten på ordentlig höjd över horisonten så att man kan få in signalen även om man bor lite lågt och skymt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Befinner sig de/den aktuella satelliten på ordentlig höjd över horisonten så att man kan få in signalen även om man bor lite lågt och skymt?

Tja, i värsta fall kanske du får fälla en gran... Nä, men montera på knuten på huset och kanske via en förlängning så ska det väl inte vara något problem? Fast - ju längre norr ut du bor desto lägre vinkel är det mot horisonten.

 

Hos Kjell&Co finns en fin guide:

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/parabolinstallation/

eller direkt vad gäller Thor (dvs Canal Digital)

http://www.kjell.com/kjellfakta/parabolinstallation/images/thorintelsat.gif

 

 

Vad gäller paketet - ingen direkt åsikt annat än att parabolen är väl en standard "Nordenparabol" och ska därmed räcka. Det står INGET om vilken kodning mottagaren klarar, dvs CONAX (CD), Videeguard (Viasat) eller Viaaccess. Mycket möjligt, med tanke på priset, att du måste köpa till CAM-modul för Conax för att ta emot CDs kanaler. Denna är visserligen inte dyr men kanske det kan vara värt att satsa på en lite dyarer och mer avancerad mottagare. Eller är du helt säker på att du inte vill ha några andra kanaler än SVT?

 

Och - ta kontakt med CD innan inköp och se om du inte kan få ett erbjudande från dem som du inte kan stå emot. Och varför inte låna en Boxer-box från din TV-handlare och se om du kan få in Boxers kanaler? Det skulle jag rekommendera. TV-handlare går nog med på det, det bör inte vara något problem.

 

Edit:

Apropå horisonten. Har du, vid punkten för tänkt installation, fri sikt mot satelliten (vinkeln mot horisonten) så kan du ta emot satelliten. Är det lite skymt går det även då, men destor större risk för störningar vid ex.v. dåligt väder.

Men som sagt - undersök Boxer-alternativet först. Där är verkligen SVTs kanaler gratis.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-01-05 21:49:09 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och länkarna. Där tyckte jag mig kunna utläsa att Sirius finns ca 23 grader upp, vilket förmodligen innebär ovanför trädtopparna där hemma.

 

Att jag nöjer mig med "gratiskanalerna" har väl framgått tidigare, men jag blev lite förvirrad när du skriver om Boxer, som jag trodde endast tillhandahöll betalmarksändningar. Därför sökte jag med Google och fann på http://www.smartson.se/index.aspx?id=4499 uppgiften:

 

En mottagare för marksänd satellit-TV (Boxer) kräver inget abonnemang för att fungera. De kanaler du kan se gratis är för närvarande SVT 1 och 2, TV4 samt SVT 24 och Barnkanalen.

 

...och blev ännu mer förvirrad - jag trodde sändningarna antingen kom från satellit ELLER via marksändning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och blev ännu mer förvirrad - jag trodde sändningarna antingen kom från satellit ELLER via marksändning?

 

Digitala sändningar kommer via satelliterna sirius (Viasat), thor (Canal digital) och via marknätet (Boxer). Det finna andra satelliter också men dom nämner jag inte här för där är bara skitkanaler... ;)

 

I ditt fall skulle jag tillkallet en snubbe som kan mäta hur det är med den digitala signalen via marknätet. Kanske att du behöver en ny antenn och inriktning med instrument bara? Och i så fall köpa en mottagare för det digitala marknätet utan kortplats. Då har du Svt och Tv4 helt gratis utan abonnemang. Tv-licensen bara... bara och bara förresten, 150: -/mån kostar den, men det är en annan diskussion. :)

 

Hittar två mottagare för dina kanaler för 499: - på NetOnNet. Och den översta för 599: - vilket verkar vettigare då du har möjlighet att skicka det digitala ljudet till en hembioanläggning via den digitala ljudutgången.

 

http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003521&did=

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-06 03:44:03 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mottagare för marksänd satellit-TV (Boxer) kräver inget abonnemang för att fungera. De kanaler du kan se gratis är för närvarande SVT 1 och 2, TV4 samt SVT 24 och Barnkanalen.

Oj, sicken dålig formulering. Nej, det är inte satellit-TV Boxer sänder ut via marknätet, det är digital-TV.

 

Läs mer hos exempelvis Boxer och Teracom.

 

Hos Boxer får du, som sagt, SVTs alla kanaler (1, 2, 24 och barn/kunskaps) helt gratis. Inget abbonemangskort behövs.

 

Hade för mig att TV3 gick att få in enbart med ett abbonemangskort, dvs utan någon extra månadskostnad utöver årskostnaden för kortet, men det ser nu ut som om TV3 ingår i Boxerpaketet:

http://www.boxer.se/?page=11

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, sicken dålig formulering. Nej, det är inte satellit-TV Boxer sänder ut via marknätet, det är digital-TV.

 

 

Strax i början på samma sida står det om "de tre svenska satellit-TV operatörerna Canal Digital, Boxer och Viasat....". Men Boxer är väl ingen satellit-TV operatör - eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle det möjligen räcka med att byta antennkabel och rikta in antennen bättre. På ettan är det helt perfekt bild. När fyran kom var bilden tämligen god men numer går den nästan inte att urskilja alls och tvåan är trots en antennförstärkare i vägguttaget lätt brusig. Men fyran har kanske liksom tvåan dragit ner sändareffekten?

 

Tack för länken, den fick mig att uppmärksamma att vissa digitalboxar saknar RF-modulator, och bara tycks ha "genomgång" för antennsignalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej precis. Boxer sänder över marknätet enbart. (och har monopol på marknätet). En del kanaler som Canal Digital och Viasat äger/distribuerar normalt sett finns dock i marknätet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även Viasat (satellit) har ett abonnemang som innebär att man deponerar 750: - och får tillgång till Svt: kanaler utan månadsavgift.

 

"Jag drabbas inom kort av släckning av analoga SVT1, SVT2. Kan Viasat erbjuda ett abonnemang med endast dessa kanaler ?

 

Ja, Viasat kan erbjuda dig kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen samt SVT Extra mot en depositionsavgift på 750 kr. Avgiften återbetalas vid uppsägning av avtalet. För att kunna ta emot signalen krävs att du har en av Viasat godkänd digitalmottagare. För beställning ber vi dig ta kontakt med vår kundservice på telefon 0200-219 219."

 

http://viasat.se/cm/2.10/2.165/1.282?p=3&q=2.193%A4Program%2FKanaler&t=cat

 

Tv4 ingår inte. Det står inget om ev. korthyra heller... för ett kort i mottagren antar jag att man behöver...

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2006-01-09 03:28:10 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att mer noggrant ha studerat CanalDigitals sidor tycker jag mig utläsa att de inte verkar erbjuda något billigare alternativ än "grundutbudet Lokal" för 0 kr/mån, MEN med "digital-TV-kortavgift" 499 kr/halvår? (Varför är erbjudandet så egendomligt formulerat: typ gratis per månad men i praktiken 499 kr/halvår?)

 

Kolla gärna på http://www.canaldigital.se/templates/productsfront____4142.aspx om jag fattat rätt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du verkar inte vilja ringa och höra så här kommer en kort sammanfattning en kontakt med Canal Digital och Viasat (samt vad Boxer erbjuder enligt hemsida)

 

Viasat

795 kr i deposition. Box och parabol ingår. Inget abbonemangskort, ingen månadskostnad.

SVT 1 och 2 (och mmh, missade att kolla övriga SVT-kanaler. f'låt. Men se Bosses svar tidigare - där står att de ska ingå)

TV4 enbart genom abbonemang.

 

Canal Digital

795 kr deposition, box och parabol ingår ej. Abbonemanskort för SVT1 och 2

395 kr deposition - abbonemangskort för Tv4

 

dvs säga två kort som man måste byta emellan om man vill växla mellan SVT och TV4.

 

Eller deras normala erbjudande, dvs ett abbonemang:

Lokalpaketet, 495 kr/halvår.

SVT1, 2, barn, kunskap, 24, TV4, Tv4+, Kanal 5

 

Boxer

Gratis. SVT 1, 2, Barn, Kunskap, 24, TV4

Box och antenn får du står för.

 

Dvs - vill du inte betala något extra och se SVT och TV4 är det Boxer som gäller. Så undersök Boxer först. En ny antenn med installation kostar väl kring 1000-2000 kr, en enkel box utan kortläsare från 500 kr. Det kan det väl vara värt?

 

Eller Canal Digital lokalpaket, det näst billigaste med enbart 495 kr/halvår, dvs 82.50 kr/månad.

Boxers minsta paket, med TV3 och Kanal 5 bland annat är nästa steg:

224 kr/månad.

Viasat bas

SVT, TV3, TV4 osv

150 kr/månad

 

ja och plus uppläggningsavgifter. Sedan har alla operatörera erbjudanden med box/parabol vid tecknande av abbonemang.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-01-10 11:32:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med informationsinhämtandet! :)

 

Jag tycker det känns helsjukt med dessa praktiskt taget "hemliga" lösningar. Är Viasat och CanalDigtal på något sätt ålagda att tillhandahålla SVT utan abonnemangsavgifter, men mörklägger det hela så långt det går?

 

Ang "Det står inget om ev. korthyra heller... för ett kort i mottagren antar jag att man behöver..." så är det väl kortet man måste betala depositionsavgift för?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med informationsinhämtandet! :)

 

Jag tycker det känns helsjukt med dessa praktiskt taget "hemliga" lösningar. För det du här redovisat står väl inte på några av deras webbsidor? Är Viasat och CanalDigtal på något sätt ålagda att tillhandahålla SVT utan abonnemangsavgifter, men mörklägger det hela så långt det går?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Varför är erbjudandet så egendomligt formulerat: typ gratis per månad men i praktiken 499 kr/halvår?)

 

För att du ska tro/inbilla dig att det är helt gratis att se Svt via satellit. Korthyra är ju ingen abonnemangsavgift och inte depositionsavgift heller så om man vill ha ett bra erbjudande så tänker man/inbillar sig att det är "bara" korthyra och "bara" depositionsavgift man betalar, det är gratis i övrigt. Psykologi är det som gäller.

 

De försöker med alla medel att vilseleda konsumenter så att de skriver på ett papper och förbinder sig. Ta t ex vodafones mobiltelefonannonser. Ingen månadsavgift! Bara så och många ören per minut att ringa! Men telefonen kostar ju 299: -/ mån i två år. Men ingen månadsavgift hurra!!! Då slår jag till!

 

En medveten konsument som är villig att betala för en fin telefon så är väl ett sånt erbjudande helt ok eftersom det ju är en räntefri avbetalning på telefonen. En aviavgift tillkommer säkert varje månad förstås... Istället för att betala en klumpsumma på ett bräde så betalar man lite varje månad. Men nog försöker de att få månadsavgiften X 24 att bli högre än om man betalar telefonen kontant. Det blir det alltid förresten för om ett halvår så kostar telefonen hälften att köpa kontant.

 

Ett ärligt erbjudande är ju faktiskt boxen utan kort för marknätet. Inköpet av boxen kostar men sen ingenting. De kan ju inte börja ta betalt senare för de vet inte hur du tittar på tv eftersom du inte registrerat dig hos boxer. Sen har vi ju alltid tv-licensen men den betalar ju alla hushåll så snällt så... ;)

 

Bosse, en grävande och kritisk konsument!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Viasat och CanalDigtal på något sätt ålagda att tillhandahålla SVT utan abonnemangsavgifter, men mörklägger det hela så långt det går?

 

Svaret är nej. De enda som är skyldiga att tillhandahålla Svt och tv4 gratis är boxer och det digitala marknätet som ska nå 98% av alla hushåll.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...