Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ljudkortet till 5.1 förstärkaren...


L-C

Rekommendera Poster

Okej att det kanske låter ifrån alla högtalare då, men blir det verkligen äkta ljudpositionering? Alltså att rätt ljud kommer från rätt håll – skjuter någon ett pistoskott snett framifrån höger ska kulan höras vina förbi snett baktill från vänster.

Du behöver inte ändra din världsbild RN:) När man simulerar 5.1 i förstärkaren så gör man ungefär så här:

 

Centerkanalen

Man tar summan av Höger + Vänster och skickar som en monosignal till Center

 

Bakkanalerna

Man tar differensen av Höger - Vänster och lägger till en tidsfördröjning och skickar ut som en monosignal till de två bakkanalerna. Vill man vara lite mer avancerad så kan man också vrida fasen ett lämpligt antal grader.

 

Apropå att vrida fasen kommer ni ihåg något som fanns i vissa hemmstereo på 70-talet och som kallades för "Ambiofoni" vilket skulle göra att man från en vanligt Stereo LP kunde avnjuta "4-kanaligt" ljud? Man vred fasen 180 grader genom att på bakhögtalarna helt enkelt koppla + på förstärkarutgången till - på bakhögtalaren.

 

Ursäkta att jag spårade ur och blev nostalgisk:) Åter till RN:s världsbild, om man simulerar (enligt ovan) så kommer man inte att kunna höra ett skott som kommer bakifrån. Däremot så kan det fungera lite bättre när man spelar film. Tänk er att scenen är en regnig gata och två karaktärer står och pratar då kommer man att kunna höra konversationen i framifrån samtidigt som man även hör regnet i bakhögtalarna.

-nisse

 

-God Jul-

 

[inlägget ändrat 2005-12-17 10:20:58 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen allihopa, det är skoj att den här tråden lever vidare trots att man sticker till jobbet en hel dag...

 

Appropå snacket om programvara etc, så laddade jag hem Audio HQ igår kväll. Efter att ha kollat runt i diverse forum på nätet så verkade det vara det som gällde. Fick faktiskt till och med fräscha upp min tyska för att kunna läsa allt...;)

 

Men problemet är att i HQ kan jag inte någonstans hitta rutan för AC3.. Den finns inte. Är lite osäker på om jag har dragit hem rätt versioner. Jag började kvällen med att försöka uppdatera drivrutinerna och det är faktiskt inte helt logiskt hur man hittar dom på sidan då Creatives eget avkänningstest detekterar att man inte behöver ladda hem några uppdateringar. Men till slut fick jag hem dom nyaste. Så jag är lite osäker på om jag har rätt version för HQ. När jag kommer hem ikväll ska jag försöka slänga upp en skärmdump för att visa hur det ser ut...

 

Som sagt har jag inte lyckats få Recievern att indikera mer än höger och vänster front. Vad det gäller diskussionen om simulerad sourround (eller hur sjutton det nu stavas) så har jag alltid fattat det som att en Reciever aldrig kan göra det fullt ut själv. Där skulle nog min världsbild också rubbas. Det lustiga är att jag märker effekter mellan höger och vänster front mycket tydligare nu (tex när bilar passerar) Så borde det väl inte bli egentligen?? ... Men jag klagar inte...

 

Jag läste också på nåt forum att det skulle vara Recievern som helt själv avkodar den digitala 5.1 signalen och att man därför inte kan göra högtalartestet i programvaran, på center och höger/vänster bak. Detta borde väl för guds skull inte kunna stämma??

 

Nåja, det blir en ny runda med kablar och sånt när jag kommer hem senare ikväll. Jag som egentligen borde ägna dagarna åt att köpa julklappar men så är det när man ger sig fasen på nåt...

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började kvällen med att försöka uppdatera drivrutinerna och det är faktiskt inte helt logiskt hur man hittar dom på sidan då Creatives eget avkänningstest detekterar att man inte behöver ladda hem några uppdateringar.

Håller med dig, deras sida suger tungt:thumbsdown:

 

Jag läste också på nåt forum att det skulle vara Recievern som helt själv avkodar den digitala 5.1 signalen och att man därför inte kan göra högtalartestet i programvaran

 

Nja, det där med "högtalartestet" blir jag lite osäker på. Jag testade följande:

 

Från ett av mina ljudkort (inbyggt RealTeck 97) så körde jag signalen optiskt digitalt till min Reciver (plockade fram min gamla DTT3500 som jag nämnt tidigare)

 

Körde testprogrammet (inte samma som ditt men liknande), enbart ljud i fronthögtalarna!

 

Stoppade i en DVD-film och Dolby digital lampan på recivern tändes och ljudet strömmade ur alla högtalare:)

 

Skall testa lite senare att köra signalen med coax och till en "riktig" reciver.

 

 

 

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag kollade lite noggrannare och hittade bockrutan för AC3 så det var nog bara trötthet som gjorde att jag missade den igår... Fattar inte riktigt hur, men man blir lite seg efter ett tag framför datorn... (ögonen gick i kors)

 

 

Men enda slutsatsen av det är väl att jag har gjort allting rätt. Jag testade även en DVD skiva med allt ljud som finns på men det blir inte bättre för det...

 

Per

 

 

 

[bild bifogad 2005-12-17 21:00:08 av L-C]

784856_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat runt lite på ditt "problem" och det skall gå att köra 5.1 när du tittar på DVD.

 

Nu skall vi ha en julölsprovarkväll här hemma (har fått tag på några spännande öl från småbryggerier främst här i Stockholm) så jag återkommer imorgon.

 

Tror inte du vill ha nissemannens råd efter det att han druckit fem starka julöl:)

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ändra din världsbild RN När man simulerar 5.1 i förstärkaren så gör man ungefär så här:

 

Det kändes ju tryggt att veta att världsbilden stod orubbad! ;) Men gällande externa förstärkare, hifi och allt vad det nu heter märkte jag av din utmärkta förklaring att det ändå är ett område där jag famlar i mörker. Och jag blev bara mer övertygad om att det är meningslöst med surround då ljudpositionering saknas – låter det inte från de rätta hållen, låter det bara illa... hur pampigt själva ljudet än må vara.

 

Din förklaring är naturligtvis värd en poäng iaf! :thumbsup:

 

Förresten kommer jag inte ihåg särskilt mkt av 70-talet, speciellt inte med tanke på att jag föddes 1975..! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag blev bara mer övertygad om att det är meningslöst med surround då ljudpositionering saknas – låter det inte från de rätta hållen, låter det bara illa... hur pampigt själva ljudet än må vara.

 

Det är det jag inte tycker: att det låter dåligt med framtrollat surroundljud med tanke på att källan är ett vanligt stereoljud. Det beror som jag skrivit på vilken förstärkare du har. Jag har haft ett billigt Eltax system och då lät det vedervärdigt men med min Andersson R1 blir det bra.

 

Naturligtvis är rätt ljudpositionering att föredra men det finns andra källor än äkta 5,1 ljud såsom webbradio och då är ljudsepareringen helt klart överlägsen originalstereoljudet.

 

Det är bara det jag ville ha sagt. :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som låter bra eller dåligt är en subjektiv upplevelse som vi förmodligen aldrig kommer att bli överens om och varför skulle vi det? Titta t ex in på något av dessa forum och häpna:

 

http://www.hififorum.nu/forum/default.asp

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums

 

Stundtals är de rent elaka mot varandra och tonen är brutal när de träter om detaljer. Stämmingen är ofta långt ... långt från eforum.

 

Med detta sagt så vill jag hävda att du har FEL:)

 

Det är det jag inte tycker: att det låter dåligt med framtrollat surroundljud med tanke på att källan är ett vanligt stereoljud.

 

Att lyssna på musik i fejkad 5.1 ger mig kräkanfall, usch! Musik skall njutas ur en riktig tvåkanalsanläggning.

 

Men när det kommer till film så är saken annorlunda. Simulerad 5.1 är bättre än ingen alls men bäst är så klart äkta 5.1

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaken är som baken... :)

Det var precis det jag menade och jag tycker att det är en himmla tur att inte alla tycker lika, så tråkigt det skulle bli.

 

Jag hoppas att du inte tog mitt inlägg som ett påhopp för det var det inte utan bara ett uttryck för min personliga smak.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Kan någon rekomendera ett dvd-spelarprogram som detta fungerar i? Nu kör jag med nån gratis-codec till windows media player. Jag har också problemet med att bara får stereo-signal till min reciever digitalt. Värt an nämna att jag kör med virtuell dvd-spelare, kan detta ha med saken att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh.. fick du fram ljudet som du ville? lång diskussion många bud.

här har du ett till om du ej fått det att fungera ännu.

 

1. Coax-kabeln du köpte mellan recievern och ljudkortet.

 

2. ställ in S/PDIF ut i programmet du spelar upp filmen i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med spdif nu, och jag har dubbelkollat att filmen jag kör verkligen är Dolby Digital 5.1. Men receivern får bara en tvåkanalig signal... Nån som lyckats som kan dra en checklista över alla ljudinställningar som kan tänkas nödvändiga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho! Nu fungerar det! Det jag behövde göra var att stänga av AC3-decoder i Creative surround mixer. Datorn ska ju inte koda av! Den ska ju bara skicka signalen vidare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...