Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ljudkortet till 5.1 förstärkaren...


L-C

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Fick ett infall och köpte en koaxialkabel 75ohm, SPDIF på Clas Ohlson idag. Sen tänkte jag koppla in den i min förstärkare (En JVC RX800) på TV Sound DBS kontakten... tror det är den....

 

Frågan är var jag ska göra av den i mitt ljudkort. Jag har ett Creative Soundblaster Live! (Borde antagligen ha ett bättre men men) Vet inte riktigt vad det är för version på det, men det finns en orange, en rosa, en grön och en svart kontakt (ev en blå, datorn står lite otillgängligt) Sen finns det en större kontakt, liknande den där skärmen kopplas in som är gul...

 

Alla dom små kontakterna är av samma format.... Hur ska jag göra för att få ut ljudet i min nya fina digitala ljudkabel? Är som ni kanske förstår inte så värst hemma på det här... Misstänker att det behövs nån typ av adapter mellan någon av utgångarna på kortet och koaxkabeln.

 

Tack på förhand

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så är det den gula kontakten som sitter längst ut (längst bort från den stora kontakten). När jag Googlar på din förstärkare "JVC RX800" så hittar jag ingenting, har du skrivit rätt modell? Om det är rätt så får du gärna skicka en länk. Är det en hemmabioförstärkare (typ 5.1)? Om det inte är det så har den nog ingen digitalingång.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sorry, jag skrev fel... Det ska vara en RX-888.

 

Jo jag tänkte också att den kontakten (fast jag tror den är orange) är det som är den digitala utgången. Problemet är bara att en koax inte passar in där så jag tänkte om det ska vara nån typ av adapter. Sen om man kollar runt i lite olika forum så verkar det ju också som om det finns risk att bränna den digitala ingången på stärkaren. Nån som har erfarenhet av det och hur man i så fall skyddar sig.... Vill gärna inte köra optiskt hela vägen eftersom det är tolv meter mellan dator och förstärkare. Det skulle innebära väldigt mycket pengar....

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att en koax inte passar in där så jag tänkte om det ska vara nån typ av adapter.

Nu tror jag att jag förstår problemet. Du har köpt en kabel med RCA hanar i båda ändarna av kabeln. Ser ut ungefär så här (fasta bara en kontakt så klart) http://www.transom.org/tools/photos/200207.rca.jpg

 

Till ljudkortet så skall du ha en 3,5mm kontakt som ser ut så här http://www.dipol.com.pl/pict/e3330.jpg

 

Det går att fixa men en adapter Kjell & Comany har en http://www.kjell.com/ och sök på 39192

 

Finns säkert på många andra ställen oxså (dock så kan jag inte hitta en hos Clas i sjön). Det är inte en idealisk lösning men den kommer säkerligen att fungera. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att bränna kortet.

 

-nisse

 

-God Jul-

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-15 18:42:26 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gör jag som du säger och kör på en sån adapter. Nä, det är väl säkert ingen idealisk lösning, men det borde ju bli bra mycket bättre än med vanlig billig stereokabel som jag kör nu....

 

Tack för hjälpen och en God Jul till dig med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du idag kör analogt och byter till digitalt så kommer skillnaden att blir BRUTAL

 

DAC:en (Digital to Analog Converter) i din hemmabioreciver är mycket bättre än den som sitter på ljudkortet.

 

När jag skrev att lösningen inte var optimal så menade jag att det kan uppstå Jitter (en form av digital tidsdistortion) men det blir bara ett problem om du kör med en lång kabel. Körde för några år sedan själv digitalt från ett Live kort med en fem meterskabel och det funkade utmärkt.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, nu gjorde du mig nervös igen... för jag har en tiometerskabel. Det går tyvärr inte lösa det på annat sätt...

 

Men jag borde väl kunna testa att köra den tiometerskabeln och funkar inte det så är det väl helt enkelt ett nytt ljudkort jag behöver! För koax -> reciever borde väl vara en bra lösning. Optisk känns snordyrt över tio meter

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tio meter är ju långt men det kan gå, hur bra det funkar beror till stor del på vilken kvalitet kabeln har (låta kommer det att göra men det finns risk för störningar). Posta gärna och berätta hur det gick när du har testat.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte också att den kontakten (fast jag tror den är orange) är det som är den digitala utgången. Problemet är bara att en koax inte passar in där så jag tänkte om det ska vara nån typ av adapter.

 

Det stämmer att den oranga längst ut är den digitala. Hemma har jag dels 4.1-högtalare med digital utgång och 5.1 med analog. Kabeln från 4.1-systemet har en kontakt som ser ut nästan som ett mellanting av SVHS och musens PS/2-port (SPDIF?) och därför behövs en liten adapterkabel ut från ljudkortets digitalutgång. Tyvärr känner jag inte till var man kan få tag i en sådan adapterkabel, min egen följde med högtalarna.

 

Ett analogt 5.1-system använder digitalutgången endast för bas inkl center-ljud medan fram och bakhögtalarna kopplas till den gröna respektive svarta porten (använder iofs Audigy-kort nu men jag minns att det var så).

 

Externa förstärkare tillhör inte mitt område och jag har aldrig prövat koppla någon sån till ljudkortet. Denna bild ger iaf en förklaring av varje port:

http://dmzweb4.europe.creative.com/wwimages/audio_int/sblive/player5.1connectorsimage1.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att jag inte kan skicka allt ljud genom koax från orange utgång till digitala ingången på min stärkare eller???

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt är externa förstärkare inte riktigt mitt område... ville bara berätta hur åtminstone mina 4.1-högtalare nyttjar digitalporten på ett SB Live!-kort. Och jag kom på nu att kontakten nog kallas "digital DIN" på de högtalarna..? När jag tänker på en koaxialkabel så tänker jag på hur man kopplar grafikkort till teven då SVHS-utgång saknas... och det är förstås inte samma sak..! ;-)

 

På bilden jag länkade till står det iaf om digitalutgången att man t ex kan koppla AC-3 till den vilket vad jag förstår är samma sak som en förstärkare för Dolby Digital 5.1...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln från 4.1-systemet har en kontakt som ser ut nästan som ett mellanting av SVHS och musens PS/2-port (SPDIF?) och därför behövs en liten adapterkabel ut från ljudkortets digitalutgång. Tyvärr känner jag inte till var man kan få tag i en sådan adapterkabel, min egen följde med högtalarna.

 

Jag har oxså haft en dylik "adapter" till min (Creative) Cambridge Soundworks DTT 3500 Digital (det pampigaste 5.1 högtalarsystem för datorer som fanns på den tiden) som jag kopplade till ett LIVE!. Jag är näst intill 100% säker på att adaptern har man för att komma till rätta med en "begränsning" i högtalarsystemet.

 

Är det någon som är historie intresserad så kan ni läsa en recension av systemet här http://www.64bits.se/recensioner/creatve-csw-dtt3500/

 

Adaptern såg precis som du säger ungefär ut som en PS/2 kontakt. Kabeln innehöll fem ledare + skärm (jag erkänner att jag lödde sönder den då den var för kort i min applikation).

 

Om man inte hade adaptern så fick man tvåkanals ljud (2.1) när man spelade datorspel och musik (det gick alltså inte att simulera 5.1 utan adaptern). Däremot så fick man ut 5.1 ljud när man spelade DVD - film.

 

Men som jag antytt tidigare så är jag nästan 100 på att det här var en begränsning i DTT3500 och inte i LIVE! kortet då det blev precis samma effekt (ingen musik i 5.1) när jag provade att ansluta anläggningen optiskt till ett annat kort.

 

Svaret på L-C:s fråga blir att det kommer att fungera men eventuellt med vissa begränsningar, vilka dessa begränsningar blir bestäms av din hemmabioreciver. Vanligt tvåkanalsljud inga problem, 5.1 ljud från en DVD inga problem.

 

Men om du vill simulera 5.1 när du lirar musik eller spelar datorspel med häftiga effekter så kan det stöta på patrull. Om det kommer att funka med simulerad 5.1 beror som sagt på recivern då simuleringen inte kan ske på kortet.

 

De flesta moderna hemmabiorecivrar klarar att köra den här simuleringen, man kan ju få dem att låta som om man spelar musiken i ett konserthus, pappkartong, stenkyrka, utomhus ... Om ni får intrycket av att jag inte gillar dylikt så har ni fått exakt på pricken rätt intryck:)

 

L-C du skall naturligtvis vara medveten om att ett LIVE! inte är "State of the art" idag. Det var ett kort som tillverkades på den tiden då hårddiskarna var lika stora som minnet på dagens grafikkort.

-nisse

 

 

[Edit: Glömde nämna att adaptern var specifik för högtalasystemet och inte är något som du kan använda till din hemmabio]

 

-God Jul-

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-16 10:43:30 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag hajar att det inte är "State av the Art". Men så här bland alla julklappsinköp får det bli lite begränsningar... :)

 

Det jag inte hajar är riktigt hur jag ska koppla från ljudkortet till Koaxkabeln. Jag är med på vad det är för adapter du menade (Den som du länkade till Kjell.com) Men den adaptern ni snackar om nu är ju ytterligare en som jag inte fattar riktigt hur den ska kopplas in.

 

Jag vet inte riktigt hur bra min reciever är. Köpte den begagnad av en polare som flyttade till NY och inte fick plats med den i bagaget. Som ni kanske förstår har jag inte funderat över det här så mycket innan men inser att jag ändå har ganska bra grejer så det känns lite tattigt att köra vanligt stereoljud till den recievern.

 

Men men, om fem minuter öppnar ljudkällaren här på Stigbergstorget så då ska jag hänga på låset och se vad de har. Kollar väl om de har en sån där 39192 till att börja med iaf....

 

Här är länken till instruktionsboken för min Reciever som jag precis lyckades hitta efter ett sjuhelsikes letande (Orginalet är sen länge återvunnet)

 

http://se.jvc-service.net/public/document.cfm?prog=InstrBook.cfm&Model=RX-888

 

Än en gång tack för hjälpen! Det är guld att få hjälp med sånt här så smidigt. På ljudaffären verkar dom aldrig ha hört talas om sådana här grejer....

 

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den adaptern ni snackar om nu är ju ytterligare en som jag inte fattar riktigt hur den ska kopplas in.

Glöm den! Den är totalt onvändbar till ditt system och har inget med själva ljudkortet att göra.

 

Som ni kanske förstår har jag inte funderat över det här så mycket innan men inser att jag ändå har ganska bra grejer så det känns lite tattigt att köra vanligt stereoljud till den recievern.

Helt klart en OK reciver.

 

Jag är nästan 100 på att du kommer att få det att fungera som du vill. Det som inte kommer att fungera är effekter i nyare spel, de kommer att låta men du missar vissa av dem.

 

Jag är själv Hifi-nerd och inte så insatt i datorspelandets ädla konst. Tror att RN kan fylla på med vilka krav som ställs på ljudkortet för att man skall höra monstren flåsa en i nacken:)

 

Nä, jag hajar att det inte är "State av the Art".

Det var inte min mening att låta nedvärderande, hoppas det inte uppfattades så, utan mer en liten "lustifikation" och en reflektion över utveckligen.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, då det lät inte nervärderande. Jag är tvärtom förbaskat tacksam för att jag får hjälp med det här.... Det är faktiskt riktigt kul att fixa lite även om jag bävar för att gräva upp tio meter kabelvindor (60 m totalt) och installera alltihop...

 

I vilket fall, jag var ner på ljudkällaren nu och köpte en sån där adapter mellan 3.5 till RCA, eller rättare sagt så köpte jag två... en 3.5 mm stereoplug - 6.3 mm stereojack och en 6.3 mm mono plug - RCA jack...

 

Jag kopplade in allt detta på digitalingången på Recievern. Och då får jag ljud... TJOHOOO.... men, det indikeras som Linear PCM (sjutton vet vad det betyder) och sen markeras bara höger och vänster fronthögtalare som insignaler. Jag testade att köra både film från hårddisken och från en DVD skiva. Både med 5.1.

 

Så kan det bero på det du sa innan? Det känns i vilket fall lite skumt. De enda inställningarna jag hittar för ljudet är att man kan välja att köra digitalt, så det gjorde jag.

 

Sen ligger ljudet en aning lågt i nivå också, men i övrigt är det klockrent förutom i bakhögtalarna (som blir lite brusiga)

 

Jag är glad att jag fick ljud så här långt i alla fall...

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall, jag var ner på ljudkällaren nu och köpte en sån där adapter mellan 3.5 till RCA, eller rättare sagt så köpte jag två... en 3.5 mm stereoplug - 6.3 mm stereojack och en 6.3 mm mono plug - RCA jack...

Det funkar ju men jag tycker nog att när du har vägarna förbi en affär som säljer en "hane 3,5mm mono" till "RCA hona" så köper du en sådan. Men det brinner inte och det är ingen ko på isen:)

 

det indikeras som Linear PCM

Det är helt normalt

 

PCM = Pulse Code Modulation kan man läsa om här http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-code_modulation och jag vet att de flesta uppfattar kunskapen som totalt värdelöst vetande:)

 

Jag testade att köra både film från hårddisken och från en DVD skiva. Både med 5.1.

Titta lite på inställningarna för ljudkortet, om jag inte missminner mig så har Creative ett program där man kan testa varje kanal för sig.

 

Så kolla runt lite i förstärkaren och i ljudkortsinställningarna. Får du det inte att lira så postar du igen så skall jag ta en titt i manualen till ljudkortet och hemmabion. Jag hinner inte nu för jag skall ut på ett kundmöte så det får bli till kvällen.

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv Hifi-nerd och inte så insatt i datorspelandets ädla konst. Tror att RN kan fylla på med vilka krav som ställs på ljudkortet för att man skall höra monstren flåsa en i nacken

 

Ja någon Hifi-nerd är jag inte, men däremot säkert en helt vanlig nerd i största allmänhet bara, he he..! =)

 

Att beskriva ljud är naturligtvis mkt svårt, det går nog inte ens utan måste höras och upplevas. Men tiden av 'blip blop' och Donkey Kong är definitivt förbi för all framtid. Spelutvecklare har verkligen upptäckt betydelsen av ljudet i spel och använder, liksom filmmakare, sig ofta av erkända ljudartister som skapar ljudeffekterna, exempelvis musiken, för att "styra" känslorna; när det ska bli mer spänning, mer avslappnat och stämningfyllt o s v. Och ett spel värt namnet är förstås också programmerat att stödja tillgängliga tekniker att framställa ljudet så naturtroget som möjligt, tekniker som ger en känsla av att faktiskt vara "där", mitt inne bland miljöerna i spelet...

 

Creative leder utvecklingen av tekniker för att skapa denna illusion av att finnas med mitt i spelet, och har också gjort det i åratal nu sedan Aureal gick i konkurs för ett antal år sedan. Aureal hade en för tiden mkt bra produkt med sina Vortex 2-kretsar, vilka hade vissa ljudeffekter som Creative inte introducerade förrän bra mkt senare i och med EAX Advanced HD (version 3). Icke desto mindre är EAX (Environment Audio eXtensions) för spel fenomenalt, och iaf mina öron hör tydligt den förbättrade kvalitén på ljudet mellan stegen EAX 1, 2, 3 och nr 4 vilket mitt eget Audigy 2 har stöd för. Den senaste EAX-versionen är nr 5 som det nya X-Fi stödjer.

 

Livslängden för ljudkort är i datortid räknat mkt lång och därför gör det inte så mkt att X-Fi är ganska dyra. Exempelvis Audigy 1 är några år gammalt nu men det gör inte så mycket eftersom Creative har uppdaterat dess drivrutin kontinuerligt, ganska sällan, men ändå med en viss regelbundenhet. Och även detta har en drivrutin med stöd för EAX 4 och nu senast i höstas fick det en alldeles ny OpenAL-drivare. I t ex Quake 4 går det att välja OpenAL i menyerna vilket ger ett helt enastående resultat.

 

Gällande SB Live! har åren tyvärr kommit ikapp det och det är inte längre något särskilt dugligt spelkort. Det har iofs fördelen av att ha ljudprocessorn 10k1 vilken avlastar huvudprocessorn vid beräkningarna av ljudet, men det är också nästan den enda fördelen. Stöd för EAX har det upp till version 2 men det imponerar inte längre. Speciellt inte heller med tanke på att andra ljudkortstillverkare också får bygga in stöd för det ifall de vill.

 

Audigy fick en uppdaterad ljudprocessor, kallad 10k2, vilken har fyra gånger så hög beräkningskraft som SB Live!. Vidare så har det 64 hårdvarukanaler för olika ljudeffekter medan SB Live! bara har 16. Det klarar också uppspelning av 24-bitarsljud (dock ej vid inspelning) medan siffran är 16 även där för SB Live!.

 

Ifall detta lät imponerande så hör då på det här:

X-Fi har 4096 effektkanaler och 67 gånger så hög beräkningskraft som SB Live!, men det är naturligtvis också en överlevnadsfråga för Creative att profilera sig och kunna erbjuda ett riktigt monsterljud, kanske framförallt p g a att så gott som samtliga moderkort idag faktiskt har inbyggda ljudkretsar, många gånger av helt andra tillverkare...

[inlägget ändrat 2005-12-16 17:00:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inställningar i ljudkortet var inte så mycket att hurra för så jag laddade hem hela Creative Diagnostics mm, dessutom uppdaterade jag drivrutinerna. Tog dom för SB Live 5.1 Digital men jag vet i fasen om det var rätt. Ljudet går ut i alla fall om än bara på två kanaler. I stärkaren så har jag också testat alla möjliga mixar men den detekterar lik förbaskat bara två kanaler...

 

Man borde ju i och för sig kunna ansluta dom bakre högtalarna separat genom den svarta utgången på nåt vänster men jag kan inte riktigt se vad det är som fattas....

 

Lägg för guds skull inte ner hela din tid på det här bara! Jag är tacksam som jag är för all hjälp jag har fått. Jag har ju trots allt ljud, bara det är ju ett framsteg på två dagar :)

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg för guds skull inte ner hela din tid på det här bara!

Ingen fara:)

 

Tycker att du skall testa med en DVD. Det krävs dock att du har ett DVD-uppspelarprogram som stöder 5.1. Om du har rätt "codec:ar" installerade på datorn så bör det fungera med XP:s media spelare. Jag är inte så bra på codec:ar så den bollar vi vidare till RN:)

 

Kanske en lite konstig fråga men vad är det som du vill ha ut av din uppkoppling? Är det i första hand för att kunna titta/lyssna på DVD eller är det musik som du är ute efter?

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du skall testa med en DVD. Det krävs dock att du har ett DVD-uppspelarprogram som stöder 5.1. Om du har rätt "codec:ar" installerade på datorn så bör det fungera med XP:s media spelare.

 

Har provat i datorns DVD-spelare med en DVD skiva, har dock inte kopplat in en vanlig DVD spelare för att testa Recievern. Vad det gäller codecar så jag att jag har alla nödvändiga för att spela upp 5.1. Drog hem nåt codecpack för ett tag sen... Jag får väl prova att koppla in en vanlig DVD också...

 

Kanske en lite konstig fråga men vad är det som du vill ha ut av din uppkoppling?

 

Det är i första hand för att kunna köra DVD och filmer på datorn. Även musik förstås men där nöjer jag mig ganska bra med vanlig stereo... Vad det gäller spel så är det helt ointressant för mig eftersom jag nästan aldrig håller på med det....

 

Jag får göra så att jag pillar lite fram och tillbaka i helgen så får jag se var det slutar. Nånstans måste ju felet ligga...

 

I vilket fall så är det bra mycket bättre ljud än innan och det är ju alltid en början....

 

Per

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger att jag har kopplat en 3,5 mm kontakt i högtalare-ut från mitt simpla ljudkort i datorn och vanliga banankontakter, RCA heter väl det? till höger/vänster cdingång bak på min Andersson R1. Och har surroundljud på vad jag vill från datorn. Beroende på hur jag ställer in ljudbilden på förstärkaren. Sladden är typ 15 meter lång.

 

Diskussionen om olika ljudkort är väl ok men det är ju i den externa 5,1, 6,1 eller 7,1 förstärkaren som surrondljudet trollas fram från en vanilg stereosignal från datorn. Och ju bättre surrondförstärkare du har ju mindre skillnad hör du på ett från vanlig stereo framtrollat surrondljud jämfört med ett äkta 5,1 ljud från t ex en dvd. Det är min erfarenhet i varje fall.

 

Ps: bara skummat igenom tråden...

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-12-17 01:20:13 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussionen om olika ljudkort är väl ok men det är ju i den externa 5,1, 6,1 eller 7,1 förstärkaren som surrondljudet trollas fram från en vanilg stereosignal från datorn.

 

Kanske jag missuppfattar lite hur du menar nu, men SB Live! 5.1 har iaf äkta ljudpositionering och inget som bara är framsimulerat med förvrängt "3D-ljud" genom mjukvara. Det ljudkortet klarar att återge Dolby Digital 5.1 när det handlar om filmljud (utan någon hjälp alls av extern förstärkare). Jag har dock för mig att det behövdes den tillhörande programvaran AudioHQ och/eller Surroundmixer för att ljudpositioneringen skulle kunna funka som den ska.

 

Jag har av någon anledning två orginalskivor hemma för SB Live! (använder dock inte något sådant kort längre), satte in en skiva i datorn för att undersöka vad det egentligen fanns för tillhörande programvara. Det var så jag började minnas att nämnda program krävdes för ändamålet ljudpositionering – där fanns ett val "speaker settings" där man var tvungen att välja 5.1-högtalare (samt bocka för rutan AC3 för Dolby Digital 5.1) och det räckte alltså inte med att bara välja detta i Windows "Egenskaper för Ljud och ljudenheter".

 

Detta gäller så klart ifall 5.1-högtalare är kopplade till datorn, har som sagt ingen erfarenhet av externa förstärkare... menar bara att sådana inte är nödvändiga alls bara för att få adekvat ljudpositionering och återgivning av Dolby Digital 5.1 (alltså för ett SB Live! 5.1).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag ville få fram till frågeställaren som inte är så "händig" eller hur han utryckte sig... var att det behövs inget 5,1 ljudkort i datorn för att få ett för mig (och säkert flera) godkänt surroundljud ut via sin surroundförstärkare och alla dess högtalare. Det räcker med en stereosignal från ett simpelt ljudkort.

 

Webbradiokanalen deep house från digitally imported ut i 6,1 förstärkaren och Neo: 6 channel-ljudbilden är inget som går av för hackor! Här separeras ljudbilden till olika högtalare som om det är suorrondljud från början. Jag njuter. Nåja inte riktigt förrän jag kopplat in förstärkaren igen efter renoveringen här hemma.

 

Nu är det två små datorhögtalare som gäller...

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-12-17 04:22:15 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med en stereosignal från ett simpelt ljudkort.

 

Okej att det kanske låter ifrån alla högtalare då, men blir det verkligen äkta ljudpositionering? Alltså att rätt ljud kommer från rätt håll – skjuter någon ett pistoskott snett framifrån höger ska kulan höras vina förbi snett baktill från vänster. Har själv aldrig kopplat ljudkortet till extern förstärkare eftersom det står en vanlig stationär DVD-spelare i vardagsrummet, kopplad till sitt eget 5.1-system, så jag har ingen aning. Jag tvivlar ändå på att det funkar som det ska (med ljudpositioneringen), men ifall du kan hävda motsatsen blir min världsbild en helt annan! ;-)

 

Det hela påminner iaf litegrann om Creatives teknik CMSS 3D vilken påstås kunna simulera surroundsljud av t o m en monokälla till flera högtalare, vilket inte imponerar ett dugg på mig. "Surround" är för mig meningslöst så länge en korrekt ljudpositionering saknas. Sen är det ju också så att DVD-filmen så klart måste innehålla t ex Dolby Digital- eller DTS-formatet för förstärkaren alls ska kunna skicka ut detta ljud till högtalarna (DTS låter lite bättre tycker jag, tack vare att det inte är lika hårt komprimerat som Dolby Digital)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så jag började minnas att nämnda program krävdes för ändamålet ljudpositionering – där fanns ett val "speaker settings" där man var tvungen att välja 5.1-högtalare (samt bocka för rutan AC3 för Dolby Digital 5.1) och det räckte alltså inte med att bara välja detta i Windows "Egenskaper för Ljud och ljudenheter".

När jag läser vad du skriver så kommer jag ihåg att det var så det var. Frågeställaren måste installera programvaran som medföljde kortet för att det skall fungera med 5.1

-nisse

 

-God Jul-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...