Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Motorola vs Intel


SYS64738

Rekommendera Poster

Hej!

 

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta av någon processorkunnig motorola-processorers intel motsvarighet.

 

T.ex. 68000 är en 16-bitars processor som närmast motsvaras av en 80286 eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

68000 processorn ligger väl någonstans mellan 286:an och 386:an, eftersom vissa delar av 68000 arkitekturen är 24 och 32 bitars. Dessutom har 68k processorn det där real-/supervised mode eller vad det nu hette, som är mer lik 386:ans funktioner.

 

Rätta mig gärna om jag har fel, det var ett tag sedan jag sålde min Atari...

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Krille12,

 

det är svårt att jämföra dem rakt av. 68000 har 16 bitars databuss, 24 bitars adressbuss och 32 bitars register. 80286 har 16 bitar för data, 24 för adresser men bara 16 bitars register.

 

Å andra sidan började 80286 på 6 MHz för att stiga till 25 MHz, medan de flesta 68000 kördes på 7 MHz.

 

Det är först från 80386/68030 som de börjar bli direkt jämförbara eftersom de då är 32-bitars rakt igenom (68020 är visserlien också 32-bitars, men saknar "protected mode").

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nee, 68000 kördes bara på 7MHz på Amigan, Atarin körde den på 8MHz (dock ingen större skillnad)

Men, om du studerar Elfa-katalogen lite så märker du att det finns en 16MHz version oxå.

 

 

Intressant är oxå detta:

Motorola gav ut 68000 runt 1978-79 om jag minns rätt.

286:an kom inte ut förrän runt 1985? eller?

Så, i vilket fall som helst är motorola mycket tidigare i utvecklingen än vad Intel är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

benjamin

 

"Intressant är oxå detta:

Motorola gav ut 68000 runt 1978-79 om jag minns rätt.

286:an kom inte ut förrän runt 1985? eller?

Så, i vilket fall som helst är motorola mycket tidigare i utvecklingen än vad Intel är."

 

intressant vad som hände för 15-20 år sedan.. ?? suuure...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag kan bevisa att Motorola är bättre nu oxå

 

Ta och studera exakt hur en Motorola CPU och en Intel CPU arbetar med sina register och dylikt.

Enklaste sättet är att lära sig asm på de båda CPU-typerna.

 

Du kommer då att upptäcka att Intel-asm är totalt ologisk.

Man blir snurrig bara man tänker på hur helflummig dom lagt upp sina register.

 

Även 68000 till 68060-cpu är enormt mycket lättare att programmera än Intels motsvarighter som tillomed BORDE vara modernare....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

benjamin

 

"Ta och studera exakt hur en Motorola CPU och en Intel CPU arbetar med

sina register och dylikt.

Enklaste sättet är att lära sig asm på de båda CPU-typerna."

 

jag kan asm på bägge cpuerna ditt jävla offer.

 

att påstå att en motorola cpu är bättre idag för det är ju inget annt än

patetiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur det är idag vet jag faktiskt inte. jag har inte stött på någon G4-cpu än.

 

men 68xxx-serien var rejält mycket bättre uppbyggt än intels x86-serie.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, alla dom som sitter här och är allmänt otrevliga, svär och liknande.

hur kommer det sig att dom alltid är anonyma?

 

vågar ni inte stå för vad ni tycker eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benjamin,

 

"vågar ni inte stå för vad ni tycker eller?"

 

Jag är otrevlig och får stånd varje gång jag tycker något !

 

eller.....eh, could you please rephrase ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att motorola gör klyftigare å stiligare processorer än intel trodde jag var allmänt känt juh. Energisnåla osv.

 

Men Intels processorer "har högre meggahärts" å då är de juh såklart mycket tuffare... doh..

 

/Weyland - numer pcnisse..ex-amigaveteran.. tycker apple gör genidrag på genidrag med produkter för svenssons...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså. förlåt då. Jag visste faktiskt inte att du var förståndshandikappad.

 

Men, vad jag menade var:

Varför börja svära åt mig bara för att vi inte tycker exakt samma saker?

(och så kom jag att tänka på att alla som svär och är otrevliga här är alltid anonyma. kan det bero på feghet då eller?

 

Men visst är motorola bättre på CPU:er ja :)

 

(fd Atari-user - numera pc-nisse med gnu-linux)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lägger jag mig inte i er diskussion, men nachoman, kom igen nu! Nog kan du väl argumentera bättre än att använda skällsord?

 

nachoman skrev:

jag kan asm på bägge cpuerna ditt jävla offer.

 

FY!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Men visst är motorola bättre på CPU:er ja :)

 

Bara för att dom implementerar den finare RISC arkitekturen betyder inte att dom kan designa bättre än någon annan.

Ta t.ex. 500mhz gränsen som ska överkomma genom att göra på det gamla goda CISC viset genom att lägga till mera uhm... glömt namnet... saker...

 

Jämför Intels RISC/VLIW implementation så är G4/5 inte så mycket att komma med...

Stene talar visst om multipla processor kärnor osv... men hur det går uppemot en EPIC Cpu får vi se, jag har stor hopp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Att motorola gör klyftigare å stiligare processorer än intel trodde jag var allmänt känt juh. Energisnåla osv.

 

Energi snåla det ger jag dig, RISC arkitektur, det är svårt att få den sämre än CISC men tvärtom att få CISC bättre än RISC är svårt, vilket Intel och AMD har gjort...

 

 

Men Intels processorer "har högre meggahärts" å då är de juh såklart mycket tuffare... doh..

 

Vilket jämfört med vad Apple vill man ska tro gör mycket mera skillnad än vad dom vill att medel-svensson ska tro...

 

Dom kan nu åtminståne designa en CPU som kan högre än 500mhz :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

petra...

 

inte mitt fel att benjamin är ett offer.

han tycker att han är så grymt tuff bara för att han kan lite asm och därför anser att motorola cpus är bättre.

sedan visar det sig att han inte ens har kodat asm på powerpc utan på 68xxx.

då är man ett offer och skall inte spela besserwisser på min bekostnad.

 

"FY!"

 

asch hjälper inte... man kan inte lära gamla pcanvändare sitta. du får rikta in dig mot en yngre generation.

[inlägget ändrat 2000-08-03 21:14:32 av nachoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kalla folk "djälva offer" och fårskalle som jag såg i ett annat inlägg av dig visar inte precis någon större grad av mognad.

 

Det sänker bara debatten till noll och intet... och det säger ganska mycket om dig som person. Bara för att man inte är överens i olika frågor innebär det ju inte att motståndaren är en idiot.

 

Så jag fortsätter att säga:

 

FY!!!

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Att kalla folk "djälva offer" och fårskalle som jag såg i ett annat inlägg av dig visar inte precis någon större grad av mognad.

 

Det sänker bara debatten till noll och intet... och det säger ganska mycket om dig som person. Bara för att man inte är överens i olika frågor innebär det ju inte att motståndaren är en idiot."

 

Jaha tror du att du är en SMARTY MAN GAEM DESIGNER eller någon sorts FPS SURVIVOR?

Kanske vi ska skicka "Jason Hall, Kings of teh Monstars# efter dig?

 

 

:)))))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"HDS, öh.... vad snackar du om?????"

 

Sorry jag hadde varit en bra tid på www.somethingawful.com och läst "FPS smarty man gaem survivor" el. vad det nu hette.

Den där Jeff K. 'r för kul :)

 

Med andra ord, "I snapped"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

petra

 

om han skall spela allan på min bekostnad är han i mina ögon en

stor idiot, ett offer, en fårskalle, ett miffo....

 

"FY!!!"

 

och nej... du kan inte lära mig sitta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte varför du måste kalla folk en massa elakheter för att få fram din åsikt. Känns inte riktigt seriöst.

 

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att någong spelar allan på din bekostnad... vad innebär det, egentligen???

 

Tycker du att nån "spelar allan" på din bekostnad får du väl komma med mer vassa argument än att vräka ur dig en massa otidigheter.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Hållén

 

 

 

Härlig diskussion ni har här!

 

Borde inte både Intels, Motorolas och Amds processorer ha för- och nackdelar gentemot varandra eftersom alla 3 finns på marknaden?

 

En produkt som är sämre än någon annan på alla punkter brukar ju dö ut av sig själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...