Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rome Total War


OdMan

Rekommendera Poster

Innan 1:a Juli 2005 fick man tanka ner hur mycket man ville. Bränna ner det och ta 100 kopior på det om man så ville. Helt legalt, inga problem alls. Du fick till och med dela ut skivorna bland dina kompisar om du ville, eftersom det var dina kopior.

Så länge du tankade ner musik, film eller böcker men inte när du tankade ner programvara. Programvara och musik är olika saker både i verkligheten och inför lagen. Men du kanske talar om ett för oss övriga ökänt musikstycke vid namn "Rome Total War" som du bara kallar för spel och med modda menar du något helt annat...

 

Vad vet vi?

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Peter och SH här rätt här. Tackar för rättelsen. :) Var lite insnöad på just mp3 (musik), eftersom det är musikbranshen som är de största aktörerna som protesterar mot fildeling. Glömde därför bort att det handlade om ett spel (programvara) när jag gjorde inlägget. Programvara har aldrig varit tillåtet att tanka ner. Inte ens före första Juli...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har så många åsikter om sp mycket tycker jag att du ska ta och skriva en bok.

 

men jag har däremot aldrig påstått att jag har delat ut utan du tar dig själv rätten att anklaga mig för det, det är väldigt allvarligt för mig att någon anklagar mig för något jag inte har gjort heller däremot antog jag att eftersom du har intenet så har du säkert vid ett eller annat tillfälle använt dig av delningsprogram. Jag har till motsats påpekat att jag aldrig delade ut utan använde för privat bruk.

 

Det jag delar på vill säga dc, har jag lagt en varning för så att folk vet att om de bor i sverige att de inte får ladda ner från mig, hur bryter jag då mot lagen, det är inte illegalt att använda det utan att distributera på ett eller annat sätt!

 

jag tror inte heller att det är samma lag för musik och för spel, jag menade spelet.

[inlägget ändrat 2005-12-09 04:20:01 av OdMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missar poängen.

 

Själva utdelningen är olaglig i sig.

 

Om du är det minsta intresserad av hur upphovsrätten fungerar i verkligheten kan du läsa detta (sök efter "tillgängliggöranderätten", men läs gärna hela texten):

 

http://www.juridicum.su.se/iri/karc/Upphovsratt_2001.pdf

 

När du delar ut en sak på dc gör du det tillgängligt för allmännheten (personer utanför din familj och närmaste vänner). Om nån sen utnyttjar den möjligheten att ladda ner gör de sig själva skyldiga till brott enligt ändringarna som skedde 1 juli i år.

 

[inlägget ändrat 2005-12-09 07:46:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har däremot aldrig påstått att jag har delat ut utan du tar dig själv rätten att anklaga mig för det, det är väldigt allvarligt för mig att någon anklagar mig för något jag inte har gjort heller däremot antog jag att eftersom du har intenet så har du säkert vid ett eller annat tillfälle använt dig av delningsprogram. Jag har till motsats påpekat att jag aldrig delade ut utan använde för privat bruk.

 

Jag läste igenom mitt eget inlägg en extra gång för säkerhetsskull men jag ser inte ett enda exempel där jag anklagar dig för att dela ut någonting. Det enda jag gjorde var att upplysa dig om hur lagen lyder. Du erkände däremot själv att du tankat ner ett spel, Rome Total War och det är klarlagt att det inte ens var tillåtet innan 1:a Juli.

 

Bara för att man har internet innebär det inte att man automatiskt sysslar med olaglig verksamhet. I detta fall fildelning... Antag inte så mycket om vad andra människor gör är mitt råd till dig, du kan nämligen ha fel tänka sig... Det jag gjort det senaste två åren är att spela www.ashenempires.com och det betalar jag för. Tror inte ens det går att spela utan att betala. Förutom det har jag även spelat Doom 3 när det släpptes, ett köpt exemplar. Har även spelat Civilization 4 nu när det släpptes för högst en månad sen.

 

Det jag delar på vill säga dc, har jag lagt en varning för så att folk vet att om de bor i sverige att de inte får ladda ner från mig, hur bryter jag då mot lagen, det är inte illegalt att använda det utan att distributera på ett eller annat sätt!

 

Ok, här säger du emot dig själv. Först säger du att du aldrig påstått att du delar ut, att jag påstått felaktigt att du delar ut. Att du dessutom tar alvarligt på att bli anklagad för det. (förra citatet) Men nu erkänner du ju själv att du de facto delar ut! Spelar väl ingen roll om du varnar folk eller inte, faktum är att du delar ut och det är olagligt, punkt. Du bryter emot lagen så fort du delar ut någonting. Det är inte först när folk tankar ner från dig lagbrottet sker. När folk tankar ner, då bryter även de mot lagen. När du delar ut någonting så gör du det tillgängligt för alla andra och det är inte tillåtet.

 

jag tror inte heller att det är samma lag för musik och för spel, jag menade spelet.

 

Det är ju det du inte fattat ännu.... Det har aldrig varit tillåtet när det gäller programvara (tex spel)....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efterlysning av upphovsrättsskyddat material (via olagliga vägar) är i strid med Eforums förhållningsregler.

 

Jag anser därför att denna tråd är avslutad. Eftersom det i tråden framkom en mer seriös diskussion kring upphovsrätt så låter jag tråden ligga kvar, men låser den för vidare redigering.

 

/Moderator för Spelsnack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...