Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation av XP - hur ofta?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

XP sägs inte behövas ominstalleras lika ofta som föregångaren Win95/98.

 

Ändå tycker jag att ett halvår är gränsen för en ominstallation. Redan efter ett halvår känns datorn trög, tycker jag. Vid uppstart tuggar, tuggar och tuggar hårddisken. Vet inte om det är antivirusprogrammet och Diskeeper som ligger bakom tuggandet.

 

I autostart har jag tre program brandväggen, Diskeeper och antivirusprogrammet. Försöker också hålla rent efter program som jag provat och avinstallerat.

 

Går in manuellt och rensar upp.

Kör CCleaner och Regseeker med jämna mellanrum.

 

Hur ofta ominstallerar ni? En gång i halvåret?

Nu menar jag för att hålla operativsystemet i trim och inte efter virusattacker och annat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte installerat om den här datorn som är två år gammal. Det är möjligt att den har blivit lite långsammare men inte så mycket så det märks något nämnvärt. Jag håller efter i msconfig. Fast jag håller inte på och avinstallerar mycket, det jag installerar är sådant som jag vet att jag vill ha och det är ju väldigt lite av det som startar automatiskt och bara sådant som skulle installeras på nytt om jag ominstallerade Windows. Listan från HijackThis är kort jämfört med de flesta loggar jag ser.

 

Du kan ju avaktivera Diskkeeper och se om uppstarten går snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför kör man Symatec Ghost en gång i månaden :) Tar 2 minuter att få datorn i ursprungskcik med alla program installerade och klara.

 

/Ö - No man is and island

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Du kan ju avaktivera Diskkeeper och se om uppstarten går snabbare.

 

Jag ska prova det och se vad som händer.

 

Tittade på autostart av Diskeeper nu, men kvaddar man inte funktionen då?

Jag menar, Diskeeper defragmenterar automatiskt när XP är igång. Stänger jag då autostarten, så funkar kanske inte automatiska defragmenteringen?

 

Vet inte hur lång en HijackThis blir hos mig, men tror inte den blir så fasligt lång.

 

Ö . skrev:

Därför kör man Symatec Ghost en gång i månaden :) Tar 2 minuter att få datorn i ursprungskcik med alla program installerade och klara.

 

Jo, jag har tänkt skaffa Ghostprogram också, men får inte tummarna loss. :-)

Låter väldigt smidigt, tycker jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2005-11-19 10:50:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta ominstallerar ni? En gång i halvåret?

 

Snart 2 år och 10 månader sedan jag skaffade denna burk och den är aldrig ominstallerad.

 

Som Cecilia skriver, håll efter installationen. Bortsett från msconfig och HJT kan jag rekommendera "services.msc" som konfigurerar alla tjänster.

 

Ett tag var jag inne på "ominstallationsspåret" men nu har jag sett det lite som en sport att inte behöva göra det. Framtiden får utvisa hur det går.

 

[inlägget ändrat 2005-11-19 10:28:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Som Cecilia skriver, håll efter installationen. Bortsett från msconfig och HJT kan jag rekommendera "services.msc" som konfigurerar alla tjänster.

 

Tack för tipset!

 

Jag har inaktiverat alla tjänster som rekommenderas att man ska inaktivera. Brukar meka med det direkt efter en ominstallation. Har gjort en snygg lista från bland annat BlackViper på tjänster som ska inaktiveras och inte.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Minsta Hijackloggen från min dator. :-)

Titta gärna om ni kan hitta något skumt. Tror inte det, eller?

 

[log]Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 15:06:43, on 2005-11-19

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program\Sygate\SPF\smc.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Program\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe

C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe

C:\Program\Executive Software\Diskeeper\DkService.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\Program\UPHClean\uphclean.exe

C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe

C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe

C:\Program\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe

C:\PROGRAM\MOZILL~1\FIREFOX.EXE

C:\Program\Winamp\winamp.exe

C:\Hijack\HijackThis.exe

 

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://windowsupdate.microsoft.com/

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [smcService] C:\Program\Sygate\SPF\smc.exe -startgui

O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\Program\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [DiskeeperSystray] "C:\Program\Executive Software\Diskeeper\DkIcon.exe"

O9 - Extra button: (no name) - {85d1f590-48f4-11d9-9669-0800200c9a66} - C:\WINDOWS\system32\shdocvw.dll

O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1119126791437

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1119126739750

O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Program\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe

O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe

O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)

O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)

O23 - Service: Diskeeper - Executive Software International, Inc. - C:\Program\Executive Software\Diskeeper\DkService.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

O23 - Service: Sygate Personal Firewall (SmcService) - Sygate Technologies, Inc. - C:\Program\Sygate\SPF\smc.exe[/log]

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föredömligt kort. :thumbsup:

Och naturligtvis inga otrevligheter heller.:)

 

Överklockar du grafikkortet? Om inte så verkar det som att detta:

RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

skulle kunna avbockas i msconfig enligt denna sida:

http://www.bleepingcomputer.com/startups/rundll32.exe_NvCpl.dll_NvStartup-3809.html

 

Gillar du att ha Diskkeeper som en ikon vid klockan?

http://www.bleepingcomputer.com/startups/DkIcon.exe-1322.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Föredömligt kort. [Tumme upp]

Och naturligtvis inga otrevligheter heller.:)

 

Trevligt! :-)

 

Överklockar du grafikkortet? Om inte så verkar det som att detta:

RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

skulle kunna avbockas i msconfig enligt denna sida:

http://www.bleepingcomputer.com/startups/rundll32.exe_NvCpl.dll_N

vStartup-3809.html

 

Jag har provat, men det har inte varit nu utan för rätt länge sen. Har hunnit installera om sedan dess. Jag har funderat på just den raden om jag skulle våga ta bort den eller inte, men nu har du gett mig svaret att det går.

 

Gillar du att ha Diskkeeper som en ikon vid klockan?

http://www.bleepingcomputer.com/startups/DkIcon.exe-1322.html

 

Den dyker upp som en ikon när Diskeeper körs, men den ligger inte där konstant. Då kan jag tydligen plocka bort det från autostart utan att kvadda Diskeepers övriga funktioner. Där ser man.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2005-11-19 16:34:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på just den raden om jag skulle våga ta bort den eller inte, men nu har du gett mig svaret att det går.

Inget löfte från mig dock, men blir det problem så är det ju bara att sätta dit bocken igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar en hel del, men med tanke på tiden det kan ta, brukar jag direkt efter omghostning uppdatera datorn mot Ms samt antivirus och annan hård/mjukvara. SÅ då tar det inte så lång tid. Speldatorn - som jag köpte för 2 år sedan, har jag fått ghosta om kanske varannan månad eller en gång per halvår. Helt enkelt för att en del spelpatchar inte fungerar att installera som de borde - på licensierade spel!

 

På kontorsdatorn har jag i princip inte installerat om något på 3 år - köpte den för drygt 5 år sedan och lade in XP direkt. För säkerhets skull installerade jag om den i våras, uppdaterade och lade en image på installationen med Norton Ghost. Den bara knallar och går...

 

Och, jag har genom åren gjort en del registerhack, men har lärt mig vara ytterst varsam med det. Liksom att man bör vara varsam med vad man installerar... Brukade ha en del "shareware" fram till för några år sedan, har lagt ner det, eftersom en hel del av de program jag provade visade sig vara instabila och gjorde systemet instablit i efterhand.

 

De enda "rensarprogram" jag använder är Norton Antivirus och adaware.

 

Och för säkerhets skull brukar jag uppdatera imagen senast ett halvår efter senaste ominstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

 

Minsta Hijackloggen från min dator.

Denna är väl inte så lång heller. :)

 

[log]Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 16:44:26, on 2005-11-19

Platform: Windows 2003 SP1 (WinNT 5.02.3790)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.3790.1830)

 

Running processes:

C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe

C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe

C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe

C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe

C:\Program Files (x86)\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe

C:\Program Files (x86)\ASUS\Ai Booster\OverClk.exe

C:\Program Files (x86)\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe

C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe

C:\Program Files (x86)\Motherboard Monitor 5\MBM5.EXE

C:\Program Files (x86)\Microsoft AntiSpyware\gcasDtServ.exe

E:\Downloads\Spyware\HijackThis\HijackThis1.99.1.exe

 

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.svd.se/

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit

O3 - Toolbar: IDG Toolbar - {61c7a79f-3af7-406f-b842-2417bff5321b} - mscoree.dll (file missing)

O4 - HKLM\..\Run: [Launch Ai Booster] "C:\Program Files (x86)\ASUS\Ai Booster\OverClk.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\SysWow64\NeroCheck.exe

O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Program Files (x86)\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [MBM 5] "C:\Program Files (x86)\Motherboard Monitor 5\MBM5.EXE"

O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program Files (x86)\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204

O16 - DPF: {3BFFE033-BF43-11D5-A271-00A024A51325} (iNotes6 Class) - https://mail4.sll.se/iNotes6W.cab

O16 - DPF: {82774781-8F4E-11D1-AB1C-0000F8773BF0} (DLC Class) - http://transfers.one.microsoft.com/FTM/TransferSource/grTransferCtrl.cab

O20 - Winlogon Notify: dimsntfy - C:\WINDOWS\SYSTEM32\dimsntfy.dll

O20 - Winlogon Notify: EFS - C:\WINDOWS\SYSTEM32\sclgntfy.dll

O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe

O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe

O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)

O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)

O23 - Service: Logical Disk Manager Administrative Service (dmadmin) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\dmadmin.exe (file missing)

O23 - Service: Event Log (Eventlog) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\services.exe (file missing)

O23 - Service: HTTP SSL (HTTPFilter) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files (x86)\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: InCD Helper (InCDsrv) - Ahead Software AG - C:\Program Files (x86)\Ahead\InCD\InCDsrv.exe

O23 - Service: Distributed Transaction Coordinator (MSDTC) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\msdtc.exe (file missing)

O23 - Service: Net Logon (Netlogon) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: NT LM Security Support Provider (NtLmSsp) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\nvsvc64.exe (file missing)

O23 - Service: Plug and Play (PlugPlay) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\services.exe (file missing)

O23 - Service: IPSEC Services (PolicyAgent) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: Protected Storage (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: Remote Desktop Help Session Manager (RDSessMgr) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\sessmgr.exe (file missing)

O23 - Service: Security Accounts Manager (SamSs) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: Virtual Disk Service (vds) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\vds.exe (file missing)

O23 - Service: Volume Shadow Copy (VSS) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\vssvc.exe (file missing)

O23 - Service: WMI Performance Adapter (WmiApSrv) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiapsrv.exe (file missing)[/log]

 

Det står att platformen är Windows 2003, men jag har XP x64 (64-bitars).

Snabb uppstart och i övrigt snabb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var många "file missing", är det så att det är avinstallerat men registerposten ligger kvar eller är det HijackThis som inte fungerar så bra med XP x64?

 

NeroCheck är inte nödvändig enligt denna sida:

http://www.bleepingcomputer.com/startups/NeroCheck.exe-3619.html

 

Adobe startar jämn också, behövs det?

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

 

Det var många "file missing"...NeroCheck är inte nödvändigt...Adobe startar jämnt

"File missing" gissar jag har att göra med x64.

 

NeroCheck är nu "terminated".

 

Adobe är Adobe Speed Launch, som snabbar upp tiden att ladda Adobe Reader. Kanske inte nödvändigt, men det får vara.

 

Tack för analysen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig blir datorn bara obetydligt segare med tiden, däremot börjar saker av olika anledningar att fungera sämre efter en tid. Jag begriper inte varför eftersom jag inte håller på och installerar/avinstallerar. Problemet verkar inte heller vara otrevligheter som smugit sig in i datorn eftersom jag skannat med antivirus- och antispywareprogramvara samt låtit Cecilia titta på HijackThis-loggen. Vad jag önskar vore att systemet inte förändrade och förintade sig själv, som tycks vara fallet. För dig blir symptomen tydligen en segare dator, medan för mig börjar det krångla.

 

Edit: När jag säger efter en tid så menar jag runt 8 månader. Detta tycks vara en magiskt gräns för hur länge min dator fungerar klanderfritt.

[inlägget ändrat 2005-11-19 18:15:03 av andreas30]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

...envisas XP med att ta tillbaka hela tiden när jag plockat bort bocken från Autostart i msconfig. Då skapas en exakt likadan rad nedanför med alternativet förbockat och då har jag plötsligt två rader.

 

Plockar jag bort raden med CCleaner, så är raden tillbaka nästa gång jag startar upp datorn.

 

Nu har jag inte tömt återställningspunkterna, förstås. Kanske ska göra det?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder skrev:

 

RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

...envisas XP med att ta tillbaka hela tiden när jag plockat bort bocken från Autostart i msconfig.

Har du testat att göra det registervägen?

 

HKEY_Local_Machine\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

Har du testat att göra det registervägen?

 

Nej, det har jag inte gjort.

 

Däremot provade jag Tjänstevägen. Stoppade tjänsten NVIDIA Display Driver

Service och inaktiverade tjänsten. Startade om och plockade sedan bort det i Autostart med CCleaner.

 

Startade om igen och nu är det borta. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Stefan, och ni andra som funderar över detta med ett "sackande" XP. Jag ahr noterat ett antal saker under de år som jag haft XP. Som att vissa saker finns med i autostarten oavsett hur många gånger man "plockar bort" dom.

 

Jag kom fram till att jag tröttnade på att lägga ner storta mängder tid på att fixa till detta, vilket ofta ledde till en ominstallation, och istället fundera över vad jag egentligen ska ha datorn till, och hur jag uppdaterar den.

 

Det ledde till att jag har en dator sedan 2 år, som går som ren kontorsdator, med små ändringar i msconfig och endast de program jag använder. Det fungerar förvånansvärt bra. Jag undviker ladda ner och installera demos, shareware och har en annan dator som speldator.

 

De flesta har troligen en och samma dator till "allt", vilket kan innebära att man får tänka sig för vad man installerar, så man slipper avinstallera....

 

Och ett tips; Jag har sedan flera år varit med i Sysopt, ett ypperligt forum för att få hjälp med allt möjligt som rör datarelaterade problem. Jag rekommenderar att ni som har problem - det händer mig också - tar er dit och skaffar ett konto. Det gratis, adressen är http://www.sysopt.com

 

Lycka till!

 

[inlägget ändrat 2005-11-21 21:48:42 av LionSword]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som att vissa saker finns med i autostarten oavsett hur många gånger man "plockar bort" dom.

Kom på nu att sådant är ju Spybots TeaTimer-funktion bra på att förhindra. TeaTimer övervakar registerändringar för autostarten och när något program vill lägga in något där så kommer det upp en fråga om man vill godkänna ändringen. Man kan då svara Nej och Kom ihåg så får man aldrig mer upp frågan om den posten och TeaTimer förhindrar programmet framöver att lägga in just den ändringen igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
LionSword skrev:

Det ledde till att jag har en dator sedan 2 år, som går som ren kontorsdator, med små ändringar i msconfig och endast de program jag använder. Det fungerar förvånansvärt bra. Jag undviker ladda ner och installera demos, shareware och har en annan dator som speldator.

 

Jag har också varit en sådan som testade alla shareware och demos jag kom över, men när det visade sig att jag fick installera om flera gånger i månaden så slutade jag med det. Det var på Win95/98-tiden. :-)

 

Idag kör jag bara freewareprogram. Okej, ser något intressant ut så kan jag tänka mig ladda ned och prova ett freeware. Ligger länge orört på disken innan jag bestämmer mig för ett test eller inte.

 

LionSword skrev:

De flesta har troligen en och samma dator till "allt", vilket kan innebära att man får tänka sig för vad man installerar, så man slipper avinstallera....

 

Önskar mig en dator som jag kan ha till experiment, så att inget förstör min "arbetsstation" där jag utför seriösa jobb. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har gjort en snygg lista från bland annat BlackViper på tjänster som ska inaktiveras och inte.

 

Den listan kan du ju posta hit!

...Vem vet, är kanske värt en poäng;)

 

 

[Edit] Oops..hamnade visst fel!?

 

b.t.w Går det att flytta inlägg som hamnar fel?

 

/

[inlägget ändrat 2005-11-23 14:51:40 av Stipp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stipp skrev:

 

b.t.w Går det att flytta inlägg som hamnar fel?

Du kan inte själv flytta, utan får be moderatorn ta bort det, genom att anmäla inlägget. Hon eller han gör det så snart de loggar in.

Posta ett nytt inlägg där det hör hemma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...