Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation av XP - hur ofta?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Jepp!

 

Men då ligger du alltid efter i fråga om säkerhetspatchar & andra uppdateringar!!

 

Ghost är bra till vissa saker, men man skall kanske inte överdriva!?

 

 

/Ynf

Ladda ner en professionell & väl genomtänkt installationsanvisning för maximal prestanda, hög säkerhet mot virus & angrepp samt mycket stabil drift på: http://www.tsv14.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till.

 

Jag vet inte vad ni andra har för skivor/programvaror till era datorer, men om ni köpt dom genom jobbet antar jag att ni fått skivor med "ghost"-versioner - dvs återställningsskivor - som leverantören skickade med. I mitt och många andras tycke rena skräpet.

 

Man bör ha skivor med rena versioner av OS (ev. inkl SP:ar), nyttoprogram antivirus och annat som man behöver. Och idealet är att göra en s.k. "unattended" installations-cd/dvd med allt man behöver. OBS! Behöver...

 

Här finns det en del info, jag har haft glädje av det så...

 

http://unattended.msfn.org/

 

Fördelarna är bland annat:

1 - Du får med de program du vet fungerar med de rätta versionerna

2 - Du får en cd/dvd som du kan använda även till andra datorer. Under förutsättning att dessa fyller systemkraven

 

Nackdelen(?) är att man bör ha en dvd-brännare/läsare.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivorna från tillverkarna brukar vara mycket skräp o lite vettigt :)

 

med "Ghost" syftas det på Norton Ghost, program för partition kopiering mm.

 

Unattended förstår jag inte användingsområdet för när ghost finns - jag "installerar" (kopierar en partition) windows 2k och windows XP med ca 10 tillhörande program och alla drivrutiner på lite under 3 minuter när jag ghostar. (3 GB information som ska från hårddisk till hårddisk) Går att göra från skiva oxå... fast då lite segare...

 

Fast om man ska installera windows på olika maskiner med olika maskinvara... då skulle Unattended installation nog vara guld värt! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unattended används ofta när flera datorer skall installeras med liknande programvaror men datorerna har olika hårdvara i sig. Vid en installation på en viss dator - med viss hårdvara i sig - anpassas ju exempelvis XP efter hårdvaran.

 

Men för den har har 1 dator lönar det sig kanske inte tidsmässigt göra en unattended installation.

 

Har arbetat med detta, och kunde konstatera att skulla jag ha ut ett antal klienter till kunder som satt på olika domäner och ibland med litet olika hårdvara, var det precis som du nämner guld värt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...