Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fakta om prestanda


54321

Rekommendera Poster

Sten-Erik Björling

SpecMark testar inte AltiVec och även testprogrammen för Mac från Ziff testar inte de heller AltiVec-rutinerna i systemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Skillnaden mellan AltiVec och t ex MMX i Intel-processorer är att anropen för AltiVec är mycket enklare att använda. Man behöver inte som i MMXs fall optimera med handoptimerad kod.

 

En annan skillnad är att mycket av rutinerna i MacOS 9.04 som QuickTime och kommunikation samt matematiska rutiner använder AltiVec vilket innebär att systemet i sig självt blir optimerat då det körs på en G4. Med MacOS X kommer mängder av nya funktioner att använda dessa rutiner mer optimalt. Att ett test som SpecMark inte tar hänsyn till de operationstyper som AltiVec hanterar säger därmed inte mycket om datorernas prestanda.

 

AltiVec griper in där man behöver prestandan - man behöver den i komprimeringar, beräkningar, bildmanipulationer, 3D och emulatorer. Inom PC-världen säger man redan idag att man inte behöver mer än ca 400 MHz för att köra Office - men avsevärt mer för att köra grafiskt tunga program som Photoshop. Mac är ett bättre balanserat system när man tänker på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

AltiVec griper in där man behöver prestandan - man behöver den i komprimeringar, beräkningar, bildmanipulationer, 3D och emulatorer. Inom PC-världen säger man redan idag att man inte behöver mer än ca 400 MHz för att köra Office - men avsevärt mer för att köra grafiskt tunga program som Photoshop. Mac är ett bättre balanserat system när man tänker på det sättet.

 

Är helt galen?

Jag kör Photoshop 5 på min 400mhz PII och det går hur bra somhelst för mig, kanske om jag skulle köra med bilder 10-20mb+ kanske jag skulle tänka på att slänga in en 1ghz athlon, inte bara för PS med för spelen också(fastän det inte finns några spel idag som inte gär nästan fläck fritt på en 400)

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit så långt att jag kan skilja på datorer och flickvänner. :)

 

Jag förstår också att design också kan vara viktigt vid ett datorköp.

Men jag måste säga att prestanda kommer före för min del.

 

Sen ..det där med känslor och så...

Snabb dator är en go känsla!

 

// Rikard

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, Mr. Karbas.

 

Specsiffran för AMD hittar du nästan längst upp i den första länken.

Specsiffran för Intel hittar du ungefär mitt på sidan (första länken).

Specsiffran för Motorola hittar du via den andra länken, i tabellen.

 

Hoppas det går bättre nu.

 

JC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sten-Erik,

 

Spec-testerna består av ett antal verkliga problem. De är inte avsedda att testa någon specifik teknik utan avsedda att utgöra ett antal standardiserade beräkningsproblem som det är upp till varje processortillverkare att lösa. Självfallet får tillverkaren använda alla tillgängliga processorinstruktioner varför programmen från varje processortillverkare är maximalt optimerade med de instruktioner som ger den bästa prestandan.

 

Vilka instruktioner som bäst utför jobbet är alltså upp till Motorola att avgöra.

 

JC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta inhoppet men jag bara måste bemöta His Divine Shadows inlägg om Photoshop.

Som yrkesman inom bildhantering/reklam måste jag fråga

- Vem bryr sig om MHz med sådana små bilder?

Enligt min mening så är välfyllda RAM-platser värt minst lika mycket som en massa MHz när det gäller just Photoshop.

Jag vet inte hur det funkar i PC:n men i Macen tilldelar man ju Photoshop så mycket RAM som behövs (Den aktuella bildens storlek x 5).

I min G4 kan jag alltså sitta och lattja med bilder på upp till 200 Mb direkt i RAM-minnet.

Jag jobbar gärna med min PC också men när det gäller Photoshop är det Macen som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Hmm... Nä du använder ju Photoshop till reklam och liknande va?

Jag så är en webbutvecklare, jag använder photoshop till att göra mest grafik för webben, textures åt mina 3D modeller och såklart bara för att det är kul att hålla på i photoshop.

 

Jag har ju också sagt att Photoshop och mac hör ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Men problemen som de olika processortillverkarna skall lösa baseras på integer och FPU-prestanda. Det finns ingen problemuppsättning i SpecMark som hanteras med DSP-processorer som Altivec representerar. Och denna typ av problem är mycket representativ i de typer av beräkningsintensiva problem som finns idag med bildmanipulation, komprimeringar och hantering av multimedia. Och det är i denna typ av problem som man behöver processorkraften idag - inte att köra Word eller Excel något snabbare med standardoperationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sten-Erik,

 

testerna i Spec är precis vad du efterfrågar - beräkningar som återfinns i beräkningsintensiva program. De har absolut ingenting att göra med den typ av kod som huvudsakligen körs i ett Office-program. Läs gärna själv på spec.org för mer information.

 

JC

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Hej ag ville bara säga att jag är kvaliciferad för att komma in i mensa.

Fi Fo Fum.....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...