Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med externt hårddiskkabinett


Dadid

Rekommendera Poster

Du har mina sympatier Dadid men det gör ju tyvärr inte att filerna kommer tillbaka.

 

Det viktigaste när man har ett allvarligt diskproblem är att ta det lugnt och inte göra något överilat. Fundera först över hur viktiga filerna är och hur mycket du kan tänka dig att lägga ut för att få dem tillbaka. Är de väldigt viktiga och plåboken är fet så skall du ta kontakt med t ex http://www.ibas.se/ så kommer de med en sannolikhet gränsande till visshet att fixa din filer. Om du bestämmer dig för det alternativet så skall du absolut inte göra något mer med disken.

 

Om du vill göra ett försök själv (med viss risk att förlora data) så tycker jag att du skall börja med att ta hem ett disktestprogram från tillverkarens webbplats. Med lite tur så får du tillbaka dina data.

 

När alla metoder verkligen är testade så kan du som en sista desperat åtgärd frysa disken genom att lägga några timmar i frysen (i en plastpåse). Har räddat en gamal SCSI disk på det sättet men det är riskabelt och jag garanterar verkligen inte att det fungerar så se det som en sista åtgärd innan du kastar disken.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

[Edit: lade till "(i en plastpåse)"

[inlägget ändrat 2005-10-28 13:58:08 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Jag får bråka lite med den under helgen..

Vad gäller plånbokens volym, kan jag bara konstatera att det redan gått 3 dagar sedan den 25:e. . .

 

/Dadid

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får bråka lite med den under helgen

Lycka till och tack för poängen:thumbsup:

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen har tagit en ny vändning.

Ny HDD har införskaffats och monterats.

Jag hade en förhoppning om att kunna installera om ATEA:s hem-pc-recoveryskiva, men tji fick jag. Jag minns nu inte felmmeddelandet, men det ville sig inte.

Således har jag testat med en fulkopia av Win XP, vilken såväl formaterat som instaleratsig efetr alla konstens regler.

Då jag mistänkte att avsaknaden av NTFS på den nyköpta disken möjligen var en bov i dramat vid recoveryförsöket, gjorde jag nu ett nytt försök.

Då får jag felmeddelandet att det ej går att läsa från enhet X. Det går då ej heller att komma vidare.

 

Hur gör jag för att installera ATEA:s eller Compacs recoveryskivor på en tom respektive en HDD med en ful-XPinstallation?

 

/Vänligen

 

Dadid

 

P.S. Datorn är en Presario 8??? från 2001 D.S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...