Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med externt hårddiskkabinett


Dadid

Rekommendera Poster

För att åtgärda en dator där hal.dll blivit skadad har jag skaffat ett externt HDD-kabinett.

Tanken är att ansluta HDD:n med den skadade filen till en annan XP-dator för att kunna reparera.

 

När jag ansluter enheten till datorn, vill den inte fungera.

Jag har testat att låta XP själv välja drivrutin liksom att köra .exe-filen som fanns med i paketet.

 

Datorn rapporterar vid anslutning att usb lagringsmedia är ansluten, men enheten dyker aldrig upp i utforskaren.

Vid kontroll av drivrutinen anges denna vara av Microsoftfabrikat från 2001, men går ej att uppdatera till den bifogade.

 

Vad beror denna soppa av?

 

Hur bör jumperinställningen vara på den hdd jag monterar i kabinettet?

 

(Detta är den berörda produkten: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=91082&path=3340000,4100000,4120000 )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara en detalj jag kan svara på:

Hur bör jumperinställningen vara på den hdd jag monterar i kabinettet?

Cable select eller Master.

 

Har du möjlighet att testa annan hårddisk i kabinetten?

 

och hur har du(?) lyckats skada hal.dll?

Och går den att reparera/att ersätta rakt av? är det enda felet? Hårddisken är inte skadad?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får väl leta upp nån annan hårddisk.

I dagsläget vet jag inte huruvida den aktuella är skadad eller ej.

Jag kan bara hoppas...

 

Hur filen blivit skadad är en gåta.

Datorn stod igång efter ett besök på internet.

Från grannrummet hör jag att den startar om och meddelandet visas att hal.dll är skadad...

 

Enligt uppgift finns det en fungerande kopia av filen under Win:/Windows/Servicepackfiles/i386

 

/Dadid

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skippat usbjoxet och istället kopplat in den som slave i en annan XP-dator.

HDD:n dyker upp i utforskaren och jag ser mapparna, men jag har inga rättigheter. således ser jag INGET innehåll i Windowskatalogen. Hur löser jag detta? ?

 

/Dadid

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det där är en nöt att knäcka för andra än mig....Men om du är admin borde väl du kunna ta över ägandet av mapparna och därmed se innehållet i dem.

 

Om du nu inte krypterat disken...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Gäller behörigheten endast på denna datorn eller leder dessa ändringar till bekymmer när jag sätter tillbaka disken i den ursprungliga?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller behörigheten endast på denna datorn eller leder dessa ändringar till bekymmer när jag sätter tillbaka disken i den ursprungliga?

 

Ta bara äganderätten över "root katalogen" och XP katalogen (med dess underkataloger).

 

För mig så verkar det som du försöker lösa problemet på det mest komplicerade sättet:)

Varför startar du inte upp med XP skivan och köra en repration från "recovery console"?

 

Hur du använder den kan du läsa om här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314058

 

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag har valt att prova denna lösning då jag läst att den fungerar och jag förstår vad som händer.

Windows Recovery console har jag aldrig använt, men är maniskt orolig för att saker som inte bör försvinna gör det ändå.

"Min" lösning står som den allra sista på denna sida:

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Som flitigt citeras i diverse forum.

 

Vad händer rent faktiskt när man kör recoveryconsolen?

 

/Dadid

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso så kommer det att fungera även på det sättet som du tänker att göra det på. Jag menar inte att de är fel, bara att det är lite besvärligt.

 

Om du tittar på det första alternativet i din länk så ser du att det enda som måste göras om du kör recovery console är:

 

Boot from your CD and follow the directions to start Recovery Console. Then:

 

Attrib -H -R -S C:\Boot.ini

DEL C:\Boot.ini

BootCfg /Rebuild

Fixboot

 

Utöver att bara ersätta hal.dll så fixar den här metoden även andra potentiella fel. Att du skall förlora någon data är nog betydlgit mindre än om du kopplar upp disken i en annan dator (den metoden är nog bäst för dem som inte har en XP-skiva).

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer rent faktiskt när man kör recoveryconsolen?

Inget som du inte ger order om. Återställningskonsolen är väldigt lik Kommandotolken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, igår ändrade jag ägandeformen enligt länkarna ovan.

Det var en mkt långsam process som nog inte gick så lysande.

När datorn strtades om fastnade den i "detecting IDE-drives". ...

Så här sitter jag med skägget i brevlådan.

Vågar man tro att det fortfarande går att köra recoveryconsolen när jag sätter disken i rätt dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar man tro att det fortfarande går att köra recoveryconsolen när jag sätter disken i rätt dator?

Ja det vågar man verkligen. Det går inte att lova att det kommer att fungera men risken att det skall bli värre än vad det är nu är mycket liten. Om du är väldigt rädd om dina data så kan du väl passa på att lyfta över dem till den andra datorn bara för säkerhets skull.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag får nog lite svårt att hämta över datan då windowsuppstarten inte kommer förbi hårddiskidentifieringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då? Du startar XP med den andra hårddisken, din disk skall alltså vara en "extra" disk och systemet ligger på den disken som satt i datorn innan du anslöt din disk.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar men mina talanger som fjärrskådare och tankeläsare är begränsade:)

 

Nja, jag får nog lite svårt att hämta över datan då windowsuppstarten inte kommer förbi hårddiskidentifieringen?

 

HDD:n med den skadade filen är alltså ansluten som slave.

 

Nu skall vi se om jag har förstått, tidigare så kunde du komma åt den "skadade" disken när du startade från en annan disk, men nu går inte datorn att starta från en "frisk" disk när den "skadade" är inkopplad. Har jag förstått dig rätt?

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gans genau.

Sedan jag övergav USB-försöken har den "skadade" aggerat slave på en "testdator".

Från början fungerade den så till vida att den syntes i utforskaren och att mapparna kunde nås om vi bortser från Windowskatalogen och de som är användarknutna.

 

Efter försöket att lägga till användare för att komma åt filerna uppstod problemet.

 

Dvs när datorn startas med samma konfiguration som ovan, fastnar den.

 

Plockas Slavedisken ut så startar datorn finfint.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra:thumbsdown: Kan du se den "skadade" disken i bios (tidigt i uppstarten brukar det stå hur man skall göra för att komma in i bios)? Prova med att låta disken svalna ordentlig (ca 20 minuter) och försök sedan att starta flera gånger eftervarandra tills disken förhoppningsvis går igång. Kommer du då åt disken kopiera omgående allt som du vill spara till en annan disk.

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ett nytt försök. (Det första idag)

Vid tredje starten kom jag in i Bios, där disken nu syntes och vid IDE-detect var den också listad.

 

Att starta Windows gick lite långsammare än vanligt, men tillslut startade det.

I enhetshanteraren finns disken men inte i utforskaren. .

 

/Dadid

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där disken är körd.

 

Försök som tidigare föreslagits, att fortsätta starta om datorn tills disken fungerar och omedelbums kopiera allt viktigt från den så fort du ser en skymt av den i t.ex utforskaren.

 

Rekommenderas är att installera Total Commander (http://www.ghisler.com) för att kopiera filerna med. Då kommer inte kopieringen att stanna när den upptäcker ett fel, utan du kan då välja skip eller retry.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att försöka komma åt den genom att upprepade gånger i diskhanteraren (Disk Mangement) välja "Rescan Disks" i "Action menyn" (har glömt vad den heter på svenska men det är menyn till höger om "Arkiv").

 

För att starta diskhanteraren så skriver du i "kör" menyn "compmgmt.msc" (utan fnuttar) och väljer diskhantering i "lagring" (heter det nog på svenska).

 

Föresten, dyker disken upp i diskhanteraren och i så fall var är det för status på den?

-nisse

I don´t have a solution;

but I do admire the problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det ser mörkt ut.

Den dyker inte upp i diskhanteringen.

Detta bådar inte gott.. ..

Jag laddar iaf hem Total Commander .

För räddningsförsök.

Men fungerar detta på filer jag inte är "ägare" till. Dvs som jag inte kan se?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det här med fil-ägare är problemet...

 

Jag tror allokeringstabellen är skadad på disken.

 

har inte varit med om någon disk, som varit hel, som haft problem med rättigheter på filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte varit med om någon disk, som varit hel, som haft problem med rättigheter på filerna.

Då har du inte varit med om mycket:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...