Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

k 750i kameraproblem


Jetmoon

Rekommendera Poster

Jo, jag förstår de, jag har bara haft Ericsson-telefoner, skulle aldrig drömma om att köpa en Nokia hihi, men har en bror som däremot bara kör med Nokia. Just nu har han en 6230 (tror jag den hette) och den har också en rätt bra kamera på 1.5 Megapixel. Fast den tar inte så stora foton ändå. Det är svårt att välja bland alla dessa mobiltelefoner....och sen kommer det ju hela tiden nya och bättre modeller.

Nu ska jag stänga ner datorn för idag. Tack för pratstunden! Ha det så bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder
Anneloan skrev:

Det är svårt att välja bland alla dessa mobiltelefoner....och sen kommer det ju hela tiden nya och bättre modeller.

Nu ska jag stänga ner datorn för idag. Tack för pratstunden! Ha det så bra!

 

Tack själv!

 

Ja, det är svårt att välja bland alla modeller. Håller med där.

Hinner inte skaffa en för det kommer en ny.

 

Ha det!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att online uppdatera:

 

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&

amp;template=ps1_1_3_2&zone=ps&lm=ps1_1&pid=10242

 

Skitbra, följde den länken och laddade ned. För det första ställdes språket på telefonen om till engelska och det går inte att välja något annat! För det andra kände nu datorn av telefonen som en W800 och kunde därför inte hitta några drivrutiner och kände därför sedan inte av den alls.

 

Nu händer ingenting när jag ansluter den och jag kan därför heller inte ladda ned rätt svensk uppdatering från sonyericsson.

 

Kan inte föra över bilder eller någonting!

 

HJÄLP och använd inte den direktlänken!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K750i har ju en grym upplösning måste jag säga.

 

Hmm, båtbilden kan ju inte vara tagen med mer än 1MP, väl? Inte direkt vad jag skulle kalla "grym upplösning" ;-)

 

Det har ju visats en del bilder med den luren men de som är tagna med full upplösning verkar alla vara rätt "randiga" i sina mörka partier? Dessutom verkar luren lida av samma problem som digitalkamerorna led av 5-10 år sedan - hemsk fördröjning mellan "klick" och faktisk bild.

 

Förstå mig inte fel nu, jag är definitivt intresserad av en ny lur (har T68i nu) som tar semesterbilder av OK kvalitet. Att ha med sig när man inte vill ha stora kamerakitet med sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, bilden är nog tagen i den största upplösningen, men nedskalad till 1061x796 för att kunna laddas ner på e-forum. Tyvärr innebär det väl att inga fullskalebilder kan visas på e-forum. Både jpegkomprimering och skalningar innebär dessutom att bilden degraderas pga av informationsförlust vid t ex kvantiseringar eller interpolationer.

 

K750 tar stillbilder i tre format:

1632x1224

640x480

160x120

 

Videostorlekarna är:

176x144

128x96

 

Bildfrekvensen är inte kaxig, jag tror den är 15 bilder/sek om jag inte minns fel. Du kan spela in i två lägen, högkvalitetsvideo och för mms. Vet inte riktigt vad skillnaden är mellan dessa lägen, om det enbart är så att inspelningen stoppar vid 300 KB som är maxgränsen för mms. Om man förstorar upp bilden i Quicktime ser man komprimeringen i form av fyrkantsmönster. Men visst funkar den för sitt ändamål: att ta små snuttar med bild och ljud som man kan redigera med VideoDJ och sedan skicka som mms. Mycket roligare, personligare och dessutom billigare än vykort!

 

Kameran funkar som sagt utmärkt för mer stillastående motiv, men lekande barn är kanske inte precis önskemotivet... :-)

 

Jag har ännu inte uppdaterat till den nya (gamla) bättre videokvaliteten, sitter och väntar på svar från Telia på några frågor jag ställde om uppgradering över nätet med en låst Teliatelefon.

 

/ m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med zoom? Om jag nu har använt det, vilket jag gör ibland, så kan det ju också försämra bildkvalitén har jag sett.

Men å andra sidan, så kan man inte vara så petig....det är ju trots allt bara en mobilkamera än så länge. Vill man ta proffsigare bilder, så får man ju använda en riktig kamera. Jag är i alla fall mycket nöjd med min K750i och använder aldrig annat än den! Har nu tagit långt över 400 foton, panoramabilder och massa videoklipp med den, så den får minsann jobba hårt hehe!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också mycket nöjd!

 

Har köpt till 1 GB minneskort, så nu använder jag den som mp3-spelare också.

 

Zoomen är digital, vilket inte innebär bättre upplösning, bara uppförstoring. För vad jag kallar riktig zoom krävs en optisk zoom. tror att Siemens hade någon sådan på gång, 2X optisk zoom om jag minns rätt.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Hmm, båtbilden kan ju inte vara tagen med mer än 1MP, väl? Inte direkt vad jag skulle kalla "grym upplösning" ;-)

 

Hehe, jämför med min egen lur där bilderna blir rejält grovkorniga.

 

Okej, sen är väl bilder tagna med mobiltelefoner inget man sparar i albumet kanske. Det finns säkert ingen seriös hobbyfotograf som springer omkring och plåtar med sin mobiltelefon.

 

lizardKng skrev:

Dessutom verkar luren lida av samma problem som digitalkamerorna led av 5-10 år sedan - hemsk fördröjning mellan "klick" och faktisk bild.

 

Påminner om min Coolpix 775. Det var en plågsam fördröjning från det jag tryckte på avtryckaren tills bilden togs. Hände det något snabbt, som jag ville ha på bild så hann händelsen passera innan kameran reagerat.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner om min Coolpix 775. Det var en plågsam fördröjning från det jag tryckte på avtryckaren tills bilden togs.

Problemet är oftast ännu värre på vissa mobilkameror. Inte bara att det tar en stund från avtryck till bild, utan, det faktiska klicket, när bilden ska tas, blir på fel ställe o bilden fryser på fel ställe. Så den bild du TROR du tagit o den bild som faktist sparades ner i minnet kan vara helt olika .. eller iaf skilja nån halv sekund kanske ..

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då försvinner alla bilder, meddelanden, etc som finns på telefonen plus att man kan förlora de inställningar, tjänster som låg på telefonen när man köpte den.

 

Har slängt ett mail till supporten på sonyericsson, får se om det händer nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar som om bilden tas på en gång. men sen tas den en gång till när den ska spara.

 

dvs den fryser på skärmen för att sedan tas och sparas igen

 

/thnx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag undrar vad du gav för ditt minneskort?

skulle vara trevligt att få lite mer utrymme på telefonen

 

tack på förhand

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har försökt uppdatera nu men vet inte riktigt om det lyckats.

 

Vet någon hur man ser vilken uppdatering man har installerad på mobiltelefonen.

 

Tack på förhand

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jetmoon skrev:

 

Vet någon hur man ser vilken uppdatering man har installerad på mobiltelefonen.

>*<<*<*

 

< = joystick vänster

> = joystick höger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då verkar det som om jag har misslyckats totalt med min installation eftersom jag har program för camera 3,8 och det skulle vara 4.5.

 

ska prova igen men det verkar som om det inte blir en kontakt mellan telefonen och uppdateringstjänsten.

vet inte varför eftersom jag har gjort allt som det står att jag ska göra och det går att hämta och sända bilder.

 

något förslag?

/Tack på förhand

Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2005-09-27 20:05:38 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker använda uppdateringstjänsten så får jag till svar att min operatör inte låter mig använda tjänsten. men eftersom jag inte är operatörslåst och har kontantkort så finns det ingen anledning. vet någon vad som kan vara problemet?

 

Thnx

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får samma problem, jag har ej operatörslåst och tele2

har gjort allt som står på sonyericssons hemsida men det

går inte i alla fall att uppdatera telefonen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har pratat med ericsson. det är tydligen vad dom kallar en flag (bit av kod som anger om man är operatörslåst som blivit fel inställt på vissa telefoner) det enda som går att göra är att lämna in telefonen och låta en firma ändra flagen.

ska prata lite med ericsson idag om de gör det gratis. borde vara så eftersom det fungerar för vissa men inte för mig.

 

uppdaterar när jag få nys om nåot

 

MVH

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kvarstår problemet när de fått upp sin uppdateringstjänst på internet så får man ta det på garantin om telefonen är yngre än ett år.

 

MVH Jetmoon

[inlägget ändrat 2005-09-30 17:34:11 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom borde påkosta en eventuell rättning på valfritt ställe. Vill inte skicka tillbaka telefonen till försäljaren då blir jag utan lur i flera veckor och är för beroende av telefonen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ni att det inte går att ta bort klickljudet på K750i:n? Låter hemskt jobbigt att behöva klicka varje gång man tar kort...

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...