Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

8 timmar..


InterNettan

Rekommendera Poster

Hejsan..

Jag försökte bränna några avi-filer på enn DVD-skiva genom att använda Nero Vision. Jag gjorde min egen meny och allt verkade vara som det skulle.. men när jag satte igång processen stog det att det skulle ta över 8 TIMMAR! Är detta normalt? Finns det nåt smidigare sätt? Och finns det nåt program där man har lite mera frihet över menydesignen?

 

/Nettan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frihet - I DVD Architect kan man rita menyer i Photoshop. Genom att följa ett par konventioner vad gäller namngivning av lager kan man göra hela den grafiska biten i Photoshop inklusive definiera och rita "knappar".

 

Tiden - 8 timmar är ju rätt lång tid. Beror helt på hur snabb CPU du har. Det kan ju vara så också att Nero inte är speciellt snabbt, relativt sett, men det är bara en gissning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur snabb CPU bör man ha då? Å var kan jag kolla det? Min dator är en AMD Athlon 2500+ 1,83GHz med 512 MB RAM.

 

Men saken är den att det pajade mitt i bränningen eller konverteringen så jag vet inte vad tiden skulle ha slutat på exakt.

 

Är Nero ett kasst program att använda till det här? Om filerna är i mpg behöver man inte konvertera då? Hur lång tid brukar det ta om man inte behöver konvertera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju snabbare destp bättre :-)

 

Men din burk är ju snabb så det räcker.

 

Om filerna är i mpg så KANSKE de inte behöver konverteras. mpg-filerna måste vara kodade på ett speciellt sätt (viss bitrate bl a) för att de ska vara godkända.

 

Jag kan inte svara för Nero, använder ett annat program (Vegas och DVD Architect).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och hur lång tid tar det för dig att bränna en full dvd med avi-filer? Vad har din dator för prestanda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag konverterar filerna till MPEG2 separat innan jag gör själva DVD:n har jag inte nån supersäker siffra på det.

 

Själva renderingen till MPEG2 har jag för mig gick i 1/3 av full fart. Att skapa och bränna DVD:n när väl filmerna är konverterade to kanske 10 minuter + tiden för att bränna.

 

Summerar jag ihop det landar jag på 3 timmar + 10 minuter + 15 minuter. Mindre än hälften av 8 timmar alltså.

 

Jag har en laptop på 2GHz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååh.. Jag fattar inte hur man konverterar i Vegas. Jag har en bunt AVI-filer som jag vill konvertera. Hur gör man?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in en avi-fil i tidslinjen.

 

Välj File->Render As.

 

Välj filformat: MPEG-2.

 

Välj sedan mall efter behag. Jag brukar använda PAL DVD vilket förstås är för PAL-filmer som ska till DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att släppa mina avi-filer i tidslinjen. När en fil är markerad står det för övrigt "Video: Stream attributes could not be determined" Å samma på Audio.. Kan man konvertera i DVD-architect också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XviD MPEG4 tror jag det är.. körde den i Gspot, å då stog det så. Kan man göra så att Vegas och DVD Architect känner igen fler codecs..? Det går att kolla på de flesta mpeg-filerna men inte så många avi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh.. det här är ju helt sanslöst. Nu konverterade jag en 20 sekunders avi-fil och det tog 6 min! Är inte lite grejen med att 'bränna dvd-skivor' (förutom att man kan lagra massa mer backup) att man ska kunna kolla på dom i en dvd-spelare...? Men ingen verkar ju veta hur man gör detta på ett behagligt sätt. Märkligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det allra enklaste och bästa sättet att kolla på DivX/Xvid-filmer i en dvdspelare är att skaffa en dvdspelare som spelar upp de filmerna direkt, då slipper man all besvärlig och tidsödande konvertering. Dessutom ryms det ju mycket mer film på en skiva på det viset.

 

Så, om du kommer att konvertera en massa framöver - skaffa en dvdspelare som spelar avi-filer, du kommer inte att ångra dig!

 

Den sidan jag tipsade om innehåller som sagt en massa gajder som alla beskriver vad du vill göra.

 

De enda filmer jag själv konverterat till DVD är de filmer jag har gjort själv, de passar utmärkt i t ex Vegas och DVD Architect.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har du rätt i . Jag tänkte använda det som present. Kan va kul att ge bort en skiva med nåns favoritserie, med en lite eget designad meny, på en dvd som man kan kolla på i vilken spelare som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha!

 

I DVD Architect har man väldigt stor frihet att "rita" själv, menyer och annat kan man rita i Photoshop om man så vill.

 

Testade just VirtualDub på min Xvid-fil och där går det bra att öppna den. Så ett sätt är att konvertera den till nåt format som DVD Architect förstår med VirtualDub och sen jobba vidare därifrån.

 

En möjlighet bland 1000 andra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

inte för att jag är nån superhederlig figur som aldrig bränner nått men ... ge bort en bränd skiva i present är skabbigt. Bränna för eget bruk är i lagens mening inte heller OK men att ge bort saker som inte är dina att ge bort e sunkigt. Köp dvdn om du ska ge bort den i present. :thumbsdown:

 

Assassin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Bränna för eget bruk är OK enligt lagen. Likaså att bränna till någon nära vän/släkting.

 

Att bara göra en exakt kopia av en befintlig skiva kan jag hålla med dig om inte är så snyggt, men det verkar det ju inte handla om här.

 

Det händer att jag också gör blandskivor speciellt för en person, och det är en mycket uppskattad present. Skivan de får är ju unik och finns inte att köpa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det verkar det ju inte handla om här.

Precis, men vissa tycker tydligen det är en meningsfull syssla att slänga ut moralkakor som vi andra ska rätta oss efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, någon moralkaka handlade det ju inte om vilket du hade märkt om du läst mer noggrant. Dyslexi? Blind och dålig på blindskrift? *sarkasm*

 

Hur som helst... Det jag tyckte var o-bra var att ge bort en kopia i present. Det är, i mina ögon, precis likadant som att ge bort en Versicci-klänning eller en Armuni-kostym med tillhörande Ray Bun solglasögon och Rollex armbandsur. Att sedan lagen säger att du får för eget bruk och till dem i din närmaste omgivning göra kopior på det du ÄGER är väl en sak.. ;) Sedan finns det ju en helt annan sak, men jag låter bli att gå in på den stigen. Jag skrev väl heller aldrig att jag ville att någon skulle göra något speciellt? Jaja.

 

Adios

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är, i mina ögon, precis likadant som att ge bort en Versicci-klänning eller en Armuni-kostym med tillhörande Ray Bun solglasögon och Rollex armbandsur.

Förvisso, det är ju dock en kostnadsfråga. Tycker du det enda som räknas när man ger bort en present är det din sak, men jag tycker det är en rätt sorglig inställning.

 

Det som personen ville göra var dessutom inte en rak ripp av en befintlig DVD, utan en personlig kopia med egna menyer osv. så jag tycker ändå inte att din invändning håller i det här fallet.

 

men att ge bort saker som inte är dina att ge bort e sunkigt.
Vad är detta om inte en moralkaka?

 

ge bort en bränd skiva i present är skabbigt.

Denna kommentar däremot stämmer mer överrens med din Armani-kommentar, men som jag inledde har jag andra värderingar än att dyrast present visar mest omtanke och kärlek eller vad man nu vill säga med en present.

 

Dyslexi? Blind och dålig på blindskrift? *sarkasm*

Sarkasm? Förolämpning skulle jag kalla det, vilket du kan upphöra med här och nu.

 

EDIT: Hursomhelst, allt detta är så offtopic som det kan bli, så för att inte tråden skall spåra ur så tycker jag att vi lägger ned denna sidodiskussion.

[inlägget ändrat 2005-10-06 23:31:15 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se så, lugna sig. Det var inte meningen att förolämpa dig så värst mycket. Det var inte en prisfråga heller. Men du läser ju in saker i det jag skriver med goda resultat... *sarkasm* Ok, du ger bort en ask Marraboo, och en halvliter KåckaKåla.. Grejen är den att om det är en egengjord DVD med saker på som inte har ett ® eller ett © eller annat så är det ju som det ska vara.

 

En moralkaka är ju av sorten "Du skall icke stjäla" uppmaningar att sluta göra något som är moraliskt förkastligt. Jag sa bara att det är sunkigt att ge bort kopior. Inte "Sluta bränna av saker!"- ;-) Ok?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Att sedan lagen säger att du får för eget bruk och till dem i din

> närmaste omgivning göra kopior på det du ÄGER är väl en sak.. ;)

 

Nej, det säger inte lagen. Lagen säger att exemplaret du kopierar måste vara framställt med upphovsmannens samtycke.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...