Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tanka från polarens ftp


0.5mbit

Rekommendera Poster

???????

Känns som om jag är nära nu, behöver bara svar på föregående fråga :)

 

 

Tror jag sitter bakom NAT el vad det heter.

[inlägget ändrat 2005-09-12 21:40:56 av 0.5mbit]

 

 

Har testat båda ip nr: 213.134.113.XXX och 10.125.0.XX det senaste tror jag att jag ska använda va?

[inlägget ändrat 2005-09-12 22:18:45 av 0.5mbit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

213.134.113.XXX är (troligen) din externa adress, den du ska använda. Kolla på

http://www.whatismyip.com/

 

Sedan gäller det att konfigurera din router, dvs NAT, (och din brandvägg). Öppna där den port som ditt program vill använda. HFS klarar inte av att göra det själv, en del FTP program gör det säkerligen. För HFS gäller det att öppna port 80, för ftp port 21.

 

HUR du gör detta på din router/brandvägg/NAT, det vet jag inte...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag förstår inte varför det inte funkar.

På DC++ använder jag mig utav det här ipnr: 10.125.0.XX

Och där kan ju folk tanka ifrån mig.

Snälla hjälp.

 

Ps vet inte hur man öppnar en port :(

[inlägget ändrat 2005-09-13 12:32:19 av 0.5mbit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du berättar vilken router du har så kanske någon här kan hjälpa med det.

 

Minns att det även finns en länk någonstans i Eforums arkiv till en bra sida med en bra guide...

 

Och - den ip-adress du ska uppge till din kompis är den ser på whatsmyip eller tydals sida.

 

 

- eller så kan du koppa dig (tillfälligt) förbi routern och se om det fungerar då eller om det är något i datorn som strular (brandvägg e.x.v.)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...nähä, hur är du uppkopplad? Kör ditt modem, eller vad du nu har, en NAT? Då får du logga in på modemet och öppna porten.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en usb-kabel i datorn till en liten dosa som heter orinoco.

Och den dosan skickar trådlösa signaler till en mottagare i trapphuset där vi bor.

Så jag har inget modem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eehh, vad har du för uppkoplling? Delar ni på ett trådlöst nätverk som anslutet till någon leverantör via xxxx?

 

Nä, jag kan inte hjälpa dig mer, du får be någon annan tror jag... Vet inte vad som är galet...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som kan hjälpa är att köra en traceroute.

 

Start->Kör.

 

Skriv in "cmd".

 

Väl framme vid kommandoraden skriver du

 

tracert aftonbladet.se (bara som exempel, vad som helst duger).

 

Klistra in resultatet här.

 

Men det kommer att "röja" din ip-adress så du får göra som du själv vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifoga bilden med in inlägget istället.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara i annat format. Minska färgrymden och nyttja PNG eller använd JPEG rakt av. Skärmdumpar brukar inte vara några problem att få ned till 50 - 100 kB med PNG.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, spara det som PNG eller GIF. Det är bara "cmd-fönstret" som är intressant i alla fall.

 

Men vill du det så kan du maila mig, min adress står i min presentation. Om du så vill kan jag konvertera och bifoga bilden istället. Det är nog fler som är nyfikna och se hur det ser ut :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första adressen som överhuvudtaget kan vara synlig utifrån är 213.134.113.1, de 3 första är alla s k "privata" ipadresser.

 

Den första adressen ska vara den adress som datorn själv har.

 

Sen passerar paketen 2 ytterligare "burkar" och det är ju frågetecknen, vad kan det vara för något? Inget du vet om?

 

213.134.113.1 är åtkomlig härifrån, sen är det ju stopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...