Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tanka från polarens ftp


0.5mbit

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag bara undrar om någon har lust och länka till en guide eller förklara för hur man gör så att man kan tanka från varandras ftp.

Typ Total commander.

 

Hur man går till väga och inställningar osv.

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guider till "how to" finns på Ipswitch hemsida.

Gäller visserligen inte Total Commander men principen är den samma.

 

Du kan på Ipswitch hemsida även få guider på hur en FTP server fungerar och konfigureras samt olika typer av krypteringar, det hela ganska pedagogiskt uppbyggt.

 

http://www.ipswitch.com/support/ws_ftp/home/index.asp

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Polaren startar en FTP server och sätter upp ett konto med login.

2: Kontrollerar att brandvägg/router släpper igenom anrop på port 21 (standardport för ftp)

 

3: tar reda på sin IP-adress och skickar den till dig.

4: Du ansluter med valfritt FTP-proram på hans IP och loggar in med det användarnman och lösen din polare givit dig.

 

Eller - skippa FTP och ladda hem enkla HFS (HTTP File Server):

http://www.rejetto.com/sw/

busenkelt att publicera filer och låta andra ladda hem dem med detta lilla program. Enda som krävs är att den som ska ladda har en vanlig webbläsare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du XP kan du väl starta den inbyggda ftp-servern eller ladda ner och köra filezilla. Kan slänga ihop en 'manual' ikväll annars.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå HFS - utmärkt och enkelt program - kan man stänga av fillistningsfunktionen på nåt sätt? I en "riktig" webserver kan man ju stänga av det så man får "cirectory listing denied"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man stänga av fillistningsfunktionen på nåt sätt?

Mmh, vet inte. Tanken med HFS är ju just att man ska dela med sig av alla de filer man lägger upp.

 

Du kan filtrera vilka filer som ska visas och med andra ord filtera fram enbart ex.v. index.htm.

 

HFS döljer även filer som har attributet hidden.

 

Fast det finns inget sätt, tror jag, att få användaren att automatiskt ladda ex.v. index.htm när en adress öppnas. Kanske om du redigerar mallen för sidan och lägger in någon automatlänking? Vet ej.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack! Ska testa vidare...

 

Man kan ju vilja skicka filer till olika ställen utan att skylta mer än nödvändigt vilka andra filer man skickar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

missade att säga att de dolda filerna är just bara dolda, de går att ladda hem om du vet adressen, dvs länkar till dem i de filer som visas eller ger en fullständig adress till filerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förstod jag ändå :)

 

Så är det ju även på en vanlig webserver.

 

Men det fanns visst nåt lösenordsskydd också? Lite omständligare men då blir det väl antagligen rätt skyddat också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte HFS (HTTP File Server) att funka

Tetsade med att dra en mp3 låt i fönstret bara, å tog adressen som blev och kopierade den å skickade den till en polare,

Men han kom inte åt den.

Programmet verkar simpelt men jag är inte så haj på det direkt.

Har trålöst bredband om det har med det att göra kanske?

Har ett internet och 1 externt ip-nr.

 

Och ja jag använder mig av xp pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att det är ditt externa ip-nr som står i den länk du skickar iväg. Om det är den interna ip-adressen kan du gå in under inställningar (har det inte framför mig) och manuellt skriva in vilken din externa ip-adress är.

 

Sen är det det vanliga krånglet om du har en brandvägg någonstans, då måste du öppna upp en port till din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har engelsk XP så det blir lite blandad kompott med vad saker heter i dialogrutorna.

 

För att hämta eller skicka en fil via FTP så behövs det en FTP-server.

Servern sätts upp hos den som filer skall hämtas ifrån eller skickas till.

 

Den som skall hämta filer eller skicka filer behöver en FTP-klient som loggar in till servern, via användarnamn och lösen eller anonymt.

 

Installera FTP-server via Start-Kontrollpanelen->Lägg till och ta bort program->Lägg till/ta bort windows komponenter->

markera Internet Information Services (IIS) och klicka på Detaljer...

Klicka i rutan vid File Transfer Protocol (FTP) Service -> OK -> Nästa (här måste man ha och sätta i XP-skivan)

efter installationen klicka på Finish/avsluta

 

Därefter högerklicka på 'Den här datorn' och välj hantera, klicka på pluset vid services and applications,

klicka på pluset vid 'Internet Information Services' och sedan pluset vid 'FTP sites'

Markera 'Default FTP Site', högerklicka och välj egenskaper.

Under fliken 'Security Accounts' kan man välja om anonyma användare skall tillåtas, det är inte så bra om ftp-servern skall vara uppe länge. Men det är enklare annars måste den som ska logga in på servern ha ett konto och lösen på den datorn.

 

Under fliken 'Home Directory' väljer man vilken katalog som skall vara tillgänglig för ftp-trafiken. Där väljer man också om man skall användarna skall kunna skicka filer till servern eller bara hämta/läsa.

 

Datorn som servern är på måste öppna ev brandväggar för trafik genom port 21.

Adressen som servern ligger på får man genom att Start->Kör... skriv cmd.exe och i det fönstret ipconfig

Det som står vid IP Address är själva ftp-serverns adress.

 

Det var serversidan det.

 

Klienten:

Det går att använda vilken klient som helst även Internet Explorer, då skriver du i adressfältet

ftp://ip-adressen som servern har och trycker på return.

 

Om servern har anonym access så ramlar man in på en gång, annars måste användaren ange Användranamn och lösen.

 

<Woah 2000 inlägg! ;)

 

 

°±°

 

[inlägget ändrat 2005-09-12 18:11:27 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm när jag får det inte å funka tyvärr.

Har norton internet security å har valt file transfer i brandväggen där på hfs programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket.

Men vart ska jag lägga mappen som jag vill dela ut?

 

 

Hittar inte: Under fliken 'Home Directory' väljer man vilken katalog som skall vara tillgänglig för ftp-trafiken

[inlägget ändrat 2005-09-12 19:00:03 av 0.5mbit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter flikarna hos dig?

På engelska heter de fyra flikarna hos mig:

FTP Site, Security Accounts, Messages, Home Directory

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

File transfer, hmmm, med det menas nog FTP.

 

Nånstans måste det gå att skriva in ett portnummer?

 

Om du vill kan dju ju klistra in en länk till en fil här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ftp-plats, säkehetskonton, meddelanden och arbetskatalog

 

 

Kompisen får det här felmeddelandet:

"det gick inte att komma åt den här mappen. kontrollera att du har angett filnamnet korekt och att du har åtkomstbehörighet till mappen

 

detaljer: anslutningen till servern återställdes

[inlägget ändrat 2005-09-12 19:52:54 av 0.5mbit]

 

FTP mappfel heter felmeddelandet

[inlägget ändrat 2005-09-12 19:53:48 av 0.5mbit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få HFS att fungera krävs tre inställningar/kontroller:

1: Ta reda på din externa IP-adress om du befinner dig bakom en router el. dyl.

 

2: Öppna brandvägg för paket in på port 80

 

3: Öppna routern på att vidarebefordra paket på port 80. Tyvärr går inte HFS automatiskt igenom en router (NAT traversal)

 

Mer avancerade FTP program kan säkert konfigurera en router via UPnP

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver ftp://mitt ip nr i explorer så går det bra, då kommer jag till mappen jag delat ut.

Men varför gör inte mina kompisar det?

 

 

 

 

Kompisen får det här felmeddelandet:

"det gick inte att komma åt den här mappen. kontrollera att du har angett filnamnet korekt och att du har åtkomstbehörighet till mappen

 

detaljer: anslutningen till servern återställdes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket IP skriver du in (om du vill vara privat censurera de sista siffrorna)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...