Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trist politik!


mindsleep

Rekommendera Poster

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar
Borgarna tycker a-kassa folket har det för bra så man vill skära ned ersättnigen rejält. Som jag förstår det så blir det väll allmänt så att man ska klara sig på ca 5000 spänn.

Nej, de tycker inte att de som går på A-kassa har det för bra. Den minskade ersättning som det pratas om berör bara dem som varit arbetslösa 300 dagar eller mer. Det är ca 10% av alla arbetslösa...

 

Tanken med den sänkta ersättningen är inte att folk ska behöva ha den - istället ska de få ett jobb. Med bättre villkor för företagande skapas det nya jobb!

 

Det bästa med Allians för Sverige Reinfeldts passion för att människor ska få ta kontrollen över sina egna liv genom att ges möjligheten att få ett jobb men även genom större ekonomiskt utrymme för låg- och medelinkomsttagare.

 

Sänkt skatt för låg- och medelinkomsttagare leder till ökad konsumtion (=fler jobb) och större möjligheter att välja den grundtrygghet man vill ha. Många låg- och medleinkomsttager har idag väldigt lite besparingar idag och är därför helt i händerna på statens skyddsnät om något oförutsett händer dem. Med mer över efter skatt kan fler skaffa sig en buffert som ger dem goda förutsättningar att klara tuffare tider.

 

Jag vill ha ett skyddsnät i Sverige. A-kassa är en försäkring att OM du blir av med jobbet så behöver du inte hamna i ekonomiska bekymmer redan första månaden då räkningarna hopar sig som du inte kan betala. Jag vill ha en försäkring. Som arbetsmarknaden sett ut de senaste åren BEHÖVS denna försäkring.

Det förslag rör om sänkt ersättning rör inte den första månaden... Tanken med det förslag Allians för Sverige lagt fram är dessutom att arbetsmarknaden ska förbättras betydligt jämfört med hur den har sett ut.

 

De flesta som debatterar emot Allians för Sverige fokuserar enbart på det som upplevs som försämringar i bidragssystemet utan att se helheten. Deras mål är ju att skapa ett Sverige där det är möjligt att få jobb, där den som ofrivilligt ombeds bli förtidspensionär får en ny chans därför artt småföretag vågar anställa.

Jag känner ett flertal (små)företagare som gärna skulle anställa en eller ett par personer bara de visste att de slapp betala en massa sjuklön om den anställde ofta är sjuk. Bara de visste att om det inte funkar mellan mig och den anställde (personkemi är mycket viktigt i ett företag med två eller tre personer) så kan jag säga upp honom (och dessutom veta att arbetsmarknaden är sådan att han troligen får ett nytt jobb snabbt)... Bara de visste att de hade villkor anpassade för det lilla företaget så skulle de anställa!

 

Fram för ett Sverige där människor tillåts satsa, där egna företagare uppmuntras att skapa en ordentlig buffert i företaget för att kunna pröva nya saker. Ett Sverige där det lönar sig att arbeta och där det faktiskt går att få jobb.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SH: Håller fullständigt med!

 

Nu gäller det bara för folk att fatta att det är EFTER 300 dagar som a-kassan sänks enligt de borgerligas förslag

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...