Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

24 Mbit?


Gäst

Rekommendera Poster

Prova att surfa med ett 56modem någon gång istället för men bredbandet. Det är vad jag har att tillgå nu eftersom jag inte får en ipadress från telestationen. Det är en upplevelse att se att det kan ta 45 sek att ladda sidan "Mina bevakningar".

 

24/1 ADSL skulle kopplas in idag så den lille mannen i telestationen har nu ställt ifrån sig kaffekoppen, tagit fram ritningarna, håller spårskruvmejseln i högsta hugg och går lös på det i stationen som det står mitt namn på.

 

Hoppas bara att mitt 8 Mbits modem fungerar med lägre hastighet när mannen i stationen är klar för annars får jag sitta här med uppringt till på fredag då det nya 24 Mbitsmodemet kommer... :)

 

 

Bosse som ber om ursäkt för detta inlägget till med inget annat än uppringd anslutning. Jag har fått en flashback nu till tiden utan bredband.

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas bara att mitt 8 Mbits modem fungerar med lägre hastighet när mannen i stationen är klar för annars får jag sitta här med uppringt till på fredag då det nya 24 Mbitsmodemet kommer... :)

Det komemr att fungera med gammla modemet.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tur att man är om sig och kring sig. Enligt henne jag pratade med igår så skulle det kopplas in i dag.

 

Efter 3 timmars stiltje i modemet på eftermiddagen ringer jag 90 200 och går igenom hela den automatiska processen när det gäller att kolla upp anslutningen och hamnar till slut hos en människa på kundtjänsten, eller rättare sagt tror jag att jag hamnade hos en snubbe på teknikavdelningen som säger att enligt hans uppgifter så är jag uppgraderad och det är i drift.

 

Så är inte fallet säger jag och förklarar hur jag vet det. Och det är tur att den man pratar med ibland hajar att han inte har med en mindre kunnig datoranvändare att göra. Det blir liksom lättare då. Att slippa gå igenom saker som: har du satt i strömsladden, slagit på datorn, stängt skafferidörren!? osv. :)

 

Skickas till kundtjänst som också ser att allt är i sin ordning men fattar att så inte är fallet efter min förklaring. Vänta kvar så ska jag ringa runt lite säger han. 2 min senare så återkommer han och säger att det är ett internt fel hos oss och inget hos dig. Men hade du inte ringt så hade jag aldrig sett att något var fel här på min skärm och du hade suttit där ett tag utan anslutning. Sen säger han att nu säger jag att det kan ta upp till 7 dygn innan det fungerar... En timme senare så har jag mitt bredband tillbaka i 24/1 men med 8/1 hastighet då modemet för 24/1 anländer på fredag.

 

Det är mycket med bredband nu, man blir ju svettig! :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått mitt Zyxel Prestige Triple Play modem.

 

Och nog laddas sidor ännu fortare nu än innan. Förr med ADSL 8/1 låg Tp-test på 7/0,8. Nu med ADSL 24/1 är det 16/0,95 som gäller. Dubbelt upp + vid mottagning! Mumma! :)

 

Detta med 2 500 meter till telestationen.

 

 

Bosse :)

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratitis Bosse. själv kommer jag bara upp i 10,5 :thumbsdown: med 24 Mbits abbonnemang (Bredbandsbolagets). Bor 3100 m från telestationen

 

Fast man ska ju inte klaga, det finns de som har det sämre ;)

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt när det går fort =)

Själv får jag nöja mig med 0,6/13,7mbit på 24/1..

Fast å andra sidan så hade jag aldrig förväntat mig att det skulle komma en sån hastighet här mitt i skogen =)

Och 56K modemet är ju fortfarande ihågkommet ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan så hade jag aldrig förväntat mig att det skulle komma en sån hastighet här mitt i skogen =)

 

Då är vi båda lika överaskade då ja... här i "min" skog trodde jag först att ADSL skulle dröja bra längre till och sen när det efter ett år uppgraderas till 24/1 så är det ju så man får gnugga sig i ögonen och nypa sig i armen. :)

 

15,9 Mbit var nog ett glädjeskutt från modemets sida vid första anslutningen, nu ligger det bara på 14,7 Mbit... jag får nog ringa och klaga... NOT :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15,9 Mbit var nog ett glädjeskutt från modemets sida vid första anslutningen, nu ligger det bara på 14,7 Mbit

 

Jag har gjort samma iakttagelse även om skillnaden är mindre.

Låt oss säga att jag har 18,9 / 0,978 (kör flera TPTest så det är inga slumpvärden). Stänger jag av modemet och startar det igen och kör en ny TPTest så kan jag få t ex 18,4 / 0,921. En ny omstart av modemet kan ge 18,9 / 1,01. Det är inga slumpvariationer och när jag väl har fått en viss hastighet så håller den i sig till nästa gång jag är tvungen att koppla ur modemet av någon orsak.

 

Det hela är inte så konstigt egentligen, ADSL - modemet förhandlar ju om uppkopplingshastighet precis som ett vanligt telefonmodem.

 

Prova att starta om modemet några gånger och mät hastigheten, kanske du kan få 15,9 igen. Du kan ju inte sitta där ute i skogen med en sur internetuppkoppling som inte kommer över 15 Mbit:)

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tre tp-test per omstart av modemet mot standard servern och mot Skanova, Stockholm, totalt nio tester så ligger det på 15,42/935,2 i snitt.

 

Så nöjd är en annan :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-09-10 15:38:54 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha på käften av de med uppringd anslutning eller?

Det bor visserligen några eforum:are i grannskapet men som tur är så vet de inte hur jag ser ut och jag tror att ingen av dem kör modem så jag känner mig ganska lugn:)

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT-varning

Det bor visserligen några eforum:are i grannskapet
Jaha, ser att du också är en Fridhemsplanare, det är ju inte jag riktigt men nästan.

http://www.sunkhak.se/ kan man läsa

sunkhakens Mecka, området kring Fridhemsplan

;)

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sunkhakens Mecka, området kring Fridhemsplan

Det är sant, bara för att "glänsa" lite så kan jag berätta att jag har wlan täckning när jag sitter på Lion Bar's uteservering. Så nu kan jag sitta ute och dricka en stor stark för 20 kronor samtidigt som jag är inne på eforum:)

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

Det är sant, bara för att "glänsa" lite så kan jag berätta att jag har wlan täckning när jag sitter på Lion Bar's uteservering.

Jamen då är det väl inget problem att känna igen dig. :)

Sitter mest, i mina ögon, "loosers" utan wlan, i alla fall på Fridhem (sjaskigt place), som jag passerar för att komma till närmaste Grönalinjentunnelbanenedgång. Och före 12 är de fulla.

 

Hur många av dina 24Mbit når dig på Lion Bar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter mest, i mina ögon, "loosers" utan wlan, i alla fall på Fridhem (sjaskigt place), som jag passerar för att komma till närmaste Grönalinjentunnelbanenedgång. Och före 12 är de fulla.

Håller helt och hållet med dig i din analys! Men Lion bar har faktiskt riktigt skaplig "dagens" och då jag jobbar mycket hemma så är det skönt att ibland få komma ut och se lite folk.

 

Men till din fråga, jag får ca 4-5Mbit så det är väl inget att hoppa jämfota över men det funkar.

 

Denna hastighet uppnår jag med en riktantenn som förstärker 15db (minus förlust i kabel).

 

Mot vår egen innergård så använder jag en likadan antenn kopplad till en annan trådlös accesspunkt (http://komplett.se/k/ki.asp?sku=306158&cks=PRL) och då kommer jag upp i nästan full hastighet ca 15 av 19Mbit mätt med TPtest. Det går dock lite fortare när jag ”accessar” mitt eget nät, jag får ca 26 av de teoretiska 54Mbit.

-nisse

I just want revenge.

Is that so wrong?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Efter tre tp-test per omstart av modemet mot standard servern och mot Skanova, Stockholm, totalt nio tester så ligger det på 15,42/935,2 i snitt.

 

Så nöjd är en annan :)

 

Säg den glädje som varar. Nu sitter jag här med en, som NWM tycker; "sur" uppkoppling under 15 Mbit igen (8 Mbit) :) Triple play modemet la liksom av och ska skickas in till Zyxel på måndag. Det började med att anslutningen gått ner när jag kom hem från jobb. Efter reset så fungerade det igen.

 

Samma visa nästa dag. Idag hade det lagt av igen och all reset i världen hjälpte inte. DSL/PPP-lampan blinkar hela tiden och det är störningar i telefonen. Efter en grundläggande felsökning med utbyte av splitter med mera och ett långt prat med supporten så var det bara till att inse faktumet att modemet gått sönder.

 

Har kopplat i 8 Mibt:s modemet igen. Skillnaden i surfhastighet med mina 7 Mbit mot 15 Mbit märks men det är halva sekunder vi pratar om i längre tid för sidor att laddas. Man blir bortskämd fort får jag säga :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall du inte vara sur Bosse bara för att du för en tid har en sur uppkoppling:)

-nisse

Chaos, Panic and Disorder!

My work here is done.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall du inte vara sur Bosse bara för att du för en tid har en sur uppkoppling

 

Det är inte klokt att bara klaga egentligen! Sitter ju för f-n där jag sitter på landet med 7 Mbit in i datorn... Men alltid retar det någon uppringare, där var jag dum! :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...