Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

24 Mbit?


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Gick in på Telias sida idag och gick till uppgradering av mitt ADSL. Har idag 8 Mbit och tänkte, innan sidan på valbara alternativ för mitt telenummer kom fram, att inte är min telestation här ute på landet uppgraderad till 24 Mbit... men se det är den minsann! Det var väl det dom gjorde härom veckan då jag var utan bredband en hel kväll, usch!

 

Först så kan man ju undra hur fort det kan gå här när jag har 3 500 meter till stationen. Är det värt 419: - mot 389: - idag? Med Tp-testet precis nu vid midnatt så låg det mot olika servrar på knappt 7 Mbit/s in vilket väl är helt ok?

 

Klarar mitt Zyxel Prestigt 645MP A1 av en högre hastighet än 8 Mbit? Om inte så får jag köpa ett nytt vilket ju inte är gratis. För eventuell bitorrentaktivitet så kan det ju kvitta för när man fått ner någonting där så har snitthastigheten ofta varit typ 35 kb/s.

 

Jag försöker tänka efter om jag är missnöjd med hastigheten egentligen och det är jag faktiskt inte när det gäller något jag kan påverka. Webbsidor med bilder laddas blixtsnabbt och webbradio och andra aktiviteter som bitorrentfiler på väg ner kan jag ha igång utan att för del sakens skull tycka att surfning går trögt.

 

Dessutom så kan jag ju kasta mitt nyinköpta 11 Mbit trådlösa paket i sjön om jag vill uppgradera till mer än 11 Mbit. Visserligen bara 399: - för router och två nätverkskort men ändå... nä jag håller mig nog vid 8 Mbit så varför jag skrev detta vet jag inte men ni fördrev ju några minuter i varje fall :)

 

 

Bosse

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu fick jag ju kolla tp-testet ordentligt ju. Och det visar sig att vid test mot Lunds statsnät (5 mil härifrån) så blir det 7 Mbit in med denna datorn som är kopplad till 11 Mbit routern med kabel.

 

Laptopen med 11 Mbit trådlöst PCMCIAkort däremot mot samma server tar bara emot 4,6 Mbit. Jag provade där laptopen står 5 meter från routern, gick in i badrummet och höll också datorn med nätverkskortet 2 cm från routerns antenn. Samma resultat, 4,6 Mbit. Är detta standard med trådlösa anslutningar eller? Att det tappar liksom. Tycker dock att när jag surfar från laptopen så märker jag ingen skillnad mot surfning här med den kabelanslutna datorn så det gör inget. Jag är bara nyfiken...

 

 

Bosse

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-08-27 01:03:56 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse-i-skogen skrev:

 

Klarar mitt Zyxel Prestigt 645MP A1 av en högre hastighet än 8 Mbit?

645MP A1 går inte att uppgradera till ADSL2+. Det är bara 660M, 660H, 660HW och 662HW som kan uppgraderas.

Men avvakta till Telia erbjuder ett ADSL2+ modem på köpet. Så var det när tjänsten lanserades, man fick ett ADSL2+ modem 660H Triple Play, om man tecknade ett 18-månaders abonnemang.

Det Telia levererar är hur stabilt som helst. Noll avbrott sedan jag tecknade tjänsten i dec. -04. Jag bor ca 2400 m från telestationen och hastigheten fram till routern är just nu 20855 kbps.

 

Skulle inte förvåna mig om Telia drar igång en ADSL2+ kampanj framåt jul.

 

[bild bifogad 2005-08-27 08:05:38 av Maratonmannen]

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-27 08:06:01 av Maratonmannen]

743095_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxgränsen är 2.5 km för 24.

 

Jag bor själv enligt Telia för långt bort (2.5~2.7 km), det var det första dom sa. Men om jag tecknar mig för ett nytt abonnemang så kan jag få 24. Då kommer jag helt plötsligt närmare stationen :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får typ max hälften av hastigheten som anges.

 

Med detta menar du hälften av 11Mbit som står på nätverkskortet eller hälften av vad som kommer in från telestationen? För är det hälften av vad som står på nätverkskortet så kan jag ju köpa ett 54 Mbit kort så är det problemmet ur världen.

 

Bosse

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Telia levererar är hur stabilt som helst.

 

Det håller jag absolut med om!

 

Den här rabatten jag har nu eller vad man ska kalla det måste ju följa med om jag höjer hastigheten. Som det är nu så betalar jag 389: - för 8 Mbit och Telia fritid. Bredbandsräkning på 359: - och frididsräkningen på 30. Totalt med höjning så måste det ju då bli 419: - för allt.

 

Nog är jag sugen alltid! :)

 

 

Bosse

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse-i-skogen skrev:

 

Totalt med höjning så måste det ju då bli 419: - för allt.

419:-/månad betalar jag.

 

Tjänsten kostar 449:-/månad, men jag har visst någon rabatt (Ring billigare?) på 30:-/månad.

När jag bytte från 8 till 24 var det samma pris på båda, men nu har väl Telia differentierat priserna.

Kollade på Telias sida och där står att just nu ingår engångsavgift och modem på köpet. Obs! det är alltså bara ett modem, så för att dela vet du vad som behövs.

Själv använder jag min gamla Netgear DG834 (modem/router/switch) för att dela. Finns säkert routrar att koppla till det medföljande modemet.

 

http://www.telia.se/privat/sidtyp03.do?tabId=0&channelId=-102116

 

[inlägget ändrat 2005-08-27 15:03:29 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med detta menar du hälften av 11Mbit som står på nätverkskortet eller hälften av vad som kommer in från telestationen?

Hälften av hastigheten för den trådlösa förbindelsen (dvs i ditt fall hälften av 11 Mb/s).

Fast jag vet inte om det stämmer för högre hastigheter som 54 och 108 Mb/s.

 

Sedan behöver du antagligen en ny router. Det har varit uppe ett antal gånger i Eforum (sök på ADSL2+ och router) att de flesta routrar inte klarar av skicka så fort mellan internet och det interna nätverket som behövs för att utnyttja de högre hastigheterna.

 

Men om du inte märker någon skillnad när du surfar i 7 och 4.6 Mb/s så undrar jag om du skulle ha någon nytta av typ 15 Mb/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog är jag sugen alltid! :)

 

Ja nu är det fanimej beställt!!!

 

Vilken hastighet det kunde gå upp till kunde hon inte tala om men om jag inte är nöjd med hastigheten så kan jag alltid gå tillbaka utan kostnad. Ett 660H Triple Play skickas också utan kostnad! På fredag ska det finnas att hämta på posten. Mina 11 Mbits nätverksprylar får också bytas ut men va fan! En 22 eller 54 Mbits router med passande PCMCIAkort behöver inte göra mig fattig.

 

Sitta här på landet och kunna säga att jag har 24 Mbit ADSL från Telia när de som bor närmre Höör inte har något bredband alls är ju rätt så fint om man säger så. :)

 

Heja Telia och hela världen, jag älskar er allihopa! :)

 

 

Bosse

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade mitt 0,5 bredband till 24 mbit i förrgår, och då skall telia utan kostnad skicka ett nytt modem till mig? =)

Verkar inte vara nån speciell kampanj..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Det Telia levererar är hur stabilt som helst. Noll avbrott sedan jag tecknade tjänsten i dec. -04. Jag bor ca 2400 m från telestationen och hastigheten fram till routern är just nu 20855 kbps.

Mycket säker uppkoppling - ja!

På min 24Mb lina kommer jag bara upp i 13-14. Det är väl främst för att nästan alla här i bostadshusen har bradband och delar på stationen tror jag.

Men skillnaden från när jag hade 8Mb lina är ändå mycket stor!!

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Bosse:thumbsup: Om jag inte missminner mig så var det inte så många år sedan som Bosse-i-skogen var ledsen över sin sega modemuppkoppling och nu skall han "toksurfa" i 24Mbps, kom inte och säga att allt blir sämmre:)

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

[Edit: stavfel]

 

[inlägget ändrat 2005-08-27 20:14:34 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Bosse Om jag inte missminner mig så var det inte så många år sedan som Boss-i-skogen var ledsen över sin sega modemuppkoppling och nu skall han "toksurfa" i 24Mbps, kom inte och säga att allt blir sämmre

 

Jo jag satt precis och letade upp mina gamla anti-telia-trådar där jag hade "Bosse, 49,2 kbit/s" som signatur... och det var inte lite sur jag var på kolossen Telia... :) Men nu så är det ett trevligt företag tycker jag. Ger mig här på landet möjlighet till 24 Mbit, nåja "upp till" heter det ju men ändå.

 

Bosse :)

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt OT (ursäkta Bosse) men när jag tittade på bilden av din router så såg jag att vi har samma default gateway och därmed så är vi väl nästan grannar:) Vem vet vi kanske stöter ihop på Daglivs någon dag (du får ha hjälmen på dig på heltid så att jag känner igen dig):)

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och därmed så är vi väl nästan grannar

 

Jag har aldrig varit på Fridhemsplan i Stockholm... och bor typ 60 mil därifrån :)

 

Jag är kanske trög men... hjälm?

 

Bosse

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att det är Maratonmannen han menade.

 

Jaha därav mitt grubblande över vad NWM egentligen snackade om, jag fattade ingenting! :)

 

Bosse

 

Jultomten som är min bror hälsar... hej, hej säger han!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

Vem vet vi kanske stöter ihop på Daglivs någon dag (du får ha hjälmen på dig på heltid så att jag känner igen dig).

Daglivs låter som en livsmedelsaffär?

 

Tacka vetja Koppra. Men det heter visst Coop nuförtin.

 

Hjälm i affären? Bara när jag känner att ett EP är på G. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daglivs låter som en livsmedelsaffär?
Men hallå du bor ju nästan intill! En bauta-shop med livs och tillbehör i två våningar, ligger bredvid videobutiken, svår att se visserligen.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry Bosse jag borde har skrivt att det var Maratonmannen som jag menade.

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå du bor ju nästan intill! En bauta-shop med livs och tillbehör i två våningar, ligger bredvid videobutiken, svår att se visserligen.

Stockholms bästa matbutik enligt mig!

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

Stockholms bästa matbutik enligt mig!

Visst händer det att jag går dit. Men jag gillar inte köerna, särskilt efter jobbet då alla andra också är där.

Nu har vi hamnat riktigt OT. Hoppas B-i-s ursäktar. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att B-i-s inte blir alltför arg på oss, han sitter nog och myser över sin nya bandbredd som snart skall komma. Dessutom så är han ju 60 mil bort:)

-nisse

I FOUND JESUS!

He was in my trunk when I got back from Tijuana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...