Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem ska jag vända mig till? (arbetsgivare vs kollektivavtal)


brorsan

Rekommendera Poster

Enskild person kan inte få upp ett mål i arbetsdomstolen direkt. Se gärna mitt tidigare inlägg:

Vem får väcka talan i AD

 

Vissa typer av arbetstvister kan dras direkt inför Arbetsdomstolen. Domstolen är då första och enda domstol. För att en arbetstvist skall få föras direkt till Arbetsdomstolen krävs två saker. Talan måste väckas av en arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation eller av en arbetsgivare som själv slutit kollektivavtal. Därutöver måste målet gälla tvist om kollektivavtal eller tvist som avses i medbestämmandelagen (exempelvis föreningsrättstvister eller tvister om förhandlingsrätt) eller tvist mellan parter som är bundna av kollektivavtal eller tvist som angår arbetsplats där kollektivavtal gäller.

 

I andra typer av arbetstvister skall talan väckas vid vanlig tingsrätt. För en enskild arbetstagare som inte är medlem i eller inte har stöd av någon facklig organisation gäller alltså att talan skall väckas vid tingsrätt. Detsamma gäller en arbetsgivare som inte har stöd av en arbetsgivarorganisation. Om en part är missnöjd med tingsrättens avgörande i en sådan tvist kan överklagande ske till Arbetsdomstolen.

 

I båda fallen innebär Arbetsdomstolens dom ett slutligt avgörande av tvisten. Arbetsdomstolens dom kan alltså inte överklagas

 

Brorsan:

Det skulle vara intressant att höra vad din jobbarkompisar har för uppfattning i frågan. Tycker dom att det är OK att du ska ha samma rättigheter, möjligheter och förmåner som dom har genom sitt medlemskap i fackföreningen trots att du inte vill vara med och dela på kostnaden för detta?

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Det har inte att göra med vad arbetskamraterna tycker. Dessutom betalar de större delen av avgiften till saker som har väldigt litet med fackföreningsverksamhet att göra. Varför behöver ex facket alltid längre tid för sina kurser än företag (det är ju gott att äta gratis) får fackföreningen provision på antalet hemförsäkringar, ellavtal etc. ?

 

Dessutom är vitsen med kollektivavtal just det att de är kollektiva att någon valt att inte vara med i facket pga facket har aldrig fallit dig in? Fackföreningarna i Sverige som förut tvångsanslöt en till Socialdemokraterna. För övrigt: Rosengren, Trollhättan, SSU i Uddevalla och Stockholm. Vem vet hur mycket mer pengar som myglas bort.

 

Om hans arbetsgivare bryter mot ett avtal är det helt enkelt fel!

Så som du resonerar angående medlemsskap så är det helt OK med ojämlikhet, är det OK med olika lön för lika arbete? Det tycker inte jag. Lika arbete = lika lön. (stå på er tjejer).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika arbete = lika lön

 

Fast det är klart, drar man av en viss summa i form av fackföreningsavgift för en del men inte alla så är det ju inte längre "lika lön"...?

 

Snålskjuts...:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icke!

Den som inte är med får stå för sina egen hem och drulleförsäkring samt själv leta elavtal etc...

 

För övrigt åker hela fackföreningsrörelsen snålskjuts på medlemmarnas bekostnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facket brukar driva kolektivavtalsfrågor även för leachare.

 

Det är inte för att vara snälla, det ligger helt enkelt i medlemmarnas intresse. Om leacharna blir blåsta så blir dom billigare för arbetsgivaren än en fackmedlem. I slutänden drabbar det medlemmarna och det vill man ju inte.

 

Så förmodligen är det fackombudsmanen som kommer att driva frågan i alla fall.

 

För övrigt har jag nyss upptäckt att mitt fack INTE har någon hemförsäkring. Jag har betalt någon jävla LIVförsäkring i 10 år!!! Fast det är klart, har man inte använt hemförsäkring på 10 år kanske man klarar sig utan :-) (ja, ja man skall läsa papper. Men det är klart att man utgår från att "fackförsäkringen" är en hemförsäkring...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick idag löneförhöjningen jag var berättigad till. Fackombudet som fixade detta var mycket nöjd över mötet där många orättvisor om lönerna på företaget rättats till. Fackombudet har full förståelse över min inställning till facket och har inga problem med att jag inte vill vara medlem. Han har en sund inställning till det hela till skillnad från vissa här.

 

Måste säga att jag är helt paff över inställningen på detta forum, med några få undantag. En enkel fråga om var jag ska vända mig och folk börjar tugga fradga. Dags att byta namn till kommunistforum kanske? Tack till di99hami och fhe som har en vettig inställning till det där med facket! Poäng till er.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

[inlägget ändrat 2005-04-26 14:09:43 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkel fråga om var jag ska vända mig och folk börjar tugga fradga.

 

He, he. Du borde väl kunna E-forum vid det här laget. När den direkta frågan är besvarad så spårar alla intressanta frågor ut i principdiskussioner. Det är charmen med E-forum...

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte egentligen inte skriva nåt mer i tråden nu, man jag kan bara inte låta bli att reagera på kommentaren "Din arbetsgivare kan behandla dig hur som helst när det gäller lönen". Tror du verkligen på fullaste allvar att arbetsgivaren har rätt att bryta mot lagen bara för man inte är med i facket? Är det verkligen så illa ställt att folk har denna vanföreställning?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

[inlägget ändrat 2005-04-26 14:45:33 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen på fullaste allvar att arbetsgivaren har rätt att bryta mot lagen[...]
Såvitt jag vet finns det i Sverige ingen laglig reglering av löner (läs minimilön). Förvisso finns det en FN konvention som anger att:

"Konventionsstaterna erkänner rätten för envar att åtnjuta rättvisa och gynnsamma arbetsvillkor, som i synnerhet skall säkerställa ersättning vilken som ett minimum skall ge alla arbetstagare skälig lön[...]". I Sverige så är det fackförbunden som åtagit sig att arbeta för att tillse så att en skälig nivå upprätthålls.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla Brorsan, kan du inte ta reda på fakta och hålla i sär begrepp om du ger dig in i debatter. Du hävdar själv i början av tråden att din arbetsgivare inte följer kollektivavtalet. Det är en stor skillnad på AVTAL och LAG. Det är inte ens lika många bokstäver så redan där borde du se skillnad.

Kollektivavtal är en AVTALsform i vilket parter på arbetsmarknaden relglerar förhållanden på arbetsmarknaden (vanligtvis fackförbund och arbetsgivarorganisationer). Det finns inte bara ett kollektivavta utan ett för varje branch och vanligtvis också för respektive arbetstagarkategori.

 

Det finns även lagar som reglerar förhållanden på arbetsmarknaden - t ex medbestämmandelagen, arbetstidslagen mm - men mig veterligen ingen lag som reglerar lön.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte bara ett kollektivavtal utan ett för varje branch och vanligtvis också för respektive arbetstagarkategori

Dessutom en massa arbetsgivare som vägrar att skriva på kolektivavtal. Kan spela stor roll. Då spelar det ingen roll om man är med i facket eller inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är bara patetisk när du försöker vara nedlåtande. Du gillar inte mina åsikter, så därför försöker du spela överlägsen. Ska du inte kalla mig "lilla vännen" också?

 

Jag är fullt medveten om att det finns flera kollektivavtal, det tror jag alla som någonsin jobbat är. Och det är inget snack om nån lag för minimilön, jag vet inte var du fått det ifrån, jag pratar om avtalsbrott. Avtalsbrott kan behandlas i domstol i yttersta fall. Nu var det ett par år sedan jag läste HÖKen, men jag vet att vi behandlade kollektivavtal när vi läste om handelsrätt.

 

Jag har som sagt fått min löneförhöjning nu, så jag lägger ner denna tråd. Det ger mig inte speciellt mycket att diskutera med folk som försöker få utlopp för sina personliga tillkortakommanden på ett forum på internet.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

[inlägget ändrat 2005-04-26 17:40:33 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pratar om avtalsbrott.
Är det inte så att din arbetsgivare har ett avtal med facket. Eftersom du inte är medlem i facket så gäller avtalet egentligen inte för dig?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är inget snack om nån lag för minimilön, jag vet inte var du fått det ifrån, jag pratar om avtalsbrott

Bara för att påminna dig så har du här tre citat där du hävdar lagbrott så att du et var jag har fått det i från och det är det jag egentligen hakade upp mig på från början.

 

 

 

Jag skulle gärna fixa detta själv utan inblandning av facket, men om lagen säger att det är just facket som ska se till att kollektivavtal efterföljs så är det väl självklart att jag vänder mig till dom!! Jag ska ha samma rätt som alla andra till lönen i kollektivavtalet, oavsett om jag är med i facket eller inte.

 

Men jisses. Du har exakt samma lagliga rättigheter oberoende om du är med i facket eller inte. Jag har många skäl till att inte vara medlem, men detta var inte tänkt att vara en tråd där fackets för- och nackdelar diskuteras, jag ville helt enkelt veta var jag ska vända mig när ett kollektivavtal inte följs.

 

 

Tänkte egentligen inte skriva nåt mer i tråden nu, man jag kan bara inte låta bli att reagera på kommentaren "Din arbetsgivare kan behandla dig hur som helst när det gäller lönen". Tror du verkligen på fullaste allvar att arbetsgivaren har rätt att bryta mot lagen bara för man inte är med i facket? Är det verkligen så illa ställt att folk har denna vanföreställning?

 

---/samoht

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

LO definierar kollektivavtal som: "Ett kollektivavtal är ett avtal om lön och anställningsvillkor mellan arbetsgivarna och alla anställda i branschen företrädda av deras fackliga organisation."

 

Annat citat:

Vårt mål måste vara

att alla arbetsgivare som har verksamhet i Sverige ska

ha kollektivavtal och att de ska gälla för alla anställda.

- Dan Holke,VD

LO-TCO Rättsskydd

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att byta namn till kommunistforum kanske

 

Vad jag vet så är eforum inget forum som endast är förbehållet t.ex. moderater utan vad jag har förstått så är alla människor välkomna.

 

Förstår för övrigt inte hur man kan dra slutsaten: fackligt ansluten = kommunist?

Herregud, t.o.m. i USA har man möjligheten att vara fackligt ansluten, och något mer antikommunistiskt land finns väl inte.

 

Det här med fack är väl dessutom någonting som har historisk anslutning till den tiden då man hade skrån, idén med fackförbund är äldre än kommunismen!

 

Sen kan jag ju iofs hålla med om att en del fackförbund i Sverige gör sitt jobb jävligt dåligt.

 

[inlägget ändrat 2005-04-26 20:41:24 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder alltså att kollektivavtalet även "gäller" för anställda som inte är anslutna till facket?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2005-04-26 20:30:59 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det betyder alltså att kollektivavtalet även gäller för anställda som inte är anslutna till facket?

Jag lämnar det öppet för tolkning, tyckte båda citaten var ett uns tvetydiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det betyder alltså att kollektivavtalet även "gäller" för anställda som inte är anslutna till facket?

 

Jupp

 

/Marcus

[inlägget ändrat 2005-04-26 20:42:11 av Marcus_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med fack är väl dessutom någonting som har historisk anslutning till den tiden då man hade skrån, idén med fackförbund är äldre än kommunismen!

Och de gamla kommunistdiktaturerna gjorde sitt bästa för att trycka ner, eller i alla fall kontrollera, fackföreningarna. I kina är det väl fortfarande livsfarligt att arbeta med fackliga frågor (utanför "partifacket")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte egentligen inte skriva nåt mer i tråden nu, man jag kan bara inte låta bli att reagera på kommentaren "Din arbetsgivare kan behandla dig hur som helst när det gäller lönen". Tror du verkligen på fullaste allvar att arbetsgivaren har rätt att bryta mot lagen bara för man inte är med i facket? Är det verkligen så illa ställt att folk har denna vanföreställning?

 

Det finns ingen uttalad lag som bestämt hävdar att du ska ha en viss nivå på din lön. Därför finns det fackföreningar som man kan gå med i som med alla sina medlemmar i ryggen har ett helt annat förhandlingsläge med arbetsgivaren än om varje anställd ska förhandla själv.

 

Att du åker snålskjuts är en helt annan sak och så länge det är fåtalet som inte är med i fackföreningen så ser arbetsgivaren ingen anledning till att bråka när det gäller icke fackanslutna medarbetare.

 

Vad jag vill ha sagt är att för det stora flertalet är fackföreningen bara av godo. Ta bort fackföreningen och arbetsgivaren gör precis som det behagar dem. De behöver då inte betala ut ob-tillägg t. ex. Protesterar man så skulle svaret vara att passar det inte så har jag en uppsägningsblankett här för dig att skriva på... För att inte tala om hur arbetstiderna hade sett ut... nu uttnyttjas visserligen arbetstiderna till max men det finns dock en övre gräns tack vare fackföreningen.

 

Det kan svida när man ser vad fackavgiften är på lönespecifikationen men alt. utan fackförening skulle vara en mardröm.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-04-27 00:47:09 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp

 

Verkligen?

Tycker

mellan arbetsgivarna och alla anställda i branschen företrädda av deras fackliga organisation.

 

låter som "mellan arbetsgivarna och alla som företräds av facket"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt va mycke poäng du får för dina inlägg. Så jäkla bra är dom ju ändå inte.

 

 

Nej till rasism

Bort me ondska

Jämlikhet åt alla

Stoppa krig

 

får se om det ger nåt klirr i poängburken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är klart att man utgår från att "fackförsäkringen" är en hemförsäkring...)

 

Man utgår från att fackets hemförsäkring är sk*t, och kollar upp det och kompletterar den med en riktigt hemförsäkring. Alternativt skaffa man sig en "riktig" hemförsäkring på annat håll.

 

Den enda försäkring som man ska förvänta sig av ett fackförbund tycker jag är en inkomstförsäkring.

 

Mitt fackförbund har aldrig hållit på att tramsat med hemförsäkring. Försäkring är en produkt som man väljer själv, och anpassar etfer sitt behov.

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-04-27 09:55:52 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...