Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem ska jag vända mig till? (arbetsgivare vs kollektivavtal)


brorsan

Rekommendera Poster

Den enda försäkring som man ska förvänta sig av ett fackförbund tycker jag är en inkomstförsäkring.

Facket (A-kassan) står väl för enväldigt liten del av den ersättning du får, även om dom administrerar det? Resten kommer väl från skattepengar. Eller menar du en extraförsäkringen som täcker in skillnaden mellan a-kassa och lön?

Mitt fackförbund har aldrig hållit på att tramsat med hemförsäkring.

I mina tidigare fackförbund har det alltid ingått (frivillig) hemförsäkring med bra vilkor. Trodde i min enfald att den frivilliga försäkringen i det här fakcet var samma sak. Men där prioriteras tydligen livförsäkringen istället. Jag får sluta att kryssa i saker utan att läsa... Har inte ens engång skrivit någon förmånstagare på försäkringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar
Eller menar du en extraförsäkringen som täcker in skillnaden mellan a-kassa och lön?

 

Jupp, ersättningen från A-kassan räcker ju inte långt!

 

I mina tidigare fackförbund har det alltid ingått (frivillig) hemförsäkring med bra vilkor.

Det är förmånligt, men inte heltäckande. Det kan också finnas maxbelopp för lösöre som man "lätt" kommer över. Man skall inte luras att tro att man har ett fullgott skydd på den hemförsäkringen.

Bor du t.ex. i bostadsrätt räcker det inte, eftersom du måste ha en särskild "bostadsrättsförsäkring/tillägg", som täcker de skador du ev. gör på bostadsrättsföreningens egendom. Annars kan det stå dig dyrt vid vattenläcka, brand etc.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var gott att höra att det ordnade sig brorsan.

 

Alla har rätt till sin egen åsikt, personligen tycker jag dock att våra fackföreningar i Sverige har glömt att de även skall verka för den enskilde, inte bara för "massan". Dessutom verkar det som den styrande delen kommer längre och längre från arbetsplatserna. Poängen med fackföreningar är ju den lokala förankringen, detta är något som "eliten" verkar ha glömt bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS64738 Kommer du inte ihåg den tiden då inträde i fackföreningen automatiskt innebar inträde i Socialdemokratiska samlingspartiet? Du kanske inte ens kommer ihåg att V förut hette Vänsterpartiet kommunisterna. Eftersom LO de senaste valen backat upp sossarna till 100% så kan jag nog tycka att de inte längre tänker på arbetarnas bästa längre. Hur många av sossarnas och vänsterns politiker vet egentligen vad arbete innebär?

 

Nä, de vet bara hur man skjutsar ut fabrikanter från Sverige och startar upp meningslösa myndigheter som tar vår sista slantar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...