Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Semiproffskamera


Code Red

Rekommendera Poster

Men varför skulle jag inte köpa en Canon eos 350d?

Finns ingen anledning, det enda som skulle få mig att vänta lite är att den faktiskt inte finns ute i speciellt många exemplar än och att det brukar ta en månad eller två innan folk upptäcker barnsjukdomar även om de inte brukar vara speciellt allvarliga hos Canon.

Men när t.ex 20D kom så hade den problem med att den hängde sig regelbundet vid vissa konfigurationer, naturligtvis fixade man det med en firmware-uppdatering (egentligen två) men det kan ju förstöra glädjen över att ha en ny kul pryl.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle jag inte köpa en Canon eos 350d?

 

Tycker du mycket väl kan köpa den! En standardrekommendation är dock att vänta tills den kommer i butik och se att den känns bra för just dig - för många är ergonomin viktig, hur den ligger i handen. Och kanske avvakta barnsjukdomar som fhe säger, även om det är oändligt tråkigt. Själv har jag sällan tålamod till det...;) Men det verkar av tester i USA vara en riktigt bra kamera.

 

När jag uppgraderar gör jag det förmodligen för att kameran har blivit snabbare, fått bättre brusreducering vid höga ISO, bättre färgdynamik men kanske också för batteriprestanda och funktioner för minneskort och överföring som ännu inte är uppfunna.

 

Yes, men de flesta har inte en sådan budget att man kan och vill byta kamera varje år. Och poängen är att det är OK att hålla fast vid sin DSLR några år om man vill det, den börjar inte ta sämre bilder bara för att det kommer bättre kameror.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med väldigt billiga verktyg (och någon studiecirkel) lärde jag mig ljussättning "på riktigt" först och klarar nästan varje situation utan blixt, blixten blir då ett hjälpmedel för att göra sånt som blixtar är bra till, upplättning och extraljus.

 

Vi är nog överens om det mesta och kanske inte om något enskilt - jag tycker t ex att blixt är ett naturligt inslag i väskan - och på kameran under många inomhussituationer. Och min 1,5-åriga dotter är helt van vid att det blixtrar..:)

 

Men det viktigaste att vara överens om är väl värdet av en bra kurs/studiecirkel för att lära sig allt det du skriver om svåra situationer - kyrka, idrottshall, ljussättning vid porträttfotografering osv. Och bra användning av en blixt. Det om något är en bra investering för någon inte använt systemkamera förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker t ex att blixt är ett naturligt inslag i väskan - och på kameran under många inomhussituationer.

Det tycker jag med, men den hade inte gjort någon nytta i väskan om jag inte först budgeterat för väska och lagom bra gluggar.

Och min 1,5-åriga dotter är helt van vid att det blixtrar.

Folk som är i ens närhet tenderar att bli det, men t.om jag kan bli störd av folk som skjuter blixt efter blixt på brudens far (som blir märkbart störd av det) vid en bröllopsmiddag istället för att montera en ljusstark optik, höja ISO-värdet en aning och planera bilden. Var sak har sin plats men det är viktigt att behärska bägge delarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle jag inte köpa en Canon eos 350d?

 

Jag har ingen åsikt om vilken kamera du ska köpa, det var i alla fall inte min mening att framställa det så.

 

Det var mest en reaktion mot det här att så fort det kommer en ny digital systemkamera blir de föregående modellerna mer eller mindre passé - samma modeller som nåt år tidigare var "proffsiga" och helt överlägsna _sina_ företrädare.

 

När D70 kom var den så otroligt mycket bättre än Canons konkurrerande modeller, nu är 350d så överlägsen D70. I sanningens namn undrar jag hur många som meddelst blindtest verkligen skulle kunna se skillnaden (på bilderna) - bortsett från att antalet pixlar skiljer sig mellan dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå bevaka barnsjukdomar, så får jag besvara mig själv nästan: eftersom den är släppt i USA ås kan man ju följa diskussionen där i all fall, bl a på debattforumet på www.dpreview.com. Där hittar man eerfarenheter såväl som massor av testbilder.

 

Var sak har sin plats men det är viktigt att behärska bägge delarna.
Hear hear! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...