Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min nya sida www.datorsupporten.se


Charles Vincent Von Baerch

Rekommendera Poster

Vi vill inte att eforum får en PUL-stämning på sig, när det är de som gjort fel, därför har jag redigerat ditt inlägg.

Och brottet mot PUL bestod i vadå?

 

Edit: Det är inte och har aldrig varit ett brott mot PUL att länka till en helt öppen databas där den som registrerat domännamnet har accepterat att finnas listad:

http://tinyurl.com/6frlu

Det är precis lika lite ett brott mot PUL som det vore ett brott mot PUL att länka till eniro.

 

Att nämna någon med för och efternamn är inte heller något som är otillåtet så i fortsättningen skulle jag föreslå att moderatorn slutar upp med sådana dumheter. Om jag däremot hade lämnat ut hans telefonnummer, personnummer eller något annat som identifierar personen hade det varit en befogad moderering.

 

Att raden:

Edit: Nämner <förnamn utelämnat> ovan, man får anta att "Charles Vincent" som skrev här är hans partner "<förnamn utelämnat>".

blir redigerad är ännu mer löjeväckande. Den innehöll två förnamn och dessutom de förnamn som de använder på sajten. Varken Anders, Petter, Fredrik, Max, Nisse eller Carl är på några personuppgifter som man inte får citera in utan att bryta mot PUL.

 

Edit2: Namet som redigerades bort (bestående av för och efternamn) ger 153 unika träffar på Google, en snabb granskning av de första säger mig att minst 10 av dessa träffar handlar om helt olika personer med namnet ifråga

På eniro hittas namnet boende i Falun, Finspång, Lund, Motala, Göteborg, Stockholm, Osby, Luleå, Kiruna och Halmstad. Den som tycker att <Förnamn> <Efternamn> är en personuppgift som identifierar en person ska nog fundera lite till. :thumbsdown:

[inlägget ändrat 2005-02-24 17:58:17 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar
det kanske blir NI som vinner
hmmm.... ;-)

 

Även om NÅGON faktiskt skulle vinna så blir det nog inte jag. De har börjat radera alla mina inlägg av typen: "Denna tråd är stulen: länk till eforums orginaltråd" :thumbsdown: Mina 32 inlägg är nu bara 10...

 

Men om vi fortsätter att skriva den typen av inlägg så kanske de tröttnar och gör något vettigt av det hela, som ju faktiskt är en bra idé.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

[inlägget ändrat 2005-02-24 18:21:48 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reggade mig på skoj och klickade mig på måfå på diverse inlägg och varje inlägg finns på eforum men under nya namn!

 

Så tröttsamt!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Charles Vincent Von Baerch

Jag kan onte sluta skratta eller gråta just nu.

 

Denna sida gjorde jag på skoj då jag läser webbdesign i skolan, för att få vg ska man implentera en databas forum på sidan, min tanke var med sidan att få MVG så jag skrev in lite text, jag har aldrig försökt att tjäna några pengar utan få ett bra betyg,

 

Jag har nu varit borta och åkt skidor i ett par dagar och förstår inte hur folk orkar med detta, sidan var som sagt ett skolarbete o anledningen till att jag la in det i webbforum var för att jag vill ha besökare o tips på design, sidan ligger enbart där till jag fått betyg.

 

Jag förstår dock inte hur ni har orkar engagera er så fruktansvärt mycket, kunde inte tro det var sant när jag kom hem.

 

Som sagt, sajten kommer ligga uppe tills jag fått mitt betyg sedan kommer den ner, för jag har haft planer på att dra igång en sida där man kan annonsera om datorhjälp, som inte har något med detta att göra nu. Det var även därför jag köpte domänet.

 

Ge fan i o besök sidan, om det inte passar, sköt er själva, det en sida för att visa att jag vill ha bra betyg.

 

Jag har för fan suttit själv och skapat användare för att det ska se ut som ett forum med prat och visa att forumet fungerar för min lärare.

 

Sluta bry er om mitt examensarbete för sidan kommer när som helst gå ner.

 

Anledningen till att saker o ting har skett på sidan är för det första nu att den ska gå att visa upp för läraren, så jag ber er att sluta skriva medl, jag kommer ändå ta bort det.

 

Jag ber er sluta besök sidan,

 

Förstår att ni inte gillar detta, men en sak har jag en fråga, hur många av er sitter inte med en dc++ client, en torrent på väg ner från pirate bay, och en piratkopia av windows xp, kanske skulle ni soppa rent framför egen dörr först,

 

Hoppa på de riktiga bovarna o låt mitt skolaarbete vara, det jag är ute efter er tips på design, kan ni ge mig bra råd om detta, te.x varför inte mina javascript knappar funkar att gå direkt till forumet utan att det enbart funkar från main.html

 

tacksam för svar.

 

Vill dock även be om ursäkt för det missförstånd som har skett, både till er och till IDG

 

Vill även lägga till att jag absolut inte har bannat något ip, kanske ser ut så, men sajten är inte byggd för denna trafik, ser hur skiten går ner titt som tätt, så sluta tro detta. DEN VAR JU SOM SAGT BYGGD FÖR EN ANVÄNDARE: MIN LÄRARE!!

 

 

Men måste säga att jag skulle aldrig tro att det skulle bli ett sådant liv

 

Ha en bra kväll alla

 

Mvh

 

Charles

 

[inlägget ändrat 2005-02-24 18:39:40 av Charles Vincent Von Baerch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna sida gjorde jag på skoj då jag läser webbdesign i skolan, för att få vg ska man implentera en databas forum på sidan,

 

Har just nu läst den här tråden och det nämns inget om skolarbete.Varför skrev du inte det direkt vid första postningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna sida gjorde jag på skoj då jag läser webbdesign i skolan, för att få vg ska man implentera en databas forum på sidan, min tanke var med sidan att få MVG så jag skrev in lite text, jag har aldrig försökt att tjäna några pengar utan få ett bra betyg,

 

tyvärr.. jag går inte på det där..

lessen..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Charles Vincent Von Baerch

Nehe, tro vad du vill, du kanske till o med blir besviken när sidan kommer ner snart, men då kan jag hänvisa dig till gratisdatorsupport.nu där kan du få den hjälp du behöver, det var där jag fick iden till mitt arbete.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This domain name, "gratisdatorsupport.nu", may still be available for registration!

dvs, sidan finns inte.

 

Provat att tala sanning?

 

Du försöker bara komma undan men det är tyvärr försent.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Had du bara spelat med öppna kort, och inte snott inlägg utan istället hitta på dem själv så hade du fått jättemycket tips från eforum.

 

Kan vara bra att tänka på till nästa gång.

 

Jag tycker du skall visa denna tråd för din handläggare...

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag förstår dock inte hur ni har orkar engagera er så fruktansvärt mycket, kunde inte tro det var sant när jag kom hem.

 

Därför att det är rena stölden och brott mot upphovsrätten att göra som du gjort. Du borde fråga IDG:s redaktion innan du snodde inlägg och trådar härifrån. Står på sidorna också, men det missade du kanske i jakt på dina betyg.

 

Upphovsrättbrott tror jag sänker dina betyg.

 

Ge fan i o besök sidan, om det inte passar, sköt er själva, det en sida för att visa att jag vill ha bra betyg.

 

Gör du detsamma när det gäller att plagiera inlägg och trådar härifrån.

 

Jag har för fan suttit själv och skapat användare för att det ska se ut som ett forum med prat och visa att forumet fungerar för min lärare.

 

Har du ingen fantasi?

Kan väl hitta på egna inlägg och skapa trådar...

 

Förstår att ni inte gillar detta, men en sak har jag en fråga, hur många av er sitter inte med en dc++ client, en torrent på väg ner från pirate bay, och en piratkopia av windows xp, kanske skulle ni soppa rent framför egen dörr först,

 

Har du inte läst den senaste tiden att bland annat en Stockholmare åkt fast för fildelning. Denne person riskerar både fängelse och böter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

E-post = Elektronisk post. Ex: ett paket med transistorer. Andra sorters post: A-post, B-post, F-post (flaskpost), K-post (kompost), Ö-post (post från Grönland). - [interworst] Yttermera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va tror ni mitt betyg blir på sajten
Det beror väl på vad det är för kurs och vilka krav som ställs...

Bortsett från det flagranta plagierandet, som omedelbart borde leda till underkännt:

Sett till tekniken så har jag svårt att se att det skulle ge något högt betyg. Du har ju bara använt Web Wiz Forums. Layout/design/formgivning är enligt mig inte vad man kan förvänta sig av ett examensarbete för en webbdesignutbildning. Men jag kanske är för hård, beror ju som sagt på förutsättningarna...

För idén skulle jag ge ett mycket högre betyg. :thumbsup:

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

[inlägget ändrat 2005-02-24 20:08:38 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ta det säkra före det osäkra, man får inte publicera någons identifierbara uppgifter hur som helst. Om du tycker att jag gjort fel får du prata med Erik Junesjö som är huvudmoderator på eforum. Jag står fast vid mitt beslut och redigerar bort det igen. Alla har tillgång till massor med register, helt gratis, men det betyder inte att man får vidarepublicera uppgifterna. Tex kan jag ju gå in på skattemyndigheten och få deras personnummer och övriga uppgifter, utan problem, men det gör inte att jag får skriva det här.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT

Jag vill ta det säkra före det osäkra, man får inte publicera någons identifierbara uppgifter hur som helst.

Nej det stämmer. Men frågan måste ju vara: vad i inlägget är det du anser strider mot PuL?

Jag tycker att fhe tydligt påvisat att: "[...] den registrerade [...] på ett tydligt sätt offentligjort uppgifterna" (se 15§ PuL) varför personuppgifter (t.o.m känsliga sådana) får behandlas.

 

Vidare tycker jag att man bör beakta lagstiftarens mening med 7§ gällande förhållandet till tryck- och yttrandefriheten vi redigering som motiveras med åsyftning till PuL. Oavsett om denna "publikation" (dvs. eforum) ägs/drivs av IDG.

 

Jag tycker mig ha märkt att Eforum (eller dess ombud) allt oftare redigerar inlägg med hänvisning till PuL. Jag är osäker på huruvida detta grundar sig på tillräcklig kunskap om lagen och/eller lagstiftarens mening.

 

Börja med att läsa 5§ PuL gällande vilken behandling av personuppgifter som omfattas av lagen.

 

Jag har full förståelse för att man av en frivillig moderator inte kan avkräva fullgoda juridiska kunskaper och det är just därför som jag vänder mig mot att man "gömmer" sig bakom lagstiftningen. Då är det bättre att hänvisa till forumets självpåtagna regler när man gör förändringar i medlemmarnas inlägg. Annars riskerar man dels att mista medlemmarnas förtroende samt skapa ytterligare förvirring om vad som faktiskt regleras i lag angående behandling av personuppgifter.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

[inlägget ändrat 2005-02-24 21:09:02 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är egentligen väldigt off topic. Med det här inlägget vill jag mest klara ut vari mitt klagande bestod.

 

Jag vill ta det säkra före det osäkra, man får inte publicera någons identifierbara uppgifter hur som helst.

Rent strikt är definitionen för "personuppgift" "All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.".

Varken för eller efternamn eller kombinationen av dessa räcker emellertid för att varesig direkt eller indirekt identifiera en fysisk person på ett sånt sätt som krävs, möjligtvis med undantag för om uppgifterna i sig räcker för att man ska gå att identifiera (t.ex "Carl Bildt") men isf är man förmodligen en offentlig person och sådana är faktiskt undantagna.

 

Om du tycker att jag gjort fel får du prata med Erik Junesjö som är huvudmoderator på eforum

Jag tycker du har gjort fel men jag tycker också att du har rätt att göra fel, jag var mest ute efter en förklaring av vad jag hade gjort för fel.

Det enda jag gillade var att du modererade något som varken strider mot PUL eller eforums regler med motiveringen att det skulle strida mot PUL, i praktiken anklagade du mig för att ha begått något brottsligt samtidigt som du effektivt suddade ut alla spår så att övriga läsare inte kunde se att så inte var fallet.

Du kunde precis lika gärna ha hänvisat till föräldrabalken eller något annat som det inte heller stred mot.

T.om en länk till nic-se blev betraktad som personuppgift, hur nu det gick till, nic-se är ju inte ens en fysisk person.

 

PUL är sträng nog som den är men när man är mycket noga med att inte hålla sig ens i närheten av dess gränser så känns det lite konstigt att någon redigerar inlägg med hänvisning till en lag som man inte överträtt. Borde ju finnas någon moderator som är lagom påläst för att tveksamma fall ska kunna diskuteras i moderatorforumet.

 

Anyway, jag kanske överreagerade. Ber om ursäkt isf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va tror ni mitt betyg blir på sajten

 

Du verkar vara fruktansvärt fixerad vid betyg.

Betyg är inget bevis på att man lärt sig något, vilket du precis har bevisat.

 

Själv hör jag till skaran som anser att skolor ska slopa betyg helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sånt jädra liv för ingenting! *asgarv*

 

Verkligen, snacka om overkill! =)

I första inlägget så lät det inte alls som att det handlade om en student och skoluppgift. Även om det är skoluppgift så är det ju fortfarande plagiat, eftersom sajten är publikt åtkomlig, och på det sättet spelar det ingen roll om det är ett "riktigt" diskussionsforum.

 

Om nu skaparen av sajten var bortrest (som han skrev) och inte kunde svara tidigare, vem var det då som raderade inlägg från vissa Eforum-medlemar? Varför svarade inte denna person att det "bara" handlade om en skoluppgift? Det låter hmm konstigt i alla fall...

 

Om det nu handlar om skoluppgift, borde inte kopiering av innehåll från ett annat forum klassas som plagiat och arbetet riskera att underkännas?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 01:15:57 av TicoRoman]

[inlägget ändrat 2005-02-25 01:18:23 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu skaparen av sajten var bortrest (som han skrev) och inte kunde svara tidigare, vem var det då som raderade inlägg från vissa Eforum-medlemar?

 

Mystiken tätnar... hmhm. Det är kanske ändå en sätt att komma undan att skylla på en skoluppgift och så... hmhm... kliar mig i skägget...

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag skrev.

Jag har liiiite svårt att tro på det..

Var och varannan s.k. "wäbbdösajner" kör ju detta forum som finns på sidan!

kopiera och klistra in typ.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första inlägget så lät det inte alls som att det handlade om en student och skoluppgift. Även om det är skoluppgift så är det ju fortfarande plagiat, eftersom sajten är publikt åtkomlig,

Om det nu inte bara är en dålig bortförklaring så skulle man ju kunnat tänka sig att sajten i fråga skulle uppdaterats med info om det. Vidare känns det bara lite underligt att selektivt spärra ut användare som ställer obekväma frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenstans i första inlägget står det något om skoluppgift. I hans andra inlägg förstärker han bilden av ett seriöst projekt med ett slags utförlig beskrivning av målsättningen.

 

Han har lagt in liknande reklaminlägg på andra ställen (bl a Pricerunner, bortredigerat nu, och Passagen) och inte heller där skyltat om att det är ett skolprojekt.

 

Nä, han får skylla sig själv. Om det är ett skolprojekt har han klantat sig. Om han försöker vara seriös har han klantat sig. Grabben får stå ut med Eforumstormen. Så enkelt är det.

 

Det måste betyda att han inte lottar ut DVD-spelarna... Tusan också... ;)

 

G-2-P

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 08:34:56 av G2P]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...