Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

speldesign


hej det e jag som e padri

Rekommendera Poster

*känner mig träffad*

 

Jajajajajajaja, det måste väl få finnas undantag också Skoj

 

Jag funderade faktiskt en stund på hur jag skulle göra och bestämde mig för en liten kompromiss med mig själv :) och bara tipsa om sökning.

Jag tycker att det är bra att forumet hålls efter och inte blir ett frågeforum för piratkopior o dyl. Det finns andra forum som är mer lämpade för det om man nu vill ha hjälp med sånt även om jag kanske har en märklig syn på det men jag anser att ett grundkrav man ska kunna ställa på nån som piratkopierar är att man ska kunna läsa sig till dom mest grundläggande saker åtminstone. Kanske beror på att när jag var ung och spelade mycket spel så krävdes det mer än att kopiera en fil till rätt katalog för att få igång ett piratspel och därmed så förde det nåt gott med sig också, nämligen att man lärde sig väldigt mycket om datorer även om dåtidens spelföretag kanske inte har så stor nytta av det :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det e jag som e padri

Hej igen!!!

 

Engelska är inget problem om det inte är jättesvår engelska sånt man inta fattar.Men om det inte är det blir jag lite småsugen på den som var skriven av c++ skapare vad han nu hette typ Bjarne Stroustrup eller nåt är den svår engelsa i??

 

MVH//Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag full förståelse för att man inte har obegränsat med pengar när man är 14 år

 

Jag lät mina föräldrar förstå att jag tänkte arbeta med datorer i mitt liv och fick dem att sponsra allt inköp av utrustning och böcker tills jag flyttade hemifrån. Det visade sig vara en bra investering.

 

För ung för att börja när man är 14? Absolut inte, i den åldern var jag själv redan rätt avancerad inom assemblerprogrammering, förvisso på bra mindre komplicerade burkar än PC, men ändå. Faktum är att jag tror att det är enklare att börja i tidigt tonår än säg tio år senare (fast det baserar jag på absolut inga fakta alls =)

 

Som nämndes tidigare i tråden om att börja med ex. Javascript eller Actionscript i Flash så avråder jag dig från det. Det är väldigt snäva scriptspråk med underliggande objekt som är än snävare. Lär dig C++ som grundläggande språk, där du i början skiter i plattformsspecifika bibliotek och moduler. När du sedan behärskar programmeringstekniken kan du gå över till ex. VC++ (jag gissar att du använder PC).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa själv. Om du klickar på länken till Amazon så får du upp en sida med bland annat en bild av boken. Om man håller musen över bilden så får man upp en ruta där det bland annat finns en länk Read the first page, klicka på den. Därifrån så kan man läsa fler sidor också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag tror att det är enklare att börja i tidigt tonår än säg tio år senare (fast det baserar jag på absolut inga fakta alls =)

Nja, tycker det har gått ganska bra (och enkelt) för mig fast jag fick vänta ända tills sista året i gymnasiet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät mina föräldrar förstå att jag tänkte arbeta med datorer i mitt liv och fick dem att sponsra allt inköp av utrustning och böcker tills jag flyttade hemifrån. Det visade sig vara en bra investering.

 

ja det är ju såklart en annan lösning och säkerligen en bättre sådan eftersom det inte direkt är optimalt att läsa en bok på skärmen även om det kan ha sina fördelar ibland.

 

Lär dig C++ som grundläggande språk, där du i början skiter i plattformsspecifika bibliotek och moduler. När du sedan behärskar programmeringstekniken kan du gå över till ex. VC++ (jag gissar att du använder PC).

 

Håller inte alls med om det, det kanske är ett bättre sätt att lära sig programmera men säkerligen mycket större risk att tröttna också men det är väl en smaksak antar jag. Slutresultatet borde bli ungefär detsamma :)

 

*OT*

Hur kan det komma sig att det finns spelprogrammeringsutbildningar på högskolor egentligen, det är väl knappt det finns vanliga programmeringsutbildningar, är inte det vanliga att man går typ en ingenjörsutbildning med nån enstaka programmeringskurs?, eller är jag dåligt underrättad om skolväsendet?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det e jag som e padri

Hej igen!!!

 

Bitvis verkar boken ha svår engelska men jag vet inte kan nån ge mig tips på en svensk bok så man har nåt att välja på...

 

 

MVH//Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är nybörjare tycker jag inte själva engelska språket är svårare i Stroustrups bok än i någon annan liknande bok. Däremot tycker jag upplägget och beskrivningarna och exemplen är av den mer abstrakta sorten. Men det beror ju på lite vilka sorts beskrivningar man gillar.

 

Det där med engelska förresten, att lära sig förstå det engelska fackspråket är is sig väldigt bra. Det skrivs så otroligt mycket mer, litteratur, websidor, mailinglistor, forum etc på engelska än på svenska så chansen att hitta det man letar efter är mångfalt mycket större på engelska. Men glöm inte bort svenskan för det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adlibris och Bokus tycks oftast inte erbjuda någon titt i böckerna, annars är det bara att söka på C++ på deras webbplatser. Man kan väl anta att böckerna som är skrivna just för gymnasiets A-kurs är lättlästa.

 

Här hittade jag möjligheten att provläsa:

http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63607034

http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63606879

http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63607301

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kanske är ett bättre sätt att lära sig programmera men säkerligen mycket större risk att tröttna också

 

Tja, ska man lära sig programmera för professionella syften så behöver man ju rätt mycket disciplin och tålamod. Det hjälper ju inte att man snabbt behärskar metoderna i grafiska bibliotek eller kan skapa windowsformulär om man inte klarar av "riktig" programmering, dvs. det dolda arbetet bakom de resultat som användaren ser. Slutresultatet blir i mina ögon iallafall inte lika.

 

är inte det vanliga att man går typ en ingenjörsutbildning med nån enstaka programmeringskurs?, eller är jag dåligt underrättad om skolväsendet?

Det beror på vilken linje man väljer. Datateknik innehåller relativt många kurser kring både programmering och dataarkitektur. Dessutom får du de sista åren själv fritt välja bland kurser och där finns ännu fler programmeringsinriktade sådana att välja bland.

 

Dataspelsutbildningarna är väl något som ligger i tiden antar jag. Aldrig någonsin har spelmarknaden varit så stor som de senaste åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ska man lära sig programmera för professionella syften så behöver man ju rätt mycket disciplin och tålamod.

 

Jo men om man är 14 år så kanske det ska vara mer kul än att se till deadliner som man måste kunna hålla 15 år senare i livet :)

 

Det hjälper ju inte att man snabbt behärskar metoderna i grafiska bibliotek eller kan skapa windowsformulär om man inte klarar av "riktig" programmering, dvs. det dolda arbetet bakom de resultat som användaren ser. Slutresultatet blir i mina ögon iallafall inte lika.

 

Jag blandade ihop vad jag hade skrivit i mina olika inlägg tror jag, vad jag givetvis menade var att slutresultatet blir lika om man börjar lära sig språket från grunden och sen fortsätter med tex vc++ eller om man börjar med vc++ och sen fortsätter med c++ från grunden. Jag kan givetvis ha fel men jag inbillar mig att min variant är ett roligare sätt att börja på.

 

Så mycket som jag hatar alla jämförelser mellan datorer och andra saker såsom bilar o dyl så är det lätt att se parallellerna med tex ungdomsidrott där det också i mina ögon handlar om att det ska vara kul men i professionella sammanhang så krävs det mycket disciplin och tålamod.

 

Det beror på vilken linje man väljer. Datateknik innehåller relativt många kurser kring både programmering och dataarkitektur. Dessutom får du de sista åren själv fritt välja bland kurser och där finns ännu fler programmeringsinriktade sådana att välja bland.

 

Där ser man vad lite man vet :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan givetvis ha fel men jag inbillar mig att min variant är ett roligare sätt att börja på.

Jo, självklart ser jag din poäng också. Jag tror det är rätt indivduellt vad man upplever som roligast med programmering. Personligen är jag väldigt matematiskt lagd och inspireras mest av den problemlösande delen av programmering. (Jag är nog en av väldigt få som dessutom gillar att debugga =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro't eller ej, jag hade en gång i tiden en jobbarkompis som älskade att debugga, och inte bara sin egen kod utan fel i största allmännhet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser spelprogrammering på BTH och eftersom det är en högskola så är all kurslitteratur på engelska (de bokförslag jag ger dig).

 

Om du inte har jättesvårt för engelska så bör dessa böcker inte vara några problem.

 

Jag tycker nog att du ska börja med C och inget annat,

sedan när du känner att du kan grunderna kan du gå vidare till C++.

Inom spelbranchen programmerar man inte i VB.

 

Om du vill arbeta inom en av de snabbast växande bracherna idag kanske du istället ska satsa på java.

 

Varför java, inga spel görs väl i java?

 

Jo, nästan alla spel till mobiltelefoner utvecklas i java.

Mophun håller tydligen på att försvinna så det är ingen vitts att fortsätta med det. (google mophun)

 

och ja, mobilspel är STORT och blir bara större.

Världens största spelföretag satsar på mobilspel för att de ger så bra inkomster. Här är tydligen asien marknaden väldigt stor, men det verkar komma till västvärlden mer och mer.

 

 

På högskolan började vi med en kurs i C för att sedan gå över i C++

och det fungerade bra för min del. Följande bok använde vi i båda kurserna: "C How to program Fourth Edition" av Deitel & Deitel.

Där ingår C, C++ samt lite java.

Det finns även en hel del material på den medföljande skivan.

Samt visual stuido 6, vi använder dock visual studio .net 2003

(gratis via skolan).

 

I kursen "Game Design Theory" har vi främst föreläsningar med gästföreläsare från spelbranchen, men följande böcker har jag köpt:

 

"Chris craword on game design"

"Core Techniques and algorithms in Game Programming"

"Andrew Rollings and Ernest Adams on Game Design"

 

Den sista köpte jag mest för att den ingick i ett paket med en av de andra böckerna. Jag vet inte om du ska ge dig på denna typ av böcker redan nu, bli en "elite programmer" innan du börjar tänka på hur man gör spel på rätt sätt.

 

Under tiden du lär dig c/c++ gör lite småspel, t.ex. pacman.

Ett sådant projekt är väldigt nyttigt.

 

I den här tråden kommer du säkert få massor med förslag på olika språk och böcker. Du väljer, men välj mellan C och C.

Vilken bok du sedan använder spelar mindre roll,

låna lite olika på biblioteket, eller köp en bok där det följer med en utvecklingsmiljö (t.ex. visual studio).

 

Varför då MS produkter, vi som alla hatar MS...

Jo, för om du ska jobba på ett spelföretag så kommer du vara tvungen att använda dessa program... så varför inte lära sig dem på en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det e jag som e padri

Hje igen!!!

 

ok dnsx men är c++ och c det man använder när man programmerar spel eller är det nåt annat??

Kan jag inte börja direkt med c++ istället för c

har förstått att c++ är en förnyad version av c. stämmer detta???

 

MVH//Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom spelbranchen är det c/c++ som gäller,

om du inte gör spel för webben eller mobiltelefoner.

 

allt som finns i c finns även i c++

 

Jag tror att det är enklare att börja med c

och för att gå över i objektorienterat senare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan så tror jag att det är lättare om man redan från början får vanan att tänka i objekt. Har träffat på många som har svårt att byta tänkesätt när de har gått över från procedurspråk som C till objektorienterade språk som C++ och Java.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hadde jag inga problem med det...

 

Jag tänkte nästan att inlärningströskeln var lite högre då,

men han kan ju göra ett försök på c++ först då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

man bör inte lära sig c innan c++

de är lika bra att börja tänka objekt orienterat direkt

 

Jag tror mycket på C# som språk

MS gör kassa OS

men underbara utvecklingverktyg o programerings språk

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...