Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

speldesign


hej det e jag som e padri

Rekommendera Poster

hej det e jag som e padri

Hej!!

 

Jag har tämkt att börja med speldesign och programmering för att göra ett spel och vill veta om någon vet om c++ bibeln är nåt vidare att lära sig att programmera spel????

 

 

MVH//Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till boken du refererar till, men generellt sett ger en bok i C++ enbart kunskapen att använda språket. Titta i tråden nedan som ger lite tips kring olika grafikpaket att börja leka med i C++ som ett första steg.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=668025

 

Lite fler länkar att titta på:

http://www.gamedev.net

http://www.scorpioncity.com/djdirectxtut.html

http://www.gametutorials.com/gtstore/default.aspx

http://www.ultimategameprogramming.com/index2.php

 

[inlägget ändrat 2005-02-14 19:22:26 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det e jag som e padri

Hej igen!!!

 

Så ni menar att man inte borde lära sig c++ språket först innan man börjar att göra spel???

 

Tanken var att jag ska göra 3dspel men också lära mig att programmera då är det väl smartast att lära sig språket först eller???

 

MVH//Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni menar att man inte borde lära sig c++ språket först innan man börjar att göra spel???

 

Nej, självklart ska du lära dig C++ först. Länkarna rörde dock bara spelprogrammering, som då självklart förutsätter väldigt bra kunskaper i både c++ och matematik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Att lära sig C++ är jättebra och krävs oftast. Att börja med att skriva en grafikmotor är dock lite överkurs som första projekt. Faan, att skriva ett textbaserat pokerspel över nätverk tar ett gäng timmar. Då genesis är open source kan du ju alltid springa runt och leka i koden och då behövs c++ ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det e jag som e padri

Hej igen!!!

 

ok men hur svårt är c++ på en skala att lära sig är det ett bra språk att börja med eller ska man börja med nåt enklare???

Smartaste sättet är väl ändå att läsa en bok men har nån något tips???

 

MVH//Ruben

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men hur svårt är c++ på en skala att lära sig

Det där är ju jättesvårt att ge ett svar på eftersom svårighetsgraden för all inlärning ligger helt i relation till de förutsättningar "studenten" har.

 

Att bemästra C++ är inte det lättaste men du är ju rätt ung och om du ger dig fan redan nu på att verkligen lära dig det så kommer du ha igen det tusenfalt längre fram.

 

Mitt förslag är att köpa boken jag tipsar om längre ner och känns C++ för svårt just nu, så är det bara att spara boken till senare tillfälle och börja din skolning med något enklare, typ VisualBasic 6.

 

Mitt boktips är "The C++ Programming Language" av Bjarne Stroustrup (som f.ö skapade språket)

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0201889544/104-1240718-1847952

 

[inlägget ändrat 2005-02-15 22:15:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt boktips är Thinking in C++:

http://mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html

Innan man bestämmer sig för att köpa boken kan man ladda ner den. Lite jobbigt dock att läsa en hel bok från datorskärmen.

 

Jag har inte läst just den boken men hans bok Thinking in Java och jag tyckte han var jättepedagogisk och förklarade mycket bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...som dessutom finns i en "special edition" numera:

 

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0201700735/qid=1108555135/sr=1-1/ref=sr_1_1/104-5375759-8093526?v=glance&s=books

 

Kanonbok, men kan man inte C++ hyffsat kan man nog lätt bli lite skrämd... ;-)

 

Som referens däremot har jag då inte sett någon bättre.

 

[Edit]

Och svårigheten håller jag med om. C++-kod som verkligen utnyttjar språket och STL kan se VÄLDIGT obskyrt ut. Ska man använda andras kodbibliotek så beror det ju på själva kodbiblioteket hur mycket av C++/STL man behöver kunna.

 

Men att komma igång och göra enkla saker ska inte behöva vara så mycket svårare i C++ än i andra språk. Men så fort man börjar med STL blir det vissa inslag av "obskyr syntax" :)

 

[inlägget ändrat 2005-02-16 13:49:51 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som dessutom finns i en "special edition" numera:

Fast den är väl "inbunden" så att säga tror jag. Jag föredrar mjuka bändbara böcker =) Dock innehåller den en hel del korrigeringar och förtydlingar vilket aldrig skadar. (Man kan ju alltid rycka loss det hårda omslaget =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag föredrar också "mjuka" böcker. Undras just varför hårda böcker anses vara "lyxigare"? Jaja, man kan inte få allt i världen...

 

"The 'special edition' is the hardcover version of the 3rd edition. It differs from the early printings of the 3rd edition by about 1,000 corrections and clarifications, by two new appendices (just over 100 pages; also available online, see below), and by an improved index. The only difference between the current printings of the special edition and the 3rd edition is the cover (and the price difference implied by that stronger cover)"

 

De kapitlen finns tydligen att ladda ner på http://www.research.att.com/~bs/3rd.html

 

Den refererar också till några korrigeringar i C++-standarden som gjordes 2003 men hur "allvarliga" de är har jag ingen aning om...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det e jag som e padri

Hej!!!!

 

Jag går nu i 8:an och ska gå en linje baserad på programmering gymnasiet tanken var att börja nu för att få ett bra betyg i gymnasiet och också för att jag Vill lära mig...

Men det som någon sa om att om jag ger mig fan på det så kan jag lära mig det men är jag för ung jag vill gärna göra det om jag i lugn och ro kan börja fata det...

'

 

MVH//Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej har ett par kompisar som pluggar till spelprogramerare eller vad det nu heter. Jag har ett bra tipps om du vill komma riktigt långt innom din programering. Det är visserligen bra att kunna programera med ett programeringsprogram men vilket spelar förga roll. Jag har sett snygga 3dspel som är gjorda i både VB Delphi C++ och Java. Det som är av större vikt är att du måste bli bra på matte. En person som är jätteduktig på matematiska funktioner kan skriva ett program på ett par rader där en som inte kan matte särskillt bra skriver ett program med samma funktioner på flera sidor kod.

 

 

Är det programering av spel som du vill syssla med i framtiden ska du lägga ner lika stor vikt vid att lära dig mattematik som programering.

 

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det e jag som e padri

Hej!!!

 

ok har inte kommit så långt i matte än går ju bara i 8:an en så länge är inte dålig i matte men jag har inte hunnit lärt mig all matte än...

Men i kursen jag ska gå på gymnasiet om programmering så är det obligatorsikt att lära sig en kurs kallad matte diskret den samhör med programmringskursen som jag ska gå senare..

svårt att säga nu men just nu vill jag bli spelprogrammerare men vill nog inte bra lära mig spelprogrammering nog bäst att kunna almänt..

 

MVH//Ruben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som förde mig in i programmeringen var att jag började med HTML och Javascript, två språk som är relativt lätta att förstå sig på (särskilt HTML där det är mindre matte och mer visuellt eller vad man ska kalla det).

Du kan ju prova att gå den vägen. När man lärt sig lite sånt förstår man sig på programmering mycket mer. För min del blev det att jag höll på väldigt mycket med Flash och dess inbyggda språk ActionScript (liknar javascript). Det är ju också ett sätt att börja göra spel. Att som första språk lära sig C++ och försöka gå direkt på att göra en 3d-shooter låter i mina öron som lite för höga ambitioner.

 

Som sagt, jag rekommenderar Flash. Grymt roligt att hålla på med, man kan göra rätt sköna spel i det (inga jätteavancerade, men vad är det för fel på plattformspel ^^). Dessutom ger det dig bra baskunskaper i programmering.

 

Lycka till!

[inlägget ändrat 2005-02-17 00:22:55 av GSol]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det som någon sa om att om jag ger mig fan på det så kan jag lära mig det men är jag för ung jag vill gärna göra det om jag i lugn och ro kan börja fata det.

Inte är du för ung inte. Det är bara bra att börja nu, men försök få tag i en lättläst bok som du gillar.

 

Om du inte är så bra på engelska så kanske en svensk bok är bättre. Studentlitteratur har en bok på svenska om Java skriven för gymnasiets kurs Programmering A. Även om nu Java inte är det bästa för spel så ger det en bra introduktion till programmering oavsett vilket språk man ska använda sedan.

http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/2131?csid=22&mp=1027&lpaket=1

 

På bokus.com finns det en C++ Programmering A som också är anpassad till gymnasiets kursplan:

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9147035943&pt=search_result

Samt en tjockare som tar upp hela språket C++, som har fått riktigt bra recensioner:

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9144014635&pt=category_getRelatedActions

 

Men gå och titta i någon bokhandel vad de har och vad du tycker om språket och svårighetsgraden i de böckerna, sedan kan du ju beställa över nätet för att få det billigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8:an, hmmm, det var precis då jag fick min första dator. Med den följde det med en lärobok i Basic. Vad göra? Pja, börja med kapitel 1, fortsätt med 2 o s v. Resten är historia...

 

Finns bara intresset är det snarast hög tid att börja! Det finns alldeles för mycket att lära sig för att man ska vänta ännu längre :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gå och titta i någon bokhandel vad de har och vad du tycker om språket och svårighetsgraden i de böckerna, sedan kan du ju beställa över nätet för att få det billigare.

 

Så bokhandlarna har blivit bibliotek?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bokhandlarna har blivit bibliotek?

Inte precis, men visst kan man titta i en bok för att veta om man gillar den eller inte. Problemet med bibliotek brukar vara att deras böcker är så gamla så de kan man inte köpa om man bestämmer sig för att man vill ha boken.

Om det hade varit en vuxen så hade jag nog sagt att han skulle köpa boken på bokhandeln om de hade något bra (det har jag gjort när jag har velat veta vad jag gillar innan).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det hade varit en vuxen så hade jag nog sagt att han skulle köpa boken på bokhandeln om de hade något bra (det har jag gjort när jag har velat veta vad jag gillar innan).

 

OK, I see.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från alla andra tips som jag nånsin har läst så skulle jag vilja rekomendera boken "lär dig visual c++ (sätt in valfritt versionsnummer här) på 3 veckor" eller om den heter 21 dagar minns inte riktigt. Det förutsätter ju givetvis att du har visual c++ och man lär sig inte språket c++ lika bra som med en bok som inte är plattformsbunden men fördelen är att man snabbt ser resultat plus att det är rätt så roliga program man skriver med hjälp av den. När du är klar med den och behärskar detta så är det kanske lämpligt att lära sig språket lite bättre med en ren c++ bok. Detta var sättet jag lärde mig programmering på mitt förra jobb och det funkade bra för mig.

 

Med risk för att uppröra människor här inne så har jag full förståelse för att man inte har obegränsat med pengar när man är 14 år och biblioteket kanske inte har boken om du skulle vara intresserad av att titta på den innan du bestämmer dig. Om engelska dessutom inte skulle vara något problem så kan du ju testa att söka efter "teach yourself visual c++ in 21 days.pdf" på google. Vem vet kanske du har tur och hittar den på förstasidan :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att uppröra människor här inne så har jag full förståelse för att man inte har obegränsat med pengar när man är 14 år och biblioteket kanske inte har boken om du skulle vara intresserad av att titta på den innan du bestämmer dig.

 

*känner mig träffad*

 

Jajajajajajaja, det måste väl få finnas undantag också :)

 

Men jag måste hålla med om din idé, att saker och ting går smidigt och att det blir enkelt att skriva skojiga program är nog en rätt tung fördel. Om man inte köper en bok som är specialskriven för en viss miljö hamnar man ju alltid i problem om boken föreslår en sak som inte råkar funka i sin egen miljö - "är det jag som gör fel eller ska det helt enkelt inte funka?".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...