Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyp mig i armen!!!!


cibbe

Rekommendera Poster

Amos Bronson Alcott
men då hade de inte kollat med Amos Bronson Alcott på Eforum. :)

 

Nä och de borde dom verkligen ha gjort.

Hemskt slarvigt av dom.

 

Det är till och med så att när jag tillfälligt flyttade upp från första till fjärde våningen under renoveringen av min lägenhet, så förlängde vi bara förlängningssladden med ytterligare 10 - 15 meter och drog den på utsidan huset, och det fungerade precis lika bra de.

 

Fast nu när jag fått reda på att det egentligen inte fungerar, så blir det väl stopp på det när som helst.

 

ha de

Amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare är det så att man inte garanterar att korrekt funktion om man använder andra grejor än de som följde med.

 

Har hört något också om att längden på kablen mellan filter och modem på något sätt skulle vara avpassad till signalens våglängd eller nåt sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heh... gissa vad, jag kunde få även 24 mb:-) Av någon anledning kom inte det upp när jag gjorde en sökning på deras hemsida. Nu 2 dagar senare ringde en kompis (som även är min granne) och sa att han hade beställt 24, givetvis skyndade jag mig med att ringa telia för att fråga om varför det inte kom upp och om även jag kunde få det. Det kunde jag!!!

Dem sa att maxlängden fick vara 2500 m (tror jag) och när jag frågade om längden på min teleledning skrattade hon lite och sa att det rörde sig om någon meter:-)

 

Tyvärr kunde man inte ändra ordern just nu då dem redan kontaktat elektriker mm så jag skulle få vänta tills dem satt in 8 mb tjänsten och sedan skulle jag bara behöva ringa och säga att jag vill byta till 24 så skulle det gå på 4 timmar.

 

Jösses, detta är nog den bästa julklappenb jag kan tänka mig att få.

 

En sak bara, jag var inne och köpte en D-LINK 604 innan idag, men i och med att den kanske inte räcker till 24 mb utan att tappa bandbredd (jag har ingen aning) frågade jag även dem på telia och dem sa att dem inte kunde garantera att någon router räcker till 24. Så jag undrar vad ni kan säga mig om det? Räcker den, eller ska jag byta till en dyrare? Jag har kvittot kvar så det ska inte vara något problem, men om jag ska byta så till vilken?

 

Eller ska jag rentav sälja modemet som följer med och köpa ett med flera portar? Modemet som följer med är : ZyXEL Prestige 660H och det ska klara hastigheten.

 

* Började fundera på en sak: vad är egentligen skillnaden mellan 8 och 24 mb s bredband? Det första har 8 ut och 800 kb/s in och det senare har 24 ut och 1 mb/s in, så märker man egentligen någon skillnad om det är man själv som laddar hem något?

 

*sjukt glad just nu*

/Cibbe

 

[inlägget ändrat 2005-01-21 19:15:53 av cibbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till något bra alternativ till DI-604:an.

Dock vet jag att du kommer att bli irriterad på den, eftersom den inte klarar den hastigheten.

 

Enligt D-Links personal så klarar DI-604(HW/B) bara av 5-8Mbps i throughput.

Således kommer det att bli en flaskhals i din anslutning.

 

Vidare antar jag att det är 8/24Mbps in och 0,8/1Mbps ut? *ler*

Annars är det tvärtemot alla andra....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet som följer med är : ZyXEL Prestige 660H och det ska klara hastigheten.

Finns det överhuvudtaget något annat modem än 660H som klarar ADSL2+, utan firmwareuppgradering? Och finns någon router/modem/4-ports switch som gör det? Jag har inte sett någon. Jag har sett både på ZyXELs och Netgears hemsidor att "så snart ADSL-leverantörerna har 24Mbit-tjänsten igång" då ska de komma med ny firmware. Det har nu gått en månad sedan Telia startade. Ännu syns inga uppgraderingar till. Som jag tidigare skrev så väntar jag på Netgears ADSL2+ firmware. Tills dess kör jag med två nätverkskort i huvuddatorn. Med den lösningen får jag samma hastighet i båda datorerna, drygt 17.5Mbps.

Mitt förslag, lämna igen D-linken. Du får högst 7-8Mbit/sek med den.

Och visst är det skillnad på 8000- och 24000-tjänsten från Telia. Med 24000-tjänsten laddar du hem upp till tre gånger så snabbt, åtminstone i teorin. I verklighet går det som bäst 2.5 gånger så snabbt som min tidigare tjänst, Telia 8000. Och eftersom det är samma månadskostnad för båda, plus att du får ett modem med 24000 (följer det med 8000 också?) är det väl inget att tveka om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare antar jag att det är 8/24Mbps in och 0,8/1Mbps ut? *ler*

Annars är det tvärtemot alla andra

 

Tror faktiskt att det är andra hållet, men det spelar nog mindre roll vilket fall som så till vida att man inte kör fiber. Om det är 24 mb ut så måste man väl sitta på något bättre för att kunna ta emot denna hastighet, dvs fiber, men men det har ju få. (tror jag)

 

Enligt D-Links personal så klarar DI-604(HW/B) bara av 5-8Mbps i throughput
Tackar för svaret, jag har kvar kvitto och allt så då får man väl byta till något annat, eller ta en alternativ lösning (två nätverkskort)

 

plus att du får ett modem med 24000 (följer det med 8000 också?) är det väl inget att tveka om.

 

Jepp, det är samma modem, det var egentligen aldrig någon tvekan om att uppgradera eller inte, men jag uindrade var nyttan låg. Så fort dem installerat 8 mb tjänsten ska jag ringa så får jag det bytt inom 4 timmar.

 

Men men, frågan är om man ska gå på trådlöst nätverk om situationen är som denna, men är det samma situation där eller finns det kort som klarar hastigheten? Annars får väl datorn stå på lite längre om kvällarna...

 

/Cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort dem installerat 8 mb tjänsten ska jag ringa så får jag det bytt inom 4 timmar.

 

När jag ringde och höjde från 0,5 till 8 så tog det 10 sek. :)

 

Om jag nu skulle ha 3000 m till stationen så kan jag ju inte få 24 Mbit eftersom gränsen ska gå vid 2500 m. Men om det skiljer 500 m så borde jag väl kunna få närmre 24 Mbit? Det heter ju "upp till" hela tiden. Man kan ju kalla det 8000+ t. ex. Eftersom kostnaden är densamma så kan jag väl få så mycket det går tycker jag.

 

Får kolla med Telia när min station är utbyggd till 24 Mbit. Vilket den väl kunde varit redan eftersom ADSL installerades för 4-5 månader sedan. Lite bättre framförhållning tack.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på framförhållningen hos telia kan man inte säga allt för mycket positivt i det avseendet, trevligt folk i supporten dock. Men jag tycker att det är konstigt att dem inte informerar samhället dem bygger ut adsl i att det faktiskt finns. Tycker dem borde förlora en del på det, andra hinner ju också bygga ut. Eller dem har kanske ganska så stor koll på varandra?

 

Om jag nu skulle ha 3000 m till stationen så kan jag ju inte få 24 Mbit /... / Men om det skiljer 500 m så borde jag väl kunna få närmre 24 Mbit

 

Kan inte säga allt för mycket om det, men det verkar nästan som om dem inte installerar det om avståndet är större än 2500. När jag ringde och frågade sa dem ju "hur nära det var att jag kunde få det, skiljde sig på metrarna" Och när jag och en annan kompis gjorde sökningen på internet så dök ju endast 8 mb upp (och lägre). Men jag tycker att man borde ju kunna få det även om det är lite mer än den rekomenderade sträckan, om än med sämre bandbredd.

 

***Bara undrar, du vet att det är längden på teleledningen som inte får vara mer än 2500 m? Det är inte avståndet från huset till telestationen.

I mitt fall så har jag kanske 1,5 km till stationen men ledningen var ju uppenbarlige runt 2500 m, väl framme vid huset. Säger det då sträckan kanske är mycket längre än 3 km, du får ringa telia på 90200 (kundtjänst)

 

***Jag undrar över en sak till. Jag fick ju rådet att lämna tillbaka min D-LINK 604- vilket jag ska göra imorgon och då även köpa ett nätverkskort till- Det får duga tills vidare. Men jag har ett 10/100 i datorn nu, räcker det med ett 10/100 kort till, eller krävs det 100/1000 mb nätverkskort?

Undrar då det verkade konstigt att d-linken jag köpt som hade gränssnitt 100 mb inte skulle räcka. Eller det går kanske inte att jämföra?

 

Finns det överhuvudtaget något annat modem än 660H som klarar ADSL2+, utan firmwareuppgradering? Och finns någon router/modem/4-ports switch som gör det?

 

Ett alternativ är ju: XyXEL prestige 660H Series, modem än men det har visst 4 portar (inbyggd switch) Telia hade något liknande på deras hemsida fast hette 660HW eller WH (kommer ej ihåg) men att betala 2700 kr för det känns lite väl om man bara ska ha det till hemmet

 

/Cibbe

 

[inlägget ändrat 2005-01-23 18:17:37 av cibbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne för att lämna tillbaka den tidigare idag, dem frågade då varför och jag sa att jag fått veta att den inte skulle räcka till 24mb. Men dem var övertygande om att den skulle göra det, då den är för 10/100 och det ska räcka. Undrar om den kanske gör det ändå? Men hur som kvittar det jag får adsl inkopplat den 31 och jag fick lämna tillbaka den då om den inte räckte trots allt.

 

Det skumma är ju att när jag frågade telia sa dem att ingen router klarade hastigheten och ni säger likadant, men när jag mailade telia för att fråga om min gamla 10 mb hubb skulle klara 8 mb/s tjänsten sa dem ja.

 

Får snart se annars, men finns det någon sida där man kan mäta bandbredden, eller program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade d-links support och frågade om det skulle klara adsl på 24 mb/s och fick detta svaret:

 

Thank you for writing to us. Yes, christain our Dlink router does

support ADSL modems as it has autonegotiative 10/100 Mbps ports on it. which sence the connection automatically. You can buy our router to use ADSL modem.

 

Tänkte att nåpgra andra kanske också ville veta detta, får snart se hur som

 

/Cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast för mig så låter det som rena goddag yxskaft.

Deras portar är inställda på att skicka data i 100 Mb/s eller i 10 Mb/s beroende på vad motstående skickar så visst går det. Men de säger faktiskt ingenting om hastigheten genom routern, sett över lång tid, dvs through-put.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O well, man får välla se på måndag. Men vad jag undrade lite över var det med inloggning. Jag fick alla papper som behövs samt modem igår och bland dem stod även lösenord och användarnamn. Behöver man skriva in dem varje gång man ska in och ut på nätet? -som med vanligt uppringt modem- jag hade för mig att man bara behövde koppla in modemet och allt och sedan skulle det funka, jag ser inget större värde i lösenord och användarnamn då då de förutsättningar man behöver för att nyttja uppkopplingen är installerade i hårdvara.

 

Bara undrar, jag har varit hos andra och då har aldrig "jag" behövt skriva in något. Och om man ändå har en router borde den principen väl gälla alla? Annars borde väl alla vara tvungna att logga in och ut.

 

Bara nyfiken..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag undrade lite över var det med inloggning.

Med 24Mbit/s-tjänsten är ingen inloggning.

 

Men jag behövde aldrig logga in till Telias 8Mbit heller, utan min Netgear (Modem/router/switch) höll inloggningen vid liv förutom första gången. Men ingen mer inloggning på ett drygt år.

 

Har du ett ZyXEL modem så kan du konfigurera det med Telias inloggningsuppgifter, så att du inte behöver logga in.

 

Behöver du ändå varje gång skriva in uppgifterna finns flera gratis inloggningsprogram. ICLogin rekommenderas till Telia:

 

http://iclogin.sourceforge.net/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha..jag har nu telia 8 mb:-) Får inte byta förrän den 31 men men. (den dag jag egentligen skulle få bredband)

 

Har nu brandvägg i modemet, router och sygate på datorn, där gäller en fråga: Jag begriper inte ett grejs av allt som hoppar upp nu, en massa frågor om jag ska tillåta en massa program, hur ska jag göra?

 

När det gäller inloggningen verkar det inte behövas, jag stoppade bara i tp och sedan funkade det:-) Så varför dem skickade med lösen och användarnamn begriper jag inte...

 

Jag är så glad just nu, och h¨ller nu på att uppdatera med alla säkerthetsuppdateringar windows släppt... Känns som det är bäst så.

/Cibbe *en glad säle*

 

 

** Mindre lyckat var att man direkt fick onda virus som sabbade mitt nätverkskort direkt:-( Så fort jag stoppade i sladden blev det bluescreen "för att förhindra ytterliga skador". Fick installera om windows, men nu funkar de igen.

 

Försöker förgäves öppna portar med mera för att kunna gå in på dc++

[inlägget ändrat 2005-01-28 21:36:33 av cibbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag skulle dela med mig av mina resultat nu när jag fått telia24, med och utan D-link 604.

 

Använde mig av tp3.12 programmet och fick följande resultat:

 

Direkt från modem till nätverkskort:

TCP- mottagning - 11.54 Mbit/s

Sändning - 1 Mbit/S

 

UDP - mottagning - 11.98 Mbit/s

sändning - 1.04 Mbit/s

 

* Resultatet med D-linken blev närmast exakt det samma.

 

Jag körde programmet kl 2.50 på natta så siffrorna borde vara representativa.

 

Hastigheten ut ligger exakt där den bör vara men som jag sagt i ett annat inlägg tycker jag att mottagningen är väldigt låg för telia24. (fast jag tror inte man märker någon skillnad)

 

Men jag ville delge siffrorna då folk här sa att d-linken inte skulle räcka till mer än 6-8 mb, fall i fall dem själva kanske vill köpa en

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så glad just nu, och h¨ller nu på att uppdatera med alla säkerthetsuppdateringar windows släppt...

 

Det är en riktig höjdare som nybliven bredbandare att bara kunna ladda ner allt! Jag satt och njöt av att få hem t. ex. Microsofts Framwork på 24 Mb på några sek. Det hade tagit över två timmar med mitt 56 modem.

 

Mums för snabba bredband och "Tack för de Televerket"! :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-02 03:15:16 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar, är telesladdar det sämsta alternativet om man har en bra bit från telefonjackeket till datorn och vill dra en sladd för internet?

 

Undrar då jag nyss försökte dra en längre telesladd för att kunna ha modemet närmre datorn och när jag körde tp testet sjänk sändningen till 600 kb/s och mottagningen till 2.65 Mbit/s (tcp) och på Udp sjänk mottagningen till ca 5 Mbit/s. När jag sedan ställde tillbaka allt och drog tp:n så som det var innan åkte det upp till sändning 1 mb ich mottagning på 13 mb...

 

Tror det får bli en tp och inte en telesladd som löper genom huset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll telesladdarna så korta som möjligt !

TP kan du dra upp till 100 meter !

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Maratonmannen skrev:

Är det 660H Triple Play? Det fick jag till 24Mbit. Med det har du inkoppling för 1 Internetuppkoppling. Vill du ha fler får du köpa en router. Har testat ZyXELs Prestige 334, men då sjönk hastigheten från 17.5Mbps till 10.5Mbps. Kör tills vidare med två nätverkskort i den Internet-utdelande datorn.

 

Telia Bredband 24 Mbit finns på följande orter enligt Telias hemsida:

 

http://www.telia.se/privat/link.do?tabId=0&channelId=-78671&a

mp;OID=201656&type=EDITORIAL

 

Vid detta laget har du väl redan fått lösningen från Zyxel eller Telia?

 

Har man 24Mbit och Zyxel Prestige 334 så måste man stänga av 334'ans inbyggda brandvägg för att utnyttja hastigheten. Man har ju ändå ett ganska bra skydd med NAT + mjukvarubrandvägg...

 

[inlägget ändrat 2005-05-24 22:41:40 av NilZon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilZon skrev:

 

Vid detta laget har du väl redan fått lösningen från Zyxel eller Telia?

Min lösning blev Netgear DG834, som jag hade sedan tidigare, då Netgear släppte en beta-firmware för uppgradering av microcoden till ADSL2+. Funkar bra med flera datorer igång och jag mäter som bäst 17.94Mbps. Och det kostade inte mig något.

ZyXEL-modemet ligger i sin kartong.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...