Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyp mig i armen!!!!


cibbe

Rekommendera Poster

Var inne på telias hemsida och kollade , förväntade mig aldrig vad jag sedan fick se. Jag prova deras koll om jag kunde få bredband genom dem.

 

 

[log]

Du kan gå vidare med din beställning!

 

På nästa sida kan du beställa något av följande abonnemang:

 

- Telia Bredband 250

- Telia Bredband 500

- Telia Bredband 2000

- Telia Bredband 8000

 

Läs igenom nedanstående innan du går vidare med din beställning.

 

Genom att bocka i rutan i slutet av texten nedan har du accepterat förutsättningar och villkor för bredband från Telia*.

 

Enligt vår tekniska kontroll beräknas leverans 2005-02-01 till telefonnummer 044 - 53312. Vi måste dock reservera oss för att stationen kan bli fullbelagd.

 

1. Förutsättningar för realisering via ADSL

 

bredband från Telia bygger på ADSL-tekniken. Användning av detta bredbandsabonnemang förutsätter en dator och ett ADSL-modem. I beställningsformuläret på nästa sida kan du välja mellan att enbart beställa abonnemanget och därefter själv köpa ditt modem eller låta Telia förmedla ett köp av modem via våra återförsäljare.

 

Avståndet till din telestation får vara maximalt 9 km. För avstånd mellan 3,5 och 9 km finns dock en begränsning. Denna består i att överföringshastigheten i vissa fall, beroende på avståndet, kan vara något lägre än för ordinarie abonnemang. Dessutom kan inte abonnemanget uppgraderas till högre bandbredd. I dessa fall erbjuds du bredband från Telia med förlängd räckvidd.

 

2. Teleabonnemang

 

bredband från Telia förutsätter teleabonnemang, Telia Bas eller Telia Bas Ungdom. Om du har ISDN idag kommer det att konverteras till något av ovanstående. Fasta och rörliga avgifter för teleabonnemang Telia Bas eller Telia Bas Ungdom tillkommer (enligt Telias prislistor för teleabonnemang och tjänster). Rörliga avgifter tillkommer även vid nyttjande av den extra modemanslutning som ingår i abonnemanget. Dessa kostnader debiteras fakturan för bredband från Telia. Du måste vara 16 år för att beställa bredband från Telia. Är du 16 - 18 år måste du ha förmyndares godkännande.

 

3. Leverans

 

Om de tekniska förutsättningarna inte förändrats får du leverans enligt det angivna datumet ovan. Vi måste dock reservera oss för att stationen kan bli fullbelagd. Du får även bekräftelse och avtal (tecknas på svenska) skickat till dig inom samma tid.

 

4. Support

 

Telia erbjuder och ger support för ett abonnemang per användare och för personligt bruk. Du kan visserligen koppla upp ett eget nätverk hemma, men det kräver både kunskaper och särskild utrustning. Telia ger ingen support för flera användare på ett abonnemang eller egna nätverkslösningar.

 

5. Systemkrav **

 

Någon av följande plattformar: PC med MS Windows 98, 2000, ME, XP. Macintosh med Mac OS 9 eller X.

 

Installerad webbläsare: MS Internet Explorer 5 (eller högre) eller kompatibel webbläsare. Modem och annan utrustning kopplad till abonnemanget kan ha andra systemkrav. Telia ansvarar inte för kompabiliteten. Speciella teleinstallationer kan störa ut ditt bredbandsabonnemang, exempelvis larmutrustning. Detta beror på att både larm och abonnemang kopplas in i det första telejacket i din bostad. Om larmutrustningen kopplas in först i kedjan finns risken att den stör ditt Internetabonnemang och tvärtom.

 

Observera att när du fått bredband från Telia installerat kan du inte använda särskilda ISDN-telefoner eller ISDN-modem.

 

6. Datorn ska vara försedd med:

 

Programvara för TCP/IP-kommunikation. Beroende på vilken modemtyp du väljer erfordras Ethernet-anslutning eller USB-port.

 

7. Bindningstid

 

Bindningstiden är 18 månader.

 

8. Viktigt om Ångerrätt

 

Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du beställde bredband från Telia. Ångrar du beställningen meddelar du Kundtjänst per telefon 90 200 eller skriftligt till TeliaSonera Sverige AB, Kundtjänst, 405 35 Göteborg. Du är skyldig att återlämna de produkter som du mottagit. Ångerrätten upphör att gälla om du börjat använda abonnemanget under ångerfristen. Läs mer om ångerrätten i Allmänna Villkor för Telias bredbandstjänster under punkt 12 Ångerrätt.

 

* Detta erbjudande omfattar ej Telia Gruppanslutning Bredband via din fastighetsägare.

 

För bredband från Telia gäller Allmänna Villkor för Telias bredbandstjänster 2003-05-01

[/log]

 

Du kan gå vidare med din beställning!!! Betyder detta att jag kan få bredand? och detta på 8 mb?! Varför har dem inte skickat ut papper eller något överhuvudtaget???

 

/Cibbe ..ska ringa dem nu och fråga, men några tankar någon??

Kan jag få eller inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har dem inte skickat ut papper eller något överhuvudtaget???

 

Har du stått på någon bevaknings- eller väntelista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag få eller inte

 

 

Du får ringa 90200 och fråga, jag trodde själv att jag kunde få då polarn som bor tre hus (60-70m) längre bort har fått.

Nu visar det sig att han har stationen 120-130m bort och jag har ca 200m, men det visar sig att han har fått 24 Mbit medans jag får till svar att stationen jag har inte är uppgraderad till 24 Mbit än?

 

Nu har jag 8Mbit så länge men det verkar lite hipp som happ hur det förhåller sig med löften från telia.

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh...jag beställde nyss 8 mb:-) Men för säkerhets skull ringde jag och frågade dem också och dem konstaterade bara att jag faktiskt kunde få bredband. Och uppenbarligen fanns det 35 platser kvar på telestationen när jag ringde. Själv tycker jag det var lite konstigt att dem inte informerade om att tjänsten faktiskt fanns, men uppenbarligen brukade dem inte skicka ut papper om tjänster då dem uppdaterades så snabbt.

 

Nu är det i alla fall beställt:-) och skulle få det inom 8 dagar.

 

24 mbit tyckte jag var lite extremt så det gör inget att jag inte kunde få den tjänsten, 8 mb in och 800/kbit ut är nog mer än nog för det mesta jag kan komma på att göra. Samt om man ska tanka hem något måste väl hastigheterna vara ungefär lika snabba? dvs jag måste tanka hem från någon med lika snabb uppkoppling eller snabbare, och 24mb har nog inte många, eller har jag fel? Samt finns inte 24 mb bara i de största samhällena, dvs Göteborg, Malmö? Jag bor ute i vischan, massa skog, så jag hade nog tur att det blev så här snabb uppkoppling. Det har kommit erbjudande förr, men de har alltid varit på 0,5 mb och att betala runt 300 i månaden samt att vara uppbunden på det i över ett år vetandes om att man närhelst kan få av en annan känns dumt.

 

Synd att BAS projektet går så sakta, och känns så opålitligt om när man faktiskt kan få genom dem, annars skulle dem ha utgett detta kvartalet men dem skuter upp det hela tiden.

 

 

 

** Jag undrar dock över några saker, då jag aldrig haft bredband förr.

 

Modem följer med, men behövs något annat? Måste man pilla på telefonjacket eller det är bara att dra en sladd därifrån och så en från min dator och vipps så har jag bredband. Eller är det mer man måste göra? Tex behöver en tekniker komma för att installera en massa?

 

 

/Cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 mbit tyckte jag var lite extremt så det gör inget att jag inte kunde få den tjänsten,

 

Nej helt ok :-), ville bara visa på att ofta så vet man inte om man kan lita på telia eller inte, och ville med detta svar visa att det ofta verkar vara knasiga oväntade svar mer än att du skulle ha 24Mbit.

 

Själv är jag helt nöjd med 8 Mbit och är säker på att du också blir det.

 

Allt finns i paketet du får från telia, du kopplar in bredbandsmodemet till första telefon uttaget och en nätverksladd därifrån till din dator eller en router.

 

Du behöver ingen tekniker.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej helt ok :-),

 

Tror jag allt att du tycker:-) Det hade sjäkvklart inte varit fel med 24, men det är inget man får om man bor ute i skogen som jag:-)

 

Jag längtar som bara den, blir ett "litet" lyft jämfört med mitt nuvarnade 56k modem....

 

Allt finns i paketet du får från telia, du kopplar in bredbandsmodemet till första telefon uttaget och en nätverksladd därifrån till din dator eller en router.

 

Det var trevligt att höra, men är det verkligen så pass lätt? Jag har varit hos några kompisar någon gång och innan internet fungerade där var man tvungen att pilla med en massa program och allt vad det var , Gateways och allt möjligt. Begrep inte mycket utan någon annan gjorde det åt mig.

 

/Cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag längtar som bara den, blir ett "litet" lyft jämfört med mitt nuvarnade 56k modem....

 

Jag hade ett fruktansvärt glädjerus för några månader sedan när jag efter ännu en kontroll på Telias hemsida fick de chockartade beskedet (ja hjärtat stannade nästan!) att jag kunde få bredband... och hela 8 mbit!

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=605049#605049

 

Gratulerar! Det blir ett stort lyft. Tro mig!

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-19 04:56:24 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[log]Gratulerar! Det blir ett stort lyft. Tro mig!

 

[/log]

 

Tackar:-) Och jag tror på dig, jag har suttit hos andra någon gång med 10mb, men då delat på ca 5 personer. Och nog går det allt snabbare:-)

 

Kan knappt inte vänta, dem sa 8 dagar i deras kundserivce men 050201 när jag beställde, hur snart som helst i vilket fall som!!

 

Men någon som kan säga något om det modem som följer med?:

bredbandsmodem ZyXEL Prestige 660H.

 

Men det är väl ingen direkt skillnad modem emellan, om något är det väl antal portar som skiljer? Hur som, hur många kan man koppla in?

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men någon som kan säga något om det modem som följer med?: bredbandsmodem ZyXEL Prestige 660H.

Är det 660H Triple Play? Det fick jag till 24Mbit. Med det har du inkoppling för 1 Internetuppkoppling. Vill du ha fler får du köpa en router. Har testat ZyXELs Prestige 334, men då sjönk hastigheten från 17.5Mbps till 10.5Mbps. Kör tills vidare med två nätverkskort i den Internet-utdelande datorn.

 

Telia Bredband 24 Mbit finns på följande orter enligt Telias hemsida:

 

http://www.telia.se/privat/link.do?tabId=0&channelId=-78671&OID=201656&type=EDITORIAL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men någon som kan säga något om det modem som följer med?:

bredbandsmodem ZyXEL Prestige 660H.

 

Enligt Zyxels hemsida så ska 600 H serien ha uttag för fyra nätverkskablar, 600-serien har bara ett.

 

http://www.zyxel.com/product/model.php?indexcate=1079416273&indexcate1=1021877946&indexFlagvalue=1021873638

 

Klicka Rear Panel så kan du se själv.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-20 01:19:33 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är bara till uttag 1 som man kan koppla en dator.

Uttag 2 är till för internet-tv

uttag 3o4 är för eventuella framtida tjänster.

 

Det fungerar alltså inte att koppla någon dator till uttagen 2,3o4 så ska man ansluta mer än en dator så behövs en router.

 

660HW har däremot inbyggd router och WLAN.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ringde tidigare för att få ett leverans datum, 31 januari, och passade på att fråga om modemet. Detta förvärrar aningen då två datorer ska kopplas in.

 

Jag har bollat lite med några ideer:

 

* Koppla in tp från modemet till en hubb, dessvärre är hubben bara på ynka 10 mb och riktigt gammal. Och sedan dra varsin tp till båda datorerna. Någon som vet om dett dels är möjligt dels om jag skulle förlora bandbredd på att göra så?

 

* Koppla in modem och dra tp till min datorn, sedan köper jag ett nätverkskort till variftrån en korsad tp till hans dator. Skulle detta gå? Blir lite jobbigt i längden dock om en dator måste vara igång.

 

Sälja det modemet som följer med (är ju aldrig använt och dem värderade det till 600 drygt) och sedan köpa ett nytt modem med fler portar och allt som behövs. Detta förslaget verkar vara det bästa, eller?

 

Så om jag skulle göra så vilket modem är det bästa för mig? Två datorer ska kopplas in, men fler portar är ju aldrig fel. WLAN (wireless?) är kanske inte aktuellt, blir väl dyrt?

 

[log]660HW[/log]

 

Är detta modemet jag vill ha? Finns allt där och är det bra (om det är någon skillnad sinsemellan) Var kan man köpa och vad är isåfall pris?

 

 

* Förresten, modemet måste kopplas till huvudlinjen?

 

/(Cibbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Förresten, modemet måste kopplas till huvudlinjen?

Modemet måste kopplas in till första-uttaget om det är det du menar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet måste kopplas in till första-uttaget om det är det du menar.

 

Jo på första för annars fungerar inte telefonerna som de ska. Men modemet måste inte tvunget vara placerat vid uttaget. Det finns visst flyttningssatser att använda så att du kan placera modemet någon annanstans.

 

Men att ha modemet i hallen vid första uttaget och dra nätverkskabel till datorn i huset är inte fel, eller trådlöst som ju är smidigare. Min erfarenhet är att modemet aldrig behöver stängas av, det är alltid igång, fallerar aldrig och då kan det sitta på på väggen i hallen.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bollat lite med några ideer:

 

Skaffa trådlöst. En grunka vid modemet i hallen och trådlösa nätverkskort i datorerna.

 

"Grunka" för att jag kommer inte på vad det kallas :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns visst flyttningssatser att använda så att du kan placera modemet någon annanstans.

Jag använder vanlig telefonförlängningssladd. Den var billigare än nätverkskabel, så jag valde att ha modemet vid datorn med bara en kort nätverkskabel (som följde med modemet).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Zyxels hemsida så ska 600 H serien ha uttag för fyra nätverkskablar...Uttag 2 är till för internet-tv

Uttag 2 eller LAN 2 är enligt manualen beskriven att vara för Digital-TV eller som Mattias C skriver, Internet-TV. Och som inte borde vara alltför avlägset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Modemet måste kopplas in till första-uttaget om det är det du menar."

 

Yep, det var det jag menade. Anade att det var så, men det är inget problem. Blir lite fler sladdar runt om i huset bara.

 

"trådlöst som ju är smidigare"

 

jo, jag tänkte en stund på det med, men trådlöstnätverk går väl på en 900 kr?

 

"Skaffa trådlöst. En grunka vid modemet i hallen och trådlösa nätverkskort i datorerna"

 

Prestandan degraderas inte utav detta då? Men om jag väljer detta så skulle detta kosta mig hur mycket? Ungefär. Tillsvidare får antingen en vara kopplad till modemet och internet vara utdelat, eller får hubben tjäna några veckor.

 

Men ingen svarade på den frågan: Om jag använder 10mb hubben tappar jag bandbredd?

 

"Det finns visst flyttningssatser att använda så att du kan placera modemet någon annanstans"

 

Tror det skulle kosta ca 600 kr att göra detta.

 

Såg denna lilla sak på jmedata:

D-Link DI-804 Bredbandsdelare med 4 portars switch 10/100 brandvägg

Eller denna från telia:

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID=201167&channelId=-76445&sida=produkt02

D-Link DI-604

 

Den är väl en allt i allo? dvs jag behöver endast koppla in telefonsladden i denna och sedan tp till datorena? För i så fall kan jag ju sälja den som följer med och köpa denna. Den var billig och bra (tror jag). Och i så fall behöver jag ju bara skaffa en längre telesladd för att gömma den här på något annat ställe än i hallen.

* Eller föresätter båda att man redan har ett modem och sedan kopplar in dessa till det?

/Tackar för svaren som har varit ypperliga

 

/Cibbe

 

[inlägget ändrat 2005-01-20 18:51:07 av cibbe]

[inlägget ändrat 2005-01-20 21:16:32 av cibbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det finns visst flyttningssatser att använda så att du kan placera modemet någon annanstans"

 

Tror det skulle kosta ca 600 kr att göra detta.

Jag tror att telefonförlängningssladden på 10 m som jag har för att kunna placera modemet på övervåningen klart kostade under 100 kr, den var i alla fall klart billigare än motsvarande längd TP-kabel. Inhandlades på Claes Ohlsson eller Siba skulle jag tro.

 

D-Link DI-604

Jag kan inte hitta vilka hastigheter den klarar på Telias sida, det är inte alla modem som klarar 8 Mb/s. Du kan nog läsa mer på D-links webb:

http://www.dlink.se/

Det är många som frågar här om hur de ska få den att funka så den har blivit mycket vanlig i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att telefonförlängningssladden på 10 m som jag har för att kunna placera modemet på övervåningen klart kostade under 100 kr, den var i alla fall klart billigare än motsvarande längd TP-kabel. Inhandlades på Claes Ohlsson eller Siba skulle jag tro.

 

Det fungerade för mig också att använda en vanlig tele-förlängningssladd från första jacket när det gäller bredbandet. Men då jag satte telefonen i samma förlängsladd så fungerade inte telefonen.

 

Efter ett samtal med Telia så sa de att det var en "flyttningssats" som gällde för att ha modemet vid datorn. Eller modemet i första jacket och nätverkskabel på max 90 meter och då fungerar telefonen i vilket jack som helst. Det kan fungera med en förlängning som du använder men är enligt Telia inte att rekommendera. Och jag vill inte ha strul.

 

Vad denna "flyttningssats" består av vet jag inte men inte kan det vara en vanlig telesladd?

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade för mig också att använda en vanlig tele-förlängningssladd från första jacket när det gäller bredbandet. Men då jag satte telefonen i samma förlängsladd så fungerade inte telefonen.

Jag har inte en sladd med jack/propp i ändarna utan splittern sitter i första jacket och sedan i stället för att använda den korta sladden som följde med modemet har jag en 10 m sladd, alltså en sådan sladd med modularkontakter som visas i Seppos länk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en sladd med jack/propp i ändarna utan splittern sitter i första jacket och sedan i stället för att använda den korta sladden som följde med modemet har jag en 10 m sladd, alltså en sådan sladd med modularkontakter som visas i Seppos länk.

 

Det förklarar saken.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

för att krångla till det ytterligare.

 

Jag har bara ett telefonjack. Rent logiskt måste detta vara förstajacket.

I detta placerade jag en helt vanlig telefonförlängningssladd på 10 meter. Denna förlängda sladd använde jag sen precis som om den varit ett förstajack. Pluggade i splittern först och telefonen ovanpå den. Både anslutningen och telefonen fungerar samtidigt kan jag konstatera.

 

ha de

Amos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara ett telefonjack. Rent logiskt måste detta vara förstajacket.

I detta placerade jag en helt vanlig telefonförlängningssladd på 10 meter. Denna förlängda sladd använde jag sen precis som om den varit ett förstajack. Pluggade i splittern först och telefonen ovanpå den. Både anslutningen och telefonen fungerar samtidigt kan jag konstatera.

 

Jag har också bara ett jack som jag vet är det första för jag kan följa sladden från stolpen ute på vägen in i huset. Precis som du gjort har även jag gjort och telefonen fungerade inte. Det har kanske med hur sladdarna i jacket är kopplade, om plastbiten finns kvar i telekontakten eller nå't. Men faktum är att Telia sa att det inte gick att koppla så men då hade de inte kollat med Amos Bronson Alcott på Eforum. :)

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...