Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mer 640 x 480, tack!


Chakotay

Rekommendera Poster

Så tråkigt. I.s.f har världen upphört att existera för Unix fanns före Windows. Om det är så hemskt med Windows 25% och Unix:ar resterande 75% får du väl bilda en stat där den gamla ordningen upprätthålls, medan jag kan njuta av att det modern segrar (Linux, Mac OS X, BeOS m.fl) och bakåtsträvarna kan sitta med sitt lilla Windows och minnas den gamla goda(hemska) tiden då detta system fungerade som en stor bromskloss för hela datormarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pär Karlsson

Alltså jag förstår inte riktigt.

Klarar alltså din skärm eller grafikkort högre än 640x480? Det finns begagnade grafikkort för runt 100 kr som pallar 800x600.

 

Visst, den site vårt företag har, som jag utvecklat, pallar alla upplösningar.

Men att försöka optimera för 640x480 gör att siten ser helt galen ut i 1024x768 och högre.

 

Det är dessutom svårt att få till det snyggt i så pass små upplösningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen kan jag skifta till ända upp till 1024x768-upplösning på några sekunder, så råd om hur jag ska bygga om just min dator är lite bortkastade...

 

Om det ännu inte framgått tydligt nog handlar den här tråden om att sajterna ska vara anpassade för att bekvämt kunna ses även i 640 x 480-upplösning!

 

Givetvis är det långt ifrån det första genomsnittssurfaren tänker på, att börja bygga om sin dator, när denne kommer till en sajt som ser för ruskig ut!

 

Nej, istället konstaterar man att sajten ser för djävlig ut och surfar hellre vidare.

 

http://www.sankskatten.nu/ingress.html är ex på en sida som är totalt omöjlig i 640 x 480-upplösning! :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara upprepa vad jag sagt tidigare. Därför lägger jag inte till något, men jag håller inte alls med i din kritik av "sankskatten.nu".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker se nämnda sida i 640 x 480 döljer det bruna fältet så gott som hela höjden av länkarna - de som tydligen är tänkta vara placerade ovanför, på den blå bakgrunden.

Den som lagt ut sidan verkar av innehållets art även vilja vända sig till fattigare människor, men kör dessa endast 640 x 480 är sidan blahablaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hur skulle Internet kunna fortgå som ett fantastiskt media om alla bara stannade upp i utvecklingen?

Självklart bör websajter anpassas till den teknik som råder, konstateras det att en väldigt liten del surfare kör 640 och andelen krymper så bör man blicka framåt. Vilka kommer se min sajt etc.. F.n håller jag på och bygger ett större intranät på mitt jobb, har forcerat alla att köra 1024 - Tycker också 800 upplösning känns förlegat.

 

Christian

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. 640 x 480 ar antikt, las mina tidigare inlagg.

 

PS. Jag skriver detta i Prag, darfor saknas svenska tecken. DS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att somliga lever helt uppe i det blå och inte inser den krassa verkligheten framstår klart - ni skapar slappt webbsidor som en stor del av surfarna upplever som ogästvänliga!

 

Kollade häromdagen statistiken för en av mina sajiter, där har 22% av sufararna 640x480-upplösningen!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag kör 800x600 så brukar jag inte ha fönstret maximerat. Då kan det bli en hel del scrollande i sidled om sidorna är uppbyggda som "sankskatten".

 

Måste dessutom hålla med Chakotay. Varför skall man kasta ut en pengar på en större skärm när man har en fungerande? Jag kan ha ganska kul för 1000:-

 

Vore det inte roligare att diskutera hur man fixar sidor som fungerar bra i olika upplösningar? Jag har aldrig lyckats (inte för att jag har försökt så himla mycket heller). Om man utgår från 640x480 så blir det väldigt mycket vitt i högre upplösningar. I alla fall om man vill hålla radlängden på en vettig nivå. Fast det blir det iofs med "sankskatten" upplägg också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Magnus Johansson6

Med siffran 22% inkluderas nog användare som har 800x600 men inte har sitt fönster maximerat, alltså dessa statistikprogram brukar räkna hur stort fönstret är hos besökaren, d.v.s kommer en 800x600 besökare in på sidan och inte har sitt fönster maximerat räknas den i ditt program som en 640x480-användare vilket är fel då det troliga besökaren gör är att maximera fönstret så fort sidan ser fel ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att testa saken ändrade jag upplösning till 800x600,

förminskade fönstret till 25% av det maximala och smurfade

till min sajt, varefter jag studerade sajtens besökaruppgifter

på mitt konto hos http://www.thecounter.com , där angavs

mycket riktigt att jag besökt sajten med

800x600-upplösning inställd!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Chakotay - kan inte det vara så att du ingår i de 20-procenten av besökarna som kör 640x480? Och är det inte så att du har väldigt höga besöksvärden så kan det ju dessvärre (dessbättre?) vara så att det är du själv som höjer statistiken för just 640x480-användarna?

 

Bara en tanke som slog mig.

 

Mvh

Jani

(Som i detta inte företräder IDG, utan agerar helt på egen hand.)

 

ps:

Sedan tror jag att det är ännnu värre än du befarade med webmastrarnas kompetens. Jag tror nämligen att de vsst kan designa sidor som funkar från 640 x 480 - men att de helt sonika struntar i det - kör över vanligt folk helt enkelt. Har du hört av dig till Ellos, Elfa och co och frågat om hur de resonerar? Vore i alla fall intressant och höra deras argument...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tänker jag först och skriver sedan.

 

Bara en tanke som slog mig: Det sägs att det finns många lediga IT-jobb nuförtiden...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en wap-browser eller en wap-emulator och va företagens älsklingskund, genom att använda deras wap-tjänster. Det borde fungera bra även i 480x640 så länge de flesta WAP-tjänster är optimerade ett nokia telefoner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Nej, men allvarligt talat - är det inte så att den även räknar dina besök till statistiken?

 

 

 

 

mvh

Jani Andersson

Plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
His Divine Shadow

Jag skjuter hellre besökarna med sådana skärmar än att jag börjar göra om min sida bara för att dom ska kunna köra med sin stenåöders hårdvara ännu längre och på så vis lägga sånadära jävla begränsningar på vad man kan göra.

Mina sidor är optimerade för 1024x768 och 800x600 men inget mindre och jag skiter totalt i nutscrape´s substandard browser också...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Mängder webbsidemakare är förmodligen i konspiration med skärmtillverkarna... eller är de osedvanligt enkelspåriga och konsumtionsinriktade typer med noll förståelse för att en påtagligt stor andel surfare faktiskt kör 640 x 480?"

 

En ofantligt liten del av alla surfare gör det och om man väljer att köra 640x480 förtjänar man allt man kan få...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det kan inte gärna bli "billigare" än att vi som har 640 x 480-skärmar behåller dem tills vi kört slut på dem!"

 

Då får ni fanimej skylla er själva, vi bryr os inte om ert enfaldiga gnäll...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Så tråkigt. I.s.f har världen upphört att existera för Unix fanns före Windows. Om det är så hemskt med Windows 25% och Unix:ar resterande 75% får du väl bilda en stat där den gamla ordningen upprätthålls, medan jag kan njuta av att det modern segrar (Linux, Mac OS X, BeOS m.fl) och bakåtsträvarna kan sitta med sitt lilla Windows och minnas den gamla goda(hemska) tiden då detta system fungerade som en stor bromskloss för hela datormarknaden."

 

Det är så kul att du kastar ur dig sådana falska saker på fel forum, du har ju om du inte fattat det fel.

Oavsett vad ditt förblindande hat som äter upp din hjärna påstår så driver faktiskt också windows marknaden framåt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är ju en sak om privata hemsidors webmasters väljer att utforma så att det blir ogästvänligt eller snudd på oanvändbart för oss alla 640 x 480-surfare; är man ovälkommen så är man...

 

Men att så många kommersiella sajter, postorderfirmor o.dyl., är så torftigt och fantasilöst utformade att de inte fungerar även i 640 x 480-upplösning måste resultera i dessa företag går miste om en stor andel möjliga beställningar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
Pär Karlsson

måste säga att jag skrattade gott när jag läste denna tråd.

6 år sedan den skapades! Tiden går! Härlig synpunkt Chakotay hade på webblayout :)

Jag står dock fast vid samma åsikt som jag hade för sex år sedan. Aldrig att man tummar på formen för att vika sig för några enstaka stackars promille av marknaden. Ifall man är rädd att förlora den promillen av potentiella kunder kanske man istället borde fråga sig hur många man tappar när man optimerar en site för en minimal upplösning XD.

 

Själv är jag kvar inom IT-branschen. Dock inom en liten annan sektor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast idag har vi mer verktyg att arbeta med som dagens webbläsare klarar av i standard, som XHTML och CSS :)

 

Så jag tycker man gott kan göra det bra ändå för alla upplösningar och läsare :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett gott skratt, med ett inlägg så här sex år senare, coolt gjort!

Nu känns inte problemet lika aktuellt som du säger med standarder och verktyg som inte riktigt fanns då... Därtill har % 640-folk antagligen krympt rejält sedan dess..

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...