Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logotyp som kostat 30 miljoner skrotas...


steinmetz

Rekommendera Poster

På DN.se kan man idag läsa 'Logotyp som kostat 30 miljoner skrotas'. Allt detta berodde på att SL:s politikerstyrelse inte fick vara med och bestämma. Det känns bra när våra politiker 'leker' bort så mycket pengar bara för att de inte fick vara med och bestämma *ironi*.

 

Läs hela artikeln på: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=330841&previousRenderType=6

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J..vla idioter, utsugarna i SL borde radas upp mot en betongvägg och arkebuseras. Jag är så trött på hur de får härja fritt med sina konstanta omotiverade prishöjningar samtidigt som de år efter år avslöjas med ekonomiska skandaler inom sin egen styrelse.

Värt att notera i artikeln är också följande:

 

[b]Enligt SL kostar det 30 miljoner kronor. Är det verkligen värt kostnaden?[/b]
- Det är en principfråga. Vi kan inte vara ansvariga för något som vi inte kan få ha ett inflytande över.

[b]Vilken logga tycker du är snyggast?[/b]- Det ska inte vi politiker bedöma. Vi är inte proffs.

 

Va??? Vad sjutton är då problemet? Jo, politiker med makt som känner att de inte fått utöva den fullkomligt. Det handlar inte om principer det handlar om ren och skär megalomani.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så matt....30 miljoner av våra skattepengar...Det måste finnas nån slags jävla lag mot att vara så enormt vårdslös med pengar. Det kan [ska] fan inte vara lagligt. Dom ansvariga måste hållas personligt ansvariga när skattepengar förstörs.

Otroligt vilket förakt dom visar mot stockholms folk.

 

Här har vi fått stå ut med skattehöjningar som motiverats med att dom pengarna ska gå till det i valtider så populära mantrat; "Vård, skola och omsorg" Vi har accepterat att man har skurit ner i sjukvården för att vi trott att det är ont om pengar i landstinget.

 

Hur faen kan man överhuvudtaget ens fundera på att betala så mycket pengar för en logga till ett "företag" som är skattedriven?

 

Det tragiska är att dom kan fortsätta att pissa folk i ögonen med ett leende på läpparna - om nån vecka är detta glömt och allt återgår till det vanliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste artikeln och hakade upp mig på samma citat som du, man kan ju bli illamående för mindre... Det är så sjukt, helt ofattbart att personlig prestige hos någon politiker ska gå före allt annat, inklusive ett proffisionellt utfört arbete med att ta fram den nya loggan.

 

Egentligen stödjer jag inte planka.nu (kollektivtrafiken bör inte bli gratis, fast det är en annan historia) men jag kanske borde tänka om...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollektivtrafiken bör inte bli gratis, fast det är en annan historia

 

Nä, det håller jag med om är en utopi, jag stödjer inte den tanken heller eftersom det är ohållbart. Däremot gillar jag deras sätt att ha en kassa man bidrar till där denna ersätter ev. böter man får från SL när man åkt dit för plankning.

 

Jag hade aldrig plankat om kortpriserna legat på rimliga nivåer. Max 400kr kan jag tänka mig att betala, dessutom tycker jag att de borde införa zon-kort där priset sätts relativt hur många zoner du har rätt att åka i.

Att det dessutom inte finns studentrabatt är helt vansinnigt, en student har lika lite pengar som en pensionär, men måste betala fullt pris.

[inlägget ändrat 2004-10-13 10:16:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de blåsa mig år ut och år in blåser jag gärna dem: http://www.planka.nu/

Civilt motstånd är alltid bra, det är vår enda reella chans att protestera mot politikerträsket.

 

Mja, jag vet inte om det hjälper så mycket. Planka.nu är för att kollektivtrafiken ska vara gratis (mera skatt). Jag personligen tycker att det räcker med skattepengarna vi betalar redan nu, dom behöver inte få in mera som dom kan använda som dasspapper. Plankarna gör ju ungefär samma sak som politikerna, dvs tär på våra gemensamma pengar. Undrar om nån räknat ut hur stor skattehöjningen skulle bli om plankarna fick som dom ville? Skulle deras ide vara lika intressant då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag försvarar inte politikernas agerande.

 

Kanske ska man ge ett uttalande i denna fråga lite uppmärksamhet.

Den förändring av hållplatser och dylikt som ingått i den långsamma lanseringen av nya logotypen har tydligen kostat 30 miljoner. Av dessa är det enbart en bråkdel som egentligen har med den nya logotypen att göra. Det har även handlat om att profilera att det är SL som styr trafiken även där andra bolag kört på entreprenad. Mao en "nödvändig" upprustning av hållplatser och logotyper på bussar. Detta oavsett om den gamla eller nya logotypen använts.

 

Detta är inte en historia som förbättrar politikernas och SLs lednings anseende i Stockholm.

Har de makt ska de tydligen tvunget sätta tydliga spår i verksamheten och väcka uppmärksamhet.

 

Undrar om politikerna fått gå någon kurs i hur man hanterar media. Vilket j#vla uttalande; "principfråga"?

 

Suck.

Nä, jag köper inget SL kort. Jag cyklar. Fast det börjar bli lite kallt nu.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 10:18:34 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plankarna gör ju ungefär samma sak som politikerna, dvs tär på våra gemensamma pengar.

 

Inte helt sant, det är lite samma argument som skivbolagen använder där de påstår att fildelning innebär förlorade inkomster. Man kan aldrig veta hur stor andel som skulle betala om "olagligheterna" upphörde helt. Många plankar ex. på korta sträckor som ex. Bergshamra-Universitetet. Dessa skulle aldrig betala 600kr/mån för denna rutt, då kommer de gå istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om man åker en kort sträcka tar man upp en "riktig" plats. Man kan ju liksom inte göra en egen kopia av ett tåg och hoppa in i det, man tar ju en plats som någon annan (betalande?) skulle ha kunnat få. Om jag kopierar en skiva påverkar det ingen annan.

 

Men delvis är det nog som du säger, vissa skulle gå istället om det blev omöjligt att planka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, hursomhelst har jag inga moraliska problem med att planka. Att det skulle påverka andra resenärer håller jag inte med om. Om folk som lämlar följer flocken och tyst accepterar SLs ständiga höjningar kommer detta påverka dem bra mkt mer negativt än vad min civila protest gör, så jag kan tyvärr inte acceptera detta som ett argument mot min åsikt.

 

Allt för ofta hör jag gnäll från "laglydiga" medborgare som gått på myten SL sprider om att det är klottrare och plankare som är orsaken till de höga priserna. Bullshit säger jag bara, det är deras egen passivitet som tillåter det.

 

Ursäkta tonen, men det här är en hjärtefråga som dagligen irriterar mig...

[inlägget ändrat 2004-10-13 11:03:51 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara med tonen :)

 

Själv tycker jag det är både billigt och bra att åka kollektivt i Stockholm så jag har inget att irritera mig på, inget att klaga på och heller ingen anledning att planka.

 

Visst, allt kan alltid bli bättre men man måste välja sina strider. Och man ska inte behöva betraktas som en "lämmel" bara för att man inte är med i just den här striden.

 

Daglig irritation låter klart obra - cykla istället! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad var det nu SL sade.

 

Tror det var något i stil med att om alla som idag reste med SL betalada för sig skulle priset på månadskortet kunna sänkas med mellan 50 och 100 kr. (osäker på siffran) De har ett intäktsmål, om flera betalade skulle detta snabbare nås.

 

Precis som TV distributörerna säger:

Om folk inte hela tiden försökte knäcka våra kodssystem skulle serviceavgiften på abbonemanget kunna halveras mot dagens priser.

 

Vad gäller SL lär väl dock inte alla som idag åker gratis vilja betala utan då välja alternativt transportmedel såsom att gå eller cykla. Framförallt de som plankar inom Stockholm stad. Avstånden är inte stora.

 

Kommer det inte någon icke-stockhomare och yttrar sig i tråden snart?

Vi har inte mycket att klaga på egentligen. Vi får mycket för de 600 kr om man jämför med hur det är i resten av landet.

 

Det som svider är inte priset i sig, det är att många minns att det ganska nyligen kostade under 400 kr per månad att åka med SL. Eller för den delen när man fortfarande hade ungdomskort, då var det billigt.

 

Men om vi jämför, som vanligt, en students situation i olika städer är det helt klart att en i Stockholm för det mesta är beroende av att ha ett SL-kort. Många bor såpass långt från sin skola att det ej är ett alternativ att vare sig cykla eller gå. I många andra studentsstäder bor många inom en fem kilometers radie från skolan.

600 kr per månad är mycket pengar för en student.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daglig irritation låter klart obra - cykla istället

 

Jo, jag funderar på att köpa mig en hoj, nu har ju dessutom Sveavägen cykelbanor så det är inte längre en lek med livet att ta sig till kontoret den vägen.

 

Titta förresten vad påföljden blev när en liknande situation uppstod vid utförsäljningen av T-banan (något som i mina ögon är en mkt större fråga). Det blev bara böter för Elwe Nilsson vad jag förstår och beslutet förändrades inte. Men en skitsak som loggan kan de bråka mer om, snacka om att ha märkliga prioriteringar.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7366003.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

600 kr per månad är mycket pengar för en student.

Jag pendlade från Uppsala till Stockholm när jag pluggade ett år där, som tur var så hade jag cykelavstånd till centralstationen i Uppsala och gångavstånd till skolan från Stockholms central så jag klarade mig med 2000 kr i månaden... :-/

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2000 kr är mycket pengar för en student.

 

fast om du nu bodde billigt i Uppsala kanske du sparade pengar på att bo kvar ändå.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det bara är stockholmarna som betalar för det och inte resten av sverige så är det OK för mig :thumbsup:;)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 13:16:39 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, hursomhelst har jag inga moraliska problem med att planka.

Nej, nu får du ta och ge dig, vad ger dig moralisk rätt att planka? Varför kan inte du betala som alla andra? 600 kr är faktiskt billigt om du jämför med hur mycket du får/kan åka. Själv åker jag bara kommunalt sporadiskt (ca 0,5 ggr/mån) och då med rabattremsa, vilket blir ohemult dyrt om man inte bor inom zon1. Konatnaktkupongerna är löjligt dyra.

Nu har vi ett demokratiskt valt landsting som har beslutat om vad kollektivtrafiken får kosta.

 

Du kanske inte betalar tv-licens heller? Men du kanske ger f-n i att kolla på svt. När det gäller SL så vill du utnyttja servicen, men inte betala för den. Försök att verka genom de demokratiska kanalerna att SL skall bli gratis.

 

Själv kan jag tycka att om man betalar trängselavgifter, så borde man få åka gratis på SL.

 

Men varför inte införa differentierade kort, som har olika priser beroende på vilka zoner man åker igenom? Ett 300 kronorskort som gäller inom Zon 1, ett 1000 kronorskort som gäller för alla zoner, t.ex. från Gnesta till Norrtälje. Det är ju den principen som gäller för alla andra som reser med SL.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det bara är stockholmarna som betalar för det och inte resten av sverige så är det OK för mig

 

I slutändan är det nog hela folket som betalar för det. Stockholms Landstings budgetunderskott justeras ju till slut av den statliga skatten, även om det i första hand förstås är stockholmarna som drabbas i form av höjningar av landstingsskatten.

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 13:20:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig plankat om kortpriserna legat på rimliga nivåer. Max 400kr kan jag tänka mig att betala, dessutom tycker jag att de borde införa zon-kort där priset sätts relativt hur många zoner du har rätt att åka i.

 

Sorry om jag inte läste detta inlägg när jag svarade på ett annat ställe i tråden. Differentierade kort är en jättebra idé även om SL själva inte tycker det (har jag hört).

Men 600 kr är inte mycket för dig Anjuna. Du jobbar(?) väl, och bor på 25 kvm (enligt användarinfo), det kan ju inte kosta så mycket att du inte har råd med 600 kr/mån.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar gärna SL kort iom att jag har rätt till att ta Taxi när trafiken strular. Var i landet har du samma rättighet?

 

Personangrepp raderade med hänvisning till Eforums regler om detta.

/Moderator

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 13:40:23 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte införa differentierade kort, som har olika priser beroende på vilka zoner man åker igenom?

 

Jag framförde ju den åsikten tidigare.

 

vad ger dig moralisk rätt att planka?

Moralisk rätt ger man ju sig själv utefter den etik man själv lever efter. Om andra tycker att det är ok att betala 600/mån påverkar inte vad jag anser om avgifterna. Andra får leva efter sitt eget huvud, jag lever efter mitt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och bor på 25 kvm

Liten kvm kanske ja, men hyra och lån går ändå på runt 7000/mån, med övriga lån ligger jag på över 10. Men oavsett om jag har råd med något eller inte påverkar inte min åsikt om vad jag är villig att betala för en tjänst.

 

Nu lämnar jag tråden, orkar inte försvara mig mer, skulle inte ha öppnat munnen från början.

[inlägget ändrat 2004-10-13 13:32:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om nån räknat ut hur stor skattehöjningen skulle bli om plankarna fick som dom ville?

 

Jag har läst någonstans (men kommer inte ihåg var), att om varje stockholmare betalade 1 kr mer per månad i skatt så skulle lokaltrafiken kunna bli gratis.

Om detta stämmer vet jag inte men om det är så, så är 1 kr mer i skatt inte precis någonting man känner av, jag tycker gott det kunde vara skattefinansierad lokaltrafik i alla sveriges städer för övrigt, fast det skulle ju inte vara olika bolag då utan ett statligt bolag som fanns över hela landet så att även människor i glesbygd skulle få möjlighet till gratis lokaltrafik utan krav på att linjerna ska vara lönsamma och som hade en och samma logotyp för all framtid.

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-13 16:52:26 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...